Miltä vuodelta on vanhin muistosi maailman (uutis)tapahtumista ja mikä se on?
Kommentit (43)
ja Kolehmaisen olympiakulta. Estonian uppoaminen vuonna 1994. Meillä oli sinä aamuna musiikin tunti ensimmäisenä. Kaikkien piti rukoilla menehtyneiden puolesta. Olen järjestelmällisesti sulkenut mielestäni suurimman osan lapsuuttani, mutta jostain syystä nämä kaksi asiaa muistan ilman tunnetta siitä, että ne liittyvät lapsuuteeni.
Iranin ja Irakin sodan, oisko ollut 80-luvun puoltaväliä. 86 kevään Tsernobylin räjähdyksen muistan. Los Angelesin olympialaiset 84 muistan...
Olen syntynyt 79.
vaikka hän kuoli samana kesänä kuin synnyin eli v.62. Pari vuotta vanhemman naapurintytön kanssa leikittiin hiekkalaatikolla Marilynin hautajaisia 60-luvulla: varmaan äitinsä oli asiasta puhunut.
Muistan, että ihmettelin vanhemmilleni, pääseekö enää koulutaksilla kouluun vai pitääkö kävellä viis kilsaa ja risat.
Olof Palmen -tapauksessa olin erittäin humalassa, lähes sammunut, mutta kun asiasta uutisoitiin, nousin tikkana ylös ja itkin ja selitin, ettei tää maailma voi olla tämmönen.
Olen syntynyt vuonna -72.
Niin ja Estonian upotessa olin 22v ammattikorkeakouluopiskelija... On meitä monen ikäistä täällä!
Vaan presidentin tehtävistä jättäytyminen. (kekkonen)
Muistelen, että uutisissa kerrottiin hänellä olevan kalkkeumia aivoissa tms. erikoinen ilmaus.
t. 77-syntynyt
Vanhempani olivat kyllä tarkkoja tv:n katselun suhteen ennen kouluikää ja muistan katsoneeni Pikku Kakkosta ja Pelle Hermannia sekä Muppet showta ja Shirley Templen elokuvia. Yhdysvaltojen sisällissodasta siis ekat muistikuvat Templen elokuvan takia. :D
Ihka eka kunnon uutispläjäys oli Dianan ja Charlesin häät vuonna 81. Muistan ajatelleeni, että prinsessoilla pitäisi olla pitkät hiukset ja että voiko lyhythiuksinen todellla olla prinsessa!
Tämän jälkeen muistan äidin puhuneen jotain Iranin ja Irakin sodasta, Kekkosen kuolema, Tsernobyl ja Rosbergin voitto sekä misseinä esim. Anna-Liisa Tilus ja joku Marja, joka seurusteli jonkun ralliautoilijan kanssa.
Ja Reaganin murhayritys. Muistan siitä jotain juttua.
Erittäin selvästi muistan myös tuon Lapuan jutun
mä muistan estonian uppoamisen ja olin 5-v. sillon. tai se on lähinnä eka iso juttu jonka edelleen muistan, kuulemma aktiivinen uutisien kommentoija olen ollut nuorempanakin..
En mä suostu olemaan vanhempaa polvea, vaikka Estonian uppoamisen aikaan olinkin abiturientti :D
Muistan kun kysyin isältäni että miksi ne sotii, ja hän vastasi että ehkä ne on se jo itsekkin unohtaneet. Olivat tuolloin jo aika kauan sotineet.
Olen syntynyt vuonna -72.
Niin ja Estonian upotessa olin 22v ammattikorkeakouluopiskelija... On meitä monen ikäistä täällä!
ennen WTC:tä. Noloa. Olin silloin 10-vuotias.
Opetusministeriö aloitti ammattikorkeakoulukokeilun elokuussa 1991, jolloin opistoasteen oppilaitosten yhteistyönä käynnistettiin ensimmäiset väliaikainen ammattikorkeakoulu -nimiset ammattikorkeakoulut. Ensimmäiset vakinaisella valtioneuvoston toimiluvalla toimineet ammattikorkeakoulut aloittivat toimintansa elokuussa 1996 arviointiprosessin jälkeen. (Wikipedia)
mutta olen ollut jokin 2-3 v ikäinen, sillä muista paikan, missä asuimme silloin ja katseltiin siellä tuota pienestä mustavalkoisesta telkkarista.
1969 kuussakäynti, olin juuri täyttänyt 4v.
Aiempia avaruuskävelyjä ja telakointiuutisia en muista niin tarkkaan.
ne pulleavatsaiset lapset - näky syöpynyt iäksi verkkokalvoille ;(
telkkarissa (-81?) ja John Lennonin kuoleman radiosta (-80). Ite syntynyt -72.
Estonian uppoamisesta kuulin, kun tultiin kimppakyydillä yövuorosta kotiin (tein lukion jälkeen vuoden töitä ennen opiskelemaan lähtemistä)
- yksi tämän ketjun Kekkosen virasta luopumisen muistaneista :-)