Sanotko auton takaronkki / takakontti vai miten?
Kommentit (109)
Enkä minäkään ole kuullut ronkista puhuttavan kuin hämeenlinnassa...
Ronkkia = törkkimistä takaronkki = joku törkkii sua perään.
Eli takakontti tai takapaksi.
Peräkontti. Ei ikinä millään muulla, eihän ihmiset sitten tietäisi mitä tarkoitan!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2012 klo 10:55"]
ainakin läheltä, en ole iknä kuullut missään muualla takapaksia kutsuttavan takaronkiksi :)
[/quote]
Onko tosiaan niin, että vain Hämeenlinnan kokoisella aluella käytetään tuota ronkkia? :D Sieltä olen itsekin, eikä ronkki ole ollenkaan vieras sana, vaikkakaan en ko. sanasta kyllä tykkää.
[/quote]
Kyllä se on se sama takaronkki tai peräronkki käytössä täällä ylä-Pirkanmaallakin :)
Mistä ihmeestä tuo "loosteri" tulee ja missä sitä käytetään? ikinä kuullut.
looster=luostari viroksi.
Katumaasturin kohdalla tuntuisi hölmöltä puhua taka- tai peräluukusta, kun useimmiten kys. mallisen auton perässä on kuitenkin sivulle avautuva, tavallista isompi ovi. Käyttökelpoisin nimitys lienee tavaratila.
:D Muistan hilpeän tilanteen yliopistoajoilta kun eräs opiskelija (juurikin hämeestä kotoisin) alkoi puhua ahtaasta takaronkistaan. Me muut oltiin aika ihmeissämme että mistä tuo oikein puhuu...
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:24"]
[/quote]
Johtaisiko ihan vain sanasta loosi?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:24"]
[/quote]
En tiedä mistä tullut, mutta itse olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta ja meillä kotona sanottiin peräloosteri (joskus myös takaloosteri). Pelkkää loosteria ei käytetty.
Sanon takarontti, olen hämeenlinnalainen.
Kymenlaaksossa sanotaan takapaksi.
Peräronkki on rivo, ihan kuin pyllyllä ei ois muuta tehtävää kun olla toisten ronkittavana.
Takaronkki voi mun mielestä sanoa parhaiten porrasperäautosta, mutta farmarista ei minusta niin hyvin, oisko se siinä jotain takatila tai takaosasto tai jotain sellasta. Myös näissä hatchback-autoissa ei mielellään oikein sano sitä takaronkiksi, yleensä vaan että pannaan nää tänne taakke.
Vierailija kirjoitti:
takahutlari
Mistäköhän tämä on lähtöisin. Mies käyttää samaa sanaa
Takakontti tai vitsillä perähutlari. Olen Stadista.