Te, joiden lapsi on "virikehoidossa":
Kai tiesitte, että sille päiväkotipaikalle (ja etenkin tädelle päivälle ja viikolle) on vaihtehtoja? Ainakin Vantaalla toimii
- Avoimet päiväkodit, jotka ovat tarkoitettu kotihoidetuille lapsille ja vanhemmille
- On hoitopaikkatakuu, eli jos pikkusisaruksen takia jää kotiin, niin voi tehdä kirjallisen sopimuksen, että lapsi saa pitää hoitopaikkansa, kunhan aloitus tapahtuu elokuussa
- On lastenhoitopalvelu, jossa virikkeellistä toimintaa järjestää koulutettu henkilökunta enintään seitsemän tunnin ajan vanhemman satunnaisten menojen, asioiden hoidon, kurssin tms. ajan.
Vastaavia järjestelyjä on monissa kunnissa.
Miksi siis virikehoito kunnallisessa päiväkodissa??
Kommentit (35)
liikuntaesteinen. Saattui tapaturma, josta haluan kuntouttaa itseni. Olen periaatteessa työkykyinen, mutta kun en halua mitään remppoja vanhemmalla iällä, niin päätin alkaa liikkumaan useita tunteja päivässä henkilökohtaisen valmentajani ohjeiden mukaan. Isommat lapset liikkuvat välillä mukana, mutta pienempien kanssa en tähän kykenisi. Tarvitsen aikaa lepoon, jotta kuntoutumista tapahtuisi.
7.
Seli seli.
asiantuntijoiden mielestä ja myös omasta mielestämme ikäistään seuraa. Itse työttömänä täytyy olla koko ajan valmiudessa lähteä töihin. Itse ehdotin hoitoa parina päivänä viikossa, mutta pk:n johtajan mielestä ehdottomasti joka päivä hoitoon. Muuten hänen pitäisi ottaa toinen osa-aikalapsi eikä tarvittaessa pystyisi yhtäkkiä meille sitä kokoaikaista paikkaa järjestämään. Ja myöskin oman jaksamisemme takia (olemme jo iäkkäitä ihmisiä) on hyvä, että lapsella on muitakin verkostoja.
on kuntouttavalla paikalla asiantuntijoiden suosituksesta. On pk:ssa 3x3,5h/vko. Isompi koulussa ja pienempi kotona.
vein lapsen tarhaan ollessani kuukausia sairaslomalla.
Itse olen Vantaalta, mutta täällä matkaa lähimpään kerhoonkin tulee niin paljon että on lähes pakko olla auto käytössä. Joten pk tulee meille näin halvemmaksi.
mukaan tulevat ne, joilla ollaan sairaita tai lapsi on hoidossa jonkun kehitysviivästymän tmv. takia. Se ei ole virikehoitoa. Virikehoitoa on se, ettei varsinaista hoidon tarvetta ole, mutta pk-paikka otetaan/pidetään osa-aikaisena tai kokopäiväisenä, koska se on kivaa ja halpaa ja hoitopaikka säilyy ja voidaan pedata hoitopaikkaa nuoremmalle sisarukselle ja virkistytään ja virikkeistetään. Nykyajan lapset ovat aina säännönmukaisesti niin vilkkaita ja meneviä, että äiti on aivan käsi jo kavereita vaativan kaksivuotiaansa kanssa. Siispä virikehoitoon, ja kansa maksaa!
on kysessä lapsen etu. Jos lapsen tekee, niin pitäisi myös jaksaa hoitaa sitä. Olen itse perheeni vanhin lapsi ja osaan kuviteella, miten pahalta olisi tuntunut, jos äitini olisi hylännyt minut kuin vanhan jätteen päiväkotiin, kun tuli uusi kivempi vauva tilalle. Miettikää vähän!
mukaan tulevat ne, joilla ollaan sairaita tai lapsi on hoidossa jonkun kehitysviivästymän tmv. takia. Se ei ole virikehoitoa. Virikehoitoa on se, ettei varsinaista hoidon tarvetta ole, mutta pk-paikka otetaan/pidetään osa-aikaisena tai kokopäiväisenä, koska se on kivaa ja halpaa ja hoitopaikka säilyy ja voidaan pedata hoitopaikkaa nuoremmalle sisarukselle ja virkistytään ja virikkeistetään. Nykyajan lapset ovat aina säännönmukaisesti niin vilkkaita ja meneviä, että äiti on aivan käsi jo kavereita vaativan kaksivuotiaansa kanssa. Siispä virikehoitoon, ja kansa maksaa!
Olen ihmetellyt samaa.
Siis, oma muksuni on pk:ssa vaikka minä kotona kuopuksena kanssa mutta syynä on juurikin kehitysviivästymät. En ole koskaan ajatellut, että lapsi olisi virikehoidossa, enemmänkin se on ns. kuntoutusta.
päiväkotiin, johon hän on tottunut, mös vauvan synnyttyä syksyllä. Tosin vain alle 5 tunnin päiviksi, neljänä päivänä viikossa. En jaksa joka päivä kuskata lasta kerhoon tms. Oli väärin tai ei, käytän tätä lain sallimaa mahdollisuutta, josta uskon koko perheemme hyötyvän.
Jos lapsi olisi sattunut syntymään muutamaa viikkoa aikaisemmin eli edellisen vuoden puolella, hän menisi jo eskariin.
Te jotka esitätte ajattelevanne yhteiskunnan etua enemmän kuin omaanne, kai olette kieltäytyneet lapsilisistäkin, jos ilmankin pärjäätte? Annetaan lapsilisätkin vain niitä välttämättä tarvitseville ;-)
Mä en mieti pelkkää yhteiskunnan etua, vaan lapsen etua.
4 tuntia eskaria ja 4 tuntia pk:ta. Olisi järetöntä viedä johonkin muuhun ryhmään.
Tervetuloa reaalimaailmaan! Siinä ryhmät yhdistetään jos mahdollista ja lakkautetaan rakennukset jotta säästetään ylläpitomaksuissa ja tämä taas tietää hoitajien vähentämistä jos ryhmiä lakkautetaan.
Ei tarhaan ole koskaan yhtään helpompi päästä sisään, mutta kunnalla on 2 viikon velvollisuus hankkia lapselle hoitopaikka. Kenen pitäisi muka joustaa lähitarhapaikkansa toiselle? Kyllä jokainen lapsi on tasa-arvonen. Niitä muutospaikkoja haetaan ja saadaan.
Itse olen vienyt lapsia 4. lähimmälle tarhaan kun töissä kävin ja lapset oli hoidossa. Olis varmaan tarttenut valittaa naama norsun v*tulla?
Meillä on lapsi virikehoidossa, koska tuota ap:n mainostamaa hoitopaikkatakuuta ei todellakaan ole kaikissa kunnissa! Sen sijaan sisarus on etusijalla samaan päiväkotiin, eli kun esikoisella on mieluinen pk-paikka niin siitä on pidettävä kiinni, vaikka olen kuopuksen kanssa kotona, jotta olisi edes jotain toiveita saada nämä molemmat sinne samaan paikkaan kun ensi syksynä palaan töihin.
Niin minäkin mietin ennenkaikkea lapsen etua. Uskon vakaasti, että isolle lapselleni on hyväksi jatkaa päiväkodissa tuttujen hoitajien ja kavereiden kanssa, vaikkakin tosiaan vain puolipäiväisenä. Mutta en tästä enempää ala vääntämään kanssasi, teen kuten parhaaksi näen ja sinä voit tehdämkuten haluat.
25
liikuntaesteinen. Saattui tapaturma, josta haluan kuntouttaa itseni. Olen periaatteessa työkykyinen, mutta kun en halua mitään remppoja vanhemmalla iällä, niin päätin alkaa liikkumaan useita tunteja päivässä henkilökohtaisen valmentajani ohjeiden mukaan. Isommat lapset liikkuvat välillä mukana, mutta pienempien kanssa en tähän kykenisi. Tarvitsen aikaa lepoon, jotta kuntoutumista tapahtuisi.
7.