Te kotiäidit, jotka osaatte elää todella säästeliäästi, miten teette sen?
Neuvokaa toista kotiäitiä, joka hassaa rahansa aina menemään, ja enemmänkin mitä olisi varaa :(( Haluaisin oikeasti oppia säästämään niin, että olisi rahaa pahan päivän varallekin.
Eräs kotiäitikaverini säästi rahat vuodessa ulkomaanmatkaan kolmelle hengelle... miten ihmeessä se on mahdollista?
Kaikki neuvot ovat nyt tarpeen!!
Kommentit (63)
Eism ostokset.
Käy kaupassa kerran viikossa, katso mitä tarvitset (Sampoota, hammasharjat, vessapaperit ym..)
mieti ruokalista valmiiksi
(Esim ma uunimakkaraa ja perunamuussi, teet niin paljon muussia että ti laitat perunamuussijauhelihalaatikkoa, ke iso läjä makaronilaatikkoa mitä voi syödä torstaina, pe possun ulkofilettä jne...)
Juurekset on halpoja, salaatti on kallista, pakastevihannekset halpoja....
Kaupan omat merkit ovat yleensä yhtä hyvät kuin kalliimmat vastaavat.
kotona aina tarpeeksi perustarvikkeita, säilykkeitä, voi leipoa kun tekee mieli jtn hyvää...
Autoilu mahdollisimman vähän, uudet vaatteet alesta, kirppiksestä.
Heräteostokset minimiin.
Mä en ehdi tehdä hirveesti ruokia ite enkä todellakaan käy missään marjamettässä. :D Ruoassa säästän käyttämällä tarjouksia. Käyn kolmessa kaupassa. S-kaupassa halvimpia on jugurtit esim., K-kaupassa juustot. Käymällä useammassa kaupassa säästä aika paljon vaikkei heti uskoisi. Mulla on kaikki bonus-kortit, kannattaa oikeesti olla! Ruoassa säästän myös käyttämällä tarjouksia. Ruokaostokset teen samalla kun käyn kaupungissa muilla asioilla, en siis käy kaukana marketeissa. Matkoihin ei siis mene erikseen yhtään rahaa.
Autoa ei ole, käytän julkisia. Bussikortti on ehdoton, sillä säästää tosi paljon!
Kaikki vaatteet ja tavarat ostan alennuksista. Siis ihan kaikki. Näin säästää todella paljon!
Vertailen koko ajan hintoja eri kaupoissa, tarjouksia yms.
Ehkä vaikuttaa vaikeelta, mutta olen ollut köyhä ja omillani jo 17 vuotta niin olen oppinut. Tämä on mun elämäntapa, enkä oikeestaan edes kaipaa tämän ihmeempää. Olen aina tosi iloinen kun löydän hyvää tavaraa halvalla. :) Enkä osta kirppareilta mitään vaikka arvostan ekoilua. Viimeksi ostin Vallilan verhot, odotin aika kauan että tulivat aleen. Laatuakin saa kun malttaa...
Mun kuukausitulot on siis noin 1400€, lapsia on yksi kouluikäinen.
ruualla voi toki syöttää niitä ravinnoksi kelpaamattomalla ravinnolla ja pakastevihanneksilla.
Eism ostokset. Käy kaupassa kerran viikossa, katso mitä tarvitset (Sampoota, hammasharjat, vessapaperit ym..) mieti ruokalista valmiiksi (Esim ma uunimakkaraa ja perunamuussi, teet niin paljon muussia että ti laitat perunamuussijauhelihalaatikkoa, ke iso läjä makaronilaatikkoa mitä voi syödä torstaina, pe possun ulkofilettä jne...) Juurekset on halpoja, salaatti on kallista, pakastevihannekset halpoja.... Kaupan omat merkit ovat yleensä yhtä hyvät kuin kalliimmat vastaavat. kotona aina tarpeeksi perustarvikkeita, säilykkeitä, voi leipoa kun tekee mieli jtn hyvää... Autoilu mahdollisimman vähän, uudet vaatteet alesta, kirppiksestä. Heräteostokset minimiin.
vaatteisiin, enkä käy kampaajalla enkä muissa hoidoissa. Ei varmaan paras mahdollinen vinkki, mutta sitten on ihana nauttia taas niistä asioista kun palaa töihin. Lapset rakastavat äitiä ihan yhtä lailla, on väri päässä tai ei.
