Kuoli synyntykseen ja kärsi kivut+ muuta pohdintaa synnytyksestä
Ihminen, joka kuoli synnytykseen todennäköisesti myös kärsi pahat synyntyskivut. Blogissaan hän kirjoitti toivovasna luonnonmukaista synnytystä.
Tuntuu pahalta, että viiminen asia elämässä on kärsiä kipuja.
Miksi on jotenkin hienoa synnyttää ilman kivunlievitystä? Siitähän on tullut oikein trendikästä ja jopa ylpeilyn aihe. Mielestäni heikkouden myöntäminen on kaikista vahvin teko ihmisellä.
Toivottavasti jatkossa mietitte mitä suustanne päästätte. Luonnonmukainen synnytysa on vain yksi vaihtoehto, mutta ei missään tapauksessa paras vaihtoehto. Se on yhtä hyvä vaihtoehto, kuin synnytys kivunlievityksen kanssa.
Ja kivusta voi jäädä myös ihmiselle traumat. Siitä voi myös syntyä katkeruutta lasta kohtaan.
Älkää enää vähätelkö äitejä, jotka synnyttää kivunlievityksne kanssa! Kukaan ei voi teitää, millainen on toisen synnytys. Jos itsellä on ollut helppo synnytys, se ei tarkoita, että kaikilla olisi yhtä helppo.
Kommentit (12)
käsittääkseni epiduraalipuudutus saattaa pitkästyttää ponnistusvaihetta ja pitkittynyt ponnistus taas saattaa aiheuttaa vauvalle hapenpuutetta eli siis vaurioita aivoihin. Joten aina on puudutuksessa riskit, jopa siinä pistämisessäkin.
Ja olisin todellakin tarvinnut kivunlievitystä ainakin ensimmäisessä synnytyksessäni, ja etukäteen puhuin epiduraalistakin. Mutta vaikka olin sairaalassa yhteensä vuorokauden ennenkuin lapsi syntyi, epiduraalia ei koskaan "ehditty" antaa.
sitä ennen oli yrittänyt alakautta pitkään ja jopa imukupilla oli yritetty saada vauvaa maailmaan.Eli vasta synnytyksen loppuvaiheessa tuli se sektio
Minulle sanottiin synnytyksen jälkeen ihan suoraan, että lapsi menee aina äidin edelle. Siksi en saanut kivunlievitystä ja väärässä tarjonnassa ollut lapsi revittiin väkisin ulos imukupilla, sen sijaan että olisi tehty sektio kun tilanne huomattiin.
käsittääkseni epiduraalipuudutus saattaa pitkästyttää ponnistusvaihetta ja pitkittynyt ponnistus taas saattaa aiheuttaa vauvalle hapenpuutetta eli siis vaurioita aivoihin. Joten aina on puudutuksessa riskit, jopa siinä pistämisessäkin.
Ja mua harmittaa, että hän niin hehkutti luonnollisesta synnytyksestä... Että tervetuloa kivut jne...
Jotenkin aivan liian ironista!
Toivottavasti perheensä selviytyvät ja pieni lapsi saa kuulla rakkaita asioita äidistään, joka rakasti lastaan paljon!
Elämä on julmaa :/
Enkä vielä ole siinä onnistunut vaikka 4 kertaa on koitettu.
Minulle sanottiin synnytyksen jälkeen ihan suoraan, että lapsi menee aina äidin edelle. Siksi en saanut kivunlievitystä ja väärässä tarjonnassa ollut lapsi revittiin väkisin ulos imukupilla, sen sijaan että olisi tehty sektio kun tilanne huomattiin.
sama täällä. Todellisuudessa kuitenkin imukupista on lapselle isommat riskit kuin sektiosta. FAKTA. Kätilöt puhuvat näin, koska haluavat pitää yllä synnytyskulttuuria Suomessa ja sektiot tulevat kalliimmiksi. Todellisen tiedon kanssa tällä asialla ei ole mitään tekemistä
äidin henki menee lapsen hengen edelle.
Ja mua harmittaa, että hän niin hehkutti luonnollisesta synnytyksestä... Että tervetuloa kivut jne...
Jotenkin aivan liian ironista!
Toivottavasti perheensä selviytyvät ja pieni lapsi saa kuulla rakkaita asioita äidistään, joka rakasti lastaan paljon!
Elämä on julmaa :/
Niimpä. Tuli muuten meielen, että tuolla naisella oli ollut enen aikaisia suppareita ja valittanut siitä neuvolassakin. Onkohan neuvolassa tajunneet laittaa edes tutkimuksiin. Jos olikin streptokokki. Sehän pitkittää synnytystä ja heikentää suppareita.
Mulla oli toi streptokokki, eikä neuvolassa sitä tajunneet tutkia. Noh, synnytys venyi ja venyi ja lopulta 1,5h ponnistusvaiheen jälkeen saatiin otettua pois imukupilla. Hirvittävät kivut kärsin ja lapsikin sai aivokalvontulehduksen.
Toivon hirveästi voimia tuon kuolleen tytön läheisille!
nainen oli itse vaatimalla vaatinut synnytyksen kuluessa, että synnytystä jatketaan alakautta eli siis "luomuna". Mistä te sellaista tiedätte?
väärä tieto alussa, an aäidin henki ohittaa lapsen
edes saa juuri mitään kivunlievitystä.
Minulle ovat esimerkiksi kätilöt synnytysten jälkeen kehuneet miten hienoa oli kun synnytin luomuna tai lähes luomuna. En tiedä mikä siinä on erityisen hienoa. Vielä vuosien päästä herättää lähinnä raivoa ja katkeruutta muistella näitä ihania luomusynnytyksiä, joissa lähinnä toivoi kuolevansa eikä kukaan auttanut.
Luulen että sairaalat suosivat luomusynnytystä, koska se tulee halvemmaksi sairaalalle. Samasta syystä monet lähetetään heti synnytyksen jälkeen kotiin.