G: Kenenkään POJAN äiti yli 1,5 vuotta lapsen kanssa kotona?
Kotihoidontukikeskustelun myötä olen havainnut lähipiirissä tietyn ilmiön: huolimatta puheista lapsen kotihoidosta pojat viedään lähes aina päiväkotiin nopeammin kuin tytöt. Lähipiirissäni tyttöjä hoidetaan äidin hoteissa mielellään kolme-neljävuotiaiksi mutta pojat kiikutetaan viimeistään puolitoistavuotiaina päiväkotiin. Ilmeisesti äidit eivät koe poikia rakkautta tarvitsevina. Onhan kivempi tehdä kolme-neljävuotiaan pikkuprinsessan kanssa tyttöjen juttuja kuin ohjata ja elää pienen pojan aggressiivisuuden ja vauhdin kanssa.
Esimerkeissä kotiin jäävä vanhempi on siis nainen. Ne harvat miehet jotka ovat jääneet pidemmille hoitovapaille ovat jääneet niin poikia kuin tyttöjä hoitamaan.
Milloin asiaan tulee tasa-arvo?
Kommentit (41)
Enkä ole huomannut moista ilmiötä lähipiirissä. Ollaan pojan kanssa edelleen hyvin läheisiä kun hänellä ikää 12 vuotta. Johtuu varmaan paljolti tästä yhdessä vietetystä ajasta pienenä.
lapset poikia. Mies jäisi, mutta se ei onnistu rahallisesti.
Pojat ovat raskaampia pienenä, tytöt vastaavasti teininä. Ja siis keskimäärin, yksilötasollahan tilanne voi olla ihan eri. Poikien vanhemmat keskimäärin eivät jaksa villejä muksujaan ja ajattelevat, että lapsi saa purkaa energiaansa päiväkodissa. Kilttiä, söpöä tyttöä on helpompi pitää kotona, ei tartte keksiä niin paljon aktibviteetteja, voi käydä kaupoilla, kavereilla jne...
Itse olin kotona kahden ensimmäisen pojan kouluunmenoon saakka. Nuorin poika joutui päiväkotiin osa-aikaisesti ollessaan 3-vuotias. Kaikkien kanssa huomasi selvästi, että esim perhekerhossa ja muskarissa oli enemmän tyttöjä ja äidit kertoivat panneensa pojat päiväkotiin...
Poika, esikoinen, ei ollut koskaan hoidossa. Sisko meni hoitoon 5,5-vuotiaana kolmeksi kuukaudeksi ennen eskaria. Nuorimmainen 3v meni samaan aikaan päikkyyn, kun oikeuteni kotihoidontukeen loppui. Meillä ainakin ratkaisi lasten syntymäjärjestys eikä mikään sukupuoli.
3 poikaa, vamhin on nyt 9 vuotias ja nuorin melkein 5 vuotias. Vanhimmat meni eskariin, mutta nuorin on nyt ollut ½ vuotta tarhassa. Hänkin myöhästyneen puheenkehityksen takia. Ryhmä paineesta on ollut tässä asiassa hyötyä :)
Itse viestissäsikin luettelet kuinka tytöt on kivoja ja rauhallisia ja niiden kanssa tehdään tyttöjen juttuja, ja pojat on sitten villejä ja aggressiivisia. No, tässä muutama juttu jotka voi tulla yllätyksenä:
- on äitejä ja lapsia jotka inhoavat "tyttöjen juttuja"
- on vilkkaita ja "aggressiivisia" tyttöjä, yhtä lailla kuin poikia
- poika voi olla rauhallinen
Tuo aggressiivisuus on muuten aina huolestuttava piirre ja sitä ei tulisi sallia millään sukupuolella.
Minusta on kurjaa että ihan pieniin lapsiin iskostetaan käytösodotuksia joidenkin sukupuoliroolien mukaan ja se sitten vaikuttaa jopa lapsen saamaan hoivaan. Kokeile ap joskus ettet ajattele lapsiasi sukupuolina vaan lapsina. Sitten ehkä rohkaisisit tytärtäsi joskus olemaan vilkas sen sijaan että aina toppuuttelisit, ja huomaisit poikasi muulloinkin kuin silloin kun hän levottomana hakee huomiotasi. Saattaisit yllättyä.
nyt on jo koululainen. Tällä hetkellä hoidan kotona 3,2v poikaa ja vauvaa eli toinen poikani on saanut nauttia kotihoidosta jo yli 3-vuotiaaksi.
Ei kai tämä nyt herranjestas ole mikään sukupuolikysymys? Ehkä sun ap:n kohdalla vaan puhdasta sattumaa..
Meilläkin poika sai olla kotona eskariin asti.
ja kotona hoitanut niin, että 1. 3,5v, 2. 2v2kk ja 3. 2v10kk.
Joo menoa ja meininkiä on riittänyt, mutta rauhallisempana pysyvät kun kotona kasvattaa ja saa itse kasvattaa pojille järkeä päähän. Ihania poikia ovatkin!
Kotihoidontukikeskustelun myötä olen havainnut lähipiirissä tietyn ilmiön: huolimatta puheista lapsen kotihoidosta pojat viedään lähes aina päiväkotiin nopeammin kuin tytöt. Lähipiirissäni tyttöjä hoidetaan äidin hoteissa mielellään kolme-neljävuotiaiksi mutta pojat kiikutetaan viimeistään puolitoistavuotiaina päiväkotiin. Ilmeisesti äidit eivät koe poikia rakkautta tarvitsevina. Onhan kivempi tehdä kolme-neljävuotiaan pikkuprinsessan kanssa tyttöjen juttuja kuin ohjata ja elää pienen pojan aggressiivisuuden ja vauhdin kanssa.
Esimerkeissä kotiin jäävä vanhempi on siis nainen. Ne harvat miehet jotka ovat jääneet pidemmille hoitovapaille ovat jääneet niin poikia kuin tyttöjä hoitamaan.
Milloin asiaan tulee tasa-arvo?
A) et voi tehdä syväluotaavaa päätelmää OMAN tuttavapiirisi tai muutamien kokemusten perusteella.
B)En ihan tosissani usko että lapsen sukupuoli ratkaisee sen, kuinka pitkään lapsi on kotihoidossa.
Ja kysymyksenä: mihin asiaan sinä haet tasa-arvoa? Poikien hoitamiseen kotona, vai siihen että miehet jäisivät kotiin hoitamaan lapsia
Minusta taas poikalapsia paapotaan herkemmin ja tytöt laitetaan helpommin hoitoon.
ainakaan meillä. Poika tulee olemaan kotona lähes 6-vuotiaaksi, kun taas tyttö menee hoitoon 3-vuotiaana, ainakin jos suunnitelmiin ei tule muutoksia. Sitäpaitsi oma poikani ei ole mikään agressiivinen vauhtihirmu, vaan erittäin rauhallinen ja kiltti tapaus...
Anteeksi vaan.
Omilla kavereillani on pääosin poikia, vain muutamalla on myös tyttö. En mä ainkaan ole huomannut, että poikia pidettäisiin jotenkin erityisen hankalina ja heistä haluttaisiin eroon. Onhan pojat tietenkin noin yleensä ottaen tosi fyysisiä kun pääsevät taaperovaiheesta, mutta se on ominaisuus, ei vika. Lapsen hoitoon laittamisessa on ollut enemmän kyse muista asioista kuin lapsen sukupuolesta, kun äidin töitten tai opintojen jatkamisesta.
Vaikka jokaisen lapsen äitinä olo on vähän erilaista, niin se millainen äiti on, riippuu aina enemmän äidistä kuin lapsesta.
minun lähipiirissäni ei moista "ilmiötä" huomannut. Sen olen huomannut, että työ vaikuttaa. Akateemisesti koulutetut palaavat mahd nopeasti töihin, jotta pysyvät työssään ns ajan hermolla. Ja sitten taas esim kaupanmyyjät ovat mahd pitkään pois töistä, koska lapsi merkitsee paljon enemmän.
Olen ollut jo yli viisi vuotta pojan kanssa kotona. En käsitä tätä sukupuolierottelua lainkaan.
Ja voin kertoa, että myös tytöissä on monenlaista luonnetta. Meidän tytöistä toinen on rauhallinen, toinen vilkas. Ja noita "tyttöjen juttuja" ei puuhaa kumpikaan...
no omassa lähipiirissä on ainoastaan 1 tapaus jossa on poika viety aikasin hoitoon, se oli tosin pakko tilanne, koulu piti hoitaa pois alta nopeasti ym.. oma poikani nyt 1v 4kk, vaikka en olisi nyt uudestaan raskaana olisin silti mielelläni poikani kanssa kotona. aika hassua, hirveen moni kyllä tokikin ei lapsellinen kaverini on sanonut ettei osais olla pojalle äiti, todella ärsyttävä lausahdus !!! mitä osaamista ja erilaista siinä nyt on sitte ku tytölle äitinä oleminen? toki poikia ei varmaan kiinnosta tiarat ja pikku mekot mutta haloo :D
mulla 2 pikaa ja ovat kotona 2,5 ja 4,5 vuotiaiksi :) eli syksyllä aloittavat hoidon. nauttinut olen rakkitten lasteni kans kotona olosta!
siis poika oli kotona eskarin alkuun saakka, jolloin siis aloitin työt ja myös tyttö 4v meni päiväkotiin. Ei kjäynyt mielessäkään aloittaa hoitoa aiemmin.
pian 6v. ja on vieläkin kotihoidossa.
Toki kotona on myös pikkusisko.