Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on yhdyssanana oikein: Kolmas pyörä vai Kolmaspyörä?

Vierailija
11.03.2012 |

Täällä yksi jonkinlainen sijaisope - hei vaan kaikille!

Suomalaisilla taitaa olla jotain ongelmaa noiden yhdyssanojen kanssa, mutta eihän niiden kanssa niin kovasti ongelmaa pitäisi oikeasti olla. Joissakin tapauksissa sanat voi kirjoittaa yhteen tai erikseen ihan niin kuin itseä huvittaa.

Mutta mulle tuli mieleen tuo "Kolmas pyörä". Tässä se on käsite "kolmaspyörä" ja minun mielestäni tässä tapauksessa sanasta kuuluisi tehdä yhdyssana ja se olisi oikeampi tai sitten tämä on niitä tapauksia että voi kirjoittaa siten kuin itseä huvittaa.

Tässä vähän esimerkkejä:

Olen jo vaihtanut autoni kolmannen pyöränkin.

Meidän suhteessamme roikkuu yksi ihminen, sellainen kolmaspyörä. Vai olisko tässä kuitenkin kolmas pyörä. Menipäs vaikeaksi. Johtuisko siitä että kumpikin vaihtoehto kävisi? Onko ketään kielitieteilijää paikalla?

Mitä sanotte? Kumpi olisi teidän mielestänne oikein? Olisi kiva, jos voisit yrittää selittää valintaasi jollakin tavalla.

Jään mielenkiinnolla odottamaan varsinkin koululaisten mielipiteitä.

_______

Tämä kysymys heräsi tuosta Kolmas pyörä blogin nimestä. Osoite sinne on salatturakkaus.blogspot.com

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan nähnyt tuota kirjoitettavan yhdyssanana.

Vierailija
2/5 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään kirjoittaa yhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suhteessa on mukana kolmas pyörä niin se on sitten kolmaspyörä ja sillä siisti. Hyvää lopputulosta tuollaisesta suhteesta tuskin saa millään ilveellä. 1+1=2 ja 1+2=3 eli matemaattisestikin ajatellen kahden ihmisen välinen suhde on ainutlaatuinen jota ei tule pilata ylimääräisellä panolla.

Vierailija
4/5 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vaihtanut autoni kolmannen pyöränkin.

po. Olen jo vaihtanut autoni kolmannenkin pyörän.

Vierailija
5/5 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kirjoitit isolla, niin ajattelin erisnimeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan