Te kotiäidit, jotka osaatte elää todella säästeliäästi, miten teette sen?
Neuvokaa toista kotiäitiä, joka hassaa rahansa aina menemään, ja enemmänkin mitä olisi varaa :(( Haluaisin oikeasti oppia säästämään niin, että olisi rahaa pahan päivän varallekin.
Eräs kotiäitikaverini säästi rahat vuodessa ulkomaanmatkaan kolmelle hengelle... miten ihmeessä se on mahdollista?
Kaikki neuvot ovat nyt tarpeen!!
Kommentit (63)
Laita tulot ja menot paperille, ja suunnittele ostoksia etukäteen.
Kokeile laittaa pieni summa kuussa säästöön (esim. 20-30 euroa). Laita summa kokonaan ihan eri tilille, jolle ei ole korttia.
Omia kulutustottumuksia kannattaa todellakin miettiä, jos on kaappi täynnä hajuvesiä.
että tietty summa automaattisesti menemään kuukausittain eri tilille, jonne ei ole pankkikorttia. Siitä niitä säästöjä alkaa kertymään.
Ja päivänselvää on, että jos on tuhlailuun taipuvainen, niin luottokortilla ja laskulle ostaminen (netistä) pitää lopettaa kokonaan.
Ap:llä voisi auttaa myös kodin siivoaminen. Ei siellä kotona tarvita kaapillista hajuvesiä. Eihän ne edes säily kovin kauan. Ja vaatteitakaan ei tarvi olla monta komerollista. Jos siivoaisi ylimääräiset vaatteet ja muut rojut kokonaan pois, niin ap voisi oppia miten vähälläkin tavaralla pärjää ihan yhtä lailla, eikä elämänlaatu edes kärsi mitenkään. Veikkaan nimittäin, että ap:n kaapissa lojuu aika paljon käyttämättömiä vaatteita.
Itse teen lastenvaatteiden kanssa niin, että kun näyttää, että lapsi tarvii seuraavan kokoiset vaatteet käyttöönsä, niin katson ensin mitä kotoa jo löytyy. Sen jälkeen teen listan mitä vielä tarvitaan, ostan ne yhdellä kertaa ja sitten lapsen kaapissa on kaikki tarvittava sitä kokoa. Näin minun ei tarvitse seuraavina kuukausina ajatellakaan, että ostaisinko lapselle vielä yhden paidan tai mitä vain. Lapsella on kaikkea mitä tarvii, eikä enempää osteta ennen kuin tarvitaan taas seuraavan koon vaatteita.
Alennusmyynneistä voin ostaa isompien kokojen vaatteita, mutta en enää käytössä olevaa kokoa, sillä niitä vaatteitahan on jo tarpeeksi.
En osta itselle mitään paitsi ruokaa. Niin on pärjätty.
Lasten menoista ei voi säästää tietyn iän jälkeen. Kouluikäiset tarvitsevat asialliset vaatteet, sukset, luistimet, kallit harrastukset jne.
rahan käyttö ongelmana ei rahan vähyys.
tässä minun vinkkini: Ostan vain, kun en tule ilman tavaraa/ruokaa/asiaa toimeen. Ja toiseksi, en osta noita uotteita koskaan oikealla hinnalla.
Itse säästän ruuassa; teen itse ruuat, emme osta kalliita eineksiä. Syömme perushalpaa ruokaa, perunaa ja makaroonia, kastikeruokia, keittoja, laatikoita, pataruokia. Käymme paljon Lidlissä, josta ostamme perusjutut halvalla (esim. shampoot, saippuat, tuoremehut, jugurtit, juustot, vaipat jne) ja sitten ostamme S-marketista ja K-kaupasta niiden omia halpismerkkejä ja erikoistarjouksia (jauheliha, kahvi, kirjolohi, liha, hedelmät jne). Ostan erikoistarjouksesta halvalla lihaa yli tarpeen, ja pakastan osan myöhempää käyttöä varten.
Leipomomyymälästä ostamme halvalla (esim. 3 leipää 2 eurolla) leivät, joista aina pakastamme osan. Pullat ja muut makeat teemme itse (ne ovat kaupasta ostettuna yllättävän kalliita). Pyrimme välttämään turhia elintervikkeita, esim. limsat, sipsit, keksit jne) Vertaamme aina hintaa, ja ostamme kun on erityisen halpaa, esim. kalaa teemme silloin kun on hyvä tarjous, ja jugurteissa ostamme niitä litran halpispakkauksia (1.15 euroa litra).Pyrimme muutenkin ostamaan tarjouksesta kaikki: lasten vaatteet ja kengät tarjouksesta tai esim huutonetistä. Kirpputoreilla en kierrä, kun täälä ei ole kunnollisia lähellä.
Mieheni ei ikinä osta mitään, minä hoidan keskitetysti perheen vaatehankinnat. Pyrimme kuitenkin ostamaan aina laatua ja haluttuja malleja esim. ulkovaatteissa, jotta niien jälleenmyyntiarvo säilyy mahdollisimman hyvänä. Ostin esim. pojalle Ticketin tähtihaalarin -50% alennusksesta ensitalveksi, ja sitten myyn sen pois kun jää pieneksi.
Kotona ollessa en meikkaa (säästän sillä meikkejä) ja pukeudun kotivaatteisiin, jää sitten työvaatteet käyttöön, kun sinne palaan.
En harrasta, eikä lapseni harrasta mitään kallista. Luemme paljon, ja ulkoilemme, ja käyn lapsen kanssa halvassa jumpassa.
Rahaa kuitenkin menee siihen, että haluan että koko perhe ovat siististi ja laadukkaasti pukeutunut. Meillä on myös hyvälaatuinen, suht uusi auto, niihin menee rahaa. Lisäksi matkustelemme, ja kun menemme lomalle ulkomaille, otamme aina laadukkaan hotellin, ja varaamme harkiten muutenkin lomakohteen, äkkilähtöjä emme siis käytä. Mielummin maksamme vähän enemmän siitä, että matka on oikeasti mukava ja sellainen kuin haluamme, hotelli laadukas ja hyvillä yhteyksillä.
Säästämme ruuassa, mutta panostamme sitten vaatteisiin, sisustukseen ja matkailuun. Ostan vain sellaista mistä todella tykkään, kallistakin, mutta saatan käyttää takkia esim. kymmenen vuotta. Sama juttu sisustuksen kanssa.
Meillä päinvastoin. Syömme kalliisti (ostan mieluummin ekologisia kalliita lasipurkkeja kuin halpoja muovisia hunaja ja marmeladipurkkeja), ostan luomua jne, mutta en laita rahaa sisustukseen matkailuun tai vaatteisiin. paitsi lasten.
..108.000 €. Uko tuossa juuri laski... Olen tosin yli 50-vee.
En välitä kuluttamisesta. Mutta olen kyllä matkustellut paljon.
Tästähän se taitaa olla ap:lla kiinni, niin kuin monet tässä ketjussa ovat jo sanoneet. Kysymys on tunnepuolesta: mitä sinä niillä ostoksilla itsellesi saat? Kun tiedät itsekin, ettet tarvitse kaapillista hajuvettä.
En ole kotiäiti (enkä äiti lainkaan!), mutta oma konstini on miettiä ostokset etukäteen - sekä tulevan viikon ruokaostokset että esimerkiksi seuraavan sesongin vaatehankinnat. En enää lähde kauppaan haahuamaan ja "katselemaan". Lisäksi olen siirtynyt panostamaan laatuun esimerkiksi vaateostoksissa: voin hyvin panostaa yhteen vaatteeseen enemmän, jos en osta niitä kovin usein.
Kuitenkin ajattelen myös niin, ettei satunnainen heräteostos maailmaa kaada. Niitä ei vain tule kovin usein, jos shoppailukin on satunnaista. On mukavaa myös haaveilla etukäteen ja joutua odottamaan jotain! Siitä saa tuhat kertaa suuremmat kicksit kuin jokalauantaisesta kauppakeskuskierroksesta.
Olen niin tyhmä että säästän mieluummin lapsille maapalloa, kuin näytän sitä lentämällä.
pitäisi jotenkin osata innostua, että sitä jaksaa. Yritä etsiä inspiraatiota vaikka tarkan markan blogista, jne.
Toiseksi voi tunnustaa sen, että useimmat ihmiset kaipaa vaihtelua ja luksusta elämään, joka helposti on aika kyllästyttävää. Tätä vaihtelun ja itsensä hemmottelun puolta pitäisi jotenkin osata tyydyttää ilman, että elää velaksi. Mulla on myös hajuvesihimo; haluan uuden, ennen kuin vanha edes puolivälissä, sitä paitsi juhlaan ja arkeen pitää olla erit, jne. Tee kuten minä; laita fb:hen vaihdetaan hajuvesi-ilmoitus. Näin minä sain puolikkaan jádoren ilman ensimmäistäkään euroa. Vaihtariksi annoin kaverilleni kaksi halvempaa tuoksua.
Jos ottaa vaikka parin viikon säästääkuurin ja katsoo kuinka paljon jää enemmän rahaa sen ansiosta, niin voi asiasta vähän innostuakin :)
toiselle tilille talteen. Mulla on sellainen tili, jolle ei ole pankkikorttia lainkaan enkä koske siihen tiliin, kun todellisessa hädässä. En siis hassaa niitä rahoja mihinkään heräteostoksiin enkä matkoihin vaan ne ovat hätävara. Enkä elä luotolla. Se on iso asia, että sen opettelee, jos on tottunut siihen tapaan elää.
En ostele uusia meikkejä, muuta kosmetiikkaa, vaatteita, kenkiä, laukkuja enkä muutakaan noin vaan huvin vuoksi mutta ennakoin kyllä tulevat tarpeet. Eli kun tiedän, että jotain tarvitaan kohta ja kohdalle osuu hyvä tarjous tai kirpparilöytö, ostan.
Olen ompelutaitoinen eli korjaan kaiken mahdollisen ja saatan kirpparilta ostaa hieman viallisenkin tuotteen, jos se on muuten laadukas ja tarpeellinen. Ostin esimerkiksi miehelleni uudenveroisen takin, josta vetoketju oli rikki. Vaihdoin ketjun ja säästimme reilusti uuden takin hintaan nähden. Vaatteet käytetään loppuun eikä juosta viimeisien trendien perässä, ostetaan hyvälaatuisia varsinkin kenkien suhteen kannattaa olla tarkka.
Myyn oman perheen tarpeettomia tavaroita ja vaatteita säännöllisesti kirppiksellä itse. Niillä rahoilla hankitaan sitten sopivaa.
Ruokaostokset tehdään tarjousten mukaan ja todellakin monesta kaupasta. Ruokalistaa suunnittelen sen mukaan mikä on kaupassa poistossa. Ostan myös pakastimeen tarjous- ja poistotuotteita. Leivomme leipää itse tai ostamme siihen aikaan reilusti, kun kaupoissa hinnoitellaan poistotuotteita puoleen hintaan ja pakastan.
Jos haaveilemme jostain uudesta kalliimmasta tavarasta, säästämme siihen määrätietoisesti. Joko koko hinnan tai laskemme tarkasti ,onko meillä varaa maksaa esim. osamaksueriä. Ajoittainhan on korottomia kampanjoita tai koron osuus on tosi pieni.
Ennakointi ja tarkat laskelmat kuluista on meillä ollut hyvä pohja. Ja sen miettiminen mikä elämässä on oikeasti tärkeää meille. Käytämme rahaa sellaisiin asioihin, joita oikeasti haluamme ja tarvitsemme ja luovumme sellaisesta, joka ei ole tärkeää.
Meillä on lapsilla aika kalliita harrastuksia ollut mutta ne ovat tuoneet sitten iloa arkeen niin paljon, että on luovuttu ulkomaanmatkoista esimerkiksi.
Eli sulla on rahaa tuhlattavaksi asti. Tulot ilmeisesti ihan eri luokkaa kuin mulla. Harmittaa että vaivalla kirjotin sulle pitkän vastauksen. se yh-vastaaja
kohta tyhjän päälle ja sain rohkeutta kirjoituksestasi!
Itse voitin ipadin, 100 euron lahjakortin ruokakauppaan jne.
Oikeestiko joku joskus voittaa noissa nettiarvonnoissa jotain? Ja vielä ihan kunnon voittoja?
Olen vastannut lukemattomiin nettiarvontoihin, kilpailuihin ja kyselyihin. Koskaan en ole yhtään mitään voittanut .(
Säästämisestä pitäisi jotenkin osata innostua, että sitä jaksaa. Yritä etsiä inspiraatiota vaikka tarkan markan blogista, jne.
Tuolla asenteella säästäminen on sellainen pakollinen paha, joka nähdään kituuttamisena ja surkeana elämänä. Vain kuluttaminen on sitä oikeaa elämää.
Ei sitten ihmekään, ettei jakseta sitä kituuttamis-elämää, vaan eletään yli varojensa, kun halutaan elää oikeasti eikä puolella liekillä kitumalla.
Sen sijaan me, joilla raha ei kasva puissa, ollaan elämässä sillä asenteella, että normaali elämä on elämää, ei ostelemista. Elämä on kodinhoitoa, lapsen kanssa ulkoilua, ruuan laittoa, ystävien tapaamista, mummolassa käymistä, perheiltoja, aikuisten harrastuksia, lasten harrastuksia, lasten uimaan viemistä, välillä hiihtämistä tai pyöräilyä. Elämä on tavallista arkea.
Ja arjen oheen tarvitaan myös juhlaa. Siihen menee sitten jotain rahaakin. Mutta juhlaa ei ole joka päivä, sillä elämä on arkea, ei juhlaa. Juhla on juhlaa, ei arkea.
Ei arkeen kulu rahaa, sillä nuo arjen touhut on oikeasti aika halpoja. Jos arkeen kuluu liikaa rahaa, niin se tarkoittaa sitä, että arkeen on laitettu liikaa juhlaa. Ja silloin juhla ei tunnu enää juhlalta, joten sitä tarvitaan aina lisää.
Säästämisestä ei siis tarvi mitenkään erikseen innostua, sillä tavallisen arjen eläminen on itsessään jo halpaa.
Eli sulla on rahaa tuhlattavaksi asti. Tulot ilmeisesti ihan eri luokkaa kuin mulla. Harmittaa että vaivalla kirjotin sulle pitkän vastauksen.
se yh-vastaaja
koska onhan täällä palstalla moni muukin lukemassa joka tarvitsee hyviä vinkkejä. Auttamalla palstalla autat monia, on tämän av-mamman motto.
Kiitos paljon ideoista, meillä on iso perhe joka on kohta vielä isompi ja säästövinkit tulevat tarpeeseen!
- meille ei tule kuin sanomalehti. Kaikki muut lehdet olen perunut. Naistenlehtiäkin ym. löytyy hyvin kirpputoreilta
- meillä on S-pankissa säästötili, minne ohjautuu kaikki bonukset, myös K-kaupan plussa-pisteet menee sinne. Tankkaan abc:llä ym. niin saamme joka kuussa n. 50 euroa bonuksia. Se on vuodessa jo kiva rahasumma.
- melkein kaikki lasten vaatteet ostan kirpputorilta. Ja olen yrittänyt pitää vaatemäärät kohtuullisina. esim. vaikka 5 college-paitaa riittää hyvin. Kengät ostan aina uutena ja sellaiset jotka kestää.
- tykkkään sisustaa, mutta yritän keksiä kaikkia edullisia ja itsetehtyjä juttuja. Esim. oksia pihalta vanhaan lasimaljakkoon, tv-taso vanhoista lankuista ym.
- jos minulla sattuu olla lompakossa käteistä vaikka 50 euroa, saatan laittaa parikymppiä rasiaan talteen tai joskus vain viitosen. Nopeaa kertyy pari sataa näinkin. Myös kaikki pullonpalautusrahat säästöön.
Leivo leivät itse, se on jo iso säästö. Vältä myös ostamasta kaupan pakastealtaasta mitään valmis piirakkapohjia, pizzapohjia, valmispullia jne - säästät kun leivot ne itse.
Riisi, pavut ja linssit on huomattavasti edullisempia etnisissä kaupoissa. Perunaa, porkkanaa ja juureksia kannattaa ostaa isoissa pusseissa jotka yleensä kilohinnalta edullisempia, kannattaa katsoa mmuutenkin aina tuotteden kilohinta kun ostoksilla.
Vältä ostamasta valmiita prkkiin pakattuja maustekastikkeita, niihinkin uppoaa aika paljon rahaa - opettele laittamaan omat kastikkeet ruualle.
Älä ostele muotilehtiä tai sisustuslehtiä, useimmilla on nettisivut jossa samat jutut ilmasiks ja onhan niitä blogeja vaikka kuinka!
Totaali ostoskieltoon ei tarvitse ryhtyä, mutta jos ostelet paljon uutta - mieti olisiko teillä kotona jotain esim pieneksi jääneitä vaatteita, verhoja jotka ei enää sisustukseen sovi yms mikä kannattaisi myydä pois huuto.netissä tai kirppiksellä?
joita kannattaa katsella vinkkien saamiseksi ja innon nostamiseksi.
Tänään tulee liviltä jotain, oliko se Elämä haltuun. Ja vitoseltako tulee joku dokkari "Shoppaajat".
Kerran ongelma on yletön shoppailu, ei siitä tavasta hetkessä pääse eroon.
Anna itsellesi kuukausittaisen shoppailu-raha, mikä ikinä summa budjettiisi sopiikaan niin, että säästöön pitäisi vielä jäädä menojen jälkeenkin. Saat käyttää tuon summan niin kuin tahdot, syyllisyyttä tuntematta, mutta kun se on käytetty et voi ostaa turhuuksia ennenkuin seuraavan kuun määrärahasta.
purkkiin säästöön. Kun purkki täynnä, niin pankkiin ja rahaa huomaamatta kertynyt useita satoja. Viimki taisi olla 300 euroa (juu iso purkki on ja taisi olla isompiakin kolikoita mukana).
Kerään lenkillä ollessani palautuspullot talteen.
Kirppiksltä olen löytänyt koko teema-astiaston pilkkahintaan (pari kertaa osunut oikeaan aikaan), laskin että sääastänyt ainakin 200 euroa, kuin jos olisin ostnut uutena (uudenveroiset)
Vähennä lihan määrää ruoassa (eli tee esim. 400g jauhelihasta kaksi ruokaa yhden sijaan), osta kauden mukaan kasvikset (talvella lähinnä juureksia), suosi suomalaisia arkiruokia kuten keittoja, patoja, puuroja...rucolat, sisäfileet ym. vain herkkuhetkiin. Jos mahdollista, leivo itse leipä ja osta Lidlistä päälle juustoa (2,99€/750g edamia pysyvänä tarjouksena). Tee ruokalista tarjousten mukaan, ei kannata laittaa listalle broileriwokkia jos koipireisiä saa alle eurolla/kg...
Vaatteita ostellaan harvakseltaan ja ne ovat ns. halpislaatua. H&M käy leikki-ikäiselle paremmin kuin hyvin, kunhan tsekkaa ettei osta niitä ohuen ohuita paitoja...samoin Prisman sekä Citymarketin omat merkit toimivat tarpeeksi hyvin, ei mitään järkeä santsata peruselämää elävän lapsen vaatteisiin enempää. Kenkiin santsataan, mutta ne kestävätkin sitten koko kauden (aikuisilla useammankin).
Kampaajalla käyn, kosmetologilla myös. Mutta en joka kuukausi, n. kerran kolmessa kuukaudessa. Ihan omaksi ilokseni laitan näihin rahaa, on mukava näyttää siistiltä ja oma hiustenlaatuni (luonnonkihara) on sen verran vaikea, että maksan ilomielen sen kanssa temppuilusta ammattilaiselle.