Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Kenenkään POJAN äiti yli 1,5 vuotta lapsen kanssa kotona?

Vierailija
11.03.2012 |

Kotihoidontukikeskustelun myötä olen havainnut lähipiirissä tietyn ilmiön: huolimatta puheista lapsen kotihoidosta pojat viedään lähes aina päiväkotiin nopeammin kuin tytöt. Lähipiirissäni tyttöjä hoidetaan äidin hoteissa mielellään kolme-neljävuotiaiksi mutta pojat kiikutetaan viimeistään puolitoistavuotiaina päiväkotiin. Ilmeisesti äidit eivät koe poikia rakkautta tarvitsevina. Onhan kivempi tehdä kolme-neljävuotiaan pikkuprinsessan kanssa tyttöjen juttuja kuin ohjata ja elää pienen pojan aggressiivisuuden ja vauhdin kanssa.

Esimerkeissä kotiin jäävä vanhempi on siis nainen. Ne harvat miehet jotka ovat jääneet pidemmille hoitovapaille ovat jääneet niin poikia kuin tyttöjä hoitamaan.

Milloin asiaan tulee tasa-arvo?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse ainakin aion hoitaa pojan 3-vuotiaaksi kotona, enkä ole tuttavapiirissäkään tuollaista ilmiötä havainnut. Tutuilla ainakin vaikuttaa perheen kokonaistilanne ja mm talous paljon.

Vierailija
2/41 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lähti päiväkotiin.

Oli alkuun kokopäiväisenä 5 kuukautta mutta vaihdettiin osaksi päivää vaan. Muuten olisin ottanut kokonaan kotihoitoon mutta vaikean vamman takia suositeltiin päiväkotipaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitustihan juuri esikoispojat ovat äideilleen rakkaita.

Oma poika on vajaa 3 v. Ja kotihoito jatkuu edelleen ja itse asiassa kouluikään asti.

Vierailija
4/41 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en tiedä mitä raivopäitä ap:n tuttavapiirissä kasvaa mutta kolmen pojan äitinä on pakko todeta että kyllä mulla ainakin on niin hienot pojat ettei niitä ns. TARVI viedä hoitoon koska ovat poikia tai hankalia tms. Hoitoonvienti liittyy ja on aina liittynyt yksinkertaisesti töihin tai opiskeluun.

Voihan se tietysti keskivertomammalle olla kova pala jos poika ei jaksa istua nukkeleikeissä vaan vaatii mammaakin liikkumaan. Nimimerkillä "linjat on kuosissa"

Vierailija
5/41 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen menee syksyllä eskariin. Toinen on tulee nyt keväällä 4v. ja kaksospojat on 1,5v. Ja kotona olen pojat hoitanut. Näillä näkymin olen kotona siihen saakka kun nuorimmaiset ovat 3v.

Vierailija
6/41 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä vie.

T: 3 pojan äiti

Vierailija
7/41 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse viestissäsikin luettelet kuinka tytöt on kivoja ja rauhallisia ja niiden kanssa tehdään tyttöjen juttuja, ja pojat on sitten villejä ja aggressiivisia. No, tässä muutama juttu jotka voi tulla yllätyksenä:

- on äitejä ja lapsia jotka inhoavat "tyttöjen juttuja"

- on vilkkaita ja "aggressiivisia" tyttöjä, yhtä lailla kuin poikia

- poika voi olla rauhallinen

Tuo aggressiivisuus on muuten aina huolestuttava piirre ja sitä ei tulisi sallia millään sukupuolella.

Minusta on kurjaa että ihan pieniin lapsiin iskostetaan käytösodotuksia joidenkin sukupuoliroolien mukaan ja se sitten vaikuttaa jopa lapsen saamaan hoivaan. Kokeile ap joskus ettet ajattele lapsiasi sukupuolina vaan lapsina. Sitten ehkä rohkaisisit tytärtäsi joskus olemaan vilkas sen sijaan että aina toppuuttelisit, ja huomaisit poikasi muulloinkin kuin silloin kun hän levottomana hakee huomiotasi. Saattaisit yllättyä.

On epänormaalia, jos lapsi ei ole yhtään aggressiivinen. Väestöliiton sivuilta poimittua:

"Aggressio on yleisnimitys monille haastaville tunteille; esimerkiksi pettymykselle, pelolle ja surulle. Aggressio voi usein näkyä vihana ja suuttumuksena, mutta on tärkeää muistaa, ettei aggressio tarkoita kuitenkaan väkivaltaa. Tunteet ovat tunteita, eivät tekoja.

Tunteiden, myös aggression tunteiden, hallintaa on mahdollista opetella. Haastaviakin tunteita on tärkeä opetella tunnistamaan ja käsittelemään. Niitä kannattaa myös purkaa, etteivät ne jää painamaan ja suurentamaan ongelmia.

Aggression tunteiden avulla lapsi ja nuori rakentaa omaa identiteettiään, itsenäistyy vanhemmistaan ja oppii suojaamaan itseään."

Vierailija
8/41 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monulla kaksi poikaa ja vanhempi heistä oli 2v 8 kk kun meni päiväkotiin ja tämä nuorimmainen on nyt 1v 10 kk ja aion olla kotona vähintään siihen asti kun on 3v.

Eli ei päde meilläkään tuo yleistyksesi.

Vierailija
9/41 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala ihminen ajattelee noin.

Meillä on kotihoidossa 1v.2kk, 3,5v ja 6,5v

Vanhin käy siis ammupäivät eskaria ja sitten on kotona.

Aion olla kotona kunnes nuorin on kaksi vuotta ja sitten palaan töihin pelkästään taloudellisista syistä, en rakkaudettomuuttani.

Vierailija
10/41 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä jatkoi mies puoli vuotta. Sen jälkeen jäin uudestaan äitiyslomalle. Tyttö olikin sitten vain 10 kk, kun meille tuli hoitaja kotiin puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen mies jäi taas puoleksi vuodeksi kotiin. Lapset olivat siis poika 4v. ja tyttö 2v, kun menivät päiväkotiin.

Vierailija
11/41 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla on kolme poikaa ja yksi tyttö.

Vierailija
12/41 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan tollasesta kuullu! Itse ainakin ajattelin hoitaa POIKANI ainakin kolmivuotiaaksi kotona (Nyt hän on 1,5v), enkä todellakaan olisi mielummin "pikkuprinsessan kanssa tekemässä tyttöjen juttuja" kun poikani kanssa. Ihan kun tytöt olisi muka parempia kuin pojat. Tosin kyselyjen mukaan naiset toivoo useimmiten tyttölasta Suomessa. Itselleni kelpasi kumpi vaan yhtä hyvin ja hetkeäkään en ole ajatellut että olisin mielummin tytön äiti, enkä varsinkaan ole ajatellut laittaa lastani liian aikaisin hoitoon siksi, että hän on poika!

Vierailija
13/41 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niistä vuosista viimeisen isä oli kotihoidontuella.

Mistä sinä revit noita ennakkoluulojasi?

Vierailija
14/41 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 6 v ja aina ollut kotihoidossa. Välillä iskä ollut kotona, välillä minä äiti.

Vierailija
15/41 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi aika helppo tutkia, mutta äärimmäisen epätodennäköiseltä vaikuttaa, että tuollainen sukupuoliero olisi olemassa.

Itse olin pojan kanssa liki 2v ja mies vuoden, seuraavan kanssa sama suunnitelma sukupuolesta riippumatta.

Lähipiirissä asia on vaikuttanut riippuvan lähinnä vanhempien kiinnostuksesta olla lasten kanssa kotona.

Vierailija
16/41 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen oman lähipiirin perusteella ei kannattaisi tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä...

Vierailija
17/41 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole moista huomannut lähipiirissäni. Itse olen kolmen pojan äiti, ja nuorin oli 2,5-vuotias kun palasin töihin oltuanimelkein kuusi vuotta kotona.

Vierailija
18/41 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidempään kuin 1,5 vuotta POJAN kanssa. Poika nyt 1v2kk. Esikoisen (tyttö) kanssa olin kotona 1v5kk, keskimmäisen (poika) 3 vuotta ja tämän kuopuksen kanssa mahdollisimman pitkään.

Mursinko myytin?

Vierailija
19/41 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kolmen pojan kanssa 7 vuotta kotona.

Vierailija
20/41 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.8v. ja 3.v ja kumpikin kotihoidossa eikä aikomustakaan mennä vielä hoitoon. Että se siitä tasa-arvosta.

En tiedä onko ap.llä itsellä korvien välissä jokin ajatus ettei pojat tarvitse rakkautta mutta en usko että todellisuudessa kukaan äiti jolla itsellä poikia ajattelisi noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä