En tajua miks vaahtootte että miehen pitäis osallistua kotitöihin..
Ei meillä miehen tarvi siivota tai tehdä muitakaan kotitöitä.
Meillä ainakin mies tekee paljon sellaista mihin minun ei tarvi osallistua. Mies tekee puita ja kantaa ne sisään, lämmittää takkaa, tekee lumityöt/leikkaa nurmikon ym. pihatyöt, huoltaa ja korjaa autoja ja taloa tarvittaessa.
Sitten kyllä ymmärrän jos jossain taloudessa nainen joutuu kotitöiden lisäksi tekemään kaikki edellämainitut eli mies ihan oikeasti vaan makaa joka päivä töiden jälkeen. Mutta tuollainen laiskuuskin olisi pitänyt huomata jo seurusteluvaiheessa.
Koskaan ei ole tarvinut riidellä kotitöistä. Joskus mies on sanonut että voisit itse vaihtaa renkaat autoosi, sanoin että sen jälkeen saat laittaa itse omat ruokasi. Vaihtoi kiltisti renkaat.
Mielipiteitä kiitos :)
Kommentit (52)
Eihän kerrostalossa ees ole niin paljoa tekemistä että niitä tarvis jakaa, semmonen pitäis kyllä hoitua ihan luonnostaan.
ap
Onko sulle lainkaan tuttuja sellaiset sanat kuin reiluus tai kohtuus?
itselleen valehtelua ja oman itsensä syyllistämistä niin oppii itsenäiseksi emännäksi jolle on itsestään selvyys että vaimon paikka on nyrkin ja hellan välissä. Sitäpaitsi se ei ole mies eikä mikään jos ei 96% ajasta minkä kotona viettää kuluu sohvalla maatessa ja vaimo ramppaa edestakas tuomassa kaljaa kovan työn miehelle.
Ei niitä omakotitalosssakaan käsittääkseni joka päivälle riitä, kun taas siivousta ja ruuanlaittoa ja pyykinpesua on koko ajan. Eli ei sillä satunnaisella renkaanvaihdolla tai nurmikon leikkuulla niitä kaikkia hommia oikein vielä korvata.
Meillä ainakin mies tekee paljon sellaista mihin minun ei tarvi osallistua. Mies tekee puita ja kantaa ne sisään, lämmittää takkaa, tekee lumityöt/leikkaa nurmikon ym. pihatyöt, huoltaa ja korjaa autoja ja taloa tarvittaessa.
Sitten kyllä ymmärrän jos jossain taloudessa nainen joutuu kotitöiden lisäksi tekemään kaikki edellämainitut eli mies ihan oikeasti vaan makaa joka päivä töiden jälkeen. Mutta tuollainen laiskuuskin olisi pitänyt huomata jo seurusteluvaiheessa.
Koskaan ei ole tarvinut riidellä kotitöistä. Joskus mies on sanonut että voisit itse vaihtaa renkaat autoosi, sanoin että sen jälkeen saat laittaa itse omat ruokasi. Vaihtoi kiltisti renkaat.
Mä en edes tykkää että mies siivoaa. Jotain miehenkin pitää tehdä, mutta en mä oikein sitä siivoamiseksi lue. Hänen pitää korjata jälkensä, olla esimerkkinä lapsille. Esim. vie pyykkinsä pyykkikoriin eikä jätä niitä pitkin poikin ja kun on syönyt niin vie astiat tiskiin. Mutta ei tosiaan miehen pidä luututa, imuiroida, pölyjä pyyhkiä jne.
Eihän kerrostalossa ees ole niin paljoa tekemistä että niitä tarvis jakaa, semmonen pitäis kyllä hoitua ihan luonnostaan.
ap
Mutta jostain syystä mua ärsyttää kun naisilla ei nykyään oo enää mitään kotitaloustaitoja. Ja puhun nyt omasta kokemuksesta. Esim. miten ihmisten asunnoissa on sotkusta. Tai lapsen synttäreillä on pöydässä jaffakeksejä ja sipsejä. No kaippa se on nykyaikaa, sitähän on pian nyrkin ja hellan välissä jos pitää kotia puhtaana.
ap
Itse en katselisi miestä, joka hoitaa vaan ne perinteiset "miesten työt" ja kaikki muu jäisi minulle enkä ainakaan olisi tehnyt lapsia sellaisen miehen kanssa, joka ei saa jälkikasvuaan ruokituksi jos äiti ei ole kotona tekemässä ruokaa. Luojan kiitos anoppini on kasvattanut pojastaan miehen, joka tekee kaikkia kotitöitä ihan siinä missä minäkin ja toisaalta omassa lapsuuden perheessäni olen tottunut siihen, ettei ole sellaista hommaa mihin nainen ei pystyisi jos jotain viitsii/haluaa tehdä. Ainut asia minkä mieheni hoitaa aina 100% on viihde-elektroniikan kytkeminen, koska minua ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta koko asia ja minä kokoan meillä huonekalut, silloin kun uusia ostetaan, koska minulla riittää kärsivällisyys paremmin ja tykkään ko. touhusta.
ap
Mutta jostain syystä mua ärsyttää kun naisilla ei nykyään oo enää mitään kotitaloustaitoja. Ja puhun nyt omasta kokemuksesta. Esim. miten ihmisten asunnoissa on sotkusta. Tai lapsen synttäreillä on pöydässä jaffakeksejä ja sipsejä. No kaippa se on nykyaikaa, sitähän on pian nyrkin ja hellan välissä jos pitää kotia puhtaana.
ap
NAISILLA JA MIEHILLLÄ ei ole kotitaloustaitoja. Vai onko mies niin tyhmä, ettei kykene siivoamaan? Miks helvetissä naisen pitäs siivota koti, jos siellä asuu muitakin? Ja joo, asia erikseen jos nainen on päivisin kotona, mutta meillä ainakin minä sekä mies käymme töissä ja tosiaankin me jaamme ne kotityöt. Se on meille kummallekin ihan itsestäänselvyys. Vai onko susta reilua, että nainen siivoaa ja mies makaa sohvalla? Siis jos taloudessa ei ole muita rtöitä kuin ne kotityöt. Siis haloo, miks naisen pitäs olla orja? Naisena sun kannattas varmaan jatkossa miettiä, mitä suustas päästät.
95% av-mammoista asuu kerrostalossa. Jos osaisitte lukee niin huomaisitte että tässä puhutaankin omakotiasumisesta. Eihän kerrostalossa ees ole niin paljoa tekemistä että niitä tarvis jakaa, semmonen pitäis kyllä hoitua ihan luonnostaan.
ap
kyllä hoituukin kuin luonnostaan, mutta jos ei hoituisi niin en kyllä katselisi miestä kovin kauaa, vaikka kerrostalossa asutaankin. Kotitöitä ei ole valtavasti, eivätkä ne ole uuvuttavia, mutta ei tuntuisi oikealta tehdä niitä yksin kun toinenkin syö, tuottaa pyykkiä, ym.
lumityöt ja kesällä leikkaa ruohon, niin miten se voisi olla tasa-arvoista, että nainen kokkaa ja puunaa tasaisesti vuoden ympäri? Onneksi meillä mies ei ole mikään junttieinari, vaan sillä pysyy kädessä kauha ja silitysrauta siinä missä minä voin avata tukkeutuneen viemärin.
Kuinka usein teillä oikein on talo ja auto rempallaan, jos niitä saa olla koko ajan korjaamassa?
Hyväksyn tällaisen työnjaon, jos työtä on määrällisesti molemmille yhtä paljon. Harvemmin se vain menee niin, että esim. tiskaukseen ja auton korjaamiseen menee saman verran aikaa.
On ne aika usein, kun talon on vanha maalaistalo, ja autot rippikouluikäisiä markkinoiden halvimpia.
Toisaalta: autot ovat ehdottomasti halpoja nimenomaan siksi, että mies osaa itse pitää niitä kunnossa. MIehellä menee oikeasti niiden kunnossapitoon paljon aikaan, mutta meillä on sitten enemmän rahaa käytettävissä muuhun kun autoihin ei mene kovin paljon.
Kotitöitä pitää jakaa siksi, että en minä yksin jaksa olla koko perheen palvelija! Kyllä, minä voin sahata polttopuut, leikata ruohon, vaihtaa autonrenkaat. Siksi edellytän, että mies huolehtisi edes vähintään omat vaatteet pyykkiin, vaikka minä ne sitten pesen.
Omakotitalossa asun, suurella tontilla, eikä meillä jaeta miehen kanssa töitä.
Olen vieläpä kotiäiti ja mies auttaa siivoamaan ja jopa kokkaamaan :)
Kuten minäkin pilkon puita ja pinoan ne.
Kannattaisi ap vähän opetella muutakin kuin siivoamista ja ruoanlaittoa. Virkistävää vaihtelua tehdä muutakin :)
asu niin että olisi omaa pihaa mitä laittaa tai lumi/puutöitä mitä tehdä. Olenkin sanonut että jos joskus muutamme niin että on pihahommiakin, niin mielelläni hoidan yksinäni kodin jos mies leikkaa ruohot ja tekee lumityöt.
Toki nyt kun itse olen kotona, teen suurimman osan kotitöistä. Mutta silti oletan että mies myös itse osaa esim viedä astiansa tiskiin ja pyyhkiä keittiönpöydän jos sen töhrystää. Lisäksi en pidä sitä kovana vaatimuksena että viikonloppuisin myös hän hoitaisi välillä pyykit koneeseen ja sieltä kuivumaan tai peräti laittaisi vaikka ruuan aina sunnuntaisin.
t. autoton perhe kerrostalossa (meillä kyllä mies kyllä osallistuu kotitöitöihin ilman käskyttämistäkin)
Mutta kun on kaukolämpö, sähkösauna, ei takkaa, piha-alue kivetty tai maanpeittokasveilla, auton huoltaa ja renkaat vaihtaa korjaamo, ja taloa korjaa huoltomiehet. Minä teen lumityöt.
Mitä miehelle jää? lapsen fillarinkin huolto sujuu minulta paremmin, mies kun ei ole fillaroinut sen jälkeen kun sai ajokortin 17-vuotiaana.
mutta esim. meillä, asumme kerrostalossa, huoltoyhtiö hoitaa lumityöt, ruohonajamisen, lehtien haravoinnin (puhaltaa ne nykyään kyllä taitaa), ja lämmityskin hoituu patterin nuppia isommalle kääntämällä.
Meiltä hajosi hana kylppäristä tässä joku aika sitten. Sekin hoitui sillä, että soitettiin huoltomiehelle, joka tuli sen vaihtamaan ja vei vanhan hanan vielä mennessään. No, mieheni sentäs SOITTI sille huoltomiehelle. Siinä vasta miehen työ!
No joo, renkaat mies vaihtaa autooni sen 2 kertaa vuodessa, samalla kun omaan autoonsakin. Katsastuksessa ja huollossa autoni käytän itse.
Joko tajuat, miksi työssäkäyvänä ja puolet kaikesta maksavana "vaahtoan" mieheni osallistumisesta kotitöihin?
en minäkään sanoisi että mies "osallistuu" kotitöihin. Ikäänkuin ne eivät olisi hänen vastuullaan. Meillä ainakin kotia hoidetaan yhdessä eikä kumpikaan vaan osallistu toisen vastuulla oleviin töihin.
Asumme uudessa kerrostalossa eikä meillä ole autoa, joten tuollaisia töitä ei ole ollenkaan, mitä sinun miehesi tekee. Mieheni käyttää astianpesukonetta, siivoaa keittiön, käy kaupassa, tekee ruokaa, imuroi, kerää tavarat paikalleen, vie roskat, pesee ikkunat, näin yleensä.
Minä hoidan pyykit (pesen, ripustan, silitän/viikaan kaappiin), teen ruokaa, käyn kaupassa, pesen lattiat, siivoan kylpyhuoneen, hoidan kukat (sisä, parveke), pyyhin pölyt, vaihdan lakanat, järjestän lasten tavarat
asu niin että olisi omaa pihaa mitä laittaa tai lumi/puutöitä mitä tehdä. Olenkin sanonut että jos joskus muutamme niin että on pihahommiakin, niin mielelläni hoidan yksinäni kodin jos mies leikkaa ruohot ja tekee lumityöt.
Toki nyt kun itse olen kotona, teen suurimman osan kotitöistä. Mutta silti oletan että mies myös itse osaa esim viedä astiansa tiskiin ja pyyhkiä keittiönpöydän jos sen töhrystää. Lisäksi en pidä sitä kovana vaatimuksena että viikonloppuisin myös hän hoitaisi välillä pyykit koneeseen ja sieltä kuivumaan tai peräti laittaisi vaikka ruuan aina sunnuntaisin.
Meillä kun ei noita ns. miesten töitä löydy, kerrostalossa kun asutaan. Autoon osaan vaihtaa itsekin renkaat, kuten myös vaihtaa palaneen lampun tai sulakkeen ;) Remppahommatkin (jos sellaisia on) sujuu minulta myös (jopa paremmin kuin mieheltä =D).
Tällä hetkellä toki hoidan suurimman osan kotitöistä, koska olen lasten kanssa kotona mutta odotan silti, että mies osllistuu niihin vaikka heittämällä tiskit koneeseen tai pesemällä pyykkiä tms. Ei liene suuri homma.
Ruuan teko kuuluu automaattisesti miehelle, koska vihaan sitä eikä hänellä ole sitä vastaan mitään, koska tykkää ruuanlaitosta.
Pääsääntöisesti meillä kuitenkin menee niin, ettei kotitöissä ole mitään selvää jakoa. Käytännössä se tekee, jota sotku tms. häiritsee (eili yleensä minua =D).
Mutta en kyllä katsoisi hyvällä, ettei mies osallistuisi lainkaan. Tämä on myös hänen kotinsa enkä minä ole mikään siivooja/kodinhoitaja. Jos hän sellaista odottaa, minä odotan myös maksua tehdystä työstä. Tämä pätee varsinkin sitten, kun palaan takaisin töihin.
Meillä kukaan ei "osallistu" tai "auta" vaan kaikki tekee oman osuutensa oma-aloitteisesti. Työnjako on joidenkin hommien osalta sovittu ja jotkut on vaan ajautuneet sille, joka tekee parhaiten ja vähimmällä vaivalla. Meillä menee nykyään näin:
- mun ei tartte ikinä tehdä lumitöitä (luulen, että naapurin naiset katsoo vähän karsaasti mua tän takia / nehän näkee vaan että mä en ikinä tee lumitöitä, mutta mun mies tekee kyllä meidän perhene osuuden ihan varmasti yksinäänkin)
- miehen ei yleensä tartte pestä pyykkiä tai silittää paitojaan. ripustaa kuivumaan kyllä ja viikkaa kaappiin oma-aloitteisesti jos näyttää siltä et mä en kerkee.
- miehen ei yleensä tartte vaihtaa lakanoita tai imuroida. joskus tekee näitäkin jos mä oon vaikka kipeenä.
- mun ei yleensä tartte voidella suksiani.
- mun ei ikinä tartte viedä roskia tai hakea lehteä aamulla.
- mun ei tartte olla se vastuullinen henkilö auton renkaiden tilasta tai huolloista. renkaat vaihdetaan yleensä yhdessä, mutta nykyään poika tekee sen isänsä kanssa vapaaehtoisesti. poika myös pesee auton tai sitten me pesetetään sitä vuorotellen.
- ruokakaupassa käydään yhdessä ja safka tehdään vuorotellen. keittiö siivotaan yhdessä tai kumpi kerkee.
Meillä ei tosiaankaan riidellä kotitöistä.
Tämä tarkoittaa ihan koko perhettä niin minua, miestä kuin lapsiakin.
itselleen valehtelua ja oman itsensä syyllistämistä niin oppii itsenäiseksi emännäksi jolle on itsestään selvyys että vaimon paikka on nyrkin ja hellan välissä. Sitäpaitsi se ei ole mies eikä mikään jos ei 96% ajasta minkä kotona viettää kuluu sohvalla maatessa ja vaimo ramppaa edestakas tuomassa kaljaa kovan työn miehelle.