60-luvulla tai 70-luvun alkuvuosina syntyneet: mikä oli lapsuutesi eksoottisin kotiruoka?
Kommentit (76)
ja äiti toi snagarilta kotiin porilaisia, mutta ennen 80-luvun alkua ei kyllä mitään eksoottista syöty. Oliivit, pizza, homejuusto jne. liittyvät kaikki siihen 80-luvun alkuun. Muistan myös ensimmäiset avocadot, jotka äiti toi kotiin, ne oli ihan raakoja ja kun siinä maisteltiin pelkiltään niitä raakoja puunmakuisia hedelmiä niin ei ne kyllä herkkua olleet, eksoottisia kyllä :D
ja sitä oli meilläkin, sekä jotain savustettuja kanankoipia, joita sanottiin kukonaskeleiksi (taidettiin myydä sillä nimellä pakasteena)
Kotona kyllä tehtiin risottoa, lämpimiä voileipiä ja pizzaa. Huoltoasemalla käytiin syömässä metsästäjänleipiä.
Sen mitä muistan, oli kiinankaalin tulo myyntiin, sekä paprika. Äidin kanssa tykättiin syödä paprikaa tumman leivän päällä ihan sellaisenaan.
Meilla syotiin arkena perunoita ja kastiketta. Lihaa oli harvoin. Broileria alettiin syomaan koska aitini alkoi broilerinkasvattajaksi.
Juhlaruokaa oli perinteinen lansisuomalainen pitopoyta laatikkoineen. Joskus oli vieraille karjalanpaistia, mutta sitakaan ei nykyaan ole koska aitini pelkaa hullun lehman tautia. En muista milloin han lopetti naudanlihan syonnin.
Lasagnea, pizzaa, pastaa, riisia ei meilla kaytetty, koska perunan, kaalin, jne. sai ilmaiseksi omasta maasta. Makaronilaatikonkin kanssa tarjottiin perunoita ja jauhelihakastiketta. Valkosipulia ei kaytetty. Kokeilin sita tatini luona kerran ja sain kotimatkalla pitkat moitteet.
Eksoottisinta taisi olla jokin suuri juusto, joka koverrettiin paalta, ja sinne kaadettiin jotakin kuohuviinia, sherrya tms. Sita tarjottiin esim. isani 60-vuotispaivilla.
se oli silloin 70-luvulla joku uusi ja ihmeellinen mauste, jota piti oikein urakalla laittaa kanaan, kun se oli niin uutta ja hienoa ;). Se kaupan grillikana ei muuten ollut nykyisen broitsun kaltaista mehukasta lihaa, vaan jonkun tosi ängryn vanhan kuivahtaneen kanan sitkeää lihaa. Maitohampailla sitä oli vaikeaa saada rikki.
Ollaan juteltu joskus kavereiden kanssa samasta teemasta. Katkaravut oli aika eksoottisia tuolloin, joku katkarapukasari oli tooosi erikoista. Heh, tehtiin myös "risottoa". Juu, aika eri ruoka kun mitä tänään laitamme risottona.
Mä ymmärrän eksoottisella nyt nimenomaan ulkomaanihmeitä.
80-luvulta muistan ekan kerran, kun söin tuoreita (kypsentämättömiä) herkkusieniä salaatissa. Se oli fiiniä... Pizzakin tuli kunnolla vasta 80-luvulla.
1. Suklismannan (en tiedä, oliko erikoista silloin, mut ainakin juhlajuttu meidän perheessä).
2. Rasvattoman maidon, sitä ihmeteltiin, kun käytiin sukulaisperheessä.
3. Murot, jotka oli rinkulan muotoisia.
Pizzaa tehtiin vasta 80-luvun loppupuolella.
Pitäisi kysyä noista erikoisuuksista vanhemmilta, koska ehkä meille lapsille ei oikein avautunut, mikä oli eksoottista ja mikä ei.
lehtipihvi, ranskalaiset perunat ja katkarapukastiketta sekä kahta lajia salaattia tyyliin kurkku+tomaatti ja porkkanaraaste. Kannattaa muistaa, että tuolloin ei kaupasta maalla (ei kai kaupungissakaan) saanut kuin kausivihanneksia, ei mitään kiinankaalia tai ruukkusalaattia.
