Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko raskausajan sokerirasitustestistä kieltäytyä?

Vierailija
05.03.2012 |

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia sitten, kuinka järkevää se on. Ei raskausdiabeteksen toteamiseen ole mitään muita parempia keinoja. Aamun paastoverensokeri voi olla normaali sellaisellakin äidillä, jolla sokerit nousevat diabeettiselle tasolle aterian jälkeen. Virtsaankaan ei kaikilla raskausdiabeetikoilla erity sokeria.

Vierailija
22/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kolmannessa raskaudessa. Kakkosen kanssa kävin testissä, ja kaikki oli ok. Kolmosen kanssa en tuntenut sitä tarpeelliseksi.

Nyt on numero neljä, iltatähti, tulossa - ja huomenna menen testiin. Ikää on yli 40 ja painoakin liikaa. Edellisestä testistä on aikaa yli kymmenen vuotta, joten uusi testi tuntuu tarpeelliselta. Mitään oireita tai sukurasitusta minulla ei ole, joten aika luottavaisin mielin suhtaudun siihen, että mitään ei löydy. Mutta tuleepa testattua ja saan mielenrauhan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen raskaana ja lääkäri ehdotti sokerirasitusta. Sanoin etten mene, kun ei siinä ennekään ole mitään häikkää ollu. Ja asia jäi sikseen. Nämä lapset on ollu isoja syntyessään ja isoja myöhemminkin. Esim. 14 v poika on 185 cm pitkä.

Ja olen 40 vuotias.. Olisko se niinku pakollinen tässä iässä? Olen ihan loppu metreillä raskaana ja painoa on tullu vain 7 kiloa. Sf mitta kulkee kylläkin yläviivalla.

Vierailija
24/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä se, että en halua sitä turhaan tehdä. Mulla ei ole ikinä ollut sokereiden kanssa ongelmia, ei raskaana eikä ei-raskaana.

Olen hyvässä kunnossa, painon kanssa ei ole ongelmia, syön luomuruokaa. Ensimmäinen lapsi oli normaalin kokoinen, suvussa ei diabetesta.

Eikö neuvolan kaikki toiminta perustu kuluttajan kannalta vapaaehtoisuuteen? Miksi riskiryhmäläisiä ei kartoiteta muilla järkevimmillä keinoilla?

Voin kuvitella miten pahan olon tuollainen sokerilitkun juominen aiheuttaa, mitähän se mahtaa edes sisältää? Toiset sanovat pelkäksi sokerivedeksi, toiset keltaiseksi sitruunanmakuiseksi poreilevaksi juomaksi. Itse käytän sokerinakin vain luomutäysruokosokeria, jossa kaikki ravinteet tallella. En voi uskoa tälläisen rasituksen olevan sikiöllekään hyväksi ainakaan omassa tapauksessani.

Luomutäysruokosokeria :o

ROLF

Vierailija
25/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia sitten, kuinka järkevää se on. Ei raskausdiabeteksen toteamiseen ole mitään muita parempia keinoja. Aamun paastoverensokeri voi olla normaali sellaisellakin äidillä, jolla sokerit nousevat diabeettiselle tasolle aterian jälkeen. Virtsaankaan ei kaikilla raskausdiabeetikoilla erity sokeria.

Vierailija
26/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään voinut olla 12tuntia syömättä. Jos vatsa meni liian tyhjäksi, alkoi yökkiminen. Aamulla oli pakko saada ensimmäisenä jotakin syötävää. Ei muuta rasitetta kuin ikää 29 vuotta. Mittailin sokruja kotona ja arvot olivat aina hyviä joten rauhallisin mielin olin menemättä. Konsultoin myös lääkäriä eikä hänkään nähnyt pakottavaa tarvetta tuolle rasitukselle. Terve ja normaalikokoinen vauva syntyi.

Vierailija
27/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ajattelee omaa oloaan.

Ei niitä sokereita mittailla teidän hyvinvointinne takia vaan sen vauvan. Jättäisin menemättä vain, jos lääkäri olisi kanssani samaa mieltä, että se on kohdallani turha. Sokerivauvaa ei huomata pissanäytteistä tai edes kokoarvioista kuin satunnaisesti ja sen takia on nyt otettu käyttöön kaikilta 25 v täyttäneiltä sokerirasitustesti. Lihavien ja sukurasituksesta kärsivien diabetes-riskit on osattu kartoittaa jo vuosikymmeniä riittävän hyvin, mutta sokerivauvoja on syntynyt silti yhä enemmän. Sokerivauvoja ovat kaikki suurikokoiset, jotka tarvitsevat sokeritipan synnyttyään. Useimmat yli nelikiloiset tarvitsevat.

Jos äidillä on hoitamaton rd, vauvan keuhkot kypsyvät hitaammin, ja tämä on ehdottoman tärkeää muutaman viikon ennenaikaisesti syntyvien vauvojen kohdalla. Vauvan tilaa pystytään paremmin hoitamaan, jos tiedetään, että riski sokerivauvalle on olemassa.

En ikinä olisi niin itsekeskeinen, että ajattelisin omaa mukavuuttani vauvani turvallisuuden edelle. Mutta meitä taitaa olla moneksi.

Vierailija
28/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muka kaikki jotka tarvitsevat sokeritipan?

Toinen lapseni oli yli 4kg, tarvitsi sokeritipan, mutta ei todellakaan ollut sokerivauva.

Myös omat sokerini olivat aina hyvät.

Faktoja,ei kuulopuheita eikä mutua kiitos.

Vierailija
29/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkari aikansa jäkätti, mutta ilmoitin, että oma on valintani. Laskettu aika ol i2 vko kuluttua, miksi ihmeessä siinä vaiheessa olisipitänyt ryhtyä moiseen? Ei ainakaan lapsen takia.

Vierailija
30/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin mittailen sokereita kotona sen verran, että neuvolassa saavat käsityksen sokeritasostani. Jos siis suositellaan rasitusta, sen voi vallan mainiosti tehdä kotona mittailemalla.

Vierailija
31/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerivauvoja ovat kaikki suurikokoiset, jotka tarvitsevat sokeritipan synnyttyään. Useimmat yli nelikiloiset tarvitsevat.

No huh! Olen kuvitellut, että reilu neljä kiloa on ihan normaali vauvan paino, kun n. 20 % vauvoista on kuitenkin yli nelikiloisia. Ilmeisesti oma poikani oli sitten harvinainen tapaus, kun painoi 4,2 kg (54 cm), eikä ollut sokereissa häikkää. Millainen otos sinulla on tuohon, että useimmat yli nelikiloiset sen tipan tarvitsisivat?

Vierailija
32/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oksennuskammoinen eli emetofoobikko ja kieltäydyin testissä sillä perusteella. Makeasta tulee muutenkin kamala olo, niin enpä ota riskiä. Ja paastosokeri, pikasokeri, pissasta otettu jne. on joka kerta ollut kunnossa.

Vierailija
33/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan mitään sokeritippoja, mutta raukan unta häiritsivät kun hoitsut kävivät yölläkin useamman kerran mittaamassa sokereita. Ei niistä koskaan mitään löytynyt, mutta lääkäri oli saanut päähänsä ettei noin isoa vauvaa voi syntyä ilman sokerihäikkää.

Saman asenteen uhriksi jouduin minäkin, synnytystapa-arvio jätettiin välistä ja keskityttiin painoni ruotimiseen ja verensokerikokeisiin. Yhtään mikään ei viitannut siihen että olisi ongelmia, eikä tuloksissa ollut mitään poikkeavaa!

Vierailija
34/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ajattelee omaa oloaan. Ei niitä sokereita mittailla teidän hyvinvointinne takia vaan sen vauvan. Jättäisin menemättä vain, jos lääkäri olisi kanssani samaa mieltä, että se on kohdallani turha. Sokerivauvaa ei huomata pissanäytteistä tai edes kokoarvioista kuin satunnaisesti ja sen takia on nyt otettu käyttöön kaikilta 25 v täyttäneiltä sokerirasitustesti. Lihavien ja sukurasituksesta kärsivien diabetes-riskit on osattu kartoittaa jo vuosikymmeniä riittävän hyvin, mutta sokerivauvoja on syntynyt silti yhä enemmän. Sokerivauvoja ovat kaikki suurikokoiset, jotka tarvitsevat sokeritipan synnyttyään. Useimmat yli nelikiloiset tarvitsevat. Jos äidillä on hoitamaton rd, vauvan keuhkot kypsyvät hitaammin, ja tämä on ehdottoman tärkeää muutaman viikon ennenaikaisesti syntyvien vauvojen kohdalla. Vauvan tilaa pystytään paremmin hoitamaan, jos tiedetään, että riski sokerivauvalle on olemassa. En ikinä olisi niin itsekeskeinen, että ajattelisin omaa mukavuuttani vauvani turvallisuuden edelle. Mutta meitä taitaa olla moneksi.

Mun vauva oli 4,5 kiloinen eikä ollut sokerivauva. Raskaudessa ei mitään häikkää MINUN sokereissa eikä vauvalla syntymän jälkeen.

t. kokeesta kieltäytynyt

Vierailija
35/42 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aijon keitläytyä sillä perusteella ettei ruokavaliooni kuulu sokerit, isot määrät hiilihydraatteja jotka nostattavat verensokeria.

En siis koe mitään järkeä mittailla sokerilla, mitä en edes syö.

Olen mittaillut kotona mittarilla arvoja ja kaikki 1h ruuan jälkeiset arvot olleet alle 6 (raja 7.8) ja paastoarvot alle 5 (raja 5.3). Tein jopa testin vaniljajätskillä ja marjoilla illalla, tunnin arvo oli 5.9.

Mittailen 3 aterian kanssa päivässä.

Niin kauan kun arvot ovat kaukana raja-arvoista, en koe mitään hyötyväni sokerirastiuksesta.

Vierailija
36/42 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kieltätyä. Toisaalta en ymmärrä miksi yhden hetken pahanolon takia kieltäytyisi.

Minä kävin ekassa raskaudessa sokerirasituksessa, koska suvussa on sokeritautia. Itse olin 23v ja BMI 19. Sokerirasitus oli patologinen 2 arvon kohdalta. Insuliinit aloitettiin h.28 ja synnytys käynnistettiin h.39. Vauva oli sopusuhtainen, syntyi alakautta sujuvasti ja painoi 3140g. Vauvalla oli sokeriseuranta, mutta hän ei tarvinnut silämaitoja tai sokeritippaa. Lastenlääkäri sanoi, että lapsesta näki minun sokeritasapainoni olleen hyvä raskausaikana. Pidin tiukkaa diettiä, mittasin sokereita ja pistin ohjeen mukaan insuliinit iltaisin.

Ilman sokerirasitusta olisi voinut käydä toisin.

Vierailija
37/42 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ekassa raskaudessa tehty sokerirasitustestiä, kun bmi alle 25, vaikka ikää oli 26v. Vauva syntyi 2900 g, joten sokeriongelmia ei varmasti ollut. Olen muuttanut toiselle paikkakunnalle. Nyt tokassa raskaudessa juteltiin sokerirasituksen tarpