Te kotiäidit, jotka osaatte elää todella säästeliäästi, miten teette sen?
Neuvokaa toista kotiäitiä, joka hassaa rahansa aina menemään, ja enemmänkin mitä olisi varaa :(( Haluaisin oikeasti oppia säästämään niin, että olisi rahaa pahan päivän varallekin.
Eräs kotiäitikaverini säästi rahat vuodessa ulkomaanmatkaan kolmelle hengelle... miten ihmeessä se on mahdollista?
Kaikki neuvot ovat nyt tarpeen!!
Kommentit (63)
vaikka on kahden hengen keskitulot, jos haluaa joskus juhlia ja matkustaa sekä maksaa lainansa ajoissa (joten en ihan ymmärrä, miten kotiäitiperheissä tähän voi olla varaa, mut kai sit).
Vaatteissa on järjettömät katteet, joten älä anna huijata itseäsi, vaan osta laatua alesta. Kelpuuta vain 50 % ja 70 % alet. Osta laatua kun sitä tarvitaan esim. aikuisten vaatteet kestää vuosia ja jätä maksamatta turhasta esim. kasvavan lapsen colleget voi ostaa halpahallista.
Pikkulapsen vaatteita löytyy hyviltä kirppareilta paljon pilkkahintaan. Samoin jos on silmää, sisustustavaraa myös, ihan sitä designin veroista retroa.
Jos on pakko mennä kauppoihin, klohnaa kaikki aleloorat, ja osta ennakoiden esim. juhlavaatteita, suurempaa lapsen kokoa ensi keväälle.
Tee ruokalista kausituotteiden mukaan. Loppukesästä satokauden tuotteet tarjouksessa, kirjolohikausi on näköjään marras-helmi ja appelsiinit halvimmillaan keskitalvella. Älä osta luomua, helevetin ylihinnoiteltua! Opettele laittamaan ruokaa, älä käytä eineksiä ja valmiskastikkeita, ylihinnoiteltua uusavuttomille!
Pienten lasten harrastuksiksi kelpaavat seurojen jumpat ym. muut tuetut harrastepaikat.
Ja jos haluat matkustamaan, älä siinäkään maksa turhasta. Äkkilähdöistä löytyy ihan hyviä hotelleja, kun tarkistaa hotelliarviot keskustelupalstoilla. Elä vaarallisesti, ja varaa matka kaksi viikkoa etukäteen, mikäli perheesi on suht. pieni. Valmismatkat ovat silloin aina halvin valinta.
Vielä kun sais vinkkejä, miten selvitä sitten, kun lapsi on teini ja kaiken pitäis olla priimaa ja uutta...
teki eroa elämän ja kuluttamisen välillä!
Kiitos.
Mä olen samaa mieltä siinä, että aikuisen kannattaa satsata laatuun. Ostin kolme talvea sitten 450 euroa maksavan takin, joka on todella hyvä ja lämmin. Juuri pakkasin sen pois odottamaan seuraavaa talvea ja se on vieläkin aivan virheetön ja menee vielä ainakin ensi talven. Jolloin talvea kohti hinnaksi tulee reilut 100 euroa.
En mistään löytäisi yhtä hyvää, kaunista ja lämmintä takkia 110 eurolla. Tämä toki vaatii oman tyylin tuntemista. Ja palautuu mielestäni tuohon kysymykseen, että mitä on elämä? Jos on tasapainossa elämänsä kanssa, niin se pakosta heijastuu myös omaan tyyliin. Aikuisena jo tietää, minkälainen vaate pukee minua ja missä minun on hyvä olla. Kauppojen mainoskampanajat eivät silloin puhuttele eikä tarvitse juosta alennusten perässä.
Minä en koskaan osta mitään ensi vilkaisulla. Käyn kyllä ostoskeskuksissa ja katselen, mitä siellä on. Sitten palaan kotiin ja mietin joka kulmasta, mihin tavaran laittaisin, mihin vaatteisiin joku asu sopisi jne. Sitten palaan ja ostan. Eli täysin päinvastainen strategia, kun alennusten perässä ravaaminen. Ja taatusti menee vähemmän rahaa, koska heräteostoksia ei tule.
tässähän vastasit juuri itsellesi:
Ongelmani on
juurikin tuo ostelu... kun jotain kivaa saa halvalla, niin on pakko ostaa vaikkei tarvisikaan. Alennusmyynneistä olen kantanut tavaraa ja vaatetta kotiin hirveät määrät. En pysty jättämään ostamatta :/
Ja pistän myös "turhuuksiin" rahaa kuten korut, meikit, hajuvedet, olen sen verran kai sitten turhamainen.. niitäkin on siis liikaa, hajuvesia pari kaapillista ja lisää ostelen kun jotain ihanaa löydän.. vaikken siis osta kallista, mutta kun jatkuvasti vain ostelen, niin meneehän sitä rahaa :(
ap