Voi että harmittaa nuoren opiskelijan puolesta!
Kesätyöpaikat vielä tiukemmassa kuin viime kesänä.
Nuori on hakenut varmaan sataan paikkaan, mutta joka paikasta on tullut vain eieitä tai sitten ei ole vaivauduttu edes vastaamaan. Ymmärrän kyllä että taloustilanne on firmoissa tiukka mut jos nyt voisivat edes vastata.
Nuorelle kelpaisi mikä työ tahansa, ei todellakaan ole mikään niuhottaja ja on itsekin kiertänyt firmoissa kyselemässä mut ei ole tärpännyt.
Harmittaa kaikkien ilman kesätyötä jäävien nuorten puolesta! Se on tosi iso juttu itsetunnolle monella nuorella puhumattakaan siitä että jotain työkokemusta pitäs saada.
Miehen kanssa ei voida auttaa suhteita käyttämällä. Omalla työpaikallani ei ylipäätään oteta kesätyöntekijöitä koska on pieni työpaikka ja hyvin suppean alan asiantuntijatason työtä.
Miehen työpaikalla taas on irtisanomiset takana ja uusi yt-kierros käynnissä joten siellä kaikki kesätyöt menee automaattisesti irtisanotuille.
Kommentit (169)
Varmasti saa opiskelijat töitä, kun oikeasti viitsivät niitä hakea. Onhan se nyt ymmärrettävää, ettei suurista kaupungeista saa töitä, kun on tuhansia opiskelijoita hakemassa niitä kesätyöpaikkoja. Jos sen sijaan on valmis työskentelemään millä tahansa paikkakunnalla, saa töitä varmasti.
T: 22-vuotias opiskelija, joka on jo kolmena kesänä muuttanut kesäksi toiselle paikkakunnalle töiden perässä
Varmasti saa opiskelijat töitä, kun oikeasti viitsivät niitä hakea. Onhan se nyt ymmärrettävää, ettei suurista kaupungeista saa töitä, kun on tuhansia opiskelijoita hakemassa niitä kesätyöpaikkoja. Jos sen sijaan on valmis työskentelemään millä tahansa paikkakunnalla, saa töitä varmasti.
T: 22-vuotias opiskelija, joka on jo kolmena kesänä muuttanut kesäksi toiselle paikkakunnalle töiden perässä
syksyllä, kun opiskelut taas alkavat??
Kyllä aina löytyy fiksuja vuokralaisia kesän ajaksi.
Kyllä aina löytyy fiksuja vuokralaisia kesän ajaksi.
Hieman epäilyttää kyllä. Mihin säilöit tavarasi siksi aikaa?
Ainakaan tässä kaupungissa ei tunnu löytyvän vuokralaisia kovinkaan helposti, mitä olen kuullut. Opiskelijakämppiä tyhjillään vaikka kuinka, kuka tänne kesäksi haluaisi edes tulla..
Mun nuori ei ainakaan ole löytänyt yhtään halukasta vuokralaista ja toisekseen, hänen vuokranantajansa ei tuollaiseen kyllä helpolla suostuisikaan. Päävuokralainen kun on vastuussa asunnosta, pelottaisi, että jotain sattuu ja joutuu korvaamaan.
Näytti hyvältä cv:ssä tai ei, koirien ulkoiluttamisestakin 17-vuotias oppii, mitä työnteko voi olla.
En tiedä, millaisia "töitä" olet itse tottunut tekemään, mutta ei joku naapurin koiran ulkoiluttaminen todellakaan valaise ollenkaan sitä, millaista työelämässä on tai mitä työnteko on. Se on ihan huoneen siivoamiseen, roskien viemiseen ja vaatteiden ripustamiseen verrattava askare. Se kertoo vain, millaista koirien ulkoiluttaminen on. Mutta siitä ei luultavasti kovin suurta oivallusta pääse syntymaan! Eikä siitä ole TODELLAKAAN mitään hyötyä niitä OIKEITA töitä ajatellen.
Ja jollekin omassa asunnossa asuvalle opiskelijalle on ihan naurettavaa edes ehdottaa KOIRIEN ULKOILUTTAMISTA OMAN ELANNON HANKKIMISEKSI, voi jeesus millaisia ideoita!
Joku ihan tosissaan ehdottaa patenttiratkaisuna muuttoa toiselle paikkakunnalle. Monelle ihmiselle asunto ei ole mikään majapaikka, vaan KOTI, jossa on omat, henk.koht. tavarat. Tulee aika kalliiksi roudata ne muutamaa kuukautta varten jonnekin pikku kaupunkiin vain mahdollisesti aika kehnopalkkaisen kesäduunin takia.
Ei ole sanottua, että joka paikkakunnalta edes saa lyhytaikaista asuntoa, saati että saisi omansa vuokrattua eteenpäin. Nämä pitäisi olla varmoja jo siinä vaiheessa, kun allekirjoittaa sopimuksen - ehkä jo kevättalvella.
Ja toiseksi opiskelijallakin voi olla ihan oma elämä - puoliso, ystäviä, yms asuinpaikkakunnalla. Jos vaikka asuu puolison kanssa yhdessä, tulisi aika kalliiksi ottaa oma asunto kesäksi muualta. Ja kesällä moni haluaa rentoutuakin - viettää kesäiltoja läheisten ihmisten kanssa. Nykymaailmaan ei valitettavasti oikein sovi sellainen "irtolaisuus työn takia". Kun elämä EI ole pelkkää työtä!
Täytyisi olla aika kiinnostava ja hyväpalkkainen työ, että tuollainen oikeasti kannattaisi.
- siivooja
- puhelinmyyjä
- puhelinhaastattelija
- hampurilaisravintolan rivityöntekijä
- torimyyjä
- kaupan kassa
- vaatekaupan myyjäKertokaahan te, jotka sätitte ap:n lasta saamattomaksi, mitä töitä vielä noiden lisäksi olisi pitänyt ymmärtää hakea, kun niitä mukamas on tarjolla "pilvin pimein"??
Noin kävi siis itselleni 90-luvun lamassa. En suostunut siihen, että vanhemmat hommaavat minulle työpaikan suhteillaan, vaan halusin työllistyä itse. Oli todella kova paikka kun en saanut mitään työpaikkaa hankittua omin voimin. Lopulta oli pakko taipua ja ottaa vastaan se vanhempien suhteilla tarjottu, erittäin hyvä kesätyöpaikka (johon menin sitten vielä seuraavanakin kesänä).
Se, että en saanut työpaikkaa, ei voinut mitenkään johtua minusta itsestäni, sillä olen aina ollut erittäin aktiivinen ja ahkera, sekä työpaikoissani pidetty. Ensimmäisen työpaikan saaminen tuolloin lama-aikaan oli kyllä totta totisesti kiven takana, ja työttömäksi olisin jäänyt, jos vanhemmat eivät olisi sattuneet tuntemaan ihmisiä oikeasta paikasta.
Lopettakaa tuo vittumainen paskanjauhanta laiskoista nuorista ja tutustukaa tilastoihin työpaikkojen ja työnhakijoiden määristä!
en ole työllistynyt suhteilla vaan hakemalla töitä, ihan samassa lamassa.
kyl se siitä hoituu kun on pakko eikä o varaa valittaa...
Et vastannut kysymykseeni: mitä töitä olisi vielä pitänyt hakea? Kerro samalla sekin, minä vuonna hait ja sait ensimmäisen työpaikkasi, ja miltä alalta.
Minulle sanottiin kesätöitä hakiessani useammassakin kuin yhdessä paikassa: "Sähän kyllä pääsisit töihin muuallekin", ja annettiin ymmärtää että eivät luota minun tekevän sitä kesää edes loppuun jos paikan saan (siitä huolimatta että olin innostunut jokaisesta paikasta, jota hain). Koulutodistuksessani oli pelkkiä kymppejä ja olin kaunis, reipas, kielitaitoinen, lahjakas monessa asiassa ja hyväkäytöksinen.
No ilman niitä vanhempien suhteita olisin hyvin todennäköisesti jäänyt ilman työtä. Vain hieman myöhemmin sitten pääsin "omin avuin" Helsingin keskustan Stockmannille osa-aikaiseksi myyjäksi osastolle, jonne oli kuulemma erittäin vaikea päästä, ja sen jälkeen erääseen Helsingin luksusvaateliikkeistä.
olen tajunnut jo vuodesta 2003, tai oikeestaan aina selkaytimessa.
johdon voi aina vaihtaa demokratiassa. mina ainakin ryhdyn heti vallankumoustoimintaan, tai ryhdyin jo kauan sitten. mieheni myos.
On selvää, että kun työkokemusta ja koulutusta omaava ihminen hakee paikkaa, hän saa sen kokemattoman nuoren sijasta.
Kun työtä ei ole tarpeeksi, vallitsee viidakon laki.
Kaikki siis suht hyvien kulkuyhteysten takana, lisääkin lähikuntia voisi tuohon laittaa, mutta pistin nyt nuo:
<a href="http://www.mol.fi/paikat/Search.do?lang=fi&searchExecute=true&AreaA1=3&…" alt="http://www.mol.fi/paikat/Search.do?lang=fi&searchExecute=true&AreaA1=3&…">http://www.mol.fi/paikat/Search.do?lang=fi&searchExecute=true&AreaA1=3&…;
Onhan noissa varmasti töitä, joihin vaaditaan kokemusta tai koulutusta. Mutta on tuolla kyllä todella monta muutakin. Että eikun vain jokaiseen hakemus.
<a href="http://www.mol.fi/paikat/Search.do?lang=fi&searchExecute=true&AreaA1=9&…" alt="http://www.mol.fi/paikat/Search.do?lang=fi&searchExecute=true&AreaA1=9&…">http://www.mol.fi/paikat/Search.do?lang=fi&searchExecute=true&AreaA1=9&…;
Tuossa taas lista ravintolatyöntekijöistä/siivoajista. Yli tuhat paikkaa.
<a href="http://www.mol.fi/paikat/BrowseList.do?pageIndex=3&AreaB1=1&AreaB1=10&A…" alt="http://www.mol.fi/paikat/BrowseList.do?pageIndex=3&AreaB1=1&AreaB1=10&A…">http://www.mol.fi/paikat/BrowseList.do?pageIndex=3&AreaB1=1&AreaB1=10&A…
Tuolla taas oli terveydenhoidosta ja sosiaalialoilta paikkoja, alkuun lääkäreitä yms. ja sen jälkeen muita sopivampia paikkoja. Esimerkiksi ihan kesäsijaisten nimikkeellä. Lasten päivähoitoonkin haettiin.
Eli kannattaisi vaan laitella niitä hakemuksia vielä! Niin ja kerro sille nuorelle, että kannattaa hakea vaikka ei olisikaan juuri sitä koulutusta jota vaaditaan, koska joskus sen paikan saa silti. Esimerkiksi itse olen saanut tehdä kotiavustajan hommia, kun hain lähihoitajaksi, toimenkuvaa vain muutettiin.
34
Ja kaikkia töitä hakee noin 100 ihmistä, parhaimpia useita satoja. Myös kesätyöpaikkoja. Esim. itse olen maisteri ja todellakin hain viime kesänä kaikkia saman alan opiskelijoidenkin paikkoja... Ei niihin paljon opiskelijoita mahdu sen jälkeen kun jo ennestään valmistuneet on työllistetty!
Olen yrittänyt saada lapsille hoitajaa muutamaksi tunniksi viikossa. Mutta ei kelpaa kenellekään nuorelle. Viime kesänäkin olisi ollut tarjolla muutamaksi illaksi lapsenvahtina töitä, mutta ei se kelpaa opiskelijoille. Pitäisi heti päästä kymppitonnin kuukausipalkoille helpolla työllä.
Maasta sitä on ennenkin aloitettu, eikä haluttu heti johtajiksi. 10 tuntia viikossa lastenhoitoa olisi parempi kuin ei-mikään. Joku lähihoitajaksi opisklevat saisi korvaamatonta työharjoittelua sitä kautta. Mutta ei...palkka ei muka riitä. Pitäisi heti saada 10 euroa tunnilta vähintään.
Minun nuoruudessani parikymppiä viikolta muutaman tunnin lapsenvahtihommista olisi ollut todellinen ylellisyys. Nykyajan nuoret ei viitsi tehdä töitä.
Ei hyvänen aika. Silläkö pitäisi aikuisen ihmisen tulla töihin? Minä ymmärrän hyvin noita parjaamiasi nuoria. Minä voisin maksaa parikymppiä 10 tunnista naapurin 12-vuotiaalle, jos olisi sen verran meidän 7-vuotiaan seurana koulupäivien jälkeen. Ei tuollaista rahaa tarjota oikeasta hoitotyöstä täysi-ikäiselle.
Ja muuten, itse olin lapsenvahtina/kotiapuna vuonna 1991 ja sain silloin 150 markkaa/pv. Eli tuntipalkka oli silloin jo sen 3-4 Euroa tunnilta. Ja siitä on 20 vuotta.
ikäisistä opiskelijoista on kyse? Itse en omalta kotipaikkakunnaltani kesätöitä saanut ja hain töitä Helsingistä kun täytin sinä vuonna 20 v. Sitten Hoasin kämpäs asustelin ja ihana kesä oli!
Me asumme Oulun seudulla ja omalta paikkakunnalta ei saanut töitä. Tyttö lähti Helsinkiin kesätöihin erääseen kauppaan kauppa-apulaiseksi 16 vuotiaana ja pääsi asumaan opiskelija-asuntoon.
Poika oli poimimassa mansikoita 14 vuotiaana.
Töitä löytyy jos haluaa. Omalta paikkakunnalta kannattaa se oma asunto vuokrata jollekin sinne kesätöihin tulijalta.
Järjenkäyttö sallittua. Käykää kyselemässä esim. kaupoista kiireapulaisen paikkoja. Joku kauppias voisi ottaa mielellään reippaan nuoren vaikka kiikuttamaan kirjeitä laatikkoon yms,.
ikäisistä opiskelijoista on kyse? Itse en omalta kotipaikkakunnaltani kesätöitä saanut ja hain töitä Helsingistä kun täytin sinä vuonna 20 v. Sitten Hoasin kämpäs asustelin ja ihana kesä oli!
Ja kaikkia töitä hakee noin 100 ihmistä, parhaimpia useita satoja. Myös kesätyöpaikkoja. Esim. itse olen maisteri ja todellakin hain viime kesänä kaikkia saman alan opiskelijoidenkin paikkoja... Ei niihin paljon opiskelijoita mahdu sen jälkeen kun jo ennestään valmistuneet on työllistetty!
Ei todellakaan joka kassapaikalla ole koulutettua väkeä kaikessa myyntityössä. Lisäksi tuossa on paikkoja jos jonkinmoisia, joihin ei taatusti tarvitse kummempaa koulutusta. Enkä puhunut mitään arvon maisterin oman alan töistä, vaan ylipäätään jostain töistä joita esimerkiksi 17-vuotias voisi tehdä.
Uskon vallan hyvin, että jos hakee humanistimaisterin kesätöitä ei varmaan löydy..
34
. kaupoista kiireapulaisen paikkoja. Joku kauppias voisi ottaa mielellään reippaan nuoren vaikka kiikuttamaan kirjeitä laatikkoon yms,.
!
Itse olen töissä toimistossa, josta lähtee tähän aikaan vuodesta satoja kirjeitä päivässä ja ihan itse kiikutamme ne työpäivän päätteeksi laatikkoon. Aiemmin olin toimistossa, josta lähti tuhansia kirjeitä ja sieltä posti nouti ne päivittäin.
On aika utopistinen ajatus.
Av-palstan kesätyönhaku. Mansikanpomintaan ei voi mennä, kun siellä joku lähentelee ja kaupan kassalla on vain maistereita ja siivoojaksi vaaditaan koulutus ja tarjoilijaksi tutkinto. Loput menee suhteilla.
Sitten päälle mussutetaan kuinka 20 vuotta sitten pahimpaan lama-aikaan kesätöitä hakeneet ei voi tajuta miten vaikeaa se nykyään on. Kun on tämä suurtyöttömyys! :D
Joka vuosi sama ininä, joka vuosi osa saa duunia ja osa ei, joka vuosi joku työnantaja valittaa, ettei tekijöitä löytynyt. Se on elämää!
Minä olen omalla aktiivisuudella saanut nuorena kesätöitä.
Menin rohkeasti liikkeisiin ja yrityksiin ja kyllä reippaasta nuoresta tykättiin ja palkattiin töihin.
Esim. meni paikalliseen lelukauppaan kysymään töitä. Sanoin, että olen valmis tekemään töitä pienellä palkalla, kunhan saan työkokemusta. Omistaja ihastui työintooni ja pääsin purkamaan pakkauksia varastoon. Olin silloin 15v.
Seuraavana kesänä pääsin erään tietyömaan keittiöön töihin ruokalaan apulaiseksi. Silloinkin marssin suoraan pomon luo ja kysyin, että mistä löytyisi töitä reippaalle nuorelle naiselle. Pääsin heti keittiöön kuorimaan perunoita ja porkkanoita ja tiskaamaan. Eli töitä riittää jos haluaa tehdä ne likaiset työtkin. Olin silloin 16 v ja lähdin syksyllä lukioon.
Sen jälkeen olin töissä hautaustoimistossa, kukkakaupassa, hammaslääkärillä siivoamassa ja monessa muussa paikassa. Eli menette kysymään, töitä aina riittää jos tarjoatte itseänne edullisesti ns. ylimääräiselle paikalle. Eli ei tarvitse olla paikkaa haussa, mutta kun sanotte, että voitte tehdä kaikkea pientä siivoustyötä ja perunan kuorintaa ja pakettien purkamista, ottaa työnantajat mielellään töihin edullisesti reippaita nuoria.
Hommia saa kun viitsii kysyä.
Ps. jos ei muuta saa niin kysykää naapurustosta koirien ulkoilutusta, autojen pesua, nurmikoiden leikkaust ja lastenhoitoa eli ns. kotitalkkaritoimintaa. Ihmiset mielellään palkkaa reippaan nuoren näihin hommiin verokortillakin kun saa tukea siihen.