Pomo uhkaa antaa kirjallisen varoituksen myöhästelyn takia...
Pomo on jostain syystä ottanut minut silmätikukseen, kun tietää että lapseni päiväkoti aukeaa puoli tuntia ennen kuin työaikani alkaa, eli ehdin aina juuri ja juuri töihin.
Pomo on ottanut tavakseen olla minua aamuisin vastassa työpisteessäni kelloa katsellen, on tehnyt sen nyt ainakin 1-2 krt viikossa. Ja kaksi kertaa viimeisen kuukauden aikana hän on näyttänyt kellon olevan minuutin yli. No, olen aina sitten ollut myös töissä minuutin yli työaikani. Ja lisäksi kaikki muut kellot näyttävät pari minuuttia vähemmän kuin työpaikkani kello, eli tämä kello on edellä.
Minusta hänen käytöksensä on asiatonta, se alkoi kun lapseni aloitti vuodenvaihteessa päiväkodin, ja hän kuuli jostain asiasta.
Minusta tämä siis on ihan suoranaista kiusaamista.
Mitä mieltä olette, minäkö tässä olen väärässä vai pomo?
Kommentit (61)
mutta jos työpäivä alkaa klo 8, silloin pitää olla paikalla. Jos ei ole ja näitä on usein, ta voi antaa varoituksen.
Ja toisekseen, ootteko sopinut asiasta etukäteen kun oot tiennyt että menee päiväkodin takia tiukille töihin tulo...
mutta jos työpäivä alkaa klo 8, silloin pitää olla paikalla. Jos ei ole ja näitä on usein, ta voi antaa varoituksen.
Mutta kun minä en ole kertaakaan myöhästynyt, kello josta pomo katsoo, on kaksi minuuttia edellä! Olen tarkistanut kaikki mahdolliset tietokoneiden ja kännyköiden kellot yms. Ei tuolle varoitukselle siis olisi perusteita.
ettei ole yksiselitteinen. Jos olet mielestäsi oikeassa, niin kai sä jossain liitossa olet. Kysy sieltä, ja nehän varmasti pitää sun puolta.
Mutta jotenkin tuntuu, että et ole sopinut asiasta pomosi kanssa etukäteen tai on jokin muu syy, miksi se on tuollainen. Ärsytätkö häntä? Voisi olla hyvä hänelle mainita, että kello on edellä. Jos se tieto on vain sinun päässäsi, se ei tarkoita, että koko maailma sen sanomatta tietää. Ihmeen moni niin aina kuvittelee.
Joka kirjoitti viime viikolla siitä ettei päiväkodin tädit avaa päiväkotia aiemmin vaikka ovat paikalla !??!
:D
Miten muuten suoriudut työtehtävistäsi? Tuleeko muista asioista sanomista? Mietin vaan että haluaako pomosi sinusta jostain syystä eroon, kolmen varotuksen jälkeenhän voi antaa potkut?
Ei se voi olla minuutista tai kahdesta kiinni. Keskustele avoimesti pomosi kanssa asiasta ja selitä miksi töihin tulosi on haastavaa ja kerro samalla että teet sitten nuo muutamat minuutit sitten töiden jälkeen. Älä missään nimessä ala vänkäämään siitä että työpaikan kello on kaksi minuuttia edellä, se kuulostaa vaan selittelyltä.
ettei ole yksiselitteinen. Jos olet mielestäsi oikeassa, niin kai sä jossain liitossa olet. Kysy sieltä, ja nehän varmasti pitää sun puolta.
Mutta jotenkin tuntuu, että et ole sopinut asiasta pomosi kanssa etukäteen tai on jokin muu syy, miksi se on tuollainen. Ärsytätkö häntä? Voisi olla hyvä hänelle mainita, että kello on edellä. Jos se tieto on vain sinun päässäsi, se ei tarkoita, että koko maailma sen sanomatta tietää. Ihmeen moni niin aina kuvittelee.
Ilmeisesti se ärsyttää pomoa, kun hän tietää että pk aukeaa vain puoli tuntia ennen työaikani alkua, eli tulo menee takuuvarmasti aina tipalle. JOnotamme kyllä paikkaa pk:sta joka aukeaa 15 min. aiemmin, muttei ole vielä kuulunut.
Ja olen kyllä kertonut että kello on edellä, ei vaikutusta. Olen harkinnut yhteydenottoa luottamusmieheen ainakin.
Miten muuten suoriudut työtehtävistäsi? Tuleeko muista asioista sanomista? Mietin vaan että haluaako pomosi sinusta jostain syystä eroon, kolmen varotuksen jälkeenhän voi antaa potkut?
Ei se voi olla minuutista tai kahdesta kiinni. Keskustele avoimesti pomosi kanssa asiasta ja selitä miksi töihin tulosi on haastavaa ja kerro samalla että teet sitten nuo muutamat minuutit sitten töiden jälkeen. Älä missään nimessä ala vänkäämään siitä että työpaikan kello on kaksi minuuttia edellä, se kuulostaa vaan selittelyltä.
Ei ole ollut koskaan mitään sanomista töistä, hyvin on mennyt, kyttääminen alkoi tosiaan sen jälkeen kun lapsi meni hoitoon.
Täytyy keskustella pomon kanssa, minusta tuollainen minuutin kyttääminen on täysin älytöntä varsinkin kun työpaikallani on ihmisiä jotka tulevat jatkuvasti 5-10 min. myöhässä. En kuitenkaan todellakaan ala heistä kieliä, se olisi lapsellista. Mutta olen vaan tosiaan jostain syystä joutunut hänen silmätikukseen. :-(
Älä missään nimessä ala vänkäämään siitä että työpaikan kello on kaksi minuuttia edellä, se kuulostaa vaan selittelyltä.
muutenkin tuntuu tuolla työpaikalla asiat olevan minuutista kiinni, niin tuollainen väärässä oleva kellohan on skandaali.
Muuten en kyllä käsitä missä työssä pitää olla minuutilleen paikalla. Siis sillä tavalla paikalla, että voi heti samalla minuutilla alkaa tuottavaan työhön kun istuu alas, eikä minuuttiakaan mene hukkaan?
Älä missään nimessä ala vänkäämään siitä että työpaikan kello on kaksi minuuttia edellä, se kuulostaa vaan selittelyltä.
muutenkin tuntuu tuolla työpaikalla asiat olevan minuutista kiinni, niin tuollainen väärässä oleva kellohan on skandaali.
Muuten en kyllä käsitä missä työssä pitää olla minuutilleen paikalla. Siis sillä tavalla paikalla, että voi heti samalla minuutilla alkaa tuottavaan työhön kun istuu alas, eikä minuuttiakaan mene hukkaan?
No ei voi heti tuottavaan työhön ruvetakaan. Ja tosi usein työt ovat venyneet vähän yli työajan.
Tuo on siis pelkkää kiusantekoa.
Olisi parasta keskustella pomon kanssa avoimesti. Kertoa, että syy myöhästelyyn tai niukin naukin töihin ehtimiseen on lapsen hoitoonpääsyaika. Minusta töissä olisi hyvä olla vaikkapa viisi minuuttia etuajassa, niin, että olisi omalla työpisteellään aloittelemassa kun työaika alkaa. Olen huomannut että meillä myöhästelijät kirjautuvat sisään jo ennenkuin menevät vaihtamaan työvaatteet, vaikka se on kiellettyä. Ei se mua haittaa kun en ole esimies, mutta jos se vaikuttaa työhön, esim. jos on jatkuvaa, niin ymmärrän kirjallisen valituksen.
Jos olet hyvä ja ahkera työntekijä, eikä pomo ole mikään natsi, niin tuo asia on varmasti sovittavissa. Jatkuva myöhästely antaa sen vaikutelman, ettei työ ole sinulle kovin tärkeä....paitsi jos sinulla on myöhästelylle parempi syy.
niin odota ulkopuolella siihen asti kun on enää sekunteja siihen viimeiseen työhöntuloaikaan.
Näin pomon kyttäysaika maksimoituu, ja hän ehkä ymmärtää, mitä merkitsee olla minuuttiaikataulussa.
siis siten, että pomo näkee, että olet ovella tai lukulaitteen vieressä.
Olisi parasta keskustella pomon kanssa avoimesti. Kertoa, että syy myöhästelyyn tai niukin naukin töihin ehtimiseen on lapsen hoitoonpääsyaika. Minusta töissä olisi hyvä olla vaikkapa viisi minuuttia etuajassa, niin, että olisi omalla työpisteellään aloittelemassa kun työaika alkaa. Olen huomannut että meillä myöhästelijät kirjautuvat sisään jo ennenkuin menevät vaihtamaan työvaatteet, vaikka se on kiellettyä. Ei se mua haittaa kun en ole esimies, mutta jos se vaikuttaa työhön, esim. jos on jatkuvaa, niin ymmärrän kirjallisen valituksen.
Jos olet hyvä ja ahkera työntekijä, eikä pomo ole mikään natsi, niin tuo asia on varmasti sovittavissa. Jatkuva myöhästely antaa sen vaikutelman, ettei työ ole sinulle kovin tärkeä....paitsi jos sinulla on myöhästelylle parempi syy.
Ei ole todellista, siis mikä jatkuva myöhästely? :-O Jos pomoon pari kertaa nähnyt työpaikan edellä olevan kellon olevan minuutin yli, tekeekö se minusta jatkuvasti myöhästelevän?
Ja olen kyllä työpaikkani rakennuksessa noin 5-7 min. vailla aina, meillä vaan on pitkä matka pukuhuoneelle ja sieltä työpisteeseen. Voisinhan mennä yöpisteelleni ja vaihtaa vaatteet vessassa, niin olisin työpisteessäni muutamaa minuuttia aiemmin. :-O Oikeesti, tämä koko juttu on ihan naurettava!
väliaikainen, ja että tosiaan haette hoitopaikkaa, jossa tällaista ongelmaa ei olisi.
Vaikka olisi minkälainen kovin, niin väliaikaista ongelmaa ymmärtävät kaikki. HÄn arvostaa, että olet huomoinut asian ja tekemässä sille jotain.
Ongelma ratkaistu.
[/quote]
Opettajat eivät voi myöhästyä minuuttiakaan, vastuu oppilaista alkaa samalla sekunnilla kuin työaika alkaa.Varmaan sama homma päiväkodeissa ja hoitoalalla.
Ei ole todellista, siis mikä jatkuva myöhästely? :-O Jos pomoon pari kertaa nähnyt työpaikan edellä olevan kellon olevan minuutin yli, tekeekö se minusta jatkuvasti myöhästelevän?Ja olen kyllä työpaikkani rakennuksessa noin 5-7 min. vailla aina, meillä vaan on pitkä matka pukuhuoneelle ja sieltä työpisteeseen. Voisinhan mennä yöpisteelleni ja vaihtaa vaatteet vessassa, niin olisin työpisteessäni muutamaa minuuttia aiemmin. :-O Oikeesti, tämä koko juttu on ihan naurettava!
Niin, ja jos tämä nyt menee pilkun viilaukseksi, niin ttyöpaikallani on aika usein radio päällä, ja olen siitä monta kertaa tarkistanut oikean ajan, eli kun radiossa sanotaan kellon olevan vaikka 12, työpaikan kello on sen pari minsaa yli.
Ota yhteyttä luottamusmieheen. Tuo on kiusaamista, ja alasta riippumatta varsinkin silloin jos voit todistaa työpaikan kellon tosiaan olevan edellä.
Jos kyseessä on kunnallinen päiväkoti niin sen on auettava tarvittaessa 6.15.
Jos pomo haluaisi sinut töissä pitää ei nipottaisi minutista, mutta periaattessa töissä on kuitenkin oltava ajoissa. Jos päiväkoti ei voi aueta aikaisemmin, niin voisiko miehesi viedä lapsesi päiväkotiin?
Eväiden vienti jääkaappiin ei minusta kuulu työaikaan.
Kannattaa tarkistaa työehtosopimuksista, kuuluuko työvaatteiden vaihto työaikaan, vai tehdäänkö se omalla ajalla. Jos työvaatteet vaihdetaan päälle vasta työpaikalla, niin minusta vaatteiden vaihdon pitäisi olla työaikaa. Jos taas työvaatteet voi pukea jo kotona ja niitä voi käyttää työmatkalla, se on omaa aikaa.
Tietokoneen käynnistys ja muu työhön liittyvä työpisteen valmistelu taas on selvästi työtehtävä, joten miksi se pitäisi tehdä palkatta omalla ajalla? Jos tuollaisia varsinaisen työn valmistelutehtäviä tehdään ennen työajan alkamista esimerkiksi 5 minuuttia päivässä ja vastaavasti lopetustöitä toiset 5 minuuttia työajan päätyttyä, niistä kertyy työviikon aikana 50 minuuttia palkatonta työtä. Vuodessa noista kertyy nelisenkymmentä tuntia. Jos tuntipalkka olisi vaikkapa 12 euroa/tunti, tuolla menettelyllä lahjoittaa työnantajalle 450 euroa vuodessa ja isommalla palkalla vastaavasti enemmän.