Kinkkinen tilanne, mitä te tekisitte?
Eli tosiaan hyvän ystäväni häät on reilu kuukauden päästä.
Ainoa huono puoli on, että ne ovat ulkomailla, sulhasen kotimaassa.
Osallistuisin häihin mielelläni, mutta mulla ei ole todellakaan varaa lentää lähes toiselle puolelle maapalloa vain yksien häiden takia. Paikan päällä pitäis maksaa hotellikin.
Lisäksi en uskom että saisin työstä vapaata.
En ole vielä vastannut kutsuun, koska pelkään että ystäväni loukkaantuu jos en tule. Hän on kuitenkin puhunut häistä kauan ja on tosi innoissaan, kun saa kaikki kaverit ja sukulaiset kokoon.
Jos rehellisiä ollaan, en viitsi myöntää ystävälleni, etten rahallisista syistä pysty tulemaan.
Ystäväni on menestynyt työssään, rikas mies ja hulppea talo. Myös häistä on tulossa isot ja prameat, kolmen hääpuvun ja huippuesiintyjän kera. Minä olen opiskeleva, ja kaupan kassalla työskentelevä nainen.
Ystäväni on kuitenkin erittäin avosydäminen, ja olen varma että hän ostaisi minulle lentolipun, mutta en todellakaan viitsi pyytää.
Mitä tekisitte minun tilassa? Ystävä on kuitenkin rakas, ja hän on odottanut häitään pitkään, mutta en halua elää seuraavaa puolta vuotta makaroni tonnikalalinjalla jos ostan lentolipun....
Kommentit (28)
sanoisin ettei valitettavasti ole rahaa. Jos tarjoutuu maksamaan lipun, sanoisin että no siinä tapauksessa voin tulla. Mikä vaikeus tässä on?? En todellakaan olis vedellä ja leivällä puolta vuotta siksi että juhlisin yhden päivän ja ostaisin vielä lahjankin...
että et usko että pääset, kun et saa töistä vapaata ja matkustaminen käy liikaa kukkarollesi. Sanot myös, että hän on tärkeä, ja olisit enemmän kuin mielelläsi paikalla, mutta realiteetit ovat nämä.
Et tietenkään pyydä häntä maksamaan. Jos hän vaatii sinua tulemaan ja haluaa maksaa, silloin voit harkita asiaa, jos ylpeytesi sallii.
Jos vain perut tulosi tai jätät menemättä, hän luulee ettei ole sinulle tärkeä. Ette koskaan saa puhuttua asiasta, jos nyt vaikenet.
Niin miksi et voi kertoa hänelle tätä samaa asiaa? Että tulisit mielelläsi, mutta taloudellinen tilanteesi on sellainen ettet yksinkertaisesti pysty rahasyistä lähtemään. Edelleen, jos hän on rakas ja läheinen, niin hän kyllä ymmärtää ja jos taas hän haluaa ostaa sinulle lentolipun, niin anna ostaa hyvänen aika!
Siis jos asia on niin, että todellakin tekisit mitä vaan että pääsisit hänen hääjuhlaansa!? Vai onko lähtöhaluttomuuteen syynä raha+jokin muu asia....?
Siis todellakin haluan noihin häihin ja kovasti, ja mietin itsekkin miksen vaan voi suoraan sanoa ystävälleni etten voi tulla. Hävettää vaan, ku tiedän että sillä on kuva että oon varakkaampi ku mitä olen....
Ja itseasiassa olin unohtanut että perhanan häälahjakin pitää ostaa :D
Mutta lentolippua en kysy, ellei hän itse tarjoa. Mutta ottaisitteko te lentolipun vastaan, jos hän tarjoaisi. Siis minun näkökulmastani...
Asiassa on vielä se mutta, että ystäväni kaaso ei pääse tulemaan, koska hänelle tuli oikeasti todella vakava este. Ja tavallaan olen ystäväni toiseksi paras kaveri, ja voin vaa kuvitella kuinka hän tulee pettyy jos minäkään en pääse. Fuck tää on vaikeeta! Kutsuunki pitäis vastata viimeistää parin päivän päästä
ja aloitus: tätä on vaikeaa sanoa, mutta....
sillä pelastat
a) ystävyytenne
b) häätunnelman (menit tai et)
Kun et lentolippua kysy jos hän ei itse tarjoa... no joo et tietenkään kysy.
että nyt tuli semmosia äkillisiä menoja, etten kertakaikkiaan pysty taloudellisten seikkojen takia tulemaan. Jos rikastunut ystäväsi haluaa sinut sinne ja ostaa sulle liput niin mene. Jos hällä on rahaa niin anna tarjota. Niin tarjoisin itekin jos ois varaa. Ei sitä pidä ajatella velkakirjana..
ja aloitus: tätä on vaikeaa sanoa, mutta....
sillä pelastat
a) ystävyytenne
b) häätunnelman (menit tai et)
Joo oletan ett se tarjoutuu maksaan matkan jos sanon että mulla ei ole siihen varaa, ja kun sen kaasokin vielä peru. Mutta vaikka tarjoaiskin, nii en tiiä otaniemi lippua vastaan. Mun mielestä se vaan ois noloa.
Vaikka tiedän, että sillä ei tunnu missään vaikka maksaisi matkan, häiden "budjettikin" oli puoli miljoonaa....
jos sillä kerran pelastetaan morsiamen päivä! Jos toinen todella tarjoaa puhtaasta sydämestään moisen eleen, niin on epäreilua olla ottamatta sitä vastaan.
jos sillä kerran pelastetaan morsiamen päivä! Jos toinen todella tarjoaa puhtaasta sydämestään moisen eleen, niin on epäreilua olla ottamatta sitä vastaan.
Ystäväsi ei todennäköisesti tule ajatelleeksikaan, että meidän tavisten tulee ajatella myös taloudellisia reunaehtoja elämässä. Ei hän pahaa tarkoita, hän on vain tottunut elämäänsä.
ja otat lipun vastaan, jos kerran sellaista tarjotaan! Sä voit halutessasi myöhemmin elämässä korvata sen jollain tapaa, ihan varmasti jos haluat.
Joo oletan ett se tarjoutuu maksaan matkan jos sanon että mulla ei ole siihen varaa, ja kun sen kaasokin vielä peru. Mutta vaikka tarjoaiskin, nii en tiiä otaniemi lippua vastaan. Mun mielestä se vaan ois noloa.
Vaikka tiedän, että sillä ei tunnu missään vaikka maksaisi matkan, häiden "budjettikin" oli puoli miljoonaa....
jos ystäväsi tarjoaa sinulle lentolipun niin se ei ole vain lahja sinulle vaan myös hänelle itselleen koska haluaa että olet paikalla todistamassa hänen tärkeää päiväänsä.
Eli kieltäytymällä tuosta mahdollisesta lentolipusta pahoittaisit hänen mieltään lisää.
että haluat sinne, mutta ilman mitään kustannuksia. Koska olet tiennyt tulevista häistä kauan, eli olisit voinut säästää, mutta näin et ole tehnyt. Lomaa saisit töistä, jos olisit halunnut ja ajoissa kysynyt.
Mutta, jos he tarjoavat sulle lentolipun ja saat lomaa, niin ehkä sä jotenkin voisit suoriutua siitä?
mutta jos kieltäydyt siitä niin hän saattaa alkaa ajatella vaikka että tuo selityksesi "ei ole varaa" onkin vain tekosyy...
Tarkoitan, että pelkäätkö oikeasti sitä että miten sun "käy" häissä? Pelkäätkö, että olet liian tavis puolen millin hääbileisiin ja käytät "nolouttasi" tekosyynä siihen, ettet pääse paikalle?
Ajattele, mikä elämäsi tilaisuus päästä revittelemään hulppeisiin hääjuhliin ulkomaille ja sinä mietit sitä, että on "noloa" ottaa hääparin kustantama lentolippu vastaan!?
Vaikka olenkin häistä tiennyt lähes puoli vuotta, niin pienipalkkaisen on aika vaikea säästää rahaa lentolippuun ja hotelliin, kun jollain pitää elääkin.
Saitte mut ylipuhuttuu, ilmotan hänelle huomenna että rahani eivät riitä, ja olen aika varma että hän haluaa ostaa lipun.
Tiedän, että hän haluaa mut häihinsä, ku kaaso ei pääse ja kyllä itsekin haluan tottakai jakamaan hänen tärkeän päivänsä. Eihän tää mitenkää mukavaa ole, mutta toivon että joskus pystyn tukeen hänelle samanlaisen palveluksen! Välissä pitää vaa voittaa ylpeys ja myöntää todellisuus.
Tiedän, että hän haluaa mut häihinsä, ku kaaso ei pääse ja kyllä itsekin haluan tottakai jakamaan hänen tärkeän päivänsä. Eihän tää mitenkää mukavaa ole, mutta toivon että joskus pystyn tukeen hänelle samanlaisen palveluksen! Välissä pitää vaa voittaa ylpeys ja myöntää todellisuus.
hyvän lahjan heille menemään.
Ei monellakaan ole varaa lähteä ulkomaille juhliin tuosta noin vain.