Taisin tehdä virheostokset myyjän "ahdistelemana"
En pidä siitä, että myyjä tulee heti kysymään mitä etsin. Vaikka yleensä sanon, että katselen vain, niin tänään oli sitten tarve löytää ja ostaa pari juttua jotka sitten mainitsin myyjälle. Hän alkoikin sitten heti esitellä niitä ja ostin sitten hänen suosittelemat jutut vaikka ensin olin ajatellut vähän muuta.
Nyt sitten vähän mietityttää, että olisin sittenkin halunnut sen toisen jutun. Tilanteessa on kuitenkin myyjän paikalla ollessa pieni paine päättää jotain eikä voi käyttää niin paljon aikaa tuotteen tutkimiseen ja pohdiskeluun. Tein ehkä hätäisen päätöksen ja nyt en ole varma onko se oikea koska myyjä vaikutti siihen liikaa.
Onko muita ketkä eivät pidä myyjien läsnäolosta ostotilanteessa? Tänään paikalla ei ollut silloin muita asiakkaita.
Nyt pieni ärsytys päällä. Taidan karttaa sitä myymälää jatkossa.
Kommentit (31)
että on PAKKO ostaa. Ja siksi en mene erikoisliikkeisiin ellen varmasti tiedä, että siellä on jotain mitä tarvitsen.
Yrittäjiähän ne liikkeiden pitäjät on ja koittavat leipänsä ansaita, mutta ei ole mukavaa, kun tullaan heti pakko myymään jotain.
Se on ok, että myyjä tervehtii iloisesti ja sanoo, että kysy jos tarvitset apua. Mutta kun liimaudutaan viereen ja aletaan myymällä myymään ja esittelemään, niin menee maku koko hommasta.
tuotteiden tarjoaminen joka ei liity mitenkään siihen mitä asiakas hakee. Etsin Esim. farkkuja ja myyjä esittelee/tyrkyttää lähes kaikkea mitä liikkeessä on! Huvittavinta on se, että kun itsekin olen myyjä niin toi toiminta on niiiin läpinäkyvää:)
Lisämyynti on ihan jees, mutta tervettä järkeäkin sopii välilä käyttää (ja tilannetajua;)..
T. 24
itse myyjä ja meitä myös joskus ohjeistetaan "painostamaan" asiakasta. Itse en moista voi sietää enkä todellakaan sitä tee, varsinkin kun myymäni "tuote" on sellainen ettei päätöksiä voi tehdä minuutissa. Toki kysyn kaikilta asiakkailta voinko auttaa ja jos he ilmoittavat vain katselevansa, niin siirryn omiin hommiin ja pyydän kysymään apua tarvittaessa.
"mietin viellä katselen rauhassa muutakin". Niin ainakin itse sanon niin saan miettiä ihan rauhassa ostostani.
kohden myydä 2 käsikauppatuotetta. Joka kuukausi sitten katsotaan kaikkien myynnit ja pelotellaan, että kohta alkaa yt:t.
Sitten optikkoliikkeet, joissa on laskuri ovessa. Pääkonttori tarkkailee montako kertaa ovi on auennut ja sitten selitellään kuukausittain, miksei jokaiselle ole myyty jotain.
Mutta rajansa kaikella. Masku on ihan oma maailmansa, siellä on todella aggressiivisia myyjiä. Me mentiin katselemaan tietyntyylisiä huonekaluja, sanoin heti alussa, mitä tulimme katsomaan ja että olemme vähän kierrelleet eri liikkeeissä.
Poikarassu liimautui kantan, selitteli ummet ja lammet, teki tarjousta tarjouksen perään kaikesta, mistä kysyimme hintaa. Lopulta hän alkoi valitella sitä, miten joku pomo on paikalla tämän viikon eikä hän ole saanut riittäväti kauppoja... Ja väkisin oli tuputtamassa jotain rahoitussopimusta. Kun sanoin, että ei ole tarpeen, pyyteli suostumaan siksi, että hän saa siitä jonkun provikan. Huh.
en ihmettele. Menin raskauden jälkeen ostelemaan itselleni uusia vaatteita. Vilassa oli kyllä hyvä palvelu, vaatteita tuotiin koppiin kasapäin, mutta kun kysyin, miltä esim. mekko näyttää takaa tai miltä vaatteen pitäisi näyttää päällä, myyjä vain kehui kaikkea.
Kun sitten sanoin, että mielestäni selkämys kyllä vähän lököttää ja makkarat näkyy läpi vyötäröltä, hän vain totesi, että "kuka mistäkin sitten tykkää". En ostanut mitään ko. kaupasta.
Itsekin olen kyseisessä liikkeessä työskennellyt, ja siellä kyllä painostetaan myymään. Henkilökohtaista myyntia mm. seurataan ja mielellään pitäisi myydään se 3 tuotetta/per asiakas. Ei ollut mun liike..pidän asiakasplavelusta mutta tyrkyttäminen/pakkomyynti ei ollut mun juttu. Että aikamoiset paineet on myyjilläkin.
T. myyjä
erikoisliikkeessä myyjänä, ja itse sanon yleensä asiakkaalle hei tai moi ja että kysy ihmeessä jos tarvitset apua. Rennohko liike joten liika muodollisuus ei pure, en myöskään tyrkytä koska inhoan sitä itsekin.
Liike on oma joten painostusta ei johtajilta tule, ymmärrän toki näitäkin myyjiä. Jos on päätetty tietty tapa toimia niin pitäähän sitä noudattaa.
myyntitavoitteita, eikä myyjien tulosta seurata. Myymäläkohtaisia tavoitteita toki on. Mutta ei ne minulla ainakaan ole mielessä siinä hetkessä, kun asiakasta palvelen. Meillä onkin painotettu enemmän sitä, että olemme palvelutyössä, myynti tulee siinä sivussa kyllä, kun työnsä tekee hyvin.
Meillä kyllä tervehditään kaikkia asiakkaita ja tilanteen salliessa tarjotaan apua. Asiakas voi halutessaan kieltäytyä siitä, eikä kukaan loukkaannu tai pahoita mieltään. Minä esim. usein ilmoitan asiakkaalle, että hän voi halutessaan pyytää apua. Sekään kun ei aina ole itsestäänselvyys ;)
On tutkittu, että pelkästään tervehtiminen, puhumattakaan läheisemmän kontaktin ottamisesta, vähentää kynnystä varastamiseen. Ja koska en ole myymäläetsivä, eikä meillä muutenkaan kytätä edes "epäilyttävän" näköisiä asiakkaita, niin tervehdin ja tarjoan apuani, koska se on lähes ainoa keino, mikä minulla on myymälävarkauden estämiseen. Ja meiltä siis häviää paljon tavaraa, koska sitä on verrattain helppo meiltä viedä :(
en ihmettele. Menin raskauden jälkeen ostelemaan itselleni uusia vaatteita. Vilassa oli kyllä hyvä palvelu, vaatteita tuotiin koppiin kasapäin, mutta kun kysyin, miltä esim. mekko näyttää takaa tai miltä vaatteen pitäisi näyttää päällä, myyjä vain kehui kaikkea.
Kun sitten sanoin, että mielestäni selkämys kyllä vähän lököttää ja makkarat näkyy läpi vyötäröltä, hän vain totesi, että "kuka mistäkin sitten tykkää". En ostanut mitään ko. kaupasta.
Vilassa kaikki on "kivaa" ja "ihanaa" myyjien mielestä. Sitten naureskellaan jälkikäteen miten tuokin asikas osti kaiken mitä sovarille kannettiin. Ei ole mun tapa toimia ja onneksi olenkin nyt toisenlaisessa liikkeessä töissä:)
Mun mielestä myyjän pitää olla rehellinen jos vaate ei sovi asiakkaalle, tarjota esim. jotain muuta vastaavaa. Tyytyväinen asiakas tulee kyllä takaisin,vähemmän tyytyväinen palauttaa vaatteet.
..Oma silmä on jo niin harjaantunut, että huomaan jo feikin myyjän kaukaa :D (ja todellakin sanon etten tarvtse apua, kiitos!).
T. ex vilan myyjä (24)
Itsekin olen kyseisessä liikkeessä työskennellyt, ja siellä kyllä painostetaan myymään. Henkilökohtaista myyntia mm. seurataan ja mielellään pitäisi myydään se 3 tuotetta/per asiakas. Ei ollut mun liike..pidän asiakasplavelusta mutta tyrkyttäminen/pakkomyynti ei ollut mun juttu. Että aikamoiset paineet on myyjilläkin.
T. myyjä