Luulin aina, että kaikki syövät noin viikonloppuisin ja hämmennys oli valtava, kun serkuilla olikin jauhelihamureketta ja perunoita.
marjavaahtoja ja samoja jäädytetyinä. Ihan köyhyyttämme, piti keksiä hyvää itse kerätyistä majoista. Nyt niitä varmaan sanottaisiin mousseksi, smoothieksi tai vaikka jäädykeeksi.
Ja toi taco kuoria. Niitä sitten syötiin lauantaina :) ja sitten kerran syötiin taskurapuja.
Jenkkeihin ja yritin sieltä palattuani saada äidin rekemään tacoja. Eihän mitään maissiruokia oikein tunnettu vielä siihen aikaan Suomessa. Ei ollut niitä mausteita eikä salsoja sun muita. Muistan, kun äiti sanoi, että voin laittaa vaikka jauhelihaa käärittyyn perunalimppuun (omatekoinen "taco"). Se jäi tekemättä. Olin kovin onnellinen kun tacot tulivat Suomeen joskus 90-luvun alussa.
Eksoottisinta meillä oli varmaan pitsa ja makaroniruoat.
Ensimmäiset tuli Suomeen joskus 70-luvulla
- maistui pahalta eka kerralla. Naapurissa maistoin rahkapiirakkaa, vaikka kaveri varoitteli, että älä syö, kun on pahaa. Pakastimen yleistymisen myötä tuli mansikat ja meijeriltä tilatut 5 litran jääteöpakkaukset puolen litran sijaan. 70-luvun lopulla tuli bingovoittona voileipägrilli. 80-luvun alun opiskelijabileissä ehdotin eksoottisena herkkuna salaattia, jossa oli kiinankaalta, purjoa ja paprikaa.
ja mulle eksoottista oli alakouluaikan broileri. Serkun äiti toi sitä grillitä, meidän perheen ruoat tehtiin poronlihasta, joten tuo oli todella uutta ja herkullista! No, nykyään olen aivan taivaassa kun saan kunnon poron/hirvelihaa suoraan tuottajalta, broielti on tuttuakin tutumpi...
oli kaupoissa jo -60 luvulla! Silloin ne alkoivat yleistyä appelsiinien rinnalle; samoin greipit.
että kana eri muodoissaan oli 70-luvulla harvinaista herkkua. Uutenavuotena ja pääsiäisenä meillä syötiin kanaa, muuten ei juuri koskaan.
Meillä sellaista ei koskaan syöty, koska ostettiin aina pakastekanaa, joka maustettiin ja paistettiin itse. Mutta naapurin uusavuton äiti ei osannut ja heille ostettiin aina valmiiksi grillattuna.
Hampurilaiset tehtiin aina itse, olin ehkä 15 v kun olen syönyt ekan kerran jossain ravintolassa hampurilaista. Samoin ranskalaiset perunat. Muutenkaan en muista että kaupoissa edes olisi ollut mitään eineksiä, paitsi maksalaatikkoa.
Eksoottisia oli äidin tekemät karjalaiset ja hämäläiset perinneruuat. Meillä syötiin myös talkkunaa, joka nykyään alkaa kadota. 60-luvulla olen syntynyt.
Mutta se kana oli ihan oikeaa kanaa pakasteena, ei broileria.
että kana eri muodoissaan oli 70-luvulla harvinaista herkkua. Uutenavuotena ja pääsiäisenä meillä syötiin kanaa, muuten ei juuri koskaan.
pakastebroilerin pintaan hierottiin currya ja paprikajauhetta ja ehkä suolaakin, pantiin herkku paistopussiin ja paistettiin uunissa. Kun se oli kypsää, leikattiin paistopussin nurkkaan reikä ja laskettiin nesteet kattilaan ja tehtiin niistä currykastike ;-) Oli riisin kanssa oikein hyvää.
Syntymävuoteni on 1973.
tällaisessa asiayhteydessä, kuin oikeasti eksoottinen (joka siis sanan varsinaisessa merkityksessä kai tarkoittaa ulkomainen, kaukaa muualta tullut). Eli niinkuin nykyajan näkökulmasta katsottuna erilainen, "kuin toiselta planeetalta".
Muut vastaajat kun ovat tähän mennessä puhuneet spageteista ja muista ulkomaisista herkuista, ja mun mainitsemat ruuat lienevät jonkinlaisia perinneherkkuja - tai ainakin savolaisia perinneherkkuja :D
15 eli se savolainen :D