Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

osallistuuko teillä teinit kotitöihin?

Vierailija
07.03.2012 |

Olkkarissa, keittiössä ym siivoukseen? mites oma huone, kun monessakin paikassa tullut ilmi, että eläköön miten lystää. Onko siis imuroitava koko talo paitsi oma huone, jos ei sitä halua?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kahta kysymystäkään etteikö osallistuisi, ei se perustu vapaaehtoisuuteen.

Vierailija
2/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai tekeekö sen oma-alotteisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman huoneen hoitavat miten haluaa, mutta muualta pitää tehdä silloin, kun niistä on sovittu.

Nuorempi siivoaa pikkuvessan ja kylpyhuoneen. Isompi hoitaa tiskejä sekä koko kämpän imuroinnin. Kaikkea muuta sitten tarvittaessa.

Vierailija
4/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläkerran oleskeluaulan, sekä heidä oman wc:nsä siivoaminen kuuluu 11+13v tytöille viikorahaa vastaan. Lisäksi vievät välillä roskapusseja, tyhjentävät tiskikonetta, hakevat pyykkinsä narulta ja viikkaavat kaappiin. Nämä ainakin, välillä auttelevat ruuanlaitossa.

Vierailija
5/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitää olla muistuttamassa tai komentamassa.

Vierailija
6/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuminen tulee ihan luonnostaan, kun ovat olleet pienestä pitäen osana perheen yhteistyötä.

Vierailija
7/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläkerran oleskeluaulan, sekä heidä oman wc:nsä siivoaminen kuuluu 11+13v tytöille viikorahaa vastaan. Lisäksi vievät välillä roskapusseja, tyhjentävät tiskikonetta, hakevat pyykkinsä narulta ja viikkaavat kaappiin. Nämä ainakin, välillä auttelevat ruuanlaitossa.

on perushuttua.

Vierailija
8/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jo hetken pelännyt, ettei nykynuorison tarvitse tehdä kotona mitään. Onneksi taidan olla tavannut sen poikkeuksen

Vierailija
9/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on tarkka (mielestäni jopa niuho) minä suurpiirteinen ja poheemi, mutta nautin kyllä siisteidestä, vaikka voin elää paljoa kärsimättä sotkussakin.

Meillä kolme poikaa, joista vanhin 9v. Pojat olen opettanut (huh) viemään vaatteensa pyykkiin. Yhtäkään sukkaa ei ole tarvinnut itse nostaa lattialta. Eilen opettelimme yhdessä vaihtaamaan lakanoita. Olen aika laiska ja mukavuuden haluinen, joten olen todennut tämän olevan helpoin tapa. Opettaa tavoille jo pienenä.

Kaverit ei pääse jos huone epäsiisti, joten se on tehonnut hyvin. Kavereita kun tulee kylään, niin saavat itse täyttää patjat ja laittaa lakanat ja huolehtia ne pyykkiin. Tietenkin autan, mutta saavat itse nähdä vaivaa. Kavereita käy usein.

Vielä ei auta muissa kotitöissä, mutta varmasti laitan jotain pikkujuttuja tekemään tai vähintään huolehtimaan omanhuoneen kaikki. JOpa ikkunan pesun. Eivät ole sitten aivan avuttomia,kun joskus haluavat itsenäistyä ja lentää pesästä.

Mut luulen,että mitä pienempänä opettaa sitä helpommin menee isoilla. Murrosikäistä voi olla vaikeampi patistaa kotitöihin,jos ei ole pienenäkään ottanut tavaksi. Nyt jo huomaan, kuinka kuin automaattisesti kuusi ja neljä vuotiaat, vievät likaiset vaatteensa pyykkikoriin, niistä ei ole tarviinnut taistella, niin kuin esikoisen kanssa aluksi piti.

Laiska äiti :)

Vierailija
10/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuminen tulee ihan luonnostaan, kun ovat olleet pienestä pitäen osana perheen yhteistyötä.

Meilläkin ovat olleet koko ikänsä osana perheen yhteistyötä, mutta nyt taitaa teiniys viedä voiton, tai ainakin yrittää.... Eli pakotettava on lähes aina.

Vierailija
11/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin ovat olleet koko ikänsä osana perheen yhteistyötä, mutta nyt taitaa teiniys viedä voiton, tai ainakin yrittää.... Eli pakotettava on lähes aina.

innokkaita kaikessa siivouksessa, mutta kyllä siitä enemmän pakkopullaa tulee, mitä enemmän ikää tulee, vaikka kuinka on tottunut tekemään säännöllisesti pienestä pitäen... Ja siis, meillä teinit siivoavat, usein pitää kyllä muistuttaakin, ja mitään palkaa eivät tästä saa. Viikkorahalla ei siis kiristetä.

Vierailija
12/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikkorahan edellytys on kotitöihin osallistuminen. Eli rahaa ei tule jos hommia ei ole hoidettu. Oletan, että teilläkin sentään jotain rahaa lapset saavat, vai eivätkö?

t.5.

Vierailija
13/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikkorahan edellytys on kotitöihin osallistuminen. Eli rahaa ei tule jos hommia ei ole hoidettu. Oletan, että teilläkin sentään jotain rahaa lapset saavat, vai eivätkö?

t.5.

Käytännössä siis kotitöistä maksetaan? En nyt ymmärrä...

Vierailija
14/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtjoja ei ole jos haluaa rahaa. Oma huone on siivottava perjantaina viimeistään ja kunnolla. Lisäksi pitää viedä roskia, käyttää koiraa ulkona, tyhjentää astianpesukonetta, siivota omat jälkensä jos ottaa jotain kaapista. Vessan peilikaapit siistiä ja katsoa välillä pienempien sisarusten perään.

Meillä teini haluaa itse pestä pyykkinsä vaikka mäkin sen tekisin samalla kun pesen muiden pyykkiä, mutta hyvä niin!

Vierailija
15/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että auttaa asiaan, että taustalla on totuttu tapa pitää huoneen siisteyttä yllä, jos murrosiässä siitä tulee pakkopullaa.

Murrosikäistä vois auttaa, jos saa vaikuttaa tekimiinsä hommiin. Mihin mennessä ne takee ja mitä tekee. Esim. saa valita ruokavuorona mitä tekee pitsaa vai pastaa, liha, kala vai kana keittoa. ynms.

t. laiska äiti

Vierailija
16/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin jos saan vielä poikalapsia. En halua kasvattaa yhtään lisää äidin paapomia mammanpoikia.

Itse jouduin teininä (ja nuorempanakin) joko hoitamaan pyykit tai astianpesukoneen. Vessaakin piti joskus siivota. Imuroida en tainnut juuri koskaan, äiti hoisi sen.

Vierailija
17/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.5.

mutta edellytyksenä ei ole siivous... Minusta te juuri maksatte kotitöistä, sillä jos niitä ei ole tehty, ei saa rahaa, mutta olen kai väärässä?

Vierailija
18/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.5.

mutta meillä lapset saavat aina sovitun kuukausirahan, se ei ole mitenkään sidoksissa kotitöihin.

Sitten ap:n kysymykseen, meillä teini osallistuu kotitöihin, välillä ihan vapaaehtoisesti, välillä täytyy komentaa. Nuorempi on vielä todella innokas auttamaan :)

Vierailija
19/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojalla undulatteja huoneessaan ja imuroi säännöllisesti mielellään.

t. laiska äiti

Vierailija
20/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi osallistuu vapaaehtoisesti, suorastaan oma-aloitteisesti ja yksi käskemällä.

Olen yksinhuoltaja ja talossa on siis kolme sotkevaa teini-ikäistä. Minä tietysti nypin ja siivoskelen joka päivä sitä sun tätä mutta yhtenä päivänä viikossa meillä on siivouspäivä jolloin jokainen osallistuu. Oman huoneen lisäksi kaikki siivoavat kaikkea.

Tämän lisäksi yksi teini tiskaa perheen kaikki tiskit, yksi pesee pyykit ja yksi käy kaupassa ja ulkoiluttaa koiraa. Näistä hommista jokainen saa kuukausirahaa. Viikkosiivouksesta jokainen saa palkinnoksi puhtaan kodin, ei muuta.

Pidin lähtökohtaisesti selvänä, että jokainen osallistuu yhteisen kodin puhtaanapitoon. Pienenä lapset tekivät mihin pystyivät ja mitä halusivat, yksi tykkäsi pyyhkiä pölyjä ja toinen imuroida. Sittemmin olen alkanut vaatimaan.

Uskon kasvattaneeni toiset huomioonottavia ja kodin töihin osallistuvia poikia.

Olen vaativa mutta reilu. Välillä oma-aloitteisuudesta saa vaikka jotain kovasti haluamaansa, ihan ex tempore :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi