Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista työtä voisin hakea tällä kokemuksella?

Vierailija
14.03.2012 |

Olen kääntäjä, kaksi työkieltä (siis muuta kuin suomi). Lisäksi kykenen muuten työskentelemään kahdella muulla kielellä. Kaikki eurooppalaisia kieliä.

Lisäksi olen ollut messuedustajana ja matkaoppaana. Minulla on myös matkailualan ammattitutkinto. Ja opettajanpätevyys noihin kahteen kieleen.

Opettajan töitä olen tehnyt sijaisena. Ainakaan lasten/yläkouluikäisten opettaminen ei ole minun juttuni.

Kääntäjiä ei juuri enää palkata vakituiseen työsuhteeseen.

Mitä työtä voisin hakea? Rakastan järjestää tapahtumia ja olla ihmisten kanssa tekemisissä - mutta en jaksa pitää lapsia/nuoria kurissa, en ole kasvattaja. Kouluttaja kylläkin.

Tykkään kirjoittaa. Harrastan valokuvausta. Olen kiinnostunut hyvin monenlaisista asioista.

Toimittajan työ olisi varmaankin unelma-ammatti. Mutta miten sille uralle pääsisi?

Oikeastaan olisin valmis tekemään melkein mitä vain. Ei tarvitse olla maailman kovin palkkakaan, kunhan työ on mielenkiintoista.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen yritysjulkaisuja, koulutus FL (vieraat kielet). Ei ole koskaan mitään toimittajakoulutusta kyselty. Teen sekä freenä että vakituisessa työsuhteessa. Ekan free-juttuni tein muistaakseni Finnairin Blue Wings -julkaisuun joskus vuonna tatti ja klapi :-)

Soitin vaan pokkana lehden toimituspäällikölle ja kysyin, olisiko kiinnostusta. Piti kyllä soittaa toisenkin kerran. Sitten sovittiin tapaaminen ja raahasin mukaani juttuportfolion, jossa jo oli päivätyön kautta näytteitä, ja ideoin toimituspäällikölle 4-6 juttua. Hän tilasi 3.

Kyllä mä suosittelisin freelancer-toimittajuutta sulle. Jos pystyt kirjoittamaan natiivitasoista englantia, työmahdollisuutesi tuplaantuvat.

Tarjoa eka juttu vaikka ilmaiseksi. Mä tein näin yhden lehtitalon kanssa ja sen jälkeen on tullut tilauksia jatkuvasti.

Vähän mua ihmetyttää, miten noin koulutettu ja kokenut ei "löydä" mitään???? Sun täytyy olla paljon aktiivisempi.

Vierailija
2/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen yritysjulkaisuja, koulutus FL (vieraat kielet). Ei ole koskaan mitään toimittajakoulutusta kyselty. Teen sekä freenä että vakituisessa työsuhteessa. Ekan free-juttuni tein muistaakseni Finnairin Blue Wings -julkaisuun joskus vuonna tatti ja klapi :-)

Soitin vaan pokkana lehden toimituspäällikölle ja kysyin, olisiko kiinnostusta. Piti kyllä soittaa toisenkin kerran. Sitten sovittiin tapaaminen ja raahasin mukaani juttuportfolion, jossa jo oli päivätyön kautta näytteitä, ja ideoin toimituspäällikölle 4-6 juttua. Hän tilasi 3.

Kyllä mä suosittelisin freelancer-toimittajuutta sulle. Jos pystyt kirjoittamaan natiivitasoista englantia, työmahdollisuutesi tuplaantuvat.

Tarjoa eka juttu vaikka ilmaiseksi. Mä tein näin yhden lehtitalon kanssa ja sen jälkeen on tullut tilauksia jatkuvasti.

Vähän mua ihmetyttää, miten noin koulutettu ja kokenut ei "löydä" mitään???? Sun täytyy olla paljon aktiivisempi.

Kannattaisiko siis lähteä siitä, että vain kirjoittaa lehtiin juttuja eri aiheista ja lähettää niitä sinne? Ja toivoo, että tärppää?

Olen nimittäin pari kertaa soittanut parin lehden toimitukseen ja ovat olleet heti hyvin kielteisiä. Heillä kyllä kuulemma juttujen tekijöitä riittää omasta takaa.

Yhdelle lehdelle kerroin aiheideoita. Ne tyrmättiin kaikki. Puolentoista vuoden päästä oli lehdessä juttu ehdottamastani paikasta. Että kiitos vaan.

Mutta täytynee vaan sinnikkäästi yrittää....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU rekrytoi jatkuvasti koulutettua väkeä, niin myös ulkoministeriö.

Vierailija
4/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytynee mennä työkkäriin. Jos niillä olisi jotain ehdtuksia.

Vierailija
5/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa esim. museo-oppaana ulkomaalaisille ryhmille?

Toimittajaksi täytyy kyllä opiskella, en usko että noilla meriiteillä pääset, paitsi jos ihan jostain palkattomasta harjoittelusta olet valmis aloittamaan.

Vierailija
6/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae Sanoman toimittajakouluun. Tai johonkin aikuisten kieliopetusfirmaan, esim meillä töissä opettaa EF ja ACC Global. Myös aikuislukioita löytyy, myös sellaisia, missä opetus on päivisin.

Vierailija
7/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa esim. museo-oppaana ulkomaalaisille ryhmille?

Toimittajaksi täytyy kyllä opiskella, en usko että noilla meriiteillä pääset, paitsi jos ihan jostain palkattomasta harjoittelusta olet valmis aloittamaan.

Ovat keikkaluonteisia hommia enemmänkin. Ja pitäisi varmaan olla museoalan koulutus, jos ihan kuukausipalkkaiseksi ottavat.

Luulin, että toimittajaksi voi päätyä monenlaisilla koulutustaustoilla? Pitäisikö nyt lähes 40-vuotiaana vielä alkaa lukea journalistiikkaa?

Vierailija
8/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkaopas?

Vierailija
9/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae Sanoman toimittajakouluun. Tai johonkin aikuisten kieliopetusfirmaan, esim meillä töissä opettaa EF ja ACC Global. Myös aikuislukioita löytyy, myös sellaisia, missä opetus on päivisin.

Joskus kuulin sellaista huhua, että jo maakuntalehdissä töissä olevat hakee Hesariin kesötöihin, että pääsisi Sanoman toimittajakouluun.

Kieliopetusfirmassa olen ollut. Kahdessakin. Keikkatöitä. Firma otti opetuksesta kamalat voitot, itse sain pienempää palkkaa kuin alakoulun opettaja. Ja tuntien valmistelusta ei maksettu mitään.

Aikuislukiota voisi harkita!

Vierailija
10/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntiopettajaksi. Siellä opiskelijat on aikuisia :)

Ja palkka parempi kuin lukiossa ja perusopetuksessa. Ja piiiiitkät loma-ajat.

Vierailija
11/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkaopas?

Mutta Suomessa ei elä kokopäiväisenä oppaana kuin ehkä jokunen ihminen Helsingissä. Ulkomailla palkka on niin pieni, että se on enempi taskuraha. Ja ulkomaille lähtö oppaaksi ei nyt tule kysymykseen elämäntilanteen vuoksi.

Vierailija
12/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntiopettajaksi. Siellä opiskelijat on aikuisia :)

Ja palkka parempi kuin lukiossa ja perusopetuksessa. Ja piiiiitkät loma-ajat.

Olen hakenutkin. Mutta käytännössä tositosi vaikea päästä, kuten lukion opettajaksikaan. Minulla on ystäviä, jotka vuosikausia tehneet sijaisuuksia mm. lukioon, virka ei silti tärppää, kun hakijoita on kymmeniä ja satoja.

Just taas tältä alueelta lakkautettiin yksi AMKn koulutusohjelma, eli kokeneita opettajia taas samoilla apajilla etsimässä työpaikkaa.

AMKn opelta edellytetään myös lisensiaatin tutkintoa usein. Eli jos nyt alkaisin sitä tehdä, voisi ehkä 2-3 vuoden päästä paikka tärpätä - mutta millä elää sitten ne vuodet?

Vierailija
13/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myymällä itsesi alkuun vaikka kesätoimittajaksi johonkin lehteen. Voi olla että sinun pitää alkuun kirjoittaa pari juttunäytettä.

Jos kk-palkkaista hommaa ei löydy, voit ryhtyä freelanceriksi. Matalin kynnys on jossain mainosrahoitteisessa paikallislehdessä. Paikallislehdet ovat siitä hyviä, että niissä pääsee journalismiin hyvin käsiksi, saa tehdä vähän kaikkea ja palvella suurta yleisöä.

Erilaisia yhdistyslehtiä on paljon, mutta ne kiertäisin kaukaa. Yleensä kirjoittajat ovat asiantuntijoita eivätkä viestinnän ammattilaisia, joten siellä ammattitaitosi toimittajana ei kehittyisi.

Vierailija
14/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myymällä itsesi alkuun vaikka kesätoimittajaksi johonkin lehteen. Voi olla että sinun pitää alkuun kirjoittaa pari juttunäytettä.

Jos kk-palkkaista hommaa ei löydy, voit ryhtyä freelanceriksi. Matalin kynnys on jossain mainosrahoitteisessa paikallislehdessä. Paikallislehdet ovat siitä hyviä, että niissä pääsee journalismiin hyvin käsiksi, saa tehdä vähän kaikkea ja palvella suurta yleisöä.

Erilaisia yhdistyslehtiä on paljon, mutta ne kiertäisin kaukaa. Yleensä kirjoittajat ovat asiantuntijoita eivätkä viestinnän ammattilaisia, joten siellä ammattitaitosi toimittajana ei kehittyisi.

Parissa paikallislehdessä olen juttuja + kuvia julkaissutkin. Ja lukijoilta tuli lehden toimitukseen niistä kovasti kehuja.

Sitten, kun noita kehuja alkoi tulla, eivät enää huolineet juttuideoitani... Nuo oli siis itse ideoimiani aiheita ja kysyin, saanko kirjoittaa.

Kun saivat toimitukseen kehu-s-posteja ja -puheluita, että sen teidän "uuden toimittajan" (olin siis pelkkä avustaja, en toimittaja) jutut ja kuvat on hyviä, olin jo peruuttaa lehden tilauksen, mutta nyt on ollut pari mielenkiintoista juttua - tyyliin, niin eivät enää olleet minusta kiinnostuneita lehdessä. :(

Vierailija
15/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmasi on lähinnä se, että unelmahommat tai osaamistasi parhaiten vastaavat hommat ovat keikkoja ja free lancerina toimiminen ei taida kiinnostaa? Esim. kääntäjän töissä. Käsittääkseni toimittajienkin työt ovat menossa yhä enemmän siihen suuntaan, että ura pitää ainakin aloittaa freenä.

Sinulla on kokemusta ja koulutusta opetusalalta. Kouluttajan hommien lisäksi kannattaa haeskella myös koulutussuunnittelijoiden paikkoja. Koulutussuunniteelijoitahan (nimikkeestä en ole varma) toimii mm. suuryritysten henkilöstöhallinnossa eli suunnittelevat sisäisiä koulutuksia tai ostavat niitä henkilöstölleen. Tämän lisäksi koulutusta järjestäviä yrityksiä ja järjestöjä on useita. Homman ei siis tarvitse liittyä vain kielikoulutukseen.

Vierailija
16/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahtava,uudehko kielikoulutusyritys, hae sinne. Luulen, että olisit kuumaa kamaa siellä. Niillä on toimipisteitä pitkin Suomea ja muistaakseni Virossakin.

Tsekkaa TekMilin kotisivut, ja soita sinne.

Ja p.s. Itse en ole, enkä ole ollut missään tekemisissä k.o. firman kanssa, mutta tunnen toimitusjohtajan parin vuoden takaa kun molemmat olimme töissä eräällä toisella kielikoululla.

Vierailija
17/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmasi on lähinnä se, että unelmahommat tai osaamistasi parhaiten vastaavat hommat ovat keikkoja ja free lancerina toimiminen ei taida kiinnostaa? Esim. kääntäjän töissä. Käsittääkseni toimittajienkin työt ovat menossa yhä enemmän siihen suuntaan, että ura pitää ainakin aloittaa freenä.

Sinulla on kokemusta ja koulutusta opetusalalta. Kouluttajan hommien lisäksi kannattaa haeskella myös koulutussuunnittelijoiden paikkoja. Koulutussuunniteelijoitahan (nimikkeestä en ole varma) toimii mm. suuryritysten henkilöstöhallinnossa eli suunnittelevat sisäisiä koulutuksia tai ostavat niitä henkilöstölleen. Tämän lisäksi koulutusta järjestäviä yrityksiä ja järjestöjä on useita. Homman ei siis tarvitse liittyä vain kielikoulutukseen.

Yritänkin tähyillä tuollaista hommaa. Jos sellaisen saisi, voisi samalla vapaa-ajalla yrittää saada lehtiin juttuja, jos lähtisi ura urkenemaan silläkin saralla.

Harmi, kun isot firmat on kaikki nykyään Helsingissä. En tiedä, onko tällä seudulla firmoja, joilla olisi jotain koulutussuunnittelijoita tms. Mutta yritän selvittää.

Vierailija
18/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahtava,uudehko kielikoulutusyritys, hae sinne. Luulen, että olisit kuumaa kamaa siellä. Niillä on toimipisteitä pitkin Suomea ja muistaakseni Virossakin.

Tsekkaa TekMilin kotisivut, ja soita sinne.

Ja p.s. Itse en ole, enkä ole ollut missään tekemisissä k.o. firman kanssa, mutta tunnen toimitusjohtajan parin vuoden takaa kun molemmat olimme töissä eräällä toisella kielikoululla.

Kunhan maksavat kunnon palkan ja korvaavat myös tuntien suunnittelun. Aiemmin saanut 17-19 euroa/oppitunti ilman tuntisuunnittelukorvausta. Kun sitten kuulin, millaisia hintoja koulutusta välittänyt firma nyhti niiltä yrityksiltä, joissa kävin tunteja pitämässä, niin motivaatio tyssäsi siihen.

Oikeasti, minut välittänyt firma ei panostanut tunteihin mitään. Välitti vain. Ja veti tonneja siitä, mistä minä sain muutaman satalappusen.

Vierailija
19/19 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin tiedä, miten ne nykyisin palkkaa ihmisiä. Kun ilmeisesti toimistoja vähennetty reippaasti.