60-luvulla tai 70-luvun alkuvuosina syntyneet: mikä oli lapsuutesi eksoottisin kotiruoka?
Kommentit (76)
Sain sellaisen joskus 8-vuotiaana 70-luvun alussa ekan kerran. Sitten oli vanukkaat, makupalan tapaiset suklaavanukkaat tuli kauppoihin. Myös Ruotsista tuotiin sellaista jauhoa, kun sekoitti veteen, niin sai suklaavanukasta. Ruutunäkkäri oli myös ihmeellistä. Sitä sitten ostettiin joka päivä parin viikon ajan kunnes kyllästyttiin.
Muutoin meillä oli usein hirvenlihapaistia ja kalaa, erityisesti silakoita pihveinä ja savustettuina tai nakkikastiketta tai jauhelihakastiketta. Lisuke oli perunaa tai spagettia. Meillä ei ollut varaa ostaa lihaa kaupasta, paitsi jauhelihana. Se jauhettiin kaupassa siinä ihan nenän edessä lihatiskillä.
taidat olla aika vanha, jos muistat kun valkosipuli tuli Suomeen kun mun isä muistaa, että heillä kasvatettiin valkosipulia ja hän on syntynyt 1932... ja meillä on lapsuudenkodissa ollut sitä aina. Parasta oli Oululaisen reikäleipä kapeita, n.4-5 mm siivuja leikattuja ja siihen voita ja valkosipulin paloja - ah kuinka hyvää!
kaupunkilaisten ruokakaupoista saatu. ai jos oli,niin varmaan jossain piiossa eikä meille kotiinsitä kyllä tuotu. Itse vasta aikuisena aloin käyttää valkosipulia.
olla perunoita. Kun isä oli pois, tehtiin äidin kans herkkuja (äiti oli oppinut marttojen kursseilla). Risottoa, pizzaa, tomaattikeittoa jne.
Niin ja isän mielestä broileri oli/on "linnunkorviketta" ja sei/pakastekala "kalankorviketta" :D Meillä siis syötiin paljon riistaa ja luonnonkalaa, meidän lasten mielestä kaupasta saatavat oli tosi hienoja ja ihania:D
-vm.-67 Pohjois-Suomi
Joskus pitää ostaa ja tehdä, kun muistan, että oli tosi hyvää.
ENsin äiti keitti ja sitten vielä uunissa, namia.
joten mun 70-lukuni kotiruuat olivat jo ihan tortilla-taco-pizza-kiinalainen linjalla
Porsaankyljyksiä uunissa ja niiden päällä purkkiananasrenkaat. Tosi gourmeeta:D
Paksu sinihomejuustokeitto, joka sai meidät yökkimään, mutta lautanen piti tyhjentää.
Spagetti Täälläkin. Muista ihan selkeästi kun eka kerran sain spagettia ja bolgnese kastiketta. Olin ehkä 5v.
Ja sit lämppärit joissa oli kinkkua ja ananastengas päällä :)
vai nykypäivän mittapuulla eksoottista?
Nykypäivän mittapuulla meillä syötiin ketsuppikalaa (seitä ja ketsuppia ja kermaa uunissa), uunimakkaraa ja jauhelihakastiketta perunoilla. Merimiespata oli kanssa tyypillinen ruoka. Sellainen herkkuruoka/nykyajan hampurilainen oli lihapiirakka tai ranskalaisia ja makkaroita pilkottuna uunissa. Jälkimmäistä taisi tosin olla 80-luvun alussa.
Isän 30-vuotisjuhlissa vuonna 79 oli tarjolla cocktail-tikkuja ja suolakeksivoileipiä. Muistan, miten erikoisilta näyttivät ja miten hyviä!
Myöhemmin 80-luvun alussa syötiin paljon pizzaa ja täytettyjä paprikoita iltaherkkuina. Juhlissa oli aina tarjolla myös sellaisia etikkasilakkarullia ja tomaattisilakkarullia.
Lasagnea ja makaronilaatikkoa tarjottiin myös juhlissa.
Muistan Neukkulasta tuodut valkosipulinversot.Oli myös säilöttyjä kokonaisia valkosipuleita ja ihan normi kaupasta sai ostaa.Molemmat maistuivat hyviltä. 70-luku oli vaan hyvin poliittista aikaa joten Neukkulan ruokia eivät kaikki syöneet poliittisista syistä. Valkosipulikin viittasi sinne itään päin joten sitä ei äidit halunneet käyttää. Muistan miten 70-luvulla paheksuttiin ja oikein radiossa vaadittiin välttämään valkosipulin syöntiä hajun takia.
kaupan pulla ja RYMD! Limua sai juhannuksena ja joulunaikaan.
täytetty avokado, tonnikalasalaatti...
eksoottisesta en mene takuuseen, mutta super ihania uusia herkkuja olivat mm.
äidin tekemä jauhelihasta tehty pitsa, lämpimät voileivät, jossa oli lauantaimakkaraa, tomaattia ja juustoa :=)
Erittäin havinaista herkkua oli myös joku piiras, en edes tiedä mitä siinä oli! Ja jälkkäriherkkuna oli marenki-jäätelökakku, jossa oli erilaisia hedelmiä mukana ja kermavaahtoa.
muuten ruokana oli joko perunat+kastike tai perunakeittoa, salaatteja ei ollut kun ei ollut kaupassakaan ostettavana.
Eksoottisin oli papan kanssa syöty läskisoossi. Haarukkaan läskin palanen, ripaus suolaa ja suuhun, nam.
Pizzasta en ollut kuullutkaan. En usko että sitä olikaan -70 luvulla.
Muistan myös grillatun broilerin, leikkeen ananaksella.
Eksoottisin oli papan kanssa syöty läskisoossi. Haarukkaan läskin palanen, ripaus suolaa ja suuhun, nam.
Pizzasta en ollut kuullutkaan. En usko että sitä olikaan -70 luvulla.
Muistan myös grillatun broilerin, leikkeen ananaksella.
mutta herkkua ei ollut, kun äiti teki ranskanperunoita, mun mielestä ne oli pahoja, keitetyt perunat olivat parempia. Vasta kun mäkkäri rantautui Suomeen, opin ranskalaisten makuun :)
Meillä syötiin pääasiassa perunaa ja makkara- ja jauhelihakastiketta, makkarakeittioa, makaronilaatikkoa, spagettia, makaronia ja purkki(!)lihaa.
Koskaan ei käyty snagareilla, maksimissaan kerran vuodessa syötiin hienosti huoltsikalla jotain lehtipihviä ja nauravia nakkeja.
Eli arkisin oli kuoriperunoita ja ruskeaa kastiketta. Lauantaisin oli perunamuussia, tirripaistia ja puolukkasurvosta - tämä oli myös minun lempiruokaani. Sunnuntaisin oli kuorittuna keitettyjä perunoita, jotain lihakastiketta ja joskus lisäkkeenä uutta,ihmeellistä ja eksoottista herkkua eli riisiä. Sitä sai vain pari ruokalusikallista kerrallaan ja isän motkotukset päälle "ihan turhaa tuhlausta ja täysin turhaketta".
Omille lapsille tarjoilin joskus lapsuuteni perusruokia eli makaronivelliä, leipäjankkia (= vanhaa ruisleipää keitettynä, suolaa ja voita) ja näkkileipämaitoa. Grahamjauhopuuroa inhoan vieläkin, joten sen jätin väliin. Lapset oli kyllä ihmeissään, että olinko tosissani.
Tarkoitatko, mikä ruoka lapsuudesta on jäänyt mieleen ja mitä ei enää syödä vai mikä silloin tuntui eksoottiselta, mutta on nyt normaalia vaiko mikä oli silloin ja olisi nytkin eksoottista?
Meillä syötiin hyviä kotiruokia, suorastaan gourmeeta, sillä äiti oli taitava kokkaamaan. Kaikki kuitekin ns. Normaalia, huokeaa ja itse tehtyä alusta loppuun. Mummo oli karjalainen ja teki piirakoita ym. sen alueen perinneruokia siihen päälle. Hyvät oli ruoat meillä.
Leipäpaistista puhui joku. Meillä ainoa isän tekemä ruoka oli iltaherkkua, jossa paistettiin kuivia leipiä voissa ja maitoa pannulle lisäämällä saatiin siitä ihana sakea mikä- lie, leipäressuksi meillä kutsuttiin.
Itse lanseerasin 80-luvussa jauheliharisoton, josta kotiväki tykkäsi ja äiti alkoi tehdä itsekin. Siihen asti oli ennenkuulumatonta, että riisi oli olisi ollut pääraaka-aine jossakin muussa kuin riisipuurossa. Oli myös sensaatiomaista, ettei ko. ruoka sisältänyt perunaa. Siihen asti ainoat perunattomat ruuat olivat hernekeitto, makaronilaatikko ja veriletut/verimakkarat.
Mainittakoon, että olen elämäni ensimmäisen kerran maistanut
- ranskanleipää 8v:na sairaalassa
- spagettia 17v:na Saksassa (ei ollut edes koulussa)
- ranskalaisia perunoita 20v:na kaverin luona.
vm-63
:D