Miksi en muista lähes mitään lapsuudestani - muistatteko te omastanne?
Täällä on nyt lähipäivinä keskustelu mm. siitä että "minkä tuoksun muistatte lapsuutenne kesistä", "mitä pahaa ruokaa äitinne teki lapsuudessanne", "mikä oli kivointa lapsuutenne kesissä" jne jne.
Minä tajuan että en osaa vastata mihinkään näistä enkä oikeastaan muista lapsuuttani lainkaan. Mitä tein vanhempieni kanssa? Mitä leikin? Missä lomailtiin? Mitä ruokia inhosin? Jne. En minä muista. Aivan muutamia välähdyksiä muistan. Iltapalat keittiön pöydän ääressä. Kävelylenkit isoisäni kanssa. Siinäpä se. Ei oikeastaan muuta.
Mistä tämä kertoo? Muistatteko kaikki todella paljon lapsuudestanne?
Kommentit (22)
Muistan lapsuudestani aika vähän, mutta se johtuu paljolti siitä että näin lapsena miten perheenjäsen kuoli tapaturmassa. Muistan siis asioita sitä ennen, ja pari vuotta jälkeen, mutta jos yritän ajatella esim. seuraavaa vuotta tapahtuman jälkeen pää alkaa tuntua paksulta ja ajatukset pysähtyvät totaalisesti. Veljeni muistaa huomattavasti enemmän vaikka oli minua nuorempi ja läsnä samassa tilanteessa.
on varmaan minulla ainakin syynä, etten muista oikeastaan mitään lapsuudestani. Jostain teini-iästä eteenpäin sitten muistan kyllä.
Ei olla kauheesti vanhempien kanssa juteltu, ei silloin lapsena eikä myöhemminkään.
Osa syynä on varmaan se, että lapsuuteni ei ollut mitenkään ihana. Ei sitä kauheasti edes välttämättä halua muistella. Meillä oli aika tunteeton koti. Itsekin piti aina kätkeä tunteensa, niitä ei vaan saanut näyttää. Jos itketti, oli itkettävä salassa, muuten sai selkäänsä "kiukuttelusta" jne...
Jotain välähdyksiä lapsuuden ajoilta joistain asuinpaikoista, matkoista jne. on, mutta ne on aika hataria muistikuvia.