Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pk-tädit !! Mikä siinä on niin vaikeeta ulkoillessa olla niiden lasten kanssa!?!

Vierailija
06.03.2012 |

vaan täytyy keskittyä rupattelemaan sen työkaverin kanssa, että lasten naamat on ruvella? Ja ei tiedetä mitä on tapahtunut ja milloin

Teillä on taukonne päikkyaikaan ja on myös päästäjiä talo täynnä myös nukuttajallekin

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain aika mielenkiintoisen (ja toisaalta ihan varteenotettavan) näkökulman siihen, miksi päiväkodin hoitajat eivät "leiki" lasten kanssa.

Eli siis itse leikin siinä harjotteluni lomassa ulkoillessa lasten kanssa, halusivat mm. että annan vauhtia keinuissa. Ja minä sitten annoin, pitkän aikaa ja monelle lapselle.

Yksi hoitaja sitten ystävällisesti huomautti, että nykyajan lapsia pitäisi kannustaa tekemään asioita itse eikä tehdä heidän puolestaan, koska nykyajan vanhemmat tekevät niin paljon lastensa puolesta, etteivät nämä enää itse viitsi tehdä juuri mitään vaan passuuttavat itseään.

Ja tottahan se muuten onkin.

Ja siis ei hoitaja minua kieltänyt vauhtia antamasta, mutta sanoi että ei nyt kuitenkaan koko aikaa, että lapsille pitää antaa tilaa (kannustaa ja vähän patistaakin) oma-aloitteisuuteen.

Sitä en ollut tullut itse ajatelleeksikaan, kun olin aiemmin myös itse ihmetellyt mikseivät hoitajat juurikaan leiki lasten kanssa.

(ja tässä päiväkodissa lapsia kyllä valvottiin, vaikka heidän annettiinkin leikkiä keskenään).

Lapsen kanssa leikkiminen ja omatoimisuuteen kannustaminen on mielestäni kaksi täysin eri asiaa.

Ensinnäkin lasta voi hoivata vain niin kovin lyhyen aikaa, että itse ainakin haluan jättää lapsilleni vahvat muistot siitä, että äiti on rakastanut, pitänyt huolta, auttanut ja hoivannut.

Sen lisäksi olen huomannut, että kaikkein parhaiten se omatoimisuus kasvaa sillä, että tekee lapsen kanssa yhdessä. Ei siis niin, että vieressä käskyttää väsynyttä lasta eikä suostu auttamaan tämän apua pyytäessä. Vaan niin, että kannustaa ja rohkaisee yrittämään itse tekemistä, ja kehuu aina, vaikka ei kaikki niin nappiin just menisikään.

Vierailija
22/23 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äidit viitsivät itse hoitaa lapsiaan ensimmäiset vuodet. Usein se huono omatunto tulee sitten esiin siinä, että löydetään koko ajan huomauttelemista päiväkodin toiminnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, korjailen sulle pari väärinkäsitystä...

Olen samaa mieltä siitä, että on typerää juoruilla pihalla työtovereiden kanssa kun voisi leikkiä lasten kanssa... MUTTA, asia on niin, että leikkiessä parin kolmen lapsen kanssa ne 15 muuta jää helposti huomiotta vaikka kuinka yrittäisi katsella. Jos hoitaja seisoo sivummalla seuraamassa lasten leikkejä, hän pystyy säännöllisesti etsimään katseellaan jokaisen lapsen ja laskemaan lapsiluvun. Voimme myös tarkkailla tilanteita sivummalta, seurata miten erityislapselta (ja muiltakin) onnistuu leikki, eihän ketään kiusata, eihän kukaan kiiku vaarallisiin paikkoihin jne jne. Tiltanteiden ennaltaehkäisy on paljon helpompaa kun pidämme kokonaistilannetta silmällä etäämpää. Tämä on tutkittu tosiasia ja näin meitä on ohjeistettu toimimaan. Jos jotakin tapahtuu ja tulee vastuukysymys "missä olit kun tämä tapahtui", en voi painottaa kuinka väärin olisi, että vastaus olisi "leikin hiekkalaatikolla Nikon ja Riinan kanssa". Tämän lisäksi täytyy mainita, että on aina riski että lapsi luulee jotakuta suosittavan jos hoitaja leikkii hetken muutaman kanssa. Toki annamme vauhtia keinussa samalla kun seuraamme toisten leikkejä, tai jos olemme pienellä porukalla pihalla tai vastaavasti hoitajia on enemmän, yksi voi keskittyä leikkiin.

Tähän loppuun lisään myös sen, että emme suinkaan istu kahvilla koko päiväuni aikaa. Päiväuniaikaan on palavereja sekä paperitöiden tekoa, askartelujen valmisteluja ja suunnittelua. Lisäksi on aina lapsia jotka eivät nuku päiväunia lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme