Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työssäkäynnistä vanh. rahakaudella, tietääkö joku??

16.11.2005 |

Eli saako vanh. rahakaudella käydä palkkatyössä sunnuntaisin tai arkipyhinä? Ja onko pää- vai sivutuloa tuolloin?

t. Ylimääräistä Joulurahaa janoava Virmanjuuri

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työskennellyt osa-aikaisesti päivänä parina viikossa siitä asti kun kuopus oli 5kk. Eli pitää joka kuukausi erikseen ilmoittaa työpäivät KELA:lle (sen maksukauden ajalta miltä rahat tulee,eli voi olla esin puolesta kuusta puoleen kuuhun), ja niiden päivien osalta saat minimirahan. Hakemus käsitellään siellä siis joka kuukausi erikseen. Niin yksinkertaista! Ota yhteys oman paikkakuntasi KELA:an, sieltä neuvovat lisää. Itselläni on sujunu ihan ok, nyt parina kk:na olen joutunu odottamaan rahojani yli oikean maksupäivän, kun se " hakemus" on jäänyt käsittelemättä..

Vierailija
2/4 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu, mutta vaikuttavatko sunnuntaipäivien tulot alentavasti kun eihän kela maksa noilta sunnuntailta mitään eikä arkipyhiltä. Kävisin siis vain noina päivinä?

Kiitos vastauksestasi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos käyt töissä niinä päivinä, joilta ei makseta päivärahaa, niin et menetä mitään. Pyhäpäivinä ja sunnuntaisin voit siis tienata menettämättä päivärahaasi.

Jos työskentelet muina päivinä niin työpäiviltä päiväraha maksetaan sinulle minimimääräisenä.

Periaatteessa työskentely pitäisi ilmoittaa Kelalle etukäteen. Minä olen kyllä ilmoittanut yksittäiset työpäiväni vasta jälkikäteen, koska etukäteen ei voi kuitenkaan tietää jos vaikka keikka peruuntuukin esim. sairastumisen vuoksi ja siitä tulisi sitten entistä enemmän ongelmia ja selittämistä... Kela sitten pidättää liikaa maksetun osuuden seuraavasta erästä.

Sillähän ei ole lopputuloksen kannalta mitään merkitystä, minkä prosentin mukaan ennakonpidätys toteutetaan, koska lopullisessa verotuksessa kaikkia tuloja kohdellaan joka tapauksessa samanarvoisesti, eikä pää- tai sivutuloilla ole merkitystä.

Jos verokortissasi oleva tuloraja täyttyy jo päivärahasta niin sinun kannattanee pyytää työnantajaa pidättämään lisäprosentin mukaan ja jos raja ei ylity vielä työtulon kanssakaan, niin pidätysprosenttina voidaan käyttää perusprosenttia. Jos haluat ihan tarkat prosentit verokortteihin ja kelalle, niin marssi verotoimistoon selvittämään tulosi ja saat juuri sopivan verokortin. Itseltäni on työnantaja pidättänyt perusprosentin mukaan ja se menee aika tasoihin, koska prosentin laskennassa käytetty tulomäärä menee aika yksiin sen kanssa mitä on päiväraha+tulot.

Vierailija
4/4 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret kiitokset sinulle, nipo!!!!!!!!!!!!!