Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni teistä on joutunut oikeusteitse vaatimaan isältä elareita lapsille?

Vierailija
07.03.2012 |

Lasteni isä ei siis suostu vapaaehtoisesti maksamaan elatusta lapsillemme. Lastenvalvojalla ei saatu sopimusta aikaiseksi. Tähän mennessä lasten elarit on maksanut KELA, mutta nyt se ei enää onnistu.

Asiallisia kommentteja ja kokemuksia, kiitos. Olitteko tyytyväisiä oikeuden päätökseen?

Ja turha kysyä että mitäs menit tekemään lapsia itsekkään k-pään kanssa, koska vastaan nyt heti kättelyssä että tein virheen miehen valinnassa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko pyydät? Paljonko isä tarjoaa?

Vierailija
2/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä tarjoaa 0 euroa. Minä ottaisin mielelläni edes 150 €/lapsi. Olen kuitenkin matalapalkka-alalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei kela maksa enää?

Vierailija
4/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä on aiemmin ollut 0-tasolla, mutta nyt kuulemma asumiskulut pienentyneet, joten hänellä olisi lastenvalvojan mukaan varaa elättää. Kelahan ei maksa mitään, jos meillä ei ole lastenvalvojalla vahvistettua elatussopimusta. lastenvalvoja ei kutenkaan suostu tuota 0-sopparia vahvistamaan. Mua ei todellakaan haittaisi tulisiko raha isältä vai Kelasta.

AP

Vierailija
5/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lastenvalvoja ei nolla sopimusta vahvista, ilmoitat isälle, että sopimus tehdään lastenvalvojalla tai viet asian oikeuteen. Anna hänelle määräaika, mihin mennessä paperit on oltava allekirjoitettuna.

Jos ei allekirjoita, viet asian oikeuteen. Isä tullee järkiinsä, koska tulee aika kallis tikki myös sinulle mutta elatusvelvollisuus on olemassa.

Vierailija
6/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ei tule tulemaan järkiinsä, koska jos olisi fiksu ja vastuuntuntoinen mies, en olisi hänestä eronnut. Oikeuteen meneminen ei minulle tule olemaan kallista, koska olen pienituloinen ja näin ollen minulla on oikeus käyttää oikeusaputoimistoa.

Ja todellakin olen nyt taistelemassa vain tästä 150 €/lapsi, enempää en vaadi.

Vierailija
7/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä on pienituloinen voidaan elatusmaksu vahvistaa myös alle sen 147 € minkä Kela maksaa. Isä maksaisi siis sopimamme summan ja kela erotuksen 147 € asti. Eikö lastenvalvoja kertonut tästä?

Vierailija
8/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenvalvoja ei kertonut tuollaista. isä oli vaatinut 0-sopparia, ja lastenvalvoja ei tätä hyväksynyt koska isällä on yhteinen asuntolaina jonkun toisen henkilön kanssa, mutta kuitenkin asuu yksin tässä asunnossa. Lastenvalvojan mukaan isän asumiskulut puolitetaan tämän toisen velallisen kanssa vaikka he eivät ainakaan maistraatin mukaan asu yhdessä. Eli tämän vuoksi pienituloiselle isällä nyt on sitten elatuskykyä kuulemma, kun asumiskulut vain puolet ilmoitetusta.

Lastenvalvoja ei suostu sopparia vahvistamaan, enlkä siis voi hakea elatustukea Kelalta.

AP

Vierailija
9/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tässä elelen jo kolmatta kuukautta vailla minkäänlaista elatustukea, isältä tai Kelalta. Ja itse olen hyvin pienituloinen, että tiukkaa tekee.

AP

Vierailija
10/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimi on siinä vain sen takia, että laina on saatu, on tilanne eri. Jos laina on ja sanalla, kumpikin velallinen vastaa siitä kuin omastaan. Kinkkiseksi meni tämä juttu nyt!

Vierailija
11/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summaa on myöhemmin todella vaikea korottaa.

Vierailija
12/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ainahan vaatia voi, mutta jos ei ole rahaa maksaa, niin tyhjästä on paha nyhjästä. Onneksi näihin elatusmaksuihin on tehty kaava, että saadaan vaatijat ruotuun.

En vähättele etävanhemman elatusvelvollisuutta, mutta nämä vaatijat ovat oma lukunsa. Ap ei ole tämmöinen, mutta kyllä näitä juttu on kuultu missä vaatimukset ovat ihan omaa luokkaansa.

Vierailija
13/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

trendi tuntuu valitettavasti olevan, että isät (tai etävanhemmat yleensä) ajattelevat vanhemmuuden tältä osin loppuvan eroon, elikkä lapset eivät eron jälkeen "tarvitse rahaa". Kuitenkin nämä samaiset luuserit elävät ihan mukavaa elämää, jossa köyhyydestä ei ole tietoakaan. On varmasti mukavaa lastenkin sitten aikanaan hoksata, että faija ei halunnut osallistua elätukseeni latin latilla...

Ap; tsemppiä oikeustaisteluun! Eikös oikeuskulut mene väistämättä etän maksettavaksi jos se tuomitaan maksajaksi ( ja miksi ei tuomittaisi, jos kuitenkin on ihan työssäkäyvä ihminen???) ja tosiaan sinä saanet oikeusaputoimistosta asianajajan.

Siis ainahan vaatia voi, mutta jos ei ole rahaa maksaa, niin tyhjästä on paha nyhjästä. Onneksi näihin elatusmaksuihin on tehty kaava, että saadaan vaatijat ruotuun.

En vähättele etävanhemman elatusvelvollisuutta, mutta nämä vaatijat ovat oma lukunsa. Ap ei ole tämmöinen, mutta kyllä näitä juttu on kuultu missä vaatimukset ovat ihan omaa luokkaansa.

Vierailija
14/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP