Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos joutuu olemaan kuukauden pois koulusta, niin onko koululla mitään velvollisuuksia

Vierailija
15.03.2012 |

opetuksen suhteen? Eli kun sairauden vuoksi joutuu olemaan pidempään poissa koulusta (peruskoulu), niin mitä velvollisuuksia koululla on, vai jääkö kaikki oppiminen ja läksyjen selvittely oppilaan ja kodin vastuulle?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaudesta johtuvat poissaolot ja arviointi

Jos oppilas ei sairauden vuoksi voi osallistua kouluopetukseen, mutta hänen terveydentilansa sallii opiskelun esimerkiksi kotona, hänen opetuksensa voidaan järjestää antamalla hänelle ohjausta, oppimateriaalia ja oppimista tukevaa arviointipalautetta kotiin (tai muuhun paikkaan). Lähtökohtana on, että oppilas saa opetussuunnitelman mukaista opetusta. Yhteistyö huoltajan kanssa on tällaisessa tilanteessa erityisen tärkeää. Oppilaalle tulisi laatia oppimissuunnitelma, jonka avulla opintojen etenemistä voidaan suunnitella ja toteuttaa. Jos oppilas on otettu tai siirretty erityisopetukseen, asiat kirjataan hänelle laadittuun henkilökohtaiseen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan (HOJKS). Kun oppilas palaa kouluun sairauden jälkeen, hänellä on oikeus tarvittavaan tukiopetukseen.



Sairaana oleva oppilas ei välttämättä pysty etenemään opinnoissaan samaan tahtiin kuin koulussa opiskelevat. Sairaus saattaa myös kokonaan estää oppilaan opiskelun sairaalakoulussa tai kotona, joten oppilaalle ei kerry opintosuorituksia. Myös erilaisten näyttöjen antaminen kokeiden yms. avulla voi olla mahdotonta tai vaikeaa. On esimerkiksi tapauksia, joissa oppilas on ollut sairaana suuren osan syyslukukaudesta. Tällöin voidaan pitää kohtuuttomana arvioida oppilasta lukukauden päätteeksi samalla tavoin kuin muita oppilaita. Tilanteeseen voidaan varautua paikallisessa opetussuunnitelmassa tehtävin ratkaisuin.



Perusopetusasetuksen mukaan oppilaalle tulee antaa todistus lukuvuoden päätteeksi. Välitodistuksista päätetään sen sijaan paikallisesti, ylemmät säädökset eivät edellytä välitodistuksen antamista. Jos paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetään, että oppilaille annetaan välitodistus tai välitodistuksia, saattaa olla tarkoituksenmukaista muotoilla tämä päätös niin, että kouluille jää tapauskohtaista harkinnanvaraa. Opetussuunnitelmaan voidaan esimerkiksi kirjata, että välitodistus on tietyissä tilanteissa mahdollista jättää antamatta.



Jos paikalliseen opetussuunnitelman ei ole kirjattu joustomahdollisuutta todistuksen antamisessa, tarvittavaa joustoa tuo perusopetuslain 18 §, jossa käsitellään erityisiä opetusjärjestelyjä. Kyseisen pykälän 3) kohdan mukaan oppilaan opiskelu (ja arviointi) voidaan järjestää osittain toisin kuin kyseisessä laissa tai sen nojalla säädetään ja määrätään, mikäli se on perusteltua oppilaan terveydentilaan liittyvistä syistä. Jos oppilas ei sairauden vuoksi ole voinut osallistua kouluopetukseen eikä muutoinkaan opiskella tai antaa näyttöjä, voidaan todistuksen avulla annettava arviointipalaute jättää em. säännöksen perusteella antamatta. Asiasta tehdään hallintopäätös. Huoltajaa tulee kuulla ennen päätöksen tekemistä. Oppilaalle ja huoltajalle annetaan palautetta muulla tavoin kuin todistuksen avulla.



Joskus sairaus voi tilapäisesti estää tai vaikeuttaa oppilaan osallistumista opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen ainoastaan yksittäisessä oppiaineessa, esimerkiksi liikunnassa tai kotitaloudessa. Tällöin tarkoituksenmukaisin järjestely on yleensä se, että oppilaan opiskelu kyseisessä aineessa järjestetään edellä mainitun perusopetuslain 18 §:n 3) kohdan nojalla toisin ja hänelle räätälöidään terveydentilaan ja olosuhteisiin sopiva tapa osallistua oppiaineen opetukseen. Jos oppilaan terveydentila sitä edellyttää, hänet voidaan 18 §:n nojalla tarvittaessa vapauttaa jonkin oppiaineen opiskelusta tietyksi ajaksi. Tällöin myös oppiaineen arvioinnissa voidaan menetellä toisin ja jättää tarvittaessa esim. todistusarvosana antamatta. Ensisijaisena menettelynä niin lyhytkestoisemmassa kuin pidemmässäkin sairaudessa on kuitenkin aina erilaisin järjestelyin turvata oppilaan mahdollisuus osallistua opetukseen.



Myös perusopetusasetuksen (852/1998) 11§:ään sisältyvä mahdollisuus vuosiluokkiin sitomattomaan etenemiseen opinnoissa tarjoaa joustoa ajatellen tilannetta, jossa oppilas ei sairauden vuoksi kykene suoriutumaan kaikista vuosiluokan oppimäärään kuuluvista opinnoista ja hän olisi vaarassa jäädä luokalle. Vuosiluokkiin sitomattomasti eli oman opinto-ohjelman mukaan etenevä oppilas ei jää luokalle mahdollisten hylättyjen tai puuttuvien suoritusten vuoksi. Lukuvuoden päättyessä oppilas saa todistuksen hyväksytysti suorittamistaan opinnoista ja siirtyy seuraavalle luokalle jatkamaan opintojaan siitä, mihin ne edellisenä lukuvuonna jäivät. Vuosiluokkiin sitomattomasta etenemisestä päätetään paikallisessa opetussuunnitelmassa. Tapauskohtaisesti tulee tietenkin aina arvioida, sopiiko tällainen menettely oppilaan tilanteeseen. Oppilaan opiskeluun liittyvät järjestelyt on syytä kirjata hänelle laadittuun tai laadittavaan oppimissuunnitelmaan (tai HOJKSiin).



Erityisesti perusopetuksen päättövaiheessa vuosiluokkiin sitomattomat järjestelyt voivat olla tarpeen. Vuosiluokallisessa järjestelmässä opiskeleva yhdeksännen luokan oppilas jää luokalleen, jos hän ei jostain syystä pysty suoriutumaan hyväksyttävästi kaikista opinnoistaan. Luokalle jäävän oppilaan kaikki kyseisen vuosiluokan suoritukset, myös jo hyväksytyt, raukeavat. Jos oppilas sen sijaan etenee oman opinto-ohjelmansa mukaan vuosiluokkiin sitomattomasti, eivät hänen jo hyväksytyt suorituksensa raukea. Oppilas saa 9. luokan päätteeksi lukuvuositodistuksen, johon on merkitty hänen jo hyväksytysti suorittamansa opinnot ja arviot niistä. Oppilas jatkaa seuraavana lukuvuonna opintojaan 9. luokan oppilaana ja saa päättötodistuksen heti, kun perusopetuksen oppimäärä on kokonaisuudessaan hyväksytysti suoritettu. Näin voidaan välttää sairauspoissaoloista aiheutuvat kohtuuttomat seuraukset oppilaalle. Vuosiluokkiin sitomatonta etenemistä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia käsitellään tarkemmin erillisessä artikkelissa Joustoa oppilaan arviointiin vuosiluokkiin sitomattomien opintojen avulla.



Vierailija
2/5 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin opetus aloitetaan lähes heti, kun tunnin kaks jaksaa päivässä keskittyä. Ei välttämättä koulu opeta oppilasta, opetuksen voi järjestää muutenkin, joko sairaalassa tai kotona, opetushenkilöstö tai vanhemmat.



Se riippuu kunnasta miten se järjestetään, mutta koulua pitää käydä. Onko se sitten oma opettaja, joka tulee kotiin opettamaan vai viedäänkö lasta kouluun pariksi tunniksi pari kertaa viikossa vai vanhemmat opettaa. Jotenkin se kuitenkin järjestetään.

Vierailija
4/5 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ym. tukitoimiin, muut poissaolot eivät.

Vierailija
5/5 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä oli se mitä muistelin joskus kuulleeni, että oppilaalla on oikeus tukiopetukseen. Ja näköjään paljon muuhunkin on oikeus.



Tästä menee mummo lumessa eteenpäin.



ap