Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua miks vaahtootte että miehen pitäis osallistua kotitöihin..

Vierailija
14.03.2012 |

Ei meillä miehen tarvi siivota tai tehdä muitakaan kotitöitä.

Meillä ainakin mies tekee paljon sellaista mihin minun ei tarvi osallistua. Mies tekee puita ja kantaa ne sisään, lämmittää takkaa, tekee lumityöt/leikkaa nurmikon ym. pihatyöt, huoltaa ja korjaa autoja ja taloa tarvittaessa.

Sitten kyllä ymmärrän jos jossain taloudessa nainen joutuu kotitöiden lisäksi tekemään kaikki edellämainitut eli mies ihan oikeasti vaan makaa joka päivä töiden jälkeen. Mutta tuollainen laiskuuskin olisi pitänyt huomata jo seurusteluvaiheessa.

Koskaan ei ole tarvinut riidellä kotitöistä. Joskus mies on sanonut että voisit itse vaihtaa renkaat autoosi, sanoin että sen jälkeen saat laittaa itse omat ruokasi. Vaihtoi kiltisti renkaat.

Mielipiteitä kiitos :)

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa oikeaa tapaa, eikä naisten töitä eikä miesten töitä. On vain töitä, jotka jaetaan, toivottavasti tasapuolisesti.

Vierailija
22/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan itsestäänselvää, että molemmat käyvät töissä ja molemmat tekevät kotona ja ovat lasten kanssa. Minusta tilanne on reilu silloin kun ajallisesti menee suurin piirtein saman verran molemmilta työ+kotihommissa. Se ylijäävä vapaa-aika on kuitenkin mukavinta viettää yhdessä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asu niin että olisi omaa pihaa mitä laittaa tai lumi/puutöitä mitä tehdä. Olenkin sanonut että jos joskus muutamme niin että on pihahommiakin, niin mielelläni hoidan yksinäni kodin jos mies leikkaa ruohot ja tekee lumityöt.

siis millä tavalla ne kotityöt muuttuu yhtäkkiä niin nopeiksi ja keveiksi tehdä jos se mies on ulkona kolaamassa lunta?

Siis mitä ihmettä oikeesti? Jos sä nyt teet x määrän kotitöitä, ja mies tekee y määrän.

Sitten muutatte omakotitaloon, jolloin sinä siis ilolla alat tekemään x+y määrän kotitöitä, eikä enää sapeta yhtään että mies ei osallistu kotitöihin sisällä ollenkaan.

Miksi sen nytkään tarvitsee siis osallistua? Selkeästi ne ei ole sulle ylivoimaisia hoitaa yksinkään.

Vierailija
24/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten homostelijat jakaa kotityöt? Sen nyt vielä ymmärtää miten rekkalesbot saa työt tehtyä kodissa ja puutarhassa mutta miten homot?

Vierailija
25/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hän tekee lumitöitä, pihatöitä, korjaa autoja ja taloa.

Olennaistahan tässä on että hommat jakaantuvat suht tasaisesti niin, ettei kenelläkään ole kohtuuton kokonaiskuormitus työn, lasten ja huushollin kanssa.

Vierailija
26/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen verrattuna mitä lapset ja perinteiset naistentyöt vaatii.

Vai mistä asti ne puut teillä haetaan? Meillä haetaan liiteristä ja siihen menee n 5 min niin on leivinuunipuut ja saunapuut tullu. Pannuhuoneen täyttöön menee vähän enemmän, mutta ei paljon...

Eikä se noiden lämmitys mitään "työtä" ole :D

Vai kuin ison homman ap:n mies on saanu tehtyä takan lämmityksestä? Minä lämmitän meillä uunin ja siinä se palaa ilman minun tuijotustakin :D

Vierailija
27/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein teillä oikein on talo ja auto rempallaan, jos niitä saa olla koko ajan korjaamassa?

Hyväksyn tällaisen työnjaon, jos työtä on määrällisesti molemmille yhtä paljon. Harvemmin se vain menee niin, että esim. tiskaukseen ja auton korjaamiseen menee saman verran aikaa.

Vierailija
28/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin sapettaa NIMENOMAAN se jos toinen ei osallistu töihin jotka hänelle kuuluu. En voi sietää mitään vapaamatkustamista vaan koti ja lapset hoidetaan yhdessä. Jos muuttaisimme omakotitaloon -> töitä olisi näin enemmän, työmäärä lisääntyisi molemmilla ja silloin se olisi ok että tekisin sen miehen entisen osuuden sisätöistä jos hän vastaavasti hoitaisi saman määrän ulkotöitä.

siis millä tavalla ne kotityöt muuttuu yhtäkkiä niin nopeiksi ja keveiksi tehdä jos se mies on ulkona kolaamassa lunta?

Siis mitä ihmettä oikeesti? Jos sä nyt teet x määrän kotitöitä, ja mies tekee y määrän.

Sitten muutatte omakotitaloon, jolloin sinä siis ilolla alat tekemään x+y määrän kotitöitä, eikä enää sapeta yhtään että mies ei osallistu kotitöihin sisällä ollenkaan.

Miksi sen nytkään tarvitsee siis osallistua? Selkeästi ne ei ole sulle ylivoimaisia hoitaa yksinkään.

Vierailija
29/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin se tekee, joka ehtii.

Jos mieheni ei ehdi vaikka vaihtamaan auton renkaita, minä vaihdan ne. Jos minä en ehdi imuroimaan, mies imuroi yms.

Vierailija
30/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojilta isän työt ja tytöiltä äidin työtkö?

Vierailija
31/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että oikein mies korjaa autoa ja taloa tarvittaessa :) Kuinka usein teillä oikein on talo ja auto rempallaan, jos niitä saa olla koko ajan korjaamassa?

Hyväksyn tällaisen työnjaon, jos työtä on määrällisesti molemmille yhtä paljon. Harvemmin se vain menee niin, että esim. tiskaukseen ja auton korjaamiseen menee saman verran aikaa.

jossa on tehty kaiken aikaa isompaa ja pienempää remppaa, purettu vanhaa ja rakennettu uutta, rakennettu autotallia, saunasiipeä, tapetoitu, maalattu, asenneltu sitä ja tätä, istutettu, leikattu, kompostoitu, tehty aitaa, karsittu oksia, kaadettu puita, sahattu ja pilkottu. Autoja on 3 ja moottoripyöriä 4, osa on tietysti harrastusta mutta kyllä niissäkin on ihan arkiaskaretta, polttimoiden vaihtoa, huoltohommaa ennen katsastuksia, renkaiden vaihdot, siivoukset, pesut, vahaukset jne. Vastikään mies asensi silmäteräautoonsa jarrutehostimen, että ajokortti-ikäiset tyttäretkin voi sillä ajaa. Mies putsaa rännit, maalaa katot, asentaa tikkaat, leikkaa nurtsin, tekee pääosin lumityöt... tekemistä riittää kaiken aikaa.

Vierailija
32/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä enemmän ruuanlaittoa, mies tiskaa ja siivoaa enemmän. Mä teen lumitöitä, ruohonleikkuuta ja pyykkihuoltoa enemmän, mies remontoi (sitä hommaa on meillä tässä vaiheessa elämää paljon) enemmän. Mä tykkään laittaa tulet takkaan, mutta mies yleensä kaataa ne puut - ja monesti pilkkookin.

Vierailija
33/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies meillä yleensä kolaan tarttuu, mutta menen joskus väliin ja sanon että anna minä. Mies saa sitten laittaa kotona ruoan.

Vierailija
34/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puut liiteriin: kolme-neljä päivää metsässä, ostopalveluna pihalle, päivä talkoita niin ovat halottuina kasassa, muutama päivä niin ovat pinossa (tämä on arvio, koska tehdään silloin ko ehditään ja molemmat osallistuu), kuivuvat vuoden siinä ja seuraavana kesänä liiteriin taas päivä tai pari ko tehdään ko ehditään :)

Ei minusta iso homma. Toki jos se pokasahalla ne pätkis ja kirveellä halkois niin olishan siinä hommaa, mutta kun vuokraa sen klapikoneen joka katkoo ja halkoo niin ei mene edes koko päivää, että se kuorma on valmis. Ja meillä lämpiää kaikki noilla haloilla, käyttövettä ja saunaa myöten.

Eikä autokaan ole kokoaikaa rikki vaikka joskus leviääkin. Moottorikelkan korjaus on harrastus, ei kotityö eikä miesten työ.

Vierailija
35/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä lumenluonnit ja puiden hakkuu ovat kotitöitä.

Jaamme ne, ei ole "miesten ja naisten töitä". Kukin tekee ne mistä tykkää / mitä ehtii / mitä on tehtyä saatava.

Hyvä että teillä toimii noin, mutta ei meilläkään riidellä, vaikka mies tiskaa ja minä halon halkoja. Toisaalta minä en suostuisi ottamaan kaikkia sisätöitä kontolleni. Minusta se ei edes olisi reilua, että minulla on siistit sisätyöt, miehellä ulkotyöt pakkasessa. Mutta kukin pari tehköön tavallaan.

En ymmärrä minäkään näitä töiden jälkeen makaavia miehiä.

Mitä kuitenkin pidän tärkeänä, vaikka jako sujuisi ap:n esittämällä tavalla, on, että molemmat osaavat kaikki työt. Erityisesti lapset tulisi opastaa kaikkien töiden saloihin. Kun itse asuin vielä kotona, ei me lapset tehty usein ulkotöitä yms. Nyt kun olen muuttanut ulos, nuorimmat sisarukseni tekevät niitäkin, ja minua vähän sapettaa, kun tiskata piti viikottain, vaikka sen osasin, vaan renkaita ei laitettu vaihtamaan. Se on pitänyt oppia näin vanhemmiten.

Vierailija
36/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä ihmeen kotitöitä siellä kerrostalossa tai rivarissa edes on? Olen asunut molemmissa ja voin sanoa, että ero ok-asumiseen on huima! Jos "joutuisin" tekemään vaan kerrostalon sisähommat, niin ihan mieluusti enkä kehtaisi rutkuttaa. Okt-pihalla on aina jotain laittamista. Siinä teille, jotka väheksytte ulkohommia ja ns. miesten töitä. Eipä niitä rännejä tosiaan tarvitse yhtä usein putsata kuin mitä imuroimaan joutuu, mutta ei se siihen jää. Kolaaminen on raskasta hommaa, jos pihaa on yhtään enemmän. Nurmikkoa pitää leikata kasvukaudella useamman kerran viikossa, jos sen haluaa pitää hyvänä, samoin kalkita ja ravita. Mutta eihään sitä voi ymmärtää, jos on vaan kerran viikossa nyppinyt kuivaneet lehdet kahdesta parvekkeensa petuniasta kerran viikossa kesäisin.

Vierailija
37/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perinteisiä naisten töitä eli siivous ja pyykit. On puiden hakkuu ja lumityötkin kotitöitä tottakai..

Mua kiinnosti oikeestaan lähinnä et miks niin monet riitelee kotitöistä (tälläkin palstalla avauduttu)? Kun mää en nää siinä mitään ongelmaa että teen kaikki siivoukset, pyykinpesut ja ruoanlaiton yksin. Mies tekee omat hommansa.

Mitä muita kotitöitä teidän naisten vastuulle kuuluu kun siivous, pyykit ja ruoanlaitto? Ruokaakin laittaa varmaan aika monessa taloudessa mies.

Ja lastenhoito lasketaan sitten niiden aikuisten vastuulle jotka niitä on päättäny tehdä..

ap

Vierailija
38/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ukkos ei satu olemaan kotona ja tulee hirveet määrät lunta, niin jäät odottamaan että mies tulee kotiin tekemään ne "miesten työt". Ääliö. Ja ukkos ei tietenkään osaa ruokkia itseään tai lapsia, kun ruoan laittohan on "naisten työ".

Vittu mitä idiootteja vielä nykyaikana! Olette varmasti jostain sysimetsistä kotoisin. Serkuksia tai sisaruksia. Onko lapsillanne montakin ylimääräistä kromosomia?

Vierailija
39/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan pyykit siihen pisteeseen, että ne on viikattuna kodinhoitohuoneen pöydällä ja jokainen hakee siitä oman pinon ja vie kaappiin. Pidän pyykin pesusta ja lajittelusta etc. Astiat on vain minun hoidossani. Ihan joskus harvoin (1-2 kertaa vuodessa) mies saattaa tyhjentää koneen, mutta ei koskaan täytä.Siivous silloin kun sillä tarkoitetaan imurointia ja luuttuamista on minun hommia. Mies raivailee lasten leluja ja omia tavaroitaan. Uunin lämmitys ja puiden haku liiteristä on enimmäkseen minun töitä, joskus mieskin tekee. Lumityöt teen lähes aina itse, samoin nurmikon leikkuu, haravointi yms. ulkotyöt kuuluu minulle. Roskien vienti kuuluu minulle, joskus mies vie roskapussin, muttei koskaan tyhjennä komposti astiaa. Vessan ja saunan pesen minä. Mies ei koskaan tietääkseni ole pessyt.

No mitä mies sitten tekee. Hän käy töissä ja maksaa lähestulkoon kaiken. Minä olen kotiäiti. Töiden jälkeen leikkii lasten kanssa. Tekee melko usein ruokaa. Hoitaa kaikki tekniset asiat meillä, niitä on kyllä tosi vähän. Lasten hoitoon on aina osallistunut paljon ja viettää lasten kanssa paljon aikaa.

Ollaan molemmat tyytyväisiä tähän järjestelyyn.

Vierailija
40/52 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mielestäni ole se, mikä työ on naisten ja mikä miesten vaan se, että työt jakautuvat ajankäytöllisesti tasaisesti. Siitä on ihan suomalaisia tutkimuksiakin, että KESKIMÄÄRIN naiset tekevät ajallisesti enemmän kotitöitä kuin miehet. Osaksi juuri siksi, että perinteiset naisten työt ovat useammin toistuvia ja rutiininomaisia kuin perinteiset miesten työt.

Tämä siis todellakin keskimäärin. En tiedä, miten se ap:n perheessä menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi