Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

teini (15 v) tupakoi / rahan antaminen

Vierailija
12.03.2012 |

olen lopettanut rahan antamisen tytölle viime syksynä, koska en tahdo rahoittaa tupakointia. Eli tyttö ei saa viikkorahaa, mutta saa kyllä muuten kaikkea mitä tarvitsee, vaatteet yms, ja esim. mäkkäriin olen joskus antanut rahaa, mutta vaatinut kuitin siitä, että on tosiaan käyttänyt rahan siihen, mihin piti (tiedän, tässä on huijaamisen mahdollisuus).

Tyttö haisee edelleen välillä tupakalle, eli ei ole kokonaan lopettanut, mutta on yrittänyt lopttamista eikä kai polta kovin paljoa, eihän sillä ole siihen varaakaan.

Tyttö suree sitä, miten kurjaa sen elämä on, kun se ei ikinä pääse minnekään (ei saa jäädä yökylään enkä antanut lupaa mennä viikonlopuksi festareille kesällä) eikä se saa edes yhtään rahaa kotoa. Minustakin alkaa tuntua kurjalta se, ettei tyttö saa yhtään rahaa, koska kyllä nuorella pitäisi olla vähän omaa rahaakin käytössä. Mutta en vaan tahtoisi antaa rahaa tupakointiin.

Onko kohtuutonta jättää teini ihan ilman rahaa tupakoinnin vuoksi? Puoli vuotta ilman rahaa ei ole saanut tyttöä lopettamaan (pummaa muilta, lainaa rahaa, on ehkä huijannut vähän mäkkäri-rahoissa tms?), joten rahattomuus ei tunnu tehoavan siihen, että saisin tytön lopettamaan. Toisaalta tyttö polttaisi ehkä enemmän, jos sillä olisi enemmän rahaa. Enkä todella tahtoisi antaa rahaa tupakkaan, ajatuskin siitä suututtaa.

En kuitenkaan tahtoisi olla kohtuuton äiti, tahtoisin tytöllä olevan kivan nuoruuden, jossa saa vähän hölmöilläkin, mutta että me vanhemmat kuitenkin pidettäisiin järkevät ja turvalliset rajat.

Nyt en enää tiedä, mikä olisi oikeus ja kohtuus???

Mikä se teistä olisi, näillä vähillä tiedoilla, jotka tässä nyt pystyin antamaan?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä voin sen sanoa, että ainakin isoilla paikkakunnilla ne jotka eivät juo, eivät myöskään ole kauheassa suosiossa. Mun mielestä nuoruuteen kuuluu joskus ottaa muutaman kalja kavereiden kesken juhlissa tai rannalla ilta-auringon kera! Nää äitien pikkumussukat voi sitten mun mielestä ihan rauhassa istua yksin jossain koulun nurkissa tai tietokoneen ääressä, kun kaikilla muilla on kaveripiiri laajempi ja tyttöjä(tai poikia) riittää!

Vierailija
2/54 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteetkin voi jättää ostamatta ja kahvilaan/leffaan menemättä. Jos ei tee mitään, niin miksi pitäisi saada yhtään mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka te mammat tääl ajatteletteki että "kyllä se meidän maija lopettaa tupakoinnin, jos jätetää rahat antamatta" todellisuus on se että joko varastaa, pummii kavereilta rahaa tai myy itteään. ei ne kaikki rahaa tarjoovat miehet mitää 50v pappoja oo, moni sellasia 20-30v miehiä, ja tiiän koska mullekki on ehdoteltu, onneks saan mutsilta rahaa vaikka se tietääki et ne menee tupakkaa (;

Vierailija
4/54 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poltat, sinun on ihan turha kieltää sitä muilta.

Vierailija
5/54 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä voin sen sanoa, että ainakin isoilla paikkakunnilla ne jotka eivät juo, eivät myöskään ole kauheassa suosiossa. Mun mielestä nuoruuteen kuuluu joskus ottaa muutaman kalja kavereiden kesken juhlissa tai rannalla ilta-auringon kera! Nää äitien pikkumussukat voi sitten mun mielestä ihan rauhassa istua yksin jossain koulun nurkissa tai tietokoneen ääressä, kun kaikilla muilla on kaveripiiri laajempi ja tyttöjä(tai poikia) riittää!

Alkoholia ei edes lain mukaan saa ottaa alaikäisenä!

