Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikseivät kaikki osta talopakettia?

Vierailija
21.01.2013 |

Katselin talopakettien (avaimet käteen -periaatteella) hintoja ja jos niihin on uskominen, ihmettelen, mikseivät kaikki osta sellaista. Hinta on kohtuullinen eikä itse arvitse tehdä juuri mitään.

Vai olenko väärässä? Tuleeko muita kuluja kuin talopaketin hinta ja tontti? Entä joutuuko joka tapauksessa hommiin, vaikka ostaisi avaimet käteen -talon?

Kellään kokemuksia?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ei mahdu ohittamaan. Ihan hyvä että niitä menee vaan harvakseltaan.

Vierailija
2/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustukset eivät esim kuulu yleensä pakettiin. Sisutusratkaisut pitää tehdä joka tapauksessa. Ihan riittävästi saa työmaalla juosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska jotkut haluavat rakentaa itse joko alusta loppuun tai ainakin osittain itse, koska talopaketti avaimet käteen- toimituksena on tietenkin kalliimpi kuin sellainne, jossa oman työn osuus on suurempi, koska...

Vierailija
4/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muun muassa kaikki tontin pohjatyöt ja perustustyöt (voivat tulla todella kalliiksikin, jos tulee yllätyksiä esim. maaperä upottavaa -> joudutaan paaluttamaan), vesi- ja sähköliittymät ym.

Ja tietysti sitten pihan laittaminen maksaa aina.

Avaimet käteen -toimituksessakin joutuu tekemään käytännössä valvontaa itse JA paljon etenkin siivoustyötä + aikaa menee materiaalien valintaankin ym.

Tutustu aiheeseen esim. rakentaja.fi -sivustolla. Tämä on hieman huono foorumi.

Vierailija
5/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis erotuksena valmiina ostettuun, jo sisäänajettuun taloon.

Vierailija
6/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle koti on muutakin kuin halvat seinät. Mielestäni valmistalot ovat persoonattomia ja toistensa kopioita. Toki pohjaratkaisua voi muuttaa lisämaksusta. Itse pidän enemmän vanhoista taloista. Ja kaikki eivät halua asua omakotitalossa (ilmeisesti suurin osa, käsittääkseni suurin osa suomalaisista asuu kerrostalossa).

Talopaketin hintaan lisätään vielä pohjatyöt ja putkityöt, ehkä vielä jotain muuta? Mutta käsittääkseni "avaimet käteen" tarkoittaa sitä, että itse ei tarvitse tehdä mitään jos ei halua.

Vierailija
7/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustukset eivät esim kuulu yleensä pakettiin. Sisutusratkaisut pitää tehdä joka tapauksessa. Ihan riittävästi saa työmaalla juosta.

avaimet käteen -talojen rakentajat eivät siivoa mitään, joten itse on hoidettava roskat ja rakennusjätteet pois jotta työt voi jatkua.

Maatyöt ja peustukset tosiaan ei kuulu yleensä myöskään avaimet käteen -toimitukseen. Eikä välttämättä ulkomaalaus.

Itse rakennutettiin talo avaimet käteen -periaatteella, ja kyllä vain silloinkin mies joutui raksalla viettämään iltojansa. Päivällä olivat rakennusmiehet töissä, illalla mies siivosi.

Vierailija
8/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisi kyllä asua omakotitalossa, mutta se ei toki kaikille ole mahdollista syystä tai toisesta.

Vierailija
9/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontille ei voi vain lätkäistä sitä taloa, vaan on usein louhittava tai paalutettava tai vaihdettava maamassoja. Se maksaa usein kymmeniä tuhansia. Näitä ei toki tehdä itse, mutta valvoa pitää ja suunnitella ja tilata kaikki urakoitsijat. Sähkö- ja vesiliittymät maksavat sekä lämmitysmuoto, esim. maalämpö 20 000 asennettuna.

Talot sitten, ne ovat sisusteiltaan usein peruslaatua, ja esim. kaappeja on minimimäärä, sauna on karvalakkimallia, takka pieni ja tehoton. Yleensä ihmiset haluavat vähän enemmän ja siitä taas voi tulla tuhansia lisää laskua. Kaikki seinien siirrot, lisäikkunat, katokset ja ovet maksavat kukin. Talon hinta nousee herkästi ainakin 20 000 euroa. Jos haluat autokatoksen tai tallin, se maksaa 20 000-40 000 euroa.

Tontille on kiva saada kasveja ja nurmikkoa, jotka maksavat myös kasvualustoineen.

Itse on yleensä huolehdittava esim. siivouksesta ja tavaroiden ja rakennusmateriaalien suojaamisesta kokonaan, sekä kiintokalusteiden sisään kantamisesta. Kaikenlaisia pikku hommia tontilla on, siellä on käytävä usein ja valvottava itse hommaa, vaikka onkin vastaava mestari palkattu. Ei voi vain katsella tontin reunalta kun tupa kohoaa.

Tässä nyt jotain, mitä tulee mieleen.

Vierailija
10/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes avaimet käteen -taloissa. Rahti voi maksaa helpostikin kymmeniätuhansia.

Vierailija
11/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut en oo vakavissani ryhtymässä rakentamaan, joten av-mammatietämys saa riittää.

Kyllähän tuohon tuntuu paljon muutakin kuuluvan kuin pelkkä muuttolaatikoiden roudaaminen. Hautaan siis tämän suunnitelman yhtä syvälle kuin missä se ennen tätä päivää oli.

Ap

Vierailija
12/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakotitalon. Saimme 200 neliötä juuri sellaisia huoneita kuin itse halusimme. Seinärakenteet ovat taatusti terveet, eristettä on tarpeeksi, työn jälki on hyvää. Hartiapankilla tehtiin ja koville otti, mutta olemme tyytyväisiä. Halvemmaksikin tuli kuin talopaketin ottaminen.

Monissa talopaketeissa on kritisoitu juuri sitä, että käytännössä seinärakenteet ovat susia, eristystä on niukalti, se voi olla väärin asennettua jne. Asennustyö on ulkoistettu jollekin paikalliselle alihankintafirmalle, jolla ei välttämättä ole paljon kokemusta. Olikohan se Älvsby, josta on tullut eniten valituksia kuluttajaneuvontaan. Valituksia työn jäljestä, laadusta ja sopimusrikkeistä kuulemma tulee kuukausittain, jopa viikottain eri firmojen talopaketeista, siitä oli joku aika sitten Kuningaskuluttajassa vai mikä se ohjelma nyt onkaan.

Vierailija
13/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sanotaan et lopulliset rakennuskustannukset on n. 3x talopaketin hinta.

Vierailija
14/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sanotaan et lopulliset rakennuskustannukset on n. 3x talopaketin hinta.

talopaketti kun voi tarkoittaa vaikka pelkkää "säältä suojaan" valmiutta (eli ulkoseinät ja katto päälle, sisältä täysin kesken).

Vierailija
15/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kolme kertaa 150000? Hienoa.

Vierailija
16/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko sitä taloa on suole rakentaa. Normaalille tontille tekee pohjat 10 000 eurolla helposti. Sähkö- ja vesiliittymät maksaa sen kuin maksaa, joko vähän tai paljon riippuen kuinka kaukaa vedetään.

Teijo talo taitaa olla ainoa talo joka on oikeasti avaimet käteen

Vierailija
17/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli iso kasa harkkoja pihamaalle ja talon piirustuksen arkkitehdiltä :D

Vierailija
18/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua omakotitaloa. Mä haluan ullakkokämpän helsingin katajanokalta.

Vierailija
19/87 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua omakotitaloa. Mä haluan ullakkokämpän helsingin katajanokalta.

Valtavat vastikkeet ja kokoajan jotain remppaa josta ei voi itse päättää.

Vierailija
20/87 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 me ratkaistiin asia kellarilla.

Eikä siihen siksi olisi rakennuslupaakaan saanut. Meillä sitten tarvittiin muitakin erikoistiloja (työtilat), joten siksi ei valmistaloa.

26