Veriryhmädieetti - totta vai humpuukia? Kokemuksia?
Veriryhmädieetti siis perustuu ajatukseen, että veriryhmät ovat kehittyneet ns. evoluution kautta kronologisesti: ensin oli vain O joka oli ainoa veriryhmä kivikaudella, sitten A agraari-ihmiselle, sitten B paimentolaisille ja lopuksi AB nykyaikaiselle sekaravinnon syöjälle. Ihmisen ihanteellisin ruokavalio määrittyisikin juuri periytyneen veriryhmän avulla.
Esim. itse olen veriryhmältäni O, joka voi tämän opin mukaan parhaiten syömällä lihaa ja eläinproteiinia & välttämällä maito- ja vehnätuotteita. Melko lailla karppausta siis pitäisi harjoittaa.
Mieheni taas on veriryhmältään A, jonka pitäisi välttää liha- ja maitotuotteita ja suosia agraari-ihmisten tapaan kasviksia & makrobioottista ruokavaliota.
Onko kenelläkään kokemusta aiheesta? Ei tuo minusta nyt ihan hatusta vedettyä ole, mutta hieman silti mietityttää ikuisena skeptikkona.
Kommentit (10)
Monia hedelmien ja erityisesti appelsiinien syönti laihduttaa, veridieetin mukaan O:n pitäisi välttää juurikin appelsiineja! Koin itse ahaa-elämyksen tämän tiedostettuani muutama vuosi sitten. Olin vuosikausia syönyt talvikaudella aina niin edullisia ja maukkaita appelsiineja kuin mielipuoli ja ihmettelin aina, kun painoa vain tuntui kertyvän vaikka korvasin kaiken epäterveellisen (jätskit, karkit, suklaan) terveellisillä appelsiineilla. Katin kontit ne mitään tervellisiä mulle olleetkaan, lihottivat vain mokomat!! Sama juttu appelsiinimehunkin kanssa.
Kaikki tietty toimii kun tarpeeksi uskoo
kai sitäkin vois joskus kokeilla. Ehkäpä toimii toisilla ja toisilla ei?
Monia hedelmien ja erityisesti appelsiinien syönti laihduttaa, veridieetin mukaan O:n pitäisi välttää juurikin appelsiineja! Koin itse ahaa-elämyksen tämän tiedostettuani muutama vuosi sitten. Olin vuosikausia syönyt talvikaudella aina niin edullisia ja maukkaita appelsiineja kuin mielipuoli ja ihmettelin aina, kun painoa vain tuntui kertyvän vaikka korvasin kaiken epäterveellisen (jätskit, karkit, suklaan) terveellisillä appelsiineilla. Katin kontit ne mitään tervellisiä mulle olleetkaan, lihottivat vain mokomat!! Sama juttu appelsiinimehunkin kanssa.
kun minä, jonka veriryhmä on myös O, olen popsinut appelsiineja lähes päivittäin parin viime kuukauden ajan ja olen silti laihtunut vuoden vaihteesta 5 kg. Ja olen siis toki syönyt muutakin kuin appelsiineja, ruokavalioni on terveellinen ja monipuolinen, enkä ole ollut millään kitudieetillä.
Minulla on sellainen käsitys, että tuo veriryhmädieetin perusteet ovat tieteen näkökulmasta ihan kukkua. Mutta jos se jollakin toimii, niin silloihan se (sen ihmisen kohdalla) toimii, ihan niin kuin mikä tahansa muukin dieetti.
Tuo on täyttä humpuukia. Veriryhmä ei vaikuta mitenkään siihen, millaista ruokaa elimistö tarvitsee. Millähän mekanismilla punasolujen päällä ja plasmassa olevat pienet, vain verisoluihin reagoivat vasta-aineet voisivat vaikuttaa ruokavaliotarpeisiin? Aivan, eivät mitenkään. Minulla on muuten B-veriryhmä ja olen allerginen maitoproteiinille.
Hesari jo kirjoitti tosta monta vuotta sitten.
mutta en usko, että appelsiinit lihottavat ketään :D
Minäkin suhtauduin hyvin epäluuloisesti tätä dieettiä kohtaa, kun kuulin siitä. Sitten aloin lueskella siitä enemmän ja kun vertailin meidän kahden ryhmän ruoka-aineita listalla siihen, mitä syömme, oli hassua nähdä, että noin puolet ruoista, jotka minä syön, on suositeltavien listalla O-veriryhmälle. Samoin mieheni kohdalla. Sen jälkeen aloin karsia epäsopivia ruoka-aineita pois, kuten perunan ja sianlihan molemmilta ja painot alkoivat vähentyä. Nyt on mies laihtunut 103 kilosta 86 kiloon ja minä vähemmän, 90 kilosta 82 kiloon. Kaikkia epäsopivia en ole poistanut, esim. kahvia. Mutta yritetään eteenpäin, Kun laihtuu tällä tavalla, nousee oma luottamus itseen: Hei, tämä onnistuu ilman mitään pillereitä ja treenaajia!
Kyllä voi olla kasvissyöjä 0-veriryhmään kuuluvakin. Onhan siinä listassa tosi paljon vihanneksia ja hedelmiä, kunhan jättää epäsopivat pois.
olen myös O, mutta kasvissyöjä. Siksi korkea eläinproteiini arveluttaa todella paljon. Mitenköhän sen voisi kivikaudelle sopivalla tavalla korvata? ;)
Toisaalta, ehkä syömällä verityypin mukaan voisin olla paljon paremmassa kunnossa. Vaikka syön kaiken järjen mukaan huipputerveellisesti, en rehellisesti sanottuna voi kovin hyvin fyysisesti. Jospa se siis johtuukin mun elimistöni yksilöllisistä vaatimuksista jotka eivät täyty kun syön väärän verityypin ruokaa?