Vierailija
6/54 |
04.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että voi olla jotkut sitä mieltä että se "kuuluu nuoruuteen", että juodaan alkoholia ja poltetaan tupakkaa. Ei muuten kuulu! Toki näin tehdään, mutta se on ehdottomasti väärin, vaikka kaikki tekisivät niin. Itse en ollut epäsuosiossa yläasteella enkä lukiossa, vaikka en juonut muiden mukana. Nyt olen 22v ja kun mietin yläasteaikoja, niin olen ihan tyytyväinen, että vanhempani eivät päästäneet minua örveltämään, sillä elämässä on vielä monta tilaisuutta nolata itsensä.

Vierailija
7/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pieni yllätys. Ei ole täysin normaalia, että kasilla ryypätään. Ihan tavallisilla nuorilla on vielä siinä iässä ihan muut kuviot.

HAHAHAHAHA mitkähän muut kuviot? :DDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
8/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ihan normaaliperheen lapsetkin käyttää alkoholia! Itsekin ja monet kaverit olivat hyvän perheen kilttejä tyttöjä, mutta silti oltiin seiskaluokalta lähtien kerran pari kuussa kaupungilla juomassa sidukkaa tai joskus vahvempiakin! Pidettiin toisistamme huolta, ja yleensä joimme itsemme vaan pieneen hiprakkaan. Syynä oli se, että se oli vaan niin hauskaa! Nuoruuden ujous ja epävarmuus unohtui kun sai alkoholia...

Hienoa ap että olette saaneet juomiseen apua. Tupakasta mulla ei ole kokemusta, mutta tosiaan, päätös lopettamisesta pitää lähteä nuoresta itsestään. Ihan hyvä, ettet hyväksy tupakointia, mutta onhan tuo kuittien kyselykin ikävää... Mun mielestä kotityöt ja koirankusetus kuuluu tehdä, vaikkei rahaa saiskaan.

Vierailija
9/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalilta käytökseltä omallakin lapsella. Ainahan ihmetellään, missä on vanhemmat kun ala-asteikäiset kantaa kaljakasseja.

Mutta jos se on ollut oma lapsuus niin kannattaisi aukaista silmät ja katsoa, että kaikilla ei ole ollut samanlaista.

Minä olen elänyt lapsuuden, missä emme ryypänneet, eikä ollut tarvetta suojella toisia ja noukkia katuojista omista oksennuksistaan. Puuhastelimme ihan muuta yläasteikäisenä.

Mutta sama hommahan se on teiniäideilläkin. Jos itse on harrastanut seksiä 11 vuotiaana ja tullut raskaaksi 13 vuotiaana, sitä pitää ihan normaalina ja sallii sen, että omaa tyttöä pamputetaan jo 10 vuotiaana. Pätee juomiseen. Jos on omat vanhemmat ryypänneet, itse ryypännyt lapsena, ei tiedä muusta todellisuudesta. Näin nostaa omalle lapselleen kädet pystyyn ja sanoo, että kaikkihan ne ryyppää.

Ihan oikeasti, minunkaan nuoruudessani ei kaikki ryypänneet kasilla. Niitä oli vain muutama tyttö ja poika, jotka kännäsi siinä iässä.

Todellakin ihan normaaliperheen lapsetkin käyttää alkoholia! Itsekin ja monet kaverit olivat hyvän perheen kilttejä tyttöjä, mutta silti oltiin seiskaluokalta lähtien kerran pari kuussa kaupungilla juomassa sidukkaa tai joskus vahvempiakin! Pidettiin toisistamme huolta, ja yleensä joimme itsemme vaan pieneen hiprakkaan. Syynä oli se, että se oli vaan niin hauskaa! Nuoruuden ujous ja epävarmuus unohtui kun sai alkoholia...

Hienoa ap että olette saaneet juomiseen apua. Tupakasta mulla ei ole kokemusta, mutta tosiaan, päätös lopettamisesta pitää lähteä nuoresta itsestään. Ihan hyvä, ettet hyväksy tupakointia, mutta onhan tuo kuittien kyselykin ikävää... Mun mielestä kotityöt ja koirankusetus kuuluu tehdä, vaikkei rahaa saiskaan.

Vierailija
10/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pimittämällä. Lapsi oppii vain varastamaan tai tekemään lainaa. Pahimmassa tapauksessa antaa palveluksia miehille rahasta.

Tuosta juomisesta taas. Täällä taitaa olla juuri niitä ystävieni vanhempia paikalla, jotka eivät tienneet hölkäsen pöläystäkään lastensa juopumistilasta lauantai iltana kello 23. Vanhemmat luulivat lastensa leikkivän yökylässä barbeilla tai jotain muuta vastaavaa.

Olen samoilla linjoilla tuon vastaajan kanssa, joka penää rahankäytön vastuuta lapsiltaan. Noin aion myös minä käyttäytyä jos minulla on joskus teini-ikäisiä lapsia.

T: Teininä omat virheeni tehnyt, nykyään tupakaton ja harvoin alkoholia nauttiva aikuinen nainen.

Vierailija
11/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkään yökylässä! Mutta kun teini on yökylässä, niin hän on, ei sidukkaa vetämässä.

Vierailija
12/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pois, koska en sitten muista, että me olisimme nuoruudessa kännänneet :D

Se on niin hauskaa, kuinka vääristynyt joillakin on maailmankuva. On niin vaikea uskoa, että kaikki eivät ole kännänneet nuorina. Me emme kännänneet, mutta emme kyllä leikkineet barbeillakaan.

Ja kyllä, meillä on paljon nuorisoa viikonloppuisin ja lomilla yökylässä ja eivät kännää. Se nyt vain on heidän mielestään typerää. Kielletty ei ole koskaan, koska ei ole tarvetta. Naureskelevat keskenään noille tyypeille, jotka maanantaisin kehuskelevat, että tulipa ryypättyä ja maalattua paskalla yleinen vessa yms.

En ole koskaan uskonut mihinkään tiukkaan kieltämiseen vaan ihan mallin antamiseen. Kieltämättä itsekin ihmettelen tätä porukkaa, mikä meillä kulkee kun eivät ole kiinnostuneita tupakasta ja viinasta. Mutta minusta tuntuu, että nykyään asenteet on muuttuneet jopa minun nuoruudesta. Kännikaloja pidetään typerinä ja nauretaan niille selän takana.

Mutta jostakinhan ne kännäävät teinit tulee ja jos kasvualusta on sellainen, että minkäs niille voi ja kaikkihan ryyppää ja äitikin veti lärvit jo lapsena, tekee nuoriso samoin. Sellaista se nyt vain on. Oma elämä oli helppoa kun ei tullut nuorena ryvettyä ja mokailtua.

pimittämällä. Lapsi oppii vain varastamaan tai tekemään lainaa. Pahimmassa tapauksessa antaa palveluksia miehille rahasta.

Tuosta juomisesta taas. Täällä taitaa olla juuri niitä ystävieni vanhempia paikalla, jotka eivät tienneet hölkäsen pöläystäkään lastensa juopumistilasta lauantai iltana kello 23. Vanhemmat luulivat lastensa leikkivän yökylässä barbeilla tai jotain muuta vastaavaa.

Olen samoilla linjoilla tuon vastaajan kanssa, joka penää rahankäytön vastuuta lapsiltaan. Noin aion myös minä käyttäytyä jos minulla on joskus teini-ikäisiä lapsia.

T: Teininä omat virheeni tehnyt, nykyään tupakaton ja harvoin alkoholia nauttiva aikuinen nainen.

Vierailija
13/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin hauskaa, kuinka vääristynyt joillakin on maailmankuva. On niin vaikea uskoa, että kaikki eivät ole kännänneet nuorina. Me emme kännänneet, mutta emme kyllä leikkineet barbeillakaan.

Ja kyllä, meillä on paljon nuorisoa viikonloppuisin ja lomilla yökylässä ja eivät kännää. Se nyt vain on heidän mielestään typerää. Kielletty ei ole koskaan, koska ei ole tarvetta. Naureskelevat keskenään noille tyypeille, jotka maanantaisin kehuskelevat, että tulipa ryypättyä ja maalattua paskalla yleinen vessa yms.

En ole koskaan uskonut mihinkään tiukkaan kieltämiseen vaan ihan mallin antamiseen. Kieltämättä itsekin ihmettelen tätä porukkaa, mikä meillä kulkee kun eivät ole kiinnostuneita tupakasta ja viinasta. Mutta minusta tuntuu, että nykyään asenteet on muuttuneet jopa minun nuoruudesta. Kännikaloja pidetään typerinä ja nauretaan niille selän takana.

Mutta jostakinhan ne kännäävät teinit tulee ja jos kasvualusta on sellainen, että minkäs niille voi ja kaikkihan ryyppää ja äitikin veti lärvit jo lapsena, tekee nuoriso samoin. Sellaista se nyt vain on. Oma elämä oli helppoa kun ei tullut nuorena ryvettyä ja mokailtua.

minulla oli ystävänä niitä jotka vetivät örvelökännejä, niitä jotka eivät kännänneet ja jotain siltä väliltä. Minulle esimerkkinä kotona olivat viikonloppuna kännäävät vanhemmat, joillekkin ystävilleni oli esimerkkinä fiksusti alkoholia juovat vanhemmat, silti nämä ystäväni rypesivät räkä poskella lähes joka viikonloppu. Joillain ystävilläni oli alkoholiongelmaiset vanhemmat ja he eivät juoneet koskaan eivätkä juo tänä päivänäkään.

Pahimpia kuitenkin olivat ne, joiden vanhemmat luulivat lapsiensa olevan yökylässä kavereillaan ja oikeasti olivat "sidukalla". Sitten nämä vanhemmat vielä naamailivat toisille vanhemmille, että meidän Minttu-Maaria se ei koskaan juo eikä polta, kuten teidän lapsi.

Vierailija
14/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teinisi olisi nikotiiniriippuvainen, on polttanut vasta lyhyen aikaa ja viela viime aikoina vain silloin talloin. Ei tuo ole oikeaa riippuvuutta. Ymmarrettavaa on etta teinisi haluaa jatkaa polttamista jos kaveritkin polttavat. Mutta mielestani olet turhaan pahoillasi hanen puolestaan koska han 'ei pysty' lopettamaan. Han vain yrittaa painostaa sinua, kun huomaa varmaan etta tuo riippuvuusjuttu on mennyt sinuun taydesta.

Teinisi on ihan turha kiukutella sita ettei saa rahaa vapaasti tuhlattavaksi; avaimet muutokseen ovat hanen omissa kasissaan. Toinen vaihtoehto hanella on se etta menee toihin ja hankkii itse tupakkarahat.

Jos koiran ulkoiluttaminen kuuluu hanen hommiinsa, mitas jos otat puhelimen/netin pois jos koiraa ei ole juoksutettu. Tai han ei saa menna ulos illalla. Miksi ihmeessa annat lapsen kiristaa itseasi? Aivan naurettavaa etta 15-vuotias lapsi voi sanoa 'en tee kotitoita jos aiti ei anna tupakkarahaa'.

Vierailija
15/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja minun kaverini emme ryypänneet nuorena. Vaikka miten jankuttaisit ja jankuttaisit niin tosiasia on, että esimerkiksi minä ja suurin osa minun luokan tytöistä ei ryypännyt yläasteella.

Ja näyttää siltä, että ei ryyppää nämä omat teinit, eikä heidän kaverinsakaan.

Mutta jos sinun oloa helpottaa niin voit kuvitella, että kaikki vetää päiväkännejä ja öisin örveltää jossain:)

Mutta minä itse tiedän, että en ryypännyt nuorena ja niin tietää tämä meillä pyörivä porukkakin, että he eivät ryyppää. Minulla ei ole tarvetta heitä kytätä ja epäillä. Minulle ei itse asiassa kuuluu naapurin teinien tekemiset, mutta ihan kuitenkin uskon, että heillä ei ole tapana vetää kännejä päivällä, eikä yöllä.

Mutta tule vain taas kirjoittamaan, että "kyllä ne kaikki ryyppää kun minun nuoruudessani ryypättiin koulussa ja päiväkännejä ja minä ryyppäsin ja minun teinit ryyppää niin kyllä ne kaikki ryyppää"

Siitä huolimatta minun on pakko sanoa sinulle, että minä en ryypännyt, eikä kaverini.

minulla oli ystävänä niitä jotka vetivät örvelökännejä, niitä jotka eivät kännänneet ja jotain siltä väliltä. Minulle esimerkkinä kotona olivat viikonloppuna kännäävät vanhemmat, joillekkin ystävilleni oli esimerkkinä fiksusti alkoholia juovat vanhemmat, silti nämä ystäväni rypesivät räkä poskella lähes joka viikonloppu. Joillain ystävilläni oli alkoholiongelmaiset vanhemmat ja he eivät juoneet koskaan eivätkä juo tänä päivänäkään.

Pahimpia kuitenkin olivat ne, joiden vanhemmat luulivat lapsiensa olevan yökylässä kavereillaan ja oikeasti olivat "sidukalla". Sitten nämä vanhemmat vielä naamailivat toisille vanhemmille, että meidän Minttu-Maaria se ei koskaan juo eikä polta, kuten teidän lapsi.

Vierailija
16/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 15 vuotias on niin pahassa NIKOTIINIKOUKUSSA, että myy itseään...

Niinkuin joku tuolla jo huomautti, kyse tuskin on riippuvuudesta (pari röökiä päivässä?), vaan vain omasta halusta pitää tupakoinnista kiinni.

Muistan itse, miten ärsytti yläasteella, kun pikkukovikset alkoivat tupakoinnin ja olivat heti parissa päivässä muka niiiiin koukussa ;oD

Eli itse en myöskään antaisi rahaa, ellei tupakointi lopu. Ja tuo "yrittää lopettaa" on p*aa, teini haluaa pitää kiinni tukakoitsija roolistaan, josta selvästi nauttii.

Vierailija
17/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta nuorellesi nikotiinipurkkaa vaihtoehdoksi, ja kerro että "jos et haise kuuteen viikkoon tupakalle, niin voidaan harkita uudestaan vapauksia ja viikkorahaa". Juttele. Nuorenkin pitää osoittaa vastuuta, ei oikeuksia voi saada ilman luottamusta. Ja onko viisasta savuttaa rahaa taivaalle, kun sen voi käyttää iloisempiinki asioihin? Ja tupakoitsijat on muuten selkeästi pahanhajuisia, vaikka ne ei sitä itse haista. Samaten suun ympärys ryppyyntyy nopeasti ja iho on harmaampi.

Isälleni sanoi oma isänsä aikanaan, et jos poika haluat olla niin aikuinen että tarttet tupakkarahaa, niin menepäs sitten itse tienaamaan sätkäs, hänellä on ihan tarpeeksi näiden suiden elättämisessäkin. Suosittelen...

Tupakointi voi tuoda rinta/kohtusyövän jo nuorelle, niin että hänen kannattaisi lopettaa alkuunsa.

Oma isä meni töihin ja sai tupakkansa, kuoli joku aika sitten ekana eläkepäivänä sydänkohtaukseen (alkava keuhkoahtaumatauti), tädillä kahdesti syöpä, miehen sedällä keuhkoahtaumatauti ja äidillä tahdistin, ja kaikki tupakoi!

Siskosta ja minusta ja miehestäni tuli savuttomia, vihattiin sitä PAHAA HAJUA ja typerää tapaa.

Vierailija
18/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoriso on kyllä ehkä hiukan lapsellista. Nytkin oli meillä 3 poikaa yökylässä meidän poikien luona. Ikähaitari 14-16. Pelasivat aamuyöhön asti. Edellisenä viikonloppuna olivat toisen kaverin luona (ja kyllä, he tosiaan olivat siellä pelaamassa, eivätkä missään sidukalla).

Ja ei, kukaan ei kehu, ettei meidän Minttu-Maria. Ei ole ollut tarvetta kehuskella, koska tällaista ongelmaa ei ole ollut. Pojilla on oma porukka ja yöpyvät ristiin toisten luona (olemme entuudestaan vanhemmat tuttuja) ja viettävät viikonloppuja pelaten. Niin ja heittävät aika rankkaa huumoria niistä, jotka rypee viikonloput ryyppäämässä.

Minun mielestä isommat on jo sen ikäisiä, ettei edes haittaisi, vaikka alkoholia kokeilisivatkin. Mutta ei kuulemma porukalla kiinnosta. Viihtyvät muutenkin yhdessä.

Nuoria on niin erilaisia. Kaikki ei ole samalla mallilla tehtyjä.

Minä ja minun kaverini emme ryypänneet nuorena. Vaikka miten jankuttaisit ja jankuttaisit niin tosiasia on, että esimerkiksi minä ja suurin osa minun luokan tytöistä ei ryypännyt yläasteella.

Mutta jos sinun oloa helpottaa niin voit kuvitella, että kaikki vetää päiväkännejä ja öisin örveltää jossain:)

Mutta minä itse tiedän, että en ryypännyt nuorena ja niin tietää tämä meillä pyörivä porukkakin, että he eivät ryyppää. Minulla ei ole tarvetta heitä kytätä ja epäillä. Minulle ei itse asiassa kuuluu naapurin teinien tekemiset, mutta ihan kuitenkin uskon, että heillä ei ole tapana vetää kännejä päivällä, eikä yöllä.

Mutta tule vain taas kirjoittamaan, että "kyllä ne kaikki ryyppää kun minun nuoruudessani ryypättiin koulussa ja päiväkännejä ja minä ryyppäsin ja minun teinit ryyppää niin kyllä ne kaikki ryyppää"

Siitä huolimatta minun on pakko sanoa sinulle, että minä en ryypännyt, eikä kaverini.

Vierailija
19/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sinä ja sun lapset ei ryyppää, ei tarkoita sitä että kukaan ei ryyppää. Ja ap:n lapsi nyt aivan selvästi ryyppää ja polttaa johon vastasin alkuperäisessä viestissäni, että rahojen pimittäminen on turhaa.

On tosi hienoa, että nuoret ei ryyppää ja missään välissä en ole mielestäni ilmaissut että olisi jotenkin selviö, että kaikki teinit ryyppäävät. Eihän KUKAAN halua, että oma lapsi alkaisi juomaan tai polttamaan, mutta jos niin tapahtuu niin siihen ei auta rahojen pimitys. Kapina on kahta kauheampi.

Ja tuo on valitettavasti yleistymään päin, että teinitytöt tekevät vastapalveluksia aikuisille miehille saadakseen rahaa, alkoholia ja tupakkaa. Siitä ei ole kauaakaan kun tästä oli juttua. Ja tuota tapahtui jo minun nuoruudessani 2000-luvun alussa.

Ja ehkä sellaisten ihmisten on turha antaa neuvoja ap:lle jos eivät ole koskaan olleet samassa tilanteessa. Se on niin helppo huudella, jos itsellä ei ole ollut ongelmia nuorena tai nuortensa kanssa. Joidenkin nuoruus on helppo ja toisten taas ei.

Vierailija
20/54 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen vasta päälle kolmikymppisenä, sen vuoksi en tahtoisi samaa omalle teinilleni. Tiedän, että se on nikotiinikoukussa eikä sen vuoksi pysty lopettamaan. Olen tarjonnut apua lopttamiseen, myös nikotiinpurkkaa, vaikka sekin on kielletty alle 18 v. Tyttö on yrittänyt lopettaa, mutta ei ole onnistunut, ja tiedänkin, ettei se ole helppoa. Se onnistuu vasta sitten, kun motivaatio on kohdallaan, ja ehkä rahan puute ei ole tarpeeksi iso motivaatio. Meillä ei ole samanlainen tilanne kuin sinulla, teiniä ei todellakaan jätetä tuolla tavalla yksin, eikä edes ihan rahattomaksi, pääsee kyllä leffaan, mäkkäriin, kahville yms. mutta hän joutuu joka kerta pyytämään siihen erikseen rahaa, ja vaadin kuitin siitä, että hän todella on käyttänyt rahat siihen, mihin pitkin. Mutta ei se silti ole kivaa, ymmärrän sen. Mutta harkitsen viikkorahan palauttamista, jospa tyttö sitten suostuisi taas käyttämään koiran ulkona iltapäivisin, nyt olemme joutuneet käyttämään dogsitteriä, koska tyttö ei suostu tekemään mitään, koska ei saa viikkorahaa. Jonka ymmärrän kyllä, eihän hänellä ole kovin paljon keinoja taistella meitä vastaan. ap

Miksi annat lapsen kiristää itseäsi koiranulkoilutuksella? Elämässä pitää hoitaa kaikkien vastuunsa. Minä en antaisi edes mäkkirahaa, jos kerran ei koirankusetus maistu, ja tulisi ulkonaliikkumiskieltoa. Meillä ei murkut hypi silmille ja kiristä vanhempiaan, ei minun nuoruudessani eikä minun huushollissani. Meillä isä ja äiti oli auktoriteetti, ja sitä toteltiin, niin kauan kuin aikoi samassa pöydässä syödä itse. Isällä oli myös se linja, että jos talon laki ei kelpaa, tienaa itse rahasi ja asu omillasi. Hanat täysin kiinni sitten!

se, jonka isä tienasi isänsä käskystä itse tupakkarahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän