Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te kotiäidit, jotka osaatte elää todella säästeliäästi, miten teette sen?

Vierailija
16.03.2012 |

Neuvokaa toista kotiäitiä, joka hassaa rahansa aina menemään, ja enemmänkin mitä olisi varaa :(( Haluaisin oikeasti oppia säästämään niin, että olisi rahaa pahan päivän varallekin.

Eräs kotiäitikaverini säästi rahat vuodessa ulkomaanmatkaan kolmelle hengelle... miten ihmeessä se on mahdollista?

Kaikki neuvot ovat nyt tarpeen!!

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

provo. Mutta keskustelu näyttää menevän heti sille linjalle, että paras lopettaa tähän. Pyysin neuvoja oikeasti, koska ilmeisesti olen sitten niin lapsellinen ja turhamainen, että tarvitsen neuvoja tällaisiin asioihin.

ap

Vierailija
22/63 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei mulla olisi rahaa, mutta on luotollinen pankkikortti, josta en enää osaa luopua :/

ap"

2. Listaa paperille kuukauden tulot

3. Listaa kuukauden pakolliset menot ja ota huomioon myös harvemmin tulevat maksut esim. jakamalla vuosimaksu 12:lla.

4. Vähennä tuloista menot ja pieni summa vielä sivuun hätävarasäästöiksi=käytettävissä olevat rahat valinnaisiin asioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse säästän ruuassa; teen itse ruuat, emme osta kalliita eineksiä. Syömme perushalpaa ruokaa, perunaa ja makaroonia, kastikeruokia, keittoja, laatikoita, pataruokia. Käymme paljon Lidlissä, josta ostamme perusjutut halvalla (esim. shampoot, saippuat, tuoremehut, jugurtit, juustot, vaipat jne) ja sitten ostamme S-marketista ja K-kaupasta niiden omia halpismerkkejä ja erikoistarjouksia (jauheliha, kahvi, kirjolohi, liha, hedelmät jne). Ostan erikoistarjouksesta halvalla lihaa yli tarpeen, ja pakastan osan myöhempää käyttöä varten.

Leipomomyymälästä ostamme halvalla (esim. 3 leipää 2 eurolla) leivät, joista aina pakastamme osan. Pullat ja muut makeat teemme itse (ne ovat kaupasta ostettuna yllättävän kalliita). Pyrimme välttämään turhia elintervikkeita, esim. limsat, sipsit, keksit jne) Vertaamme aina hintaa, ja ostamme kun on erityisen halpaa, esim. kalaa teemme silloin kun on hyvä tarjous, ja jugurteissa ostamme niitä litran halpispakkauksia (1.15 euroa litra).

Pyrimme muutenkin ostamaan tarjouksesta kaikki: lasten vaatteet ja kengät tarjouksesta tai esim huutonetistä. Kirpputoreilla en kierrä, kun täälä ei ole kunnollisia lähellä.

Mieheni ei ikinä osta mitään, minä hoidan keskitetysti perheen vaatehankinnat. Pyrimme kuitenkin ostamaan aina laatua ja haluttuja malleja esim. ulkovaatteissa, jotta niien jälleenmyyntiarvo säilyy mahdollisimman hyvänä. Ostin esim. pojalle Ticketin tähtihaalarin -50% alennusksesta ensitalveksi, ja sitten myyn sen pois kun jää pieneksi.

Kotona ollessa en meikkaa (säästän sillä meikkejä) ja pukeudun kotivaatteisiin, jää sitten työvaatteet käyttöön, kun sinne palaan.

En harrasta, eikä lapseni harrasta mitään kallista. Luemme paljon, ja ulkoilemme, ja käyn lapsen kanssa halvassa jumpassa.

Rahaa kuitenkin menee siihen, että haluan että koko perhe ovat siististi ja laadukkaasti pukeutunut. Meillä on myös hyvälaatuinen, suht uusi auto, niihin menee rahaa. Lisäksi matkustelemme, ja kun menemme lomalle ulkomaille, otamme aina laadukkaan hotellin, ja varaamme harkiten muutenkin lomakohteen, äkkilähtöjä emme siis käytä. Mielummin maksamme vähän enemmän siitä, että matka on oikeasti mukava ja sellainen kuin haluamme, hotelli laadukas ja hyvillä yhteyksillä.

Säästämme ruuassa, mutta panostamme sitten vaatteisiin, sisustukseen ja matkailuun. Ostan vain sellaista mistä todella tykkään, kallistakin, mutta saatan käyttää takkia esim. kymmenen vuotta. Sama juttu sisustuksen kanssa.

Vierailija
24/63 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on auttanut se, etten ole pitkään aikaan käynyt kirppareilla tai pahemmin kierrellyt alejakaan. Aiemmin oli tapana ostaa myös sellaista, mitä ei tarvinnut juuri sillä hetkellä ja sitten nuo hyvältä ja halvalta vaikuttaneet ostokset jäivätkin käyttämättä - lapsi kasvoi, itselle ostettu vaate ei vaikuttanutkaan myöhemmin oikean väriseltä, tms.

Omissa vaatteissani säästän nyt vauvan kanssa kotona ollessa. En ole odotusajan vaatteiden jälkeen ostanut uusia vaatteita (paitsi muutamia imetyspaitoja ja imetysrintaliivejä) vaan olen odottanut, että mahdun taas raskautta edeltävän ajan vaatteisiin, joten on ollut myös motivaatiota saada paino pois - nyt mahdun noihin vaatteisiin, kun vauva on 6kk.

Kaikki turhat ostokset siis kannattaa jättää ensin pois ja vasta sen jälkeen alkaa miettiä sitä, miten esim. ruokaa voi laittaa edullisesti. Jos laitat rahaa jatkuvasti esim. uusiin hajuvesiin, vaikka vanhojakin on jo liiaksikin asti, niin sitten sinulla on vielä jonkin verran matkaa säästeliääksi oppimisessa :D.

Vierailija
25/63 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opitaan hillitsemään jo lapsena. Itse olin vastuullinen rahan käyttäjä jo ekaluokkalaisena ja siitä eteenpäin. Kuulostaa todella kummalliselta ap:n tapa toimia ja ajatella, ihan kuin olisi täysin impulssiensa vietävänä. Rahaa ei ole, mutta kun on kiva ostaa kalliita hajuvesiä tuoksuteltavaksi.. voi jeesus!!

Kasva aikuiseksi! Näemmä tarvitset suoraa puhetta, harmi vaan kun ei tunnu kelpaavan kun joku sanoo sinulle asiat niin kuin ne oikeasti ovat. Miehesi pitäisi pitää sinulle kunnon puhuttelu.

Vierailija
26/63 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti:( Et ole lapsellinen AP ja on hienoa, että yrität tehdä asialle jotain!

Neuvoisin lisäksi samaa kuin joku muukin, että keksisit jotain muuta tekemistä shoppailun sijalle. Jos siivoilu ei innosta niin käy vaikka kirjastossa tai kävelyllä, laita kivaa musiikkia soimaan jne.

Monet (ei välttämättä sinua, AP) on huijattu uskomaan että kuluttaminen ja shoppailu tuo onnea, vaikka se onni löytyy ihan ilmaisistakin asioista.

Vierailija
27/63 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

27=23

Vierailija
28/63 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruualla voi toki syöttää niitä ravinnoksi kelpaamattomalla ravinnolla ja pakastevihanneksilla.

ei ole mitään vikaa; päin vastoin niissä saattavat säilyä ravintoarvot jopa paremmin! Toki noita lihavalmisteita en kyllä helposti lapsille tarjoaisi.

Vierailija
29/63 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiallisille vastaajille! :)

En tietenkään osta täysin hervottomasti mitä haluaisin, enkä hajuvesiäkään ihan hulluna kuitenkaan, enkä varsinkaan kalliita sellaisia, mutta totta on se, että pitäisi osata lopettaa kaikki turha ostelu. Ei se tuo enää edes hyvää mieltäkään, ahdistaa paremminkin.

ap

Vierailija
30/63 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä hakea apua tuohon ahdistukseen ja shoppailun vähentämiseen, jos et yksin jaksa.

Vierailija
31/63 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee aina kauppalista, ja et osta muuta kuin listassa olevat tavarat.

Lasten vaatteet kirppikseltä.

Osta isot määrät perusruoka-aineita ja tee suuria määriä arkiruokaa pakkaseen tarpeeksi pieniin rasioihin, ettei tarvi heittää koskaan ruokaa pois.

Yksi vanha erittäin rikas yrittäjä sanoi kerran, että rikkautensa johtuu siitä, ettei ole ikinä ostanut uutta leipää ennenkuin vanha on syöty.

Tämä pätee koko talouden pitoon.

Vierailija
32/63 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikin tuo ostelu... kun jotain kivaa saa halvalla, niin on pakko ostaa vaikkei tarvisikaan. Alennusmyynneistä olen kantanut tavaraa ja vaatetta kotiin hirveät määrät. En pysty jättämään ostamatta :/

Ja pistän myös "turhuuksiin" rahaa kuten korut, meikit, hajuvedet, olen sen verran kai sitten turhamainen.. niitäkin on siis liikaa, hajuvesia pari kaapillista ja lisää ostelen kun jotain ihanaa löydän.. vaikken siis osta kallista, mutta kun jatkuvasti vain ostelen, niin meneehän sitä rahaa :(

ap

Mun salaisuus on, että olen vain luonnoltani pihi. En halua käyttää rahaa. En ole kiinnostunut kaupungilla ja kaupoissa pyörimisestä. Ei sitä rahaa kulu, kun käy vain lähiruokakaupassa ja sielläkin vain pari kertaa viikossa.

Vierailija
33/63 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Jos olet ostaassa sampoota, niin osta kun kylkiäisenä on esim. Ripsiväri, jonka osto olisi ollut edessä kohtapuolin kuitenkin! Sama juttu keräilykampanjoilla! Toinen vinkki: jätä tietty summa rahaa tilille, jonka turvin on PAKKO pärjätä kuukauden. Loput siirrät säästötlille. Vuoden päästä sulla on kiva potti säästötilillä.

Vierailija
34/63 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voitin ipadin, 100 euron lahjakortin ruokakauppaan jne.

Vierailija
35/63 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ennen suorastaan riippuvainen shoppailusta. Ostin joka viikko jotain, usein vaatteita. Tämä loppui kun lapset syntyivät, tuli muuta sisältöä elämään ja aika ei riitänyt shoppailuun. :)

Käyn usein ruokakaupassa lähikaupassa, jossa on vaan ruokaa, ei tavaroita. Jos menen isoon automarkettiin, saatan ostaa hetken mielijohteesta vaikka jonkun paidan, joka on alessa, vaikka en sitä tarvitse. Siksi käyn marketeissa vain silloin kun oikeasti tarvitsen jotain, mitä ei pikkukaupasta saa (vaikka lapselle uudet hanskat tms).

Valitettavasti itseensä ei voi panostaa samalla tavalla kuin työssä käydessä, se täytyy vain hyväksyä. Toki voi näyttää hyvältä, kiva hiusmalli, vähän meikkiä, parit hyvät "edustusvaatteet". Kotona lasten kanssa olen kivoissa perusvaatteissa, usein verkkareissa.

Vierailija
36/63 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Tosin Kela auttaa elämisessä; kiitos asumistuen)

Maksan palkan tultua ensimmäiseksi kaikki seuraavan kk:n laskut. Tämän jälkeen katson järkyttyneenä tilille jäänyttä summaa ja jaan sen neljään osaan.

Tästä laskeskelen ja ynnäilen ruoka- ja hygieniamenot ja toivun järkytyksestä, kun tajuan, että tekemällä itse perusruuat (kaalilaatikko, liha- tai soijarouhemakaronilaatikko, juurespohjaiset padat, papu- ja linssimuhennokset, chili con carne tarjousjauhelihalla, tonnikalasalaatti yms.) ns. löysää rahaa jää kuitenkin 200e, joka sijoitetaan harrastuksiin tai mennään leffaan tai säästetään tulevaan matkaan.

En välitä shoppailusta, se lienee pelastuksemme. Koen ettei meillä ole pulaa oikeastaan mistään.

Joten lähdenpä tästä joogatunnille : )

Leppoisaa lauantaita kaikille!

Vierailija
37/63 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kirjoitat auki, millaiseen ajatteluun perustuu holtiton shoppailusi. Sitä ajattelua sun pitää päättää muuttaa. Sitten estät itseäsi toimimasta tuhoavasti. Lopetat sen luottotilin. Tarjousostokset teet käteisellä, jonka olet etukäteen budjetoinut.

Vierailija
38/63 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa kuitenkin menee siihen, että haluan että koko perhe ovat siististi ja laadukkaasti pukeutunut.

Mutta siinäkin voi säästää siinä, että ei osta lapsille mitään sellaista vaatetta mitä ei tarvitse. Jos lapsi on nopeasti kasvavassa iässä, niin neljät collegehousut ja niihin sopivat paidat + yhdet farkut ja yksi nätti paita riittävät. Tytölle lisäksi yksi mekko. Lasten vaatteita on ihan turhaa ostaa kaappeihin seisomaan, kun kuitenkin puolen vuoden päästä taas jo pitää olla hankkimassa isompaa kokoa.

Vierailija
39/63 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä säästä niin paljon kuin mitä ap tuhlailee heräteostoksiin.

Eli ap:n pitää vain lopettaa se tuhlailu. Se tuskin loppuu ihan itsekseen, vaan ap:n pitää keksiä itse sellainen keino, joka toimii juuri hänen kohdallaan ostelun hillitsijänä. Se keino voi olla vaikkapa kauppojen välttely, ostoslistan mukaan ostaminen, budjetin tekeminen, menojen kirjaaminen vihkoon, itsetutkiskelu, jorvaavan yoiminnan löytäminen, tms. Onhan näitä tässä ketjussa jo ehdoteltu.

Eli olen samaa mieltä jonkun kanssa siitä, että kyse ei ole säästövinkeistä vaan psykologisesta ongelmasta, joka on ratkaisrava.

Vierailija
40/63 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan rahan käyttö.

Mitä aloittajan elämästä puuttuu, kun sitä pitää korvata turhalla ostamisella? Miksi sinulla pitää olla kaapillinen käyttämättömiä hajuvesiä, meikkejä, vaatteita ym?

Hanki jotain muuta sisältöä elämääsi, niin sinun ei tarvitse ostella turhaan. Miten kotiäidillä on aikaa ostella niin paljon?

Käy harvemmin kaupassa, jätä pankki- ja varsinkin luottokortti kotiin ja ota vain sen verran käteistä rahaa, mitä tarvitset välttämättömiin ostoksiin. Se on ensiapu ongelmaasi ja auttaa varmasti.

Varaat viikoksi satasen, ja kun se on loppu niin sitten on myöskin shoppailu loppu, netissäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä