Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yllätysraskaus mietityttää

Vierailija
14.03.2012 |

Meidän perheeseen kuuluu 2v tyttö, koiranpentu ja mies. Olimme asuneet pitkään ulkomailla ja palasimme vasta äskettäin Suomeen. Minulla on määräaikainen työ, mieheni tekee kausiluontoista työtä. Nyt olen sitten raskaana, ja vaikka vauva on aina ihana, olen todellakin huolestunut miten äitiysrahani voi elättää koko meidän perheen. Eihän se 400 euroa kuussa + lapsilisät (minimi, verojen jälkeen) voi riittää ruokkimaan 4 henkeä, vai voiko? Onko muilla ollut yhtälailla tiukkaa lasten ollessa pieniä? tarttisin vähän moraalista tukea, tänään tämä vaikuttaa tosi raskaalta...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

400 euroa minimi?

Niin ja voittehan te saada avustusta esim. sosssusta? Toimeentulotukea niille ajoille jolloin miehelläsi ei ole töitä?

Vierailija
2/6 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis laskin että jos äitiysraha on 22,96/päivä miinus verot niin ei kai se ihan 500 egeä tee. Täytyy kai turvautua toimeentulotukeen jos on pakko, en ole ikinä hakenut, huolestuttaa että jos sieltä sossusta haluavat ottaa lapset huostaanottoon jos vanhemmilla ei ruokarahaa. Siis yleensä positiivisempi kuin näin, varmaan raskaushormoonit hyrrää :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mies saa työttömyyspvärahaa niiltä päiviltä kun on työtön? Sitten on toki vielä sossun toimeentulotuki.

Ja kyllä me elimme monta vuotta niin että tuloina oli opintotuki (+opintolaina), asumistuki, äitiyspväraha/vanhempainpväraha/kotihoidontuki ja lapsilisät. Kesällä mies oli töissä, joten kesäkuukausin sai palkkaa opintotuen sijasta. 4 vuotta elettiin näin. Hyvin pärjättiin, mutta tokikaan meillä ei ollut mitään lainojen takaisin maksuja eikä omistettu autoa.

Vierailija
4/6 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kotihoidontuen, äitiysrahan, lapsilisät, asumislisän ja vielä sossusta lisää, jos ei jää tarpeeksi käteen.

Miksi muuten se koira pitää aina mainita perheenjäseneksi? En minäkään mainitse, että "meidän perheeseen kuuluu minä, mieheni, poikani, kaksi kissaa ja hamsteri".

Vierailija
5/6 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... joo siis tähän keskusteluun mainitsin koiran sen takia että nehän ovat kalliita pitää, eli yritin vain selventää tilannettamme. Tottakai koirasta täytyy luopua jos on pakko, mutta sitähän täytyy katsoa sitten toden paikan tultua.

Vierailija
6/6 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmassa kuopassa ovat opiskelijavanhemmat. Silloin perusturvasi ei ole sama kuin muilla, vaan joudut nostamaan opintolainaa elämiseen. Opintotuki itsessään on korkeakouluopiskelijalla joku 250 euroa.

Olen ollut joskus kahden lapsen yh-opiskelijaäiti. Tiukkaahan se oli. Käytännössä ratkaisin tilanteen siten, että tein kokoaika muutakin kuin olin pelkkä äiti. Eli opiskelin äitiyslomalla, jolloin sain kahta tukea (opintoraha + minimiäitiysraha). Siihen vielä päälle lapsilisät n. 50 e yh-korotuksella, kolmensadan elatustuet ja asumistuki. Niin ja sitten sitä opintolainaa piti nostaa. Näillä pärjättiin 3 henkeä, äiti ja kaksi lasta.

Olihan se kokemus. Toinen raskaus oli ollut yllätys. Ajatus oli tuolloin että Herran haltuun. Mitään aborttia en olisi voinut lähteä lukion uskontotunneilla nähdyn filmin jälkeen tekemään. Ajattelin että minun pitää toimia tilanteessa vain oikein ja luottaa siihen, että muusta pidetään huolta korkeammalta taholta. Näin tilanteen niin katastrofina, että silloin heräsi tuommoinen uskonnollisuus :)

Yllättäen sillä periaatteella kaikki meni nappiin. Uusi lapsi oli aivan uskomaton tapaus, jotenkin erityinen lapsi joka tuo valoa ympäristöönsä. Nyt kun hän on jo iso koululainen, kiitän edelleen siitä joka päivä että hän on tullut meidän elämäämme.

Niin ja siitä rahapuolesta. Sehän hoitui tietysti aikanaan kuntoon, kuten kaikki muutkin vastaavat asiat.