620 e /kk - työtön nyt kolme kuukautta - enkä päivääkään vaihtaisi pois!
Mies on vielä opiskelija ja saa suurinpiirtein saman verran kuussa.
Meillä omistusasunto josta todelle pienet kulut.
Kaksi lasta, 9 ja 11v. Kaksi vanhaa mutta toimivaa autoa, xbox, wii, neljä tietokonetta, laitteet ja vempaimet keittiössä, televisiot yms hankittuna.
Maksettu kesämökki.
En enää ikinä mee töihin!!! Teen ruokaa, siivoan, laitan kotia, käyn kirjastossa, ompelen lapsille, kirjoitan kirjaa, käyn kävelyllää - jippii!!!
Ja ekvät vasta aluillaan!!! Sikaonnellinen kun tällaisella rahalla voi pärjätä.
Vielä ei ole haettu toimeentulotuokea, saa nähdä haetaanko.
Eli meidän tulot n. 1500e/kk jos lapsilisät lasketaan.
Ja hyvin meneee!!!!
Asutaan isossa kaupungissa.
Kommentit (15)
vain työttömänä kotona, jossain vaiheessa työkkäristä pistävät vähintäänkin kurssille..ja jos et suostu niin karenssia pukkaa.
Itse olen nyt ollut 2 vuotta työtön ja kyllä ihan mielelläni menisin töihin jo...
Tulot mulla 1800e/kk (asumistuki,lapsilisät,elarit,työkkäri) juu kylä tuolla summalla pärjää,mut aikamoista laskemista tää on.
Kuulostaa ihan mukavalta tilanteelta ja lapsetkin varmaan tykkäävät, mutta itselläni on niin kiva työ, että olisi kamalaa olla kotona. Ehkä löydät mielekästä hommaa jossain vaiheessa vielä, mutta lepää nyt ainakin puoli vuotta ja keskiyty äitiyteen!
varsinkin jos on hyvä ansiosidonnainen.:)
Hyvin harva työtön+opiskelija pari asuu omistusasunnossa, puhumattakaan että olisi varaa ostaa monen sadan pelikoineita tai useampi esim. 500€ läppäri.
On toki mahdollista ihan omin voimin saavuttaa hyvä elintaso ja jäädä sitten elämään työkkärin tuilla (esim. tekee paljon töitä X vuotta hyvä palkkaisessa työssä) mutta suurin osa "pienillä tuloilla pärjäävistä" ei pärjäisi jos ei olisi saanut/saisi rahaa sukulaisilta. Joku perii rahaa, toisen pappa betalar kaiken, joku ehkä voittaa lotossa.
Mutta jos ihminen ns. tyhjästä aloittaa ja itse omalla työllään hankkii kaiken nollasta, niin ap:n kuvailemaan elintasoon ei pääse (eikä sitä kovin pitkään ylläpidetä) kovin helposti.
kirjoitan kirjaa
Kannattaa oikoluettaa se jossain ennen julkaisua.
ja työtön puoli vuotta, kyllä tämä on ollut hyvää aikaa kaikin tavoin! Nyt tosin olen jo hakemassa opiskelemaan ja hain yhtä työtäkin, että ilmeisesti ihmiseen on sisäänrakennettuna joku pyrkimys olla mukana jossakin työyhteisössä ja tehdä ansiotyötä. Mutta voin silti suoraan sanoa, että jos ei ole rakentanut koko elämäänsä työn varaan (eli jos on perhettä, ystäviä, harrastuksia yms), niin kyllä tällä rahalla vois vielä seuraavan vuodenkin viettää, sillä tekemistä on ja ihmisiä ympärillä. Voi kokea olevansa tarpeellinen ja merkityksellinen kun on oma perhe, jonka eteen tekee monia arkipäiväisiä asioita. Ja tässä oppii todellista läsnäoloa omille lähimmille ihmisilleen. Ainoa asia, joka tätä tunnetta jonkin verran latistaa, on se, että yllättäen voikin huomata lähipiirissä olevan aika kateellisia ihmisiä, jotka ilkeilevät kun työtönkin voi tuntea tilanteessaan iloa ja onnellisuutta....ajattelevat, että pitäisi tehdä mitä tahansa työtä, millä ehdoiulla tahansa eli toisin sanoen rakentavat ihmisestä mielipidettään sen varaan, että tämä käy töissä. Työ tietenkin on tärkeää, mutta se on vain yksi osa elämää, ja ihmisillä on ihmisarvo vaikka olisivatkin joskus ilman työtä!
Hyvin harva työtön+opiskelija pari asuu omistusasunnossa, puhumattakaan että olisi varaa ostaa monen sadan pelikoineita tai useampi esim. 500€ läppäri.
On toki mahdollista ihan omin voimin saavuttaa hyvä elintaso ja jäädä sitten elämään työkkärin tuilla (esim. tekee paljon töitä X vuotta hyvä palkkaisessa työssä) mutta suurin osa "pienillä tuloilla pärjäävistä" ei pärjäisi jos ei olisi saanut/saisi rahaa sukulaisilta. Joku perii rahaa, toisen pappa betalar kaiken, joku ehkä voittaa lotossa.
Mutta jos ihminen ns. tyhjästä aloittaa ja itse omalla työllään hankkii kaiken nollasta, niin ap:n kuvailemaan elintasoon ei pääse (eikä sitä kovin pitkään ylläpidetä) kovin helposti.
Ap on ollut töissä, joten sen takia niillä on okt, mökki, konsolit yms.. Nyt saa välillä ottaa rennosti!
Olen tehnyt kaikenlaista, luennoinut ilmaiseksi eläkeläiskerhoille.
olen koulutukseltani tiedottaja, olen luennoinut mainoksista, niiden maailmasta ja sellaisesta yleisestä aiheeseen liittyvästä.
Kävin ala-asteella pitämässä ilmaiseksi tunteja joissa puhuin erilaisten värien historiasta - harrastan maalaamista ja värit ovat aina kiehtoneet minua.
Lapset ovat 15,12 ja 10.
Ihanaa olla kotona, löydän haasteita ja mielenkiintoista tehtävää ilmaiseksi ja se on ihanaa!
Sitäpaitsi se on eräänlaista hyväntekeväsiyyttä ja ihmiset pitävät siitä todella paljon.
Jaksan kyllä olla työttömänä vaikka maailman tappiin. Ei ole pelkoa että tarjotaan kursseja, asun maalla, täällä ei juuri kursseja ole, eikä töitäkään.
Työkkärissä juuri laitettiin seuraavaksi ilmoittautumispäiväksi 2.8.2012!!!
Jess!
Täällä päin omistusasunto maksaa 150´000 jos vaatimaton kelpaa, mökistä pitää maksaa melkein sama, jos on rannassa eikä mikään kuivanmaan pikkumökki. Keskimäärin ihmiset kai saavat n. 20´000€ käteen vuodessa, siitä jos alkaa kaikkia laskuja maksamaan ja lainoja lyhentämään niin aika monta vuotta menee että on velaton asunto, mökki ja muut häroäkkeet päälle.
Minä kotona lasten kanssa (5 kpl) ja mies jäi yt:n jälkeen työttömäksi. Tulot ihan sikapienet, juuri toi 1500 e/kk, mutta pärjätään ihan loistavasti! Eli meilläkin ok-talo, 2 autoa, tietokone, pelit ja vempaimet, siis kaikki normisetti. Kodin menot tooosi pienet, leivon itse leivät ja pullat, vaatteita ostetaan vain tarpeeseen, mitään ei tarvita. Ja voi ihanuutta: me urheillaan miehen kanssa tosi paljon, toinen kun tulee niin toinen voi lähteä, leikitään lasten kanssa ym. Nyt kesällä mies kyllä menossa töihin, mutta on innoissaan kun saa aloittaa uutta. Minä kyllä mielelläni edelleen kotona, jihuuuuuu!
ja samat fiilikset ;) Tosin tuo 0e on ollut vasta n.7 vuotta koska olen saanut äitiyspäivärahaa ja kodinhoidontukea kun lapset oli pieniä.
Ihan omilla rahoilla ja varallisuudella pärjätään. Lapsilisät saamme 2 lapsesta mutta ei mitään muita tukia tai avustuksia tarvita/saada.
Asunto,auto ja opintolainat on jo maksettu.
ja samat fiilikset ;) Tosin tuo 0e on ollut vasta n.7 vuotta koska olen saanut äitiyspäivärahaa ja kodinhoidontukea kun lapset oli pieniä.
Ihan omilla rahoilla ja varallisuudella pärjätään. Lapsilisät saamme 2 lapsesta mutta ei mitään muita tukia tai avustuksia tarvita/saada.
Asunto,auto ja opintolainat on jo maksettu.
Musta ei ole mitään ihanampaa tunnetta kuin aamulla laittaa avaimet rintataskuun ja tukka ponnarille ja mennä omalle osastolle töihin. Valitettavasti en saa enää kokea sitä tunnetta, koska olen eläkkeellä. Jos edes muutaman päivän kuukaudessa sais tehdä töitä niin ei tuntuisi näin hyödyttömälle ja yhteiskunnan elätille.
Onnea teille! Toivottavasti itse pääsen jokus samanlaiseen tilanteeseen..