Pomo uhkaa antaa kirjallisen varoituksen myöhästelyn takia...
Pomo on jostain syystä ottanut minut silmätikukseen, kun tietää että lapseni päiväkoti aukeaa puoli tuntia ennen kuin työaikani alkaa, eli ehdin aina juuri ja juuri töihin.
Pomo on ottanut tavakseen olla minua aamuisin vastassa työpisteessäni kelloa katsellen, on tehnyt sen nyt ainakin 1-2 krt viikossa. Ja kaksi kertaa viimeisen kuukauden aikana hän on näyttänyt kellon olevan minuutin yli. No, olen aina sitten ollut myös töissä minuutin yli työaikani. Ja lisäksi kaikki muut kellot näyttävät pari minuuttia vähemmän kuin työpaikkani kello, eli tämä kello on edellä.
Minusta hänen käytöksensä on asiatonta, se alkoi kun lapseni aloitti vuodenvaihteessa päiväkodin, ja hän kuuli jostain asiasta.
Minusta tämä siis on ihan suoranaista kiusaamista.
Mitä mieltä olette, minäkö tässä olen väärässä vai pomo?
Kommentit (61)
mutta en ymmärrä, miksi luottamusmies voisi puolustaa sitä, että olet myöhässä minuutin, jos kuitenkin olet myöhässä.
Helppo ratkaisu: älä tule myöhässä, edes sitä minuuttia.
Meillä palvelualalla, jossa ihmisten tauot ja kotiinpääsemiset riippuu siitä, onko toinen vuorossa oleva paikalla, ei tuollainen kävisi. Käytännössä joku voi joutua joustamaan joka kerta siitä 1-2 minuutinkin myöhästymisestä.
Pidän mahdollisena, että joko aiemmin on ollut lapsen tarhavuorojen vuoksi myöhästelevä, minkä vuoksi tuo ärsyttää esimiestäsi. Tai sitten ap on todella ollut kerran pari myöhässä, minkä vuoksi joku työpaikalla on sanonut esimiehelle, että "taas oli Marjatta myöhässä" ja esimiehen tehtävä on puuttua asiaan.
Muuten en kyllä käsitä missä työssä pitää olla minuutilleen paikalla. Siis sillä tavalla paikalla, että voi heti samalla minuutilla alkaa tuottavaan työhön kun istuu alas, eikä minuuttiakaan mene hukkaan?
Opettajat eivät voi myöhästyä minuuttiakaan, vastuu oppilaista alkaa samalla sekunnilla kuin työaika alkaa.Varmaan sama homma päiväkodeissa ja hoitoalalla.
kun minä olin koulussa, ei opettaja ikinä tullut paikalle tasan minuutilleen kun tunti alkoi. Puhumattakaan että piirtoheitin olisi alkanut laulamaan hoosiannaa tasalta. Kyllä me notkuttiin luokassa usein monta minuuttia tunnin alusta ennenkuin minkään aineen opettaja tuli paikalle. Lukiossa vielä vähemmän.
No, totuuden nimissä on sanottava että kerran tai pari saattoi joku opettaja olla luokassa viisarin heilahdettua tasaan.
Jos se antaa kirjallisen varoituksen tee siihen vastine. meillä yksi kaveri sai vuodessa 21 kirjallista varoitusta joilla ei ole mitään virkaa.
sit kun käydään erottaa porukkaa ne vetoo noihin varoituksiin mutta jos teet vastineen olet silloin reagoinut siihen eikä sitä ole pakko nielemättä hyväksyä. itse tein myös jokaisesta varoituksesta kirjallisen vastineen jossa kerroin etten hyväksy saamaani varoitusta. koska kaikkia pitää kohdella samalla tavalla ja muut eivät saaneet. itse olin myös silmätikku. luottamusmies mukaan ja samat paperit liittoon jossa ne on sit ajan tasalla. voi olla että loppuu varoituksien saaminen kun pomo tietää että menee liittoon samat laput.
mutta ole yhteydessä edes luottamusmieheen tai työsuojeluvaltuutettuun ja jos ne ei toimi tai pidä sinun puolia ota itse liittoon yhteyttä. sit rupee noitakin kiinnostaa kun sieltä ärähtää joku alaspäin. tiedän yhden työpaikan jossa kaveri tuli minuutin myöhässä ja leimas kellokortin oli se minuutti vöhennetty seuraavasta tilistä. että tämä on sitä työilmapiirin ylläpitämistä :)
terv: J.H
Otat kellon alas seinältä, siirrät muutaman minuutin viisareita.
Ihme kyttäystä pomolta kyllä. Tietenkin riippuu alasta ja työpaikasta miten tarkkoja ollaan.
jos työt alkavat klo 7.30 niin sitten ne alkavat klo 7.30. Sillä ei ole merkitystä, oletko päivän päätteeksi töissä minuutin tai kaksi lisää. Vain tuo alkamisaika merkitsee.
Kun saat sev varoituksen, annat vastineen, jossa todistat, että työpaikan kellot ovat väärässä. Tai sitten hyväksyt mukisematta sen, että vaihdat työpaikkaa.
Minullekin on joskus huomautettu työaikojen noudattamisesta. Olin silloin Helpdeskinä (asiakaspalvelussa) ja vastasin palvelimien ylläpidosta jne. Tulin joka aamu töihin vähintään tunnin myöhäss, ja aika usein saatoin vielä lähteä melkein tunnin etuajassa.
Ette voi uskoa, kuinka kertakaikkisesti vedin herneen nenään, kun sain kuullaa työaikojen noudattamisesta. Sanoin sen kyllä olevankin totta, etten niitä noudata. Mutta ongelma oli se, että alkuperäiseen työkuvaan oli lisätty ties mitä tehtäviä. Aikaisempi työntekijä oli vain hoitanut yhtä tehtävää. Minä olin ohjannut kaikki puhelun käännöllä puhelimeeni ja todellisuudessa vastasin ja hoidin asiat, vaikka asiakkaat soittivat työaikojen ulkopuolellakin. Meillä oli järjestelmä, joka mittasi vasteaikoja. Minun ajat olivat koko firman historian aikana parhaat. Ja siinä sivulla ehdin tehdä kaikki lisätyöt.
Sitten sain kuullo pomolta (joka ei minun työtäni edes ikinä nähnyt), ettei halua, että minun työaikojen takia koko yrityksen tuottoisuus kärsii. Siinä vaiheessa lävähti herneet nenään. Aluksi meinasin haistattaa vitut, mutta olin sitten vain hiljaa herne nenässä. Sanoin, että jatkossa noudatan erittäin tarkasti työaikoja. Sen jälkeen olin joka aamu minuutilleen töissä, ja sekunnilleen lähdin poissa enkä käynyt mitään sosiaalista kanssakäymistä muiden työntekijöiden kanssa, ettei työaikaa kulu siihen. Ja sen myötä itse asiassa vasteajat laskivat todella paljon, koska ei kannattanut tehdä töitä tarpeeksi nopeaan.. muussa tapauksessa olisin saattanut kuolla tylsyyteen eikä ollut sellaista motivoivaa painetta.
Lopulta siitä valitettiin toimitusjohtajalle, etten ole tarpeeksi sosiaalinen niinkuin ennen, en kiertele muiden työntekijöiden luona kysymässä kuulumisia ja vaikka hommat hoidankin asiallisesti, niin teen ne, liian tarkasti työaikojen puitteissa. Minun vastaukseni siihen oli, noudatan erittäin tarkasti työaikaa kuten on velvoitettu. Lopullinen lopputulos oli, että saan tulla jatkossa myöhässä töihin niinku haluan, pitää etäpäiviä kuten välillä pidin, lähteä töistä ajoissa ja päälle vielä palkankorotus.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2012 klo 10:55"]Pomo on jostain syystä ottanut minut silmätikukseen, kun tietää että lapseni päiväkoti aukeaa puoli tuntia ennen kuin työaikani alkaa, eli ehdin aina juuri ja juuri töihin.
Pomo on ottanut tavakseen olla minua aamuisin vastassa työpisteessäni kelloa katsellen, on tehnyt sen nyt ainakin 1-2 krt viikossa. Ja kaksi kertaa viimeisen kuukauden aikana hän on näyttänyt kellon olevan minuutin yli. No, olen aina sitten ollut myös töissä minuutin yli työaikani. Ja lisäksi kaikki muut kellot näyttävät pari minuuttia vähemmän kuin työpaikkani kello, eli tämä kello on edellä.
Minusta hänen käytöksensä on asiatonta, se alkoi kun lapseni aloitti vuodenvaihteessa päiväkodin, ja hän kuuli jostain asiasta.
Minusta tämä siis on ihan suoranaista kiusaamista.
Mitä mieltä olette, minäkö tässä olen väärässä vai pomo?
[/quote]
Miksi et kertonut pomollesi, että saatat myöhästyä lapsesi päiväkodin takia?
Kaikki on helpompaa, kun on rehellinen.
Meillä on sen työn tekemisen alettava klo: 8:00, ei riitä, että ollaan paikalla kyseisenä aikana. Koneen käynistämiset yms. vievät aikaa, puhelinvastaaja lakkaa vastaamatta ja asiakkaiden oltava pomoje huoneissa klo:8:00. Ei siitä mitään tule, jos heti aamusta aikataulut mättää.
Meillä on sen työn tekemisen alettava klo: 8:00, ei riitä, että ollaan paikalla kyseisenä aikana. Koneen käynistämiset yms. vievät aikaa, puhelinvastaaja lakkaa vastaamatta ja asiakkaiden oltava pomoje huoneissa klo:8:00. Ei siitä mitään tule, jos heti aamusta aikataulut mättää.
ihan järkyttävää tommonen minuuttiaikataulutus, ja koko päivä on pilalla jos syö liian kauan sämpylää tauolla. Miksi tommosta edes on olemassa?
Minkä tahansa viraston ovessa voi lukea joku avauskellonaika, mutta ei sielläkään herranjumala sekuntikellolla mitata että asiakkaat pääsevät hoitamaan asioitaan tietyllä kellonlyömällä.
Juomme tässä ensin aamukahvit, kun ensin olemme olleet pari minuttia myöhässä, soitelkaan vaan rauhassa.
Soitosiirto tosiaan poistuu automaattisesti tasan klo:8:00, silloin meidän on oltava vastaamassa siihen puhelimeen.
ihan järkyttävää tommonen minuuttiaikataulutus, ja koko päivä on pilalla jos syö liian kauan sämpylää tauolla. Miksi tommosta edes on olemassa? Minkä tahansa viraston ovessa voi lukea joku avauskellonaika, mutta ei sielläkään herranjumala sekuntikellolla mitata että asiakkaat pääsevät hoitamaan asioitaan tietyllä kellonlyömällä.
Olet sopinut ajan klo:8 ja vastaanottovirkailija tulee paikalle 8:02, vaihtaa vaatteensa, käy viemässä eväät jääkaappiin jne. Koneen käynnistys yms. muut aamu rutiinit, sinun tietojen haku koneelta, kello ties mitä ja asiakas myöhästyy omista töistään jne.
Osaatko nyt sanoa, miksi töihin pitää tulla hieman ennen alkua, eikä vasta tuon ajan jälkeen.
Juomme tässä ensin aamukahvit, kun ensin olemme olleet pari minuttia myöhässä, soitelkaan vaan rauhassa. Soitosiirto tosiaan poistuu automaattisesti tasan klo:8:00, silloin meidän on oltava vastaamassa siihen puhelimeen.
kuten jo sanoin, ei ne koneet sitä soitonsiirron poistumista ole keksineet, vaan ihmiset.
Ei mua haittais ollenkaan jos mulle kerrotaan että lääkärin soittoaika alkaa kello 8:00, ja sitten siellä vastataankin vasta 8:07. Haittaako jotain muuta?
neiti aika sivusto työkoneesi kotisivuksi. Napsautat koneen siinä sit pikaiseen päälle ja kerrot pomosi olevan väärässä.
Muuten, jos on oltava valmiina vastaamaan puhelimeen tai laitettava jotain koneita olemaan valmiina tietyllä kellonlyömällä, niin silloin työaika alkaa juosta sitä ennen.
Eli: työajan alussa työntekijä on valmiina aloittamaan työnsä (esim. työvaatteissa jos sellaiset on), mutta jos on esim. käynnistettävä jokin laite joka jutisee 5 minuuttia ennen kuin se on toimintakunnossa, niin se 5 min on työaikaa.
Vastaanottovirkailijan työaika alkaa tuolloin VIIMEISTÄÄN siitä hetkestä kun hän aloittaa ne aamurutiinit. Jos työpaikalla on kellokortti, niin aika alkaa kellokortin leimauksesta. Jos se laite on ulko-ovella, niin se tarkoittaa sitä, että ne vaatteet saa vaihtaa ja eväät viedä jääkaappiin työajalla.
Muussa tapauksessa se alkaa silloin kun hän alkaa tehdä työtehtäviään tai niiden valmistelua (se koneen käynnistys, tietojen haku). Silloin hänen työaikansa alkoi 7:55.
Jos ilmoitetaan että työaika alkaa kahdeksalta, niin se tarkoittaa että sitä konetta aletaan käynnistää kahdeksalta.
Juomme tässä ensin aamukahvit, kun ensin olemme olleet pari minuttia myöhässä, soitelkaan vaan rauhassa. Soitosiirto tosiaan poistuu automaattisesti tasan klo:8:00, silloin meidän on oltava vastaamassa siihen puhelimeen.
kuten jo sanoin, ei ne koneet sitä soitonsiirron poistumista ole keksineet, vaan ihmiset. Ei mua haittais ollenkaan jos mulle kerrotaan että lääkärin soittoaika alkaa kello 8:00, ja sitten siellä vastataankin vasta 8:07. Haittaako jotain muuta?
Päiväkoti aukeaa ja jos en ole tasalta ottamassa lapsia vastaan, vetää mammat pussillisen herneitä nenään.
"Tuleeko muista asioista sanomista? Mietin vaan että haluaako pomosi sinusta jostain syystä eroon, kolmen varotuksen jälkeenhän voi antaa potkut?"
Yksikin varoitus periaatteessa riittää.
annat vastineen, jossa todistat, että työpaikan kellot ovat väärässä. Tai sitten hyväksyt mukisematta sen, että vaihdat työpaikkaa.
Radio paikalle ja päälle, kello samaan kuvaan ja sitten kännykällä videoit aikamerkin ja kellon viisareiden välisen eron.
Olen todella aidosti pahoillani kaikkien puolesta, joilla työpaikoilla kytätään sekuntikellon kanssa. En mitenkään halua retostella, mutta olen onnellinen liukuvan työaikani kanssa. Ja liukuma on siis tunteja, ja kotoakin saa halutessaan tehdä hommia. IT-alan asiantuntijatyö.
Toivottavasti AP saat keskusteltua esimiehesi kanssa avoimesti ja järkevästi kuin kaksi aikuista. Minulle tulee mieleen lähinnä itsetuntoaan pönkittävä pieni ihminen, jolla ei ole muuta elämää. Tuosta esimiehestäsi siis.
Jaksamista.
Nyt tekisin sinuna niin, että juttelet sen luottamusmiehen kanssa jo ennen kuin mitään varoitusta tulee. Sitten otatte yhteisen jutteluhetken, sinä, luottamusmies ja pomo. Jospa pomo ymmärtäisi sitten tilanteen. Ja voitte sitten siinä samalla sopia vaikka siitä että olet niinä päivinä sitten muutaman minuutin pidempään jos vähän myöhästyt.