olisiko nyt hyvä aika ostaa sijoitusasunto?
minulla ja puolisollani olisi tilillä puolikkaan kaksion verran rahaa, asuntolaina on maksettu. Ostaisimmeko sijoitusasunnon? lainaa siis pankista loput? vai mikä kannattaisi tässä taloustilanteessa?
Kommentit (10)
Mikset perehtyisi johonkin muuhun sijoittamiseen?
Mielestäni asuntojen hinnat ovat nyt pääsääntöisesti korkealla ja tuotot alhaalla. Vuokratuottoa ei saa kovin paljoa ja asuntojen hinnat eivät ole tainneet koskaan olla korkeammalla?
Riippuu siitä, mistä ostaa. Helsingistä ei missään nimessä kannata ostaa, sillä hinnat ovat niin pilvissä.
Mutta sellaiselta alueelta, missä hinnat ovat alhaisemmalla tasolla ja lähellä vaikkapa joku opinahjo, voisi olla fiksuakin. Esim. Tampereen Hervannassa on halpoja kämppiä ja TTY:ltä riittää opiskelijoita vuokralaisiksi.
Mikset perehtyisi johonkin muuhun sijoittamiseen?
Mielestäni asuntojen hinnat ovat nyt pääsääntöisesti korkealla ja tuotot alhaalla. Vuokratuottoa ei saa kovin paljoa ja asuntojen hinnat eivät ole tainneet koskaan olla korkeammalla?
asuntosijoittaminen kiinostaa, koska tuntuu että se on varsin pääomaltaan turvattua ja tuotto on tasaista, kuukausittaista. En haluaisi tässä taloustilanteessa ottaa isoja riskejä.
laskeskelin, että vuokratuotto olisi n 6-7% asuntoon menevistä rahoista.
joten asuntojen arvo todennäköisemmin jatkossa laskee kuin nousee. Siinä mielessä ei maailman paras hetki ostaa sijoitusasuntoa. Oman asunnon kanssa asia olisi vähän eri, koska se on paremminkin lähinnä tapa säästää vuokramenoissa, ja mahdollinen huonoon aikaan ostaminen hieman neutraloituu, jos pysyy asunnonomistajana lopun ikäänsä.
Jos olisitte ottamassa huomattavan summan sitä lainaa, ja saisitte sitä aika nopeasti lyhennettyä, ajatusta voisi pitää kannattavana sikäli, että korot ovat toistaiseksi alhaalla.
Ja onhan se arvonnousukin _mahdollista_. Kukaan ei tiedä varmaksi, kuinka kauan nousu vielä jatkuu ja millainen lasku sitten on edessä. Itse olen tyytyväinen, kun ostin asuntoni kymmenen vuotta sitten, mutta muistan hyvin kun silloin ongelmoin, kun asuntojen hinnat olivat nousseet niin hirmuisesti! Olin melko varma, että ostin huonoimpaan mahdolliseen aikaan. Nyt kämppäni arvo on tuplaantunut.
Mutta sijoituksia tehdessä kannattaisi kyllä vertailla muihinkin vaihtoehtoihin. Jos vaikka ostaa osakkeita kehittyviltä markkinoilta, joissa talous on huimassa nousussa, voi saada paljon paremman tuoton kuin asunnosta Suomessa. Toisaalta itse olen siinä mielessä tyypillinen nainen, että pidän enemmän konkreettisista sijoituskohteista.
Vaikea kysymys vastattavaksi!
taloustilanne ole se, ettei tästä selvitä kuin rahaa painamalla, ts inflaatio kiihtyy.
kannattaa laittaa rahat asuntoon tai jonnekin muualle, ei ainakaan pitää tilillä!
t. harrastajasijoittaja
Nyt on ostajan markkinat. Varmasti saat jatkossa hyvän voiton. Varsinki jostain lomakohdealueelta uudehkoa asunto, ne on halpoja.
Nyt on ostajan markkinat. Varmasti saat jatkossa hyvän voiton. Varsinki jostain lomakohdealueelta uudehkoa asunto, ne on halpoja.
ei ole ehkä kovin kätevää hoitaa sijoitustaan toisessa maassa. itte ostaisin samalta paikkakunnalta, olisi vaivattomampaa vahtia vuokralaisia. ja onhan niitä jotain kiinteistösijoitusfirmojakin, joiden kautta voi sijoittaa, ei tarvitse itse hoitaa. en sitten tiedä onko irlannissa.
omalla rahalla. se on jo sijoittamista.
koska inflaation johdosta sen lainan arvo vähenee koko ajan, samaan aikaan kun lainalla hankitun sijoituksen arvo mahdollisesti/toivottavasti nousee. Tästä syystä suuret ikäluokat selvisivät asuntolainoistaan korkeista koroista huolimatta: hurja inflaatio söi ne.
Pitää kuitenkin muistaa, että noin kovaa inflaatiota ei ole varmaankaan enää ikinä tulossa, koska taloutemme on euroalueeseen liittymisen myötä muuttunut vakaammaksi. Sen varaan ei siis kannata paljon laskeskella.
jos vaan sopiva löyttyisi oikealla hinnalla!