Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiraihmisille kysymys pentujen varaamisista

Vierailija
08.03.2012 |

Olen ostamassa elämäni kolmatta koiraa. En kuitenkaan enää samalta tutulta kasvattajalta, sillä hänellä ei ole nyt sopivasti tulossa mitään. Olen ymmärtänyt, että kasvattajamaailmassa ollaan kateellisia ym., joten voinko "turvallisin" mielin ilmoittaa alustavan varaukseni useamman eri kasvattajan pentuihin. Pääsen kuitenkin katsomaan vasta neliviikkoisia koiria, joten en osaa aiemmin sanoa, mistä tietystä koirasta olisin kiinnostunut. Saavatko kasvattajat hepulin, jos kuulevat, että olen varannut pentua useammalta?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

useimmat ottavat varausmaksun, ja jos ei ostakaan pentua niin pitää olla todella hyvä syy siihen jotta saa rahat takaisin.

Muutenhan, jos muutkin tekisi niinkuin sinä suunnittelet, heillä voi olla koko pentue "varattuna", joutuvat myymään eioota oikeasti kiinnostuneille, ja loppujen lopuksi heillä onkin koria joita kukaan ei ostanutkaan.

Vierailija
2/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerro avoimesti, että olet näin menettelemässä. Minä en sinulle tällä tiedolla pentua kyllä myisi, mutta minulla onkin valinnan varaa ostajien suhteen, kun on suositun rodun korkeatasoisia koiria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos varaan monesta paikasta pennun ja olet vain yhden ottamassa. Sanot suoraan kun varaat, että et ole aivan varma asiasta ja että varaat ehkä jostain muualtakin. Noissa piireissä juttu kulkee tosi nopeasti ja sut pistetään hetkessä "mustalle listalle".

Vierailija
4/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa kasvattajista nimenomaan sanoo, että varsinaisen varauksen voi tehdä vasta pennut nähtyään. Siihen asti ollaan ihan tyhjän päällä ja odotellaan, että keneen kasvattajan valinta kohdistuu eli kenelle suostuu pentunsa myymään. Rotu on hieman työläs, joten vastuulliset kasvattajat ainakin väittävät itse seulovansa ostajakandidaateista parhaat.

Vierailija
5/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerro avoimesti, että olet näin menettelemässä. Minä en sinulle tällä tiedolla pentua kyllä myisi, mutta minulla onkin valinnan varaa ostajien suhteen, kun on suositun rodun korkeatasoisia koiria.

Jos yritän etsiä minulle sopivinta pentua, niin onhan minun nähtävä pennut ensin ennenkuin voi tehdä valinnan. Jos ilmoitan vain yhdelle, että tulen katsomaan pentuja eikä siellä olekaan minulle sopivaa, menee muut pentueet sivu suun. EN sii kerro kasvattajalle, että OSTAN tältä, vaan että haluan tulla katsomaan pentuja, olisiko siellä minulle sopiva.

Vierailija
6/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän ketjuun saadut vastauksetkin kertovat jo tästä hullusta koiramaailmasta, mitä en koiraihmisenä ole koskaan ymmärtänyt. En halua koiraa juuri joltain tietyltä kasvattajalta, sillä on olemassa useampi vastuullinen kasvattaja, jonka koirat ovat ihan ok. Inhoan leiriytymistä, jota koirapiireissä harrastetaan. Me ja meidän koirat ja nuo toiset, jotka on huonompia. Näin tavallisen koiranhankkijan näkökulmasta on totaalisen väärin, että ei saa olla avoin ja kiinnostunut kaikista tarjolla olevista koirista. Sitä kautta löytyy todennäköisemmin se meille sopiva. Pitäisi vaan olla uskollinen sille yhdelle ja samalle kasvattajalle tai sen ympärillä olevalle lähipiirille.

Vierailija
7/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs on yhdestä rodusta kyse, niin minusta tuokuulostaa vähän hassulta että juostaan siellä täällä etsimässä "sitä oikeaa".

Entä jos joku muu on tykästynyt juuri siihen samaan?

Voivoi vaan?

Ei kai koiranpentua voi hakea samalla tavalla kuin miestä....

Vierailija
8/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisintä kun hankin, niin tein ensin tiedusteluja tekstiviestitse. Ihmettelin, kun ei vastattu ja vasta myöhemmin luin jostain, että koirankasvattajat halveksivat ihmisiä, jotka kyselevät heidän tuotoksiaan tekstiviestitse. En ymmärrä mikä siinäkin on. Ei kai kukaan ole koiraa näkemättä ostamassa, alkuun riittäisi hyvin varovainen tiedustelu ja jos kiinnostutaan, niin sitten aletaan soittelemaan ja tapailemaan.

Vierailija
9/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisintä kun hankin, niin tein ensin tiedusteluja tekstiviestitse. Ihmettelin, kun ei vastattu ja vasta myöhemmin luin jostain, että koirankasvattajat halveksivat ihmisiä, jotka kyselevät heidän tuotoksiaan tekstiviestitse. En ymmärrä mikä siinäkin on. Ei kai kukaan ole koiraa näkemättä ostamassa, alkuun riittäisi hyvin varovainen tiedustelu ja jos kiinnostutaan, niin sitten aletaan soittelemaan ja tapailemaan.

En ole kasvattaja, mutta ymmärrän hyvin sen että jos ihminen ei jaksa edes soittaa ja kysellä, vaan lähettää vaan tekstarin, niin ei anna kyllä sellasta kuvaakaan sitten itsestään että olisi kovin kiinnostunut.

Vierailija
10/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kysely, että olisit kiinnostunut sen ja sen laisesta koirasta, jos sellainen syntyy. Eli et varaisi yhtään keltään mitään edes alustavasti.

Vierailija
11/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs on yhdestä rodusta kyse, niin minusta tuokuulostaa vähän hassulta että juostaan siellä täällä etsimässä "sitä oikeaa".

Entä jos joku muu on tykästynyt juuri siihen samaan?

Voivoi vaan?

Ei kai koiranpentua voi hakea samalla tavalla kuin miestä....

Ja kun ostan pennun, haluan minulle mieluisimman. Eri asia on se, että kasvattaja sitten valitsee, kenelle myy kyseisen pennun. On aivan käsittämätön ajatus, että lupautuisin näkemättä pentua sen ostamaan vain sillä perusteella, että se on oikeaa rotua, oikeaa sukupuolta. Enkä aio lähestyä kasvattajia tekstiviesteillä vaan soittamalla reilusti ja haastattelemalla. Minusta idea eläinkaupassa olisi se, että oikea koira ja oikea ihminen löytävät toisensa. Ja näin ei käy ellei voi valita vapaasti.

Ap.

Vierailija
12/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttelen turhaan puhumista tuntemattomien ihmisten kanssa ja kun on suosittu rotu kyseessä, niin pennut menevät tosi nopeaan tai sitten ovat järjettömän kalliita. Mun mielestä on ihan ok kysellä, että onko pentuja enää edes jäljellä ja vähän sitäkin, että millä numerolla se hinta alkaa tekstiviestitse.

Vierailija
13/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kysely, että olisit kiinnostunut sen ja sen laisesta koirasta, jos sellainen syntyy. Eli et varaisi yhtään keltään mitään edes alustavasti.

Tässä rodussa ei VARATA koiria virallisesti ennenkuin näkemisen jälkeen, noin neliviikkoisina, jolloin mahdollinen kuurous on poissuljettu. Kukaan kunnon kasvattaja ei varaa mitään pentua kenellekään etukäteen. Aioin siis kysellä muutamasta mahdollisesta paikasta pentua, että pääsisin katsomaan ja potentiaalisten ostajien listalle.

Ap.

Vierailija
14/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä rodussa ei VARATA koiria virallisesti ennenkuin näkemisen jälkeen, noin neliviikkoisina, jolloin mahdollinen kuurous on poissuljettu. Kukaan kunnon kasvattaja ei varaa mitään pentua kenellekään etukäteen. Aioin siis kysellä muutamasta mahdollisesta paikasta pentua, että pääsisin katsomaan ja potentiaalisten ostajien listalle.

Ap.

Vierailija
15/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tässä teet jo kaksi virhettä. Kasvattajat eivät tykkää tekstareista, eivätkä hintatiedusteluista ekassa yhteydenotossa.

Mun mielestä on ihan ok kysellä, että onko pentuja enää edes jäljellä ja vähän sitäkin, että millä numerolla se hinta alkaa tekstiviestitse.

Vierailija
16/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tässä teet jo kaksi virhettä. Kasvattajat eivät tykkää tekstareista, eivätkä hintatiedusteluista ekassa yhteydenotossa.

Mun mielestä on ihan ok kysellä, että onko pentuja enää edes jäljellä ja vähän sitäkin, että millä numerolla se hinta alkaa tekstiviestitse.

sillä tiedän sen tarpeeksi suurinpiirtein. Tarvitsisin nyt vain jonkun tosi hyvän selityksen, mikseivät kasvattajat hyväksy sitä, että sulla on joku tilanne auki jonkun toisen kasvattajan kanssa. Eikä kasvattajallekin ole pääasia, että oikea koira ja ihminen kohtaavat eikä se, että joku on varannut koiran juuri sinulta? Väärä koira väärällä ihmisellä on kai kasvattajallekin huono juttu, olen luullut.

Ap.

Vierailija
17/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa pentujaan huolellisesti, ja tuntee ne parhaiten. Jollain tunnin katselukeikalla et valitettavasti opi tuntemaan pentua samassa määrin kuin kasvattaja. Riippuu niin paljon esim. pentujen unirytmin vaiheesta, miltä ne milloinkin vaikuttavat. itse yleensä katson kullekin pennunostajalle pari sopivan oloista pentua pentueesta, ja keskustellen niistä on sitten päätetty, että kuka pentu minnekin päätyy. Mielestäni olen hyviä valintoja tällä menetelmällä tehnyt.

T. Se kasvattaja, olisko ollut kolmonen, joka ei pentua sinulle olisi tällä perusteella pentua myynyt

Vierailija
18/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaja ei saa olla aktiivinen useampaan suuntaan. Ellei pentueessasi olekaan kullekin "sopivaa" pentua (sukupuoli, väritys, luonne, kuulo), mitä sitten tehdään? Pennunostaja on odottanut sinun pentuasi, eikä sellaista olekaan. Tekeekö ostaja kompromissin vai jääkö odottamaan tulevia? Miksi hän ei saa pitää tilannetta auki usemapaan suuntaan? Varsinkin jos pennun luovutusajankohta on syystä tai toisesta oltava mielellään joku tietty? Pentuja olisi useammalla suunnalla eikä saisi olla kiinnostunut kuin yhdestä? Tämä ei mene minun jakeluun? Paitsi jos ymmärrän tilanteen kasvattajan kannalta loukkauksena, että hänen pentunsa ei olisikaan ostajan kannalta se paras.

Ap.

Vierailija
19/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään sulla ei ole velvollisuutta ottaa siltä yhdeltä, tutulta kasvattajalta. Olet vapaa tekemään, miten haluat -mutta siinä olet oikeassa, että jos joku on sairas ja katala maailma niin koirapiirit.

Sinuna tekisinkin niin, että kyselet pentuja useammasta paikasta ja käyt katsomassakin pentuja. Et siis varaa pentua mistään. Kas sitten kun se varauksen teet niin sehän tarkoittaa, että olet ostamassa ko.pennun.

Itsellänikin oli koira haussa (uusi rotu), olimme jo tehneet varauksenkin, mutta pentu ei sitten vastannut tavoitteita (haimme näyttelykoiraa ja pentu alkoi 5-viikkoisena näyttää selvästi kotikoiralta, joten varaus peruttiin -mitään maksua en maksanut.)

Mutta en kyllä olisi ikimaailmassa kehdannut pitää samaan aikaan pentuvarausta jonnekin toiseen kenneliin.

Rehellisyys kannattaa näissä asioissa. Kerro, mitä etsit ja onko millaiset jonot pentueelle... ja sitten kun tiedät, mitä haluat niin teet vasta varauksen.

Vierailija
20/26 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja nyt se meidän varaus siis peruuntui niin nyt me sitten odotamme ja mietimme, mitä teemme seuraavaksi. Ei mulla ainakaan ole semmoinen ajatusmaailma, että se pentu pitää saada "nyt-just-heti-äkkiä" vaan olen valmis odottamaan sitä oikeaa pentua vaikka 2vuotta. Tämä siksi, että etsin näyttelykoiraa... jos hakisin vain kivaa seurakoiraa niin olisin sen varaamani pennun tietty pitänyt.

Hyvää pitää odottaa.

Lisäksi olen havainnut, että kun niitä kasvattajasuhteita vaalii niin saa paremman pennun eli pääset valitsemaan "päältä" tai siis se kasvattaja katsoo sulle sen parhaan pennun ja muut jaetaan sitten sun jälkeen.