Missä on ampiaiset?
Olen alkukesästä ampiaisen viimeksi nähnyt. Onko teillä siellä missä asutte ampiaisia? Ite asun Uudellamaalla.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Hämeenlinnassa ilmeisesti: https://yle.fi/a/74-20099926
Pahin painajaiseni D:
Helsingissä en ole tänä kesänä nähnyt yhtäkään hyttystä tai ampiaista.
Ei ole näkynyt ampiaisia, perhosia eikä kyllä leppäkerttujakaan pahemmin. Sitä olen itsekin ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä en ole tänä kesänä nähnyt yhtäkään hyttystä tai ampiaista.
Täällä taajama-alueella itäisessä Hgissä on ainakin hyttysiä ihan riesaksi asti. Ampiaisia ei ole näkynyt.
Täällä mökillä kaakossa niitä on ihan kiitettävästi. Puolisen tusinaa pesää/pesän alkua on jo pitänyt hävittää, kun ovat rakentaneet mökin seiniin.
Asun turussa enkä ole tänä kesänä nähnyt yhtään ampiaista. Mehiläisiä ja kimalaisia kylläkin mutta mehiläisiä harvinaisen usein.
Täällä Kaakkois-Suomessa meidän puutarhassa. Sain maanantaina 2 pistoa, kun olivat mokomat tehneet maapesän. Puutarhaa siistiessä työkalu osui liian lähelle pesää.
Onhan noita täällä k-suomes ainaki. Viime viikolla lenkillä ykskin hullu pimpiäinen seurasi ku hai laivaa useamman sata metriä ihan perskannikoissa kiinni. En tajua mikä sitä kiinnosti.
Sisälle oli myös yks eksyny. En saanu kiinni, joten koki kovan kohtalon.
Tänään kävi tuttu hävittämässä monivuotisen ampiaispesän saunan terassilta. Se oli ulkohirsien ja sisäseinien välissä ja minä aloin olemaan se, joka ei enää mahtunut amppareitten sekaan Meillä on mökillä alkukesästä liiterissä, hyyskässä, piharakennuksissa golfpallon kokoisia pesiä ja niitä sitten pitää hävittää /kantaa kauemmaksi metsään. MÖkki on Kymenlaaksossa.
Helsingissä ainakin meillä on ampiaisia, mutta muista vuosista poiketen en ole nähnyt sääskiä. Riittääkö linnuille syötävää?
Meidän takapihalla terassin alla on yksi pesä, ja sitten on autokatoksessa yksi pesä ja naapurin autotallissa kolmas.
Hyttyisiä oli vielä ennen viimeisiä helteitä, nyt näkynyt vähemmän.
Linnutkin laulaa visertää mukavasti ja äsken korppi lenteli yli kun kävin lenkillä.
Terveisiä Lahdesta.
Kyllä mä näen noita jatkuvasti kun liikun paljon luonnossa. Menkää metsään kävelemään niin ei tarvitse ihmetellä missä ne kaikki eläimet oikein ovat.
Se, että jokainen vuosi ei ole yhtä paljon jotain tiettyjä hyönteislajeja on ihan normaalia vaihtelua. Sen näkee esimerkiksi sieniä poimiessa. Joinakin vuosina tietyt sienet on täynnä toukkia ja joinakin taas eivät ole. Ihan normaalia vaihtelua, jota olen nähnyt jo vuosikymmeniä.
Vantaalla havaittu sekä hyttysiä että ampiaisia. Kumpienkaan suhteen ei ole tällä hetkellä poikkeuksellinen tilanne.
Tänä vuonna ei onneksi ole maa-ampiaisten pesiä tullut vastaan ulkoilureiteillä. Niitä on erityisesti koiran kanssa vaikea varoa.
Alkukevään poikkeuksellisten helteiden aikana hyttysiä oli silloin ihan hirveästi. Onko sekin jo unohtunut?
Ainakin etelä-Karjalassa on tänä kesänä ollut runsaasti, ja tuntuu vaan lisääntyvän.