Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

teini (15 v) tupakoi / rahan antaminen

Vierailija
12.03.2012 |

olen lopettanut rahan antamisen tytölle viime syksynä, koska en tahdo rahoittaa tupakointia. Eli tyttö ei saa viikkorahaa, mutta saa kyllä muuten kaikkea mitä tarvitsee, vaatteet yms, ja esim. mäkkäriin olen joskus antanut rahaa, mutta vaatinut kuitin siitä, että on tosiaan käyttänyt rahan siihen, mihin piti (tiedän, tässä on huijaamisen mahdollisuus).

Tyttö haisee edelleen välillä tupakalle, eli ei ole kokonaan lopettanut, mutta on yrittänyt lopttamista eikä kai polta kovin paljoa, eihän sillä ole siihen varaakaan.

Tyttö suree sitä, miten kurjaa sen elämä on, kun se ei ikinä pääse minnekään (ei saa jäädä yökylään enkä antanut lupaa mennä viikonlopuksi festareille kesällä) eikä se saa edes yhtään rahaa kotoa. Minustakin alkaa tuntua kurjalta se, ettei tyttö saa yhtään rahaa, koska kyllä nuorella pitäisi olla vähän omaa rahaakin käytössä. Mutta en vaan tahtoisi antaa rahaa tupakointiin.

Onko kohtuutonta jättää teini ihan ilman rahaa tupakoinnin vuoksi? Puoli vuotta ilman rahaa ei ole saanut tyttöä lopettamaan (pummaa muilta, lainaa rahaa, on ehkä huijannut vähän mäkkäri-rahoissa tms?), joten rahattomuus ei tunnu tehoavan siihen, että saisin tytön lopettamaan. Toisaalta tyttö polttaisi ehkä enemmän, jos sillä olisi enemmän rahaa. Enkä todella tahtoisi antaa rahaa tupakkaan, ajatuskin siitä suututtaa.

En kuitenkaan tahtoisi olla kohtuuton äiti, tahtoisin tytöllä olevan kivan nuoruuden, jossa saa vähän hölmöilläkin, mutta että me vanhemmat kuitenkin pidettäisiin järkevät ja turvalliset rajat.

Nyt en enää tiedä, mikä olisi oikeus ja kohtuus???

Mikä se teistä olisi, näillä vähillä tiedoilla, jotka tässä nyt pystyin antamaan?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mulla ainakin tepsi se, että kotona tuli turpaan jos poltin. ja täytyy sanoa, että paremmin menee kuin niillä kavereilla, jotka veti yhdessä vanhempiensa kanssa röökiä sisällä kun oltiin 15v (silloin toki ikärajakin oli 16v). nämä vanhemmat osti myös kaljaa lapselleen ja lapsen kavereille. ei ihme, ettei mun vanhemmat tykänneet niitten kanssa kaveeraamisestani.

eli en todellakaan antaisi kuukausirahaa 15v:lle niin kauan kuin tupakoi.

Vierailija
42/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tupakoi itse ja on aina painottanut kuinka armottoman typerää se on, selittänyt nikotiinikoukut, riippuvuudet ja ahdistukset un ei pääse eroon. SILTI aloin kavereiden kautta tupakoimaan 13 vuotiaana.

En saanut enää rahaa, enkä todellakaan polttaa pihamaalla. Äiti sanoi että päätös lopettamisesta on omani, mutta niin pitkään kun jalkani ovat hänen ruokapöydän alla aikoo hän vaikeuttaa tupakointiani kaikin mahdollisin tavoin. Yökylään sain mennä, jos join en enää saanut ennenkuin olin tehnyt jotain jolla luottamuksen ansaita takaisin.

Teininä otti äidin tiukka linja päähän ihan mielettömästi, mutta nyt itse äitinä toimin ihan samoin. Äiti osoitti käytöksellään välittävänsä ja asetti ne rajat joita todella tarvitsin. Ja ei, en lopettanut tupakointia, rahat saatiin milloin mistäkin, mutta kyllä 15v on jo niin vanha että osaa itse kantaa vastuunsa siitä mistä ne rahat hommaa.

Hyvä AP, jatka samaan malliin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hohhoh. Jos 15v on nikotiinikoukussa niin ihmettelen. Ei sillä voi olla varaa polttaa kuin pari röökiä päivässä, ja silloin se ei ole nikotiinikoukussa vaan se on tapa.

Laita tyttö maksamaan se dogsitter. 15v saa hakea esim kesätöitä. Yhtään et anna rahaa mäkkäriin tai leffankaan jos ei koiria saa koulun jälkeen ulkoilutettua.

Jättivät ilman rahaa. Jouduin muuttamaan toiselle paikkakunnalle asumaan lukion takia ja se kolme vuotta oli aika tiukkaa kun jouduin itse maksamaan kaiken. Kesäksi he jättivät minut yksin kun lähtivät toiselle paikkakunnalle töihin. Rahaa ei jätetty, koska se kuulemma olisi mennyt tupakkaan. Nälkä oli välillä aikamoinen sen kesän aikana. Onneksi pääsin veljen tykö muutaman kerran syömään. Silti tupakointi ei loppunut, koska olin nikotiinikoukussa. Vieroitusoireet oli kovat. Toisaalta kaverit poltti ja siihen aikaan jäi kaveriporukasta ulos jos ei polttanut. Joten elin sitten rahatta ja näin nälkääkin välillä. Tyttösi ei lopeta tupakanpolttoa, vaikka hakkaisit hänet verille. Tupakointi lopetetaan vasta sitten kun on itse siihen valmis. Itse lopetin sen 27 vuotiaana kun aloin odottamaan esikoista. Tupakka nyt vain on riippuvuutta aiheuttava aine. Itse olen omille teineille sanonut, että jos alkavat polttamaan, panen kurkkupurkin pihalle. Ei ainakaan tarvitse salaa luimistella ja juosta kaupungilla iltaisin tupakoimassa piilossa. Jos haluaa polttaa niin polttaa reilusti pihalla. Sillä en tiedä yhdenkään nuoren lopettaneen tupakointia siksi, että vanhemmat kielsi tai jätti rahatta. Se teki vain sen, että alettiin luuhata muualla, missä sai polttaa ja välit menivät kieroon vanhempia kohtaan kun koko ajan piti valehdella.

sen vasta päälle kolmikymppisenä, sen vuoksi en tahtoisi samaa omalle teinilleni. Tiedän, että se on nikotiinikoukussa eikä sen vuoksi pysty lopettamaan. Olen tarjonnut apua lopttamiseen, myös nikotiinpurkkaa, vaikka sekin on kielletty alle 18 v. Tyttö on yrittänyt lopettaa, mutta ei ole onnistunut, ja tiedänkin, ettei se ole helppoa. Se onnistuu vasta sitten, kun motivaatio on kohdallaan, ja ehkä rahan puute ei ole tarpeeksi iso motivaatio. Meillä ei ole samanlainen tilanne kuin sinulla, teiniä ei todellakaan jätetä tuolla tavalla yksin, eikä edes ihan rahattomaksi, pääsee kyllä leffaan, mäkkäriin, kahville yms. mutta hän joutuu joka kerta pyytämään siihen erikseen rahaa, ja vaadin kuitin siitä, että hän todella on käyttänyt rahat siihen, mihin pitkin. Mutta ei se silti ole kivaa, ymmärrän sen. Mutta harkitsen viikkorahan palauttamista, jospa tyttö sitten suostuisi taas käyttämään koiran ulkona iltapäivisin, nyt olemme joutuneet käyttämään dogsitteriä, koska tyttö ei suostu tekemään mitään, koska ei saa viikkorahaa. Jonka ymmärrän kyllä, eihän hänellä ole kovin paljon keinoja taistella meitä vastaan. ap

Vierailija
44/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakan sijaan, että vanhemmat luulee heidän lopettaneen. Näin on tehnyt moni teinini luokkakaveri.

Vierailija
45/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päivittäin. En saanut vanhemmilta rahaa juuri koskaan, mutta jostain ne hilut kerättiin. En polttanut juuri ennen kuin menin kotiin, kannoin hajuvettä mukana ym, joten en todennäköisesti haissut ainakaan voimakkaasti. Tyttö tupakoi, jos tupakoi, tuskin siihen sinun antamasi raha vaikuttaa.

Vierailija
46/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meininki on reilu. Tyttö tietää aivan hyvin syyn kurjaan tilanteeseen. Asia on vain siitä ongelmallinen, että tupakan mieliteko voittaa taskurahan mieliteon. Hän on siis riippuvainen: hänen itsensä tekee mieli tupakkaa ja lisäksi kaveripiiri saattaa painostaa häntä tupakoimaan.

Kehotan otsikossa jatkamaan seuraamusta, mutta olen täysin tietoinen, ettei se yksin riitä. Asiasta pitää keskustella hänen kanssaan, koska nyt näyttää siltä, että seuraamukset yksin eivät päde. Hänen pitää siis selvittää, mistä hankkii tupakkansa, keiden kanssa sitä polttaa, missä seurassa liikkuu ja mitä ihan rehellisesti aikoo tehdä asialle. Jos hän sanoo, että ei aio lopettaa, sen joutuu hyväksymään. 15-vuotiaan joka kädenliikettä ei vahdita. Siitä huolimatta hänen vapauttaan saa ja voi rajoittaa entisestään, jos tolkkua ei ala ilmetä. Jossain kuitenkin menee raja. Nuori kestää ankarat säännöt, mutta kohtuuttoman tiukat rajat ovat terroria, joita ei voi perustella väitteellä "rajat ovat rakkautta". Liika ankaruus voi aiheuttaa vielä kurjempia seurauksia kuin kohtuullinen tupakointi.

Lisäksi on mahdollista, että taistelu on hävitty. Nuori polttaa siihen asti, kunnes joskus aikanaan itse motivoituu lopettamaan. Siinä ei kaiketi auta kuu kuin huolehtia siitä, että tupakointi on hänelle mahdollisimman vaikeaa. Tupakka ei kuitenkaan ole äärimmäinen paha tässä maailmassa. Nuoren elämää ei saa tärvellä sen takia kokonaan.

monta kertaa, mutta ei ole pystynyt. Hän on myös valehdellut lopettaneensa, vaikka selvästi haistan, ettei ole lopettanut.

Rahattomuudella yritän motivoida tyttöä olemaan tupakoimatta, mutta en tiedä onko siitä sittenkään hyötyä. Ehkä yhtä hyödyllistä olisi antaa pientä viikkorahaa, silloin tyttö ei voisi olla niin katkera rahattomuudestaan, mutta silti pitäisi miettiä, käyttääkö sen rahan tupakkaan vai johonkin kivempaan.

On tämä vaan niin vaikeaa...

ap

Vierailija
47/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoivaa teiniä ei saa lopettamaan MILLÄÄN. Vaikka kiristäisit, uhkailisit ja lahjoisit, ei mikään tehoa. Teini kyllä lopettaa ajan myötä, todella moni on tuon ikäiseneä tuprutellut ja sitten lopettanut muutaman vuoden kuluttua. Lupaa vaikka tukea tupakoinnin lopettamista ostamalla nikotiinipurkkaa tai vastaavaa.

Vierailija
48/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tupakoi itse ja on aina painottanut kuinka armottoman typerää se on, selittänyt nikotiinikoukut, riippuvuudet ja ahdistukset un ei pääse eroon. SILTI aloin kavereiden kautta tupakoimaan 13 vuotiaana.

En saanut enää rahaa, enkä todellakaan polttaa pihamaalla. Äiti sanoi että päätös lopettamisesta on omani, mutta niin pitkään kun jalkani ovat hänen ruokapöydän alla aikoo hän vaikeuttaa tupakointiani kaikin mahdollisin tavoin. Yökylään sain mennä, jos join en enää saanut ennenkuin olin tehnyt jotain jolla luottamuksen ansaita takaisin.

Teininä otti äidin tiukka linja päähän ihan mielettömästi, mutta nyt itse äitinä toimin ihan samoin. Äiti osoitti käytöksellään välittävänsä ja asetti ne rajat joita todella tarvitsin. Ja ei, en lopettanut tupakointia, rahat saatiin milloin mistäkin, mutta kyllä 15v on jo niin vanha että osaa itse kantaa vastuunsa siitä mistä ne rahat hommaa.

että teen kaikkeni vaikeuttakseni tytön tupakointia. Ja alkoholin käyttöä toki myös, siihen on puututtu myös lujasti ja sen kanssa olemme päässeet jo etenpäin (päihdeklinkan avulla).

Tyttöä ottaa päähän, ja tiedän sen kyllä menevän joskus ohi, mutta silti en tahtoisi pilata sen nuoruutta kokonaan. Vaikeaa on...

ap

Vierailija
49/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päivittäin. En saanut vanhemmilta rahaa juuri koskaan, mutta jostain ne hilut kerättiin. En polttanut juuri ennen kuin menin kotiin, kannoin hajuvettä mukana ym, joten en todennäköisesti haissut ainakaan voimakkaasti. Tyttö tupakoi, jos tupakoi, tuskin siihen sinun antamasi raha vaikuttaa.

Vierailija
50/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä oli paljon apua, kiitos =)

ap

Vierailija
51/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai pieksetty vaikka verilleen tms?

Oma näkökantani on siksi sellainen, että nuori ei lopeta tupakointia rahttomuuteen, koska näin ei tehnyt kukaan minun nuoruudessani. En edes minä. Ei edes ne kaverit, joiden isä veteli remmillä perseeseen.

Minä ajattelen niin, että vahinko on jo tapahtunut. 3 vuoden päästä nuoresi on jo täysi-ikäinen ja voi polttaa niin paljon kuin haluaa. Ja todennäköisesti polttaakin, vaikka kuinka nyt vahtisit tämän 3 vuotta. Mutta jos annan nuorellesi valinnan eli kuukausiraha, hän käyttää sen, miten haluaa. Eli maksaa siitä puhelinlaskut, vaatteet , mäkkäri yms. jos haluaa polttaa niin sitten soitellaan vähemmän ja käydään mäkkärillä vähemmän yms.

Nyt pelkkä kielto toimii sellaisena, että poltetaan salaa, Mutta jos nuorella on raha, mikä pitää itse jakaa, miten sen käyttää, voi valinta olla hänellä itsellään, että jätänpä tupakat ostamatta, että saan maksettua leffalipun.

Tämän koen olevan yksi syy, miksi yksi teineistä ei jatkanutkaan tupakanpolttoa. Hän kokeili aikansa ja kun huomasi, että rahaa ei jää, lopetti kun ei se ollutkaan kivaa. Ja ei siinä ollut edes mitään jännää kun sai mennä keittiön ikkunan eteen tupakalle ja kukaan ei lotkauttanut korvaansa.

Mutta jokainen kokeilee omat keinonsa. Minä kannatan tätä eli nuoren omaa vastuuta omasta kuukausirahasta. Näin hän näkee, että onko todella järkeä polttaa savuna ilmaan omat rahat. Nythän hän vain käyttää energiaa siihen, miten saa valehdeltua äidiltä rahaa tupakkaan ja miten varastettua rahaa ja tupakkaa. Hän ei polta tällä hetkellä omia rahojaan ja ei ole vastuussa omasta rahankäytöstä.

Eli meillä on nuorilla omat tilit ja niihin kortit. Jos haluaa polttaa rahansa niin saa kokeilla. Mutta sitten ei ole rahaa vaatteisiin, ei kitarankieliin, ei puhelinlaskuun, ei leffalippuihin jne.. lisärahaa nimittäin ei tule.

Jättivät ilman rahaa. Jouduin muuttamaan toiselle paikkakunnalle asumaan lukion takia ja se kolme vuotta oli aika tiukkaa kun jouduin itse maksamaan kaiken. Kesäksi he jättivät minut yksin kun lähtivät toiselle paikkakunnalle töihin. Rahaa ei jätetty, koska se kuulemma olisi mennyt tupakkaan. Nälkä oli välillä aikamoinen sen kesän aikana. Onneksi pääsin veljen tykö muutaman kerran syömään.

Silti tupakointi ei loppunut, koska olin nikotiinikoukussa. Vieroitusoireet oli kovat. Toisaalta kaverit poltti ja siihen aikaan jäi kaveriporukasta ulos jos ei polttanut.

Joten elin sitten rahatta ja näin nälkääkin välillä.

Tyttösi ei lopeta tupakanpolttoa, vaikka hakkaisit hänet verille. Tupakointi lopetetaan vasta sitten kun on itse siihen valmis. Itse lopetin sen 27 vuotiaana kun aloin odottamaan esikoista. Tupakka nyt vain on riippuvuutta aiheuttava aine.

Itse olen omille teineille sanonut, että jos alkavat polttamaan, panen kurkkupurkin pihalle. Ei ainakaan tarvitse salaa luimistella ja juosta kaupungilla iltaisin tupakoimassa piilossa. Jos haluaa polttaa niin polttaa reilusti pihalla. Sillä en tiedä yhdenkään nuoren lopettaneen tupakointia siksi, että vanhemmat kielsi tai jätti rahatta. Se teki vain sen, että alettiin luuhata muualla, missä sai polttaa ja välit menivät kieroon vanhempia kohtaan kun koko ajan piti valehdella.

sen vasta päälle kolmikymppisenä, sen vuoksi en tahtoisi samaa omalle teinilleni. Tiedän, että se on nikotiinikoukussa eikä sen vuoksi pysty lopettamaan. Olen tarjonnut apua lopttamiseen, myös nikotiinpurkkaa, vaikka sekin on kielletty alle 18 v. Tyttö on yrittänyt lopettaa, mutta ei ole onnistunut, ja tiedänkin, ettei se ole helppoa. Se onnistuu vasta sitten, kun motivaatio on kohdallaan, ja ehkä rahan puute ei ole tarpeeksi iso motivaatio.

Meillä ei ole samanlainen tilanne kuin sinulla, teiniä ei todellakaan jätetä tuolla tavalla yksin, eikä edes ihan rahattomaksi, pääsee kyllä leffaan, mäkkäriin, kahville yms. mutta hän joutuu joka kerta pyytämään siihen erikseen rahaa, ja vaadin kuitin siitä, että hän todella on käyttänyt rahat siihen, mihin pitkin. Mutta ei se silti ole kivaa, ymmärrän sen.

Mutta harkitsen viikkorahan palauttamista, jospa tyttö sitten suostuisi taas käyttämään koiran ulkona iltapäivisin, nyt olemme joutuneet käyttämään dogsitteriä, koska tyttö ei suostu tekemään mitään, koska ei saa viikkorahaa. Jonka ymmärrän kyllä, eihän hänellä ole kovin paljon keinoja taistella meitä vastaan.

ap

Vierailija
52/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen hän tekee ihan itse.

Eli jatkossakin tuet lopettamaan, ja santo suoraan, että rahaa ei tipu ollenkaan, jos meno jatkuu.

Vierailija
53/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jotain on todella mennyt pieleen jo kasvatuksessa jos 15 v tyttö joutuu päihdeklinikan kans tekemisiin ja mamma vaahtoaa vain tupakanpoltosta.

että teen kaikkeni vaikeuttakseni tytön tupakointia. Ja alkoholin käyttöä toki myös, siihen on puututtu myös lujasti ja sen kanssa olemme päässeet jo etenpäin (päihdeklinkan avulla).

Tyttöä ottaa päähän, ja tiedän sen kyllä menevän joskus ohi, mutta silti en tahtoisi pilata sen nuoruutta kokonaan. Vaikeaa on...

ap

Vierailija
54/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun lapsellahan on näemmä suuri ote teihin, ei käytä edes koiraa ulkona, tupakoi edelleen...

terkuin 19

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi