Ristiäisten liika uskonnollisuus ärsyttää
Olemme pitämässä ristiäiset toiselle lapsellemme, kun ensimmäinenkin on kastettu ja kuuluu kirkkoon. Pappi kävi nyt kotonamme ja musta tuntuu, ettei ristiäiset ole mun juttu. Lähinnä ärsyttää pakolliset virret (2kpl) ja uskontunnustus jne.Ristiäiskaavahan on jumalanpalvelus.
Olisin halunnut vapaamman tilaisuuden, jolloin olisi tietty pitänyt päätyä nimiäisiin ja ei-kirkolliseen nimijuhlaan siis. Toiseksi oli kauhean vaikea löytää kummeja, kun suurin osa lähipiiristä ei enää kuulu kirkkoon.
Mutta ristiäiset on siis tulossa.Se virsien veisuu tuntuu kyllä niin kaukaiselta pakkopullalta..Eikö kirkko voisi uudistua, niin kaikki nuoret aikuiset eivät siitä eroaisi?
Kommentit (49)
Mulla oli aikoinaan samoja tuntemuksia, onneksi lähipiiristä löytyi mukava ja ymmärtäväinen pappi. Se kaavahan on aina sama eikä sitä voi muuttaa, mutta ei meillä ainakaan virsiä laulettu! Toinen laulu oli Jumalan kämmenellä ja toinen se Maan korvessa kulkevi lapsosen tie. Vai onko noi nykyään virsiä? Puhekin oli todella kaunis, ihan meidän perheelle tehty, tippa tuli silmään se oli niin kivasti kirjoitettu.
Mutta. Ei tuokaan auttanut, niin vieraantuneeksi tunsin itseni kirkosta. Erosimme kirkosta ja vähän kolkolta se aluksi tuntui. Mutta kun ajatukseen tottui, tuli jotenkin vapaa olo ja nykyään olen tosi iloinen ettei kuuluta kirkkoon, varsinkin kun seuraa näitä jatkuvia riitoja kirkon ja eri lahkojen piirissä. Uskon Jumalaan, mutta en kirkon tavalla.
Mulla oli aikoinaan samoja tuntemuksia, onneksi lähipiiristä löytyi mukava ja ymmärtäväinen pappi. Se kaavahan on aina sama eikä sitä voi muuttaa, mutta ei meillä ainakaan virsiä laulettu! Toinen laulu oli Jumalan kämmenellä ja toinen se Maan korvessa kulkevi lapsosen tie. Vai onko noi nykyään virsiä? Puhekin oli todella kaunis, ihan meidän perheelle tehty, tippa tuli silmään se oli niin kivasti kirjoitettu.
Haluaisitko sellaisen laulun ristiäisiin?
Mutta. Ei tuokaan auttanut, niin vieraantuneeksi tunsin itseni kirkosta. Erosimme kirkosta ja vähän kolkolta se aluksi tuntui. Mutta kun ajatukseen tottui, tuli jotenkin vapaa olo ja nykyään olen tosi iloinen ettei kuuluta kirkkoon, varsinkin kun seuraa näitä jatkuvia riitoja kirkon ja eri lahkojen piirissä. Uskon Jumalaan, mutta en kirkon tavalla.
Myös pyhäkouluissa ja päiväkerhoissa sitä lauletaan.
Toki samoja lauluja voi myös hautajaisissa laulaa.
Ja tuota maan korvessa -laulua käytetään (lasten) hautajaisissa!
lastenlauluja enemmän ;)
ja jos se on kirkollinen toimitus niin se on.
Itseäni mietityttää myös koko homma. Kaks on jo kastettu, mutta tän kolmannen kohdalle en enää viittis. Ei ole kummejakaan. Tai olis ollu, mutta sukulaiset alko tappeleen niin nyt ei sitte ole.
Nimiäiset vois olla paljon kivemmat bileet... tai voisin vaikka jättää ne järjestämättä. Miehelle ollu tärkeää, mutta se eros kirkosta joku vuosi sitte, niin ei kai enää ole tärkeää.
Yleensä vieraat kuulevat vauvan nimen ensimmäistä kertaa tuossa tilaisuudessa, mutta se ei ole sinänsä 'nimenantamistilaisuus', vaan uskonollinen toimitus.
Niille, jotka eivät ole kiinnostuneet kristinuskon tai minkään muunkaan uskonnon harjoittamisesta (kuten meidän perheemme), käy paremmin nimiäistilaisuus.
ei kyllä hautajsiin sovi. Missä oli suojelusenkeli tai mihin sitä enää tarvii jos lapsi kuoli jo?
Että on oma aikani erota kirkosta. Olen kasvanut siitä erilleen. Kirkkohäät oli tosi kivat ja riparista jäi vain hyviä muistoja. Olin myös isosena kirkon leireillä. Eli hyvät muistot siitä jäi. Nyt vaan tuntuu liian jäykältä toiminnalta.
Ap
on prometeus-leirejä.
jossain määrin, ap, mutta miksi halusit kirkkohäät? Mä en olisi ikinä voinut käydä läpi sitä kaavaa, koska en ole uskovainen. Muuten ei mun mielestä kannata ottaa kaikkea niin vakavasti, mutta ateistille sen kaavan kuuntelu vakavana ja juhlallisena papilta olisi ollut minusta rienausta sekä itseäni että uskontoa kohtaan.
Etenkin muutamista niistä,av:n tuntien tiesin, että suurin osa haukkuu miksi sitten kuulun kirkkoon..
Miten ihmeessä nuo virret voisi kiertää..Pappi ehdotti juuri sitä jumalan kämmenellä ja yhtä toista, en muista nimeä. Itse en aio laulaa, koska en osaa laulaa. Seison sitten tuppisuina mieheni kanssa ja luultavasti vieraatkaan eivät laula, joten pappi saa yksin veisata. Siksi se tuntuukin niin tökeröltä, kun niitä virsiä on pakko laittaa kaavaan.
En tiedä uskonko jumalaan. Kuoleman jälkeiseen elämään uskon kyllä. Meiltä on kuollut yksi lapsi ja sen jälkeen en ole uskonut muuhun kuin siihen, että tapaan lapseni vielä uudestaan. Tämän jälkeen kirkon 'hössötys' on tuntunut vieraalta.
Ap
Etenkin muutamista niistä,av:n tuntien tiesin, että suurin osa haukkuu miksi sitten kuulun kirkkoon..
Miten ihmeessä nuo virret voisi kiertää..Pappi ehdotti juuri sitä jumalan kämmenellä ja yhtä toista, en muista nimeä. Itse en aio laulaa, koska en osaa laulaa. Seison sitten tuppisuina mieheni kanssa ja luultavasti vieraatkaan eivät laula, joten pappi saa yksin veisata. Siksi se tuntuukin niin tökeröltä, kun niitä virsiä on pakko laittaa kaavaan.
En tiedä uskonko jumalaan. Kuoleman jälkeiseen elämään uskon kyllä. Meiltä on kuollut yksi lapsi ja sen jälkeen en ole uskonut muuhun kuin siihen, että tapaan lapseni vielä uudestaan. Tämän jälkeen kirkon 'hössötys' on tuntunut vieraalta.
Ap
Meillä oli yksi yhteisvirsi, Jumalan kämmenellä, ja toinen laulu oli kanttorin yksinlaulua jostain uskonnollisesta lastenlaulusta jota pappi suositteli, en muista enää mikä laulu se oli.
ei kyllä hautajsiin sovi. Missä oli suojelusenkeli tai mihin sitä enää tarvii jos lapsi kuoli jo?
jos vaikka suojaamassa sitä lapsen matkaa taivaan kotiin?
ja siis itse en usko, mutta voisin ajatella, että uskova voisi maan korvessa -laulun ajatella tuohon tapaan.
että ette tule laulamaan, voisi nuokin korvata pelkillä musiikkiesityksillä? Eli joku laulamaan ja soittamaan joku kaunis virsi tai pelkästään soittamaan. Onhan tuo aika noloa, jos kukaan ei laula.
Niihin virsiin voi kyllä ihan itse vaikuttaa, valitsemalla vähän iloisempia kipaleita. Voi valita vaikkapa hengellisiä lastenlauluja. Voihan sitä aina liittyä vaikka hellareihin tai babyisteihin jos ev.lut meno tuntuu tylsältä...!
Voisin soittaa papille ja kysyä musiikista. Kun kysyin tuleeko kanttori tai muu säestämään, niin sanoi ettei tule. Siksi tuntuu ihan hirveältä piinalta, että pappi veisaa ja muut odottaa että koska se loppuu. Ja se papin ääni ei edes ollut mikään miellyttävä, meillä kotona se jo veisas esimerkki virsiä. Silloin aloin vasta tajuta, että tää ei nyt yhtään näytä meidän perheen juhlalta.
Muutenkin pappi oli vanha ja todella uskovainen. Olisin ehkä halunnut jonkun nuoremman, en tiedä. Tuntuu siis vieraalta ja vähän jopa hävettää, kun ajattelen sitä veisuu-hetkeä. Me ei olla sellaisia veisaajia nyt lainkaan.
Ehkä olis pitänyt pitää vaan omat bileet ja poksahtaa skumppa auki sukulaisten& ystävien kera.
Ap
Tietysti uskonnollisuus on oleellinen osa kirkkoa (heh), mutta ei se silti ole riittävä peruste sille, ettei eri toimituksissa voisi olla vähän joustoa ja valinnanvapautta. Esimerkiksi juuri se, että 2 laulua ovat pakolliset, on todella jäykkää. Joustavuus saisi aikaan sen, että useammat kokisivat kirkon omakseen tai läheiseksi.
Itse en kuulu kirkkoon, mutta olen ollut mukana useissa mieheni suvun ristiäisissä, joissa ainoat virsiä veisaavat ovat olleet pappi ja minä. (Pidän laulamisesta ja osaan laulaa vieraitakin lauluja nuoteista, opin nopeasti sävelen.) Melko koomisia tilanteita, kun koko miehen epämusikaalinen suku istuu hiljaa ja vaivaantuneena pakollisten laulujen ajan, kuuntelemassa papin ja pakanan kaksinlaulua. :)
Muutenkin pappi oli vanha ja todella uskovainen. Olisin ehkä halunnut jonkun nuoremman, en tiedä.
Ap
Ihan vaan sanoit, että ristiäiset haluat pitää etkä muuta?
Minulle on ihan virassa oleva pappi sanonut, että esittää toivomus ko soittaa ja varaa. Täällä on lestoja paljon ja ne eivät käy minulle, että papin valintaa en kyllä jätä niiden puhelimeen vastaavien naisten varaan.
oli vain 1 pakollinen virsi ristiäisissä!
mikä 100%idiootti tuo ap on vai onko tämä vaan taitava provo.
Jos ei ap tajua mikä on ristiäisten merkitys ja miksi uskonto siinä on mukana, niin toiselle annetaan kauhalla ja toiselle lusikalla.
Vaikka nyt on mullekaikkinyt sukupolvi lisääntymässä, niin ei kukaan oikeasti voi olla noin tyhmä>>> provo