Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! 12-vuotias poikani joutuu kystoskopiaan

Vierailija
09.12.2012 |

Kuulostaa kamalta tuo toimenpide...

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miten tämä voi olla joillekin niin vaikeaa.

Vierailija
62/68 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kroonisen virtsatietulehduksen vuoksi.

Minulle selitettiin ennen toimenpidettä rauhallisesti, mitä siinä tapahtuu, ja kerrottiin sekin milloin voi tuntua ikävältä ja kuinka kauan se kestää jne. Toimenpiteen tekijä siis puhui minut läpi kokemuksesta.

Olen kokenut elämässäni paljon, paljon pahempaa kuin miltä tuo tuntui silloin 4-, 5- ja 6-vuotiaana. Minulle ei jäänyt mitään traumoja eikä lääkäripelkoja tmv. Aistin kyllä, että se oli aikuisten mielestä jotenkin kauhea ja ahdistava tilanne, mutta en itse silloin ymmärtänyt miksi. Jos rupeat hysteeriseksi, pahennat tilannetta lapsesi kannalta, koska muiden kokema ahdistus voi itse asiassa olla tilanteen pahin elementti ja vaikeinta sietää.

Minä sain aina tuon toimenpiteen jälkeen palkkioksi valita ihan minkä tahansa lelun jostain marketista, ja se oli sen verran poikkeuksellinen palkinto, että hyvin jaksoin hetken sietää sitä epämukavuutta, mikä toimenpiteestä aiheutui. Tsemppiä teille, kyllä se hyvin menee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja humautus ei ole nukuttamista....

Se on kyllä minun mielestäni nukuttamista, joskaan ei täydellinen nukutus vaan semmoinen, jossa nukutusainetta annetaan vain sen verran ettei ole ihan unessa (ettei hengitys pysähdy) muttei hereilläkään. Eli se on sellaista taiteilua.

Vierailija
64/68 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölle/naisellehan kystoskopia on huomattavasti helpompi.

Vierailija
65/68 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt viitsi liioitella! Tähystystoimenpiteet tehdään yleensä kevytnukutuksessa eli ns. humautuksessa, silloin ei tarvita leikkaussalia vaan normaali toimenpidehuone riittää, anestesia-lääkäri ja -hoitaja toki tarvitaan mutta potilasta ei todellakaan laiteta mihinkään hengityskoneeseen. Minulle tehtiin juuri vähän aikaa sitten colonoskopia kevytnukutuksessa ja ihan "happiviiksillä" ja maskilla mentiin koko toimenpiteen ajan. Ja todellakin kevytnukutus on harmittomampi ja kivuttomampi kun hammaslääkärin puudutus!

on aina riski ja siihenkin voi menehtyä. Sairaalassa taatusti punnitaan, missä toimenpiteissä/mille potilaille nukutusta tarvitaan.

Nukkumatti

Suurin riski siinä on se että se on työläämpää ja kalliimpaa. Potilaille toki tuodaan esiin vain se, että ihan sun riskeistä tässä huolehditaan. Edelleenkin, täällä ei välitetä henkisestä puolesta niin paljoa, että sillä olisi juurikaan painoarvoa nukutuksesta päätettäessä. Ellei osaa vaatia.

Ihan oikeasti, se julkinen sairaanhoito kun ei ole mikään purkka-automaatti josta vaatimalla saa mitä haluaa.

Esim nukutuksessa tehtynä tuo toimenpide vaatii leikkaussalin, anestesialääkärin, kaksi hoitajaa ja urologin sekä heräämöstä paikan.

Se on kallista eikä sitä palvelua saa julkisella vain siksi että äidin mielestä tutkimus on lapselle traumaattinen ja kivulias vaikka lääkärit sanovat että ei ole kivulias. Sitä ei vain saa sillä perusteella että lapselle on kiusallista olla jalat levällään. Jos haluaa erityispalvelua, joutuu menemään yksityiselle. Myös lapselle tehtävistä toimenpiteistä ei ihan niin vain kieltäydytä, lääkäri saattaa tehdä lastensuojeluilmoituksen jos äiti kieltäytyy toimenpiteestä siksi että lääkäri ei suostu nukuttamaan. Myöskään oikeasti ihan perus urologit eivät voi niin vain päättää että nyt tämmönen rutiinijuttu tehdäänkin anestesiassa.

Ja oikeasti, nukutuksessakin on riskit. Siinä laitetaan hengityskoneeseen ja nukutusaineet on vahvoja. Ei se ole mikään harmiton puudutus niinkuin hammaslääkärissä.

Vierailija
66/68 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän 12-vuotias vielä voi tuntea kipua kuitenkaan?

Vierailija
67/68 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Meillä 12 v tyttö  meni samaan oli kyllä todella vaikeaa kun tytön piti mennä yksin tutkimukseen . Mun piti odottaa odotus tilassa kun tyttö oli kuulema tarpeeksi iso huuto kuului käytävään kun katroitia tehtin . Tyttö tuli ihan itkuisena pois . Sanoi ettei mene enään koskaan yksin . Toisella kertaa meni helpommin. 

Sain olla mukana . Hoitotaja ymmärsin pelon . Tyttö itki jo puhdistuksen aikana . Hoitaja sanoi että ei mitään hätää . Nyt laitan puudusgeeliä. Tyttö laittoi pelossa vastaan ja kaksi hoitajaa tuli pitämään jalkoja auki ja mä pidin kädestä kiinni ja silittelin  sanoin myös että älä katso sinne vaan katso äitiä .   Kolme kertaa piti katetri laittaa että meni paikoilleen .  Ensi viikolla joudutaan uudestaan menemään kun virtsaaminen vieläkin ongelmia . Sovimme hoitajien ja lääkärin kanssa että laitetaan rauhoittavaa ensin sitten katetri .   Tyttö puhui että hävettää kun katetri laitto vaikka naishoitaja lääkäri .  Miten voisin tukea tyttöä tässä asiassa ? 

Vierailija
68/68 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu tytöllä ja ikää oli 14 v. Pelkäsi että sattuu.  Puudutus meillä kyllä itkua ja rimpuilua aiheutti . Harjoittelija ei tainnut oikein osata .  Meillä tyttö tottunut  sairaalassa oloon leukemian takia. Mut tää tutkimus oli yhtä itkua . 

Toivottavasti pojan kanssa meni hyvin .  Tiedän äitinä miltä tuo oman lapsen kanssa tuntuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi