Yläasteen jälkeen? (jos on oppimisvaikeuksia)
Mihin teidän yläasteelaisenne on sijoittuneet ysin jälkeen jos todistus on ollut heikko ja/tai on oppimisvaiksia? Meillä nyt seiska menossa mutta kovasti mietin jo tulevaa ja toivon että a)oppimiseen saadaan tolkkua (joo, ontehty vaikka mitä ja tehdäänkin) ja b) murrosikö taittuisi ja järki sitä kautta lisääntyisi.
Ajattelen nyt että varmaan hyvä käydä kymppi ja kypsyä siellä ja kenties parantaa todistusta mutta sen jälkeinen on arvoitus...
Miten teillä?
Kommentit (22)
Ava, eli ammattiopintoihin valmentava koulutus. Kestää vuoden, on virallisesti erityisopetusta. Pienet ryhmät, erityisopettaja. Ei tarvitse olla diagnoosia tai muuta, oppimisvaikeudet riittää. Siellä tehdään automaattisesti hojks.
Oma lapseni kävi tuon koulutuksen, kesti yhden vuoden. Sitten haki ammattikouluun joustavalla haulla ja pääsi juuri sille linjalle mille halusi. Sai ammattikouluunkin hojks:n. Lapsellani on paha lukihäiriö.
Opon pitäisi tietää tuokin vaihtoehto.
Meillä mies ei päässyt ysin jälkeen mihinkään kouluun. Yläasteen opo kuitenkin osasi hyvin neuvoa, mihin kannattaa kysellä varapaikkoja ja Amispaikka avautui viikkoa ennen koulujen alkua. Nyt mies on automaatioasentaja, (korkeimmin palkattuja ammattikoulupohjaisia töitä) vaikka koulu ei todellakaan kiinnostanut ikinä. Itse lukion käynyt amk opiskelija, joka pääsi yli 9 ka peruskoulusta. Sitten rupesi tökkinään opiskelu ja nyt teen alan sijaisuuksia ja kodinhoitajahommia. Tyytyväinen olen työllisyyteeni, eli ei koulutus ja arvosanat ole kaikki kaikessa vaikka helpottaa kyllä elämää. Itse hain töihin heti kun ikää riitti ja sitä kautta "edennyt" uralla ja elämässä. Tärkeintä on reipas ja tunnollinen asenne sekä suhteet, jotta pääsee kiinni työelämään.