Keliaakikkojen äidit/isät!!!
Tyttäreltäni on nyt 2 viikkoa tullut 2-3 kertaa päivä todella löysää kakkaa. Mukana on verta ja limaa. Ihottumaa on ranteissa, käsivarsissa, kyynärpäissä, pakaroissa, polvissa, säärissä ja nilkoissa.
Eilen kävimme lääkärissä ja oireet viittaavat keliakiaan tai vilja-allergiaan. Tänään kävimme verikokeissa ja myös pissanäyte otettiin. Perjantaina kuullaan jo joitakin tuloksia.
Tyttö on nyt 2,5v.
Haluaisin kuulla keliaakikkojen vanhemmilta kokemuksia ja onko oireet olleet minkälaisia ennen kun keliakia todettu? Minkä ikäisenä keliakia todettu? Miten pärjätty sen kanssa?
Saattaahan tämä olla jotain muutakin, mutta meillä kyllä suvussa on aika paljon keliakiaa. Ei tosin yhdelläkään lapsella.
Kertokaa mitä vain kokemuksia, yms.
Kiitos!
Kommentit (8)
Mutta vastaan silti.
Perheessäni on paljon keliakiaa ja se on todella helppo ottaa huomioon ruuissa kun vain perehtyy asiaan.
Keliakin oireet voi olla niin erilaiset mutta yleensä juuri vatsavaivaa, löysä kakka..
Joillakin keliakia oireilee iho keliakianan. Joillakin täysin oireeton. Jollakin paukkuu luut ja nivelet, joillakin oireilee anemiana.
Lapsen keliakin on siinä mielessä onnekkaampaa että se monesti häviää kokonaan kun lapsi kasvaa.
Jos et malta odottaa perjantaihin, apteekissa on olemassa n. 20€ pikatesti keliakiaan joka on todella varma. Verinäyte otetaan sormenpäästä samalla tavalla kuin hemoglobiinin mittaaminen.
En tiedä meneekö lapsella samalla tavoin kuin aikuisella. Lopullinen varma diagnoosi voidaan tehdä vain vatsalaukun tähystyksessä.
Keliakin kulkee suvussa.
Kiva kuulla kokemuksia! :)
Se kuitenkin pakko sanoa, että keliakia ei parane keneltäkään koskaan. Ei minkään ikäiseltä.
Taidetaan me odottaa sinne perjantaihin :)
Olisipa tosiaan mieluumin keliakia, kun joku kasvain tai muu kauhea sairaus :(
T. ap
Oireet samanlaisia, mutta ainakin minun tuttava perheessä pääsivät esikouluiässä jo syömään kaikkia viljoja normaalisti. Lähtötilanne oli se, että lapsi pystyi syömään vain riisimaitoa ja poronlihaa... Esikoulun aikana lähes normaali ruokavalio.
Kiva kuulla kokemuksia! :)
Se kuitenkin pakko sanoa, että keliakia ei parane keneltäkään koskaan. Ei minkään ikäiseltä.
Taidetaan me odottaa sinne perjantaihin :)
Olisipa tosiaan mieluumin keliakia, kun joku kasvain tai muu kauhea sairaus :(
T. ap
Mun piti oikein ottaa asiasta selvää ja täytyy myöntää että olin väärässä ja olen ollut tuollaisessa harhaluulossa jo useamman vuoden! Hah. Ei tosiaan parane lapsiltakaan.
Törmäsin muuten aika inhottavaan juttuun tuolla... "Lapsen keliakian varman diagnoosin saamiseksi joudutaan tämän takia monasti ottamaan ohutsuolinäyte - sinänsä vaaraton tutkimus - kolmasti."
-Tämä on varmaan pahinta lapsen keliakiassa vaikkakin tuo tehdään varmaankin lapselle nukutuksessa. *puistatus*
2
Lääkäri oli unohtanut laittaa meidät soittolistaan, joten soitin sitten itse terveyskeskukseen. He soittivat lääkärille, mutta hän ei kiireidensä takia kerennyt välittämään muuta viestiä kun, että ei ollut verikokeissa mitään hälyttävää ja soittaa minulle maanantaina...
Voikohan silti olla keliakia, vaikka mitään hälyttävää ei löytynyt?
t. ap
Meillä lapsen keliakia todettiin hänen ollessaan 1v7kk. Nykyisin hän on pirtsakka 10-vuotias. Keliakia ei haittaa normaalia elämää, harrastuksia tmv. tosin vaatii toki jotain erityisjuttuja, mm. synttärikutsuilla, matkoilla jne. mutta muutoin, hyvin helppohoitoista.
Meillä lapsella keliakia ilmeni jatkuvana ripulina ja heikkona painon kehityksenä. Oireet alkoivat heti 1-vuotiaana ja tosiaan sitten 1v6kk päästiin suoliston koepalan ottoon, ja keliakia varmistui kuukauden kuluttua.
Keliakia on suhteellisen helppohoitoinen, kunhan vain jaksaa pitää huolen oikeasta ruokavaliosta. Sen kanssa tulee olla tarkkana! Ja kun sairaus on todettu jo todella nuorena, niin lapsi ei osaa kaivata ns. normi viljaruokia.
Toivottavasti oireiden aiheuttaja löytyy. Tsemppiä.
Joo maanantaina tosiaan kuulen sitten niistä verikokeista enemmän :)
Jäi kyllä mietityttämään se: "Lääkäri pyysi sanomaan, että ei löytynyt mitään hälyttävää." Eli ei ollut tulehdusarvot kohalla, tms.???
Eli onkohan lääkärin mukaan siis keliakia pois suljettu nyt?
No...ehkä mä nyt sit vaan jaksan odottaa sinne maanantaihin :D
t. ap
Joo onneksi tosiaan tehdään nukutuksessa :)
Eilen käytiin verikokeissa. Tyttö ei inahtanutkaa, vaikka monta putkiloa verta otettiin. Kauhuissani olin miettiny, että miten eka verikoe menee :/
Pissanäyte otettiin niin, että laitettiin teipeillä sellanen pissapussi ja sitten mentii odotusaulaan juomaan vettä ja lukemaan kirjoja. Pissa tuli pussiin ja hoitaja siirsi siitä pissan putkiloon :)
Huomenna tosiaan tulee ekat tulokset...
ap