juurikin tuo ostelu... kun jotain kivaa saa halvalla, niin on pakko ostaa vaikkei tarvisikaan. Alennusmyynneistä olen kantanut tavaraa ja vaatetta kotiin hirveät määrät. En pysty jättämään ostamatta :/
Ja pistän myös "turhuuksiin" rahaa kuten korut, meikit, hajuvedet, olen sen verran kai sitten turhamainen.. niitäkin on siis liikaa, hajuvesia pari kaapillista ja lisää ostelen kun jotain ihanaa löydän.. vaikken siis osta kallista, mutta kun jatkuvasti vain ostelen, niin meneehän sitä rahaa :(
ap
Eli sulla on rahaa tuhlattavaksi asti. Tulot ilmeisesti ihan eri luokkaa kuin mulla. Harmittaa että vaivalla kirjotin sulle pitkän vastauksen.
se yh-vastaaja
Ruokaan menee yleensä suuri osa rahoista. Tee ruoat ja leivät itse alusta alkaen ja valitse halpoja raaka-aineita. Valitse halvin ruokakauppa. Me säästetään paljon sillä ettei meillä oo autoa, mut se ei oo tietysti kaikille mahdollista. Osta käytettyjä vaatteita yms. Lainaa lehdet ja kirjat kirjastosta.
Ei mainittu mehuja, limppareita, sipsejä, karkkeja. Herkutkin itse leivottuja.
Kotona tehtyä perusruokaa, joka on aina terveellistä. Ei tarvita äyriäisiä eikä luomupersiljaa syödäkseen terveellisesti ja hyvin.
Valitse pieni kauppa sellainen missä on vain perustarvpeet.
Näin ei tule niitä heräteostoksia.
Hajuvesi eltaantuu todella nopeasti! Käytä yhtä kahta tuoksua loppuun saakka ja osta sitten vasta uusi.
ruualla voi toki syöttää niitä ravinnoksi kelpaamattomalla ravinnolla ja pakastevihanneksilla.
Eism ostokset. Käy kaupassa kerran viikossa, katso mitä tarvitset (Sampoota, hammasharjat, vessapaperit ym..) mieti ruokalista valmiiksi (Esim ma uunimakkaraa ja perunamuussi, teet niin paljon muussia että ti laitat perunamuussijauhelihalaatikkoa, ke iso läjä makaronilaatikkoa mitä voi syödä torstaina, pe possun ulkofilettä jne...) Juurekset on halpoja, salaatti on kallista, pakastevihannekset halpoja.... Kaupan omat merkit ovat yleensä yhtä hyvät kuin kalliimmat vastaavat. kotona aina tarpeeksi perustarvikkeita, säilykkeitä, voi leipoa kun tekee mieli jtn hyvää... Autoilu mahdollisimman vähän, uudet vaatteet alesta, kirppiksestä. Heräteostokset minimiin.
Miehesi? Onko hän suurituloinen? Mistä kotiäidillä on noin paljon rahaa?
Häpeä!!!
tavallista kotiruokaa han lapsilleen tarjoaa. what is your problem??
hajuvesifriikki näköjään.. niitä on vaan niin ihana tuoksutella.
Ei mulla olisi rahaa, mutta on luotollinen pankkikortti, josta en enää osaa luopua :/
ap
Valitse pieni kauppa sellainen missä on vain perustarvpeet.
Näin ei tule niitä heräteostoksia.
Heräteostoksia löytyy joka kaupasta. Kaikissa on ainakin karkkihylly. Mutta pienet kaupat voi olla helposti kaks kertaa muita kalliimpia.
Huijaa itsesi ajattelemaan, että tämäkin juttu on kohta uudestaan alennuksessa, enpä osta sitä vielä, kun on vanhatkin hajusteet käyttämättä
Älä mene kauppoihin pyörimään ajankuluksesi.
Kyllä äiti-ihmisen pitää osata vähän enemmän elämänhallinnan taitoja! Miten sä ajattelit rahankäyttöä opettaa lapsillesi? Ei olisi varaa, miten niin ei olisi varaa, oletko velkaantunut? Tietääkö miehesi?
joku tunnepuolen ongelma, jota hillitset/peität/saat helpotusta/tms shoppaamalla. Eli shoppaat tunteeseen, et tarpeeseen.
Kun sulle tulee se levoton olo, ja alat valmistautua kauppaan lähtöön, mieti, voitko korvata sen jollain, josta saisit samantapaiset kiksit.
Mun niksi on touhuaminen. jos on mieli maassa tai mikä se sun ongelmas nyt onkaan, niin itse olen ratkaissut asian niin, että otan rätin ja alan pyyhkiä pölyjä. Hullun halpaa, kirjaimellisesti ;)
ei siihen mitään muuta konstia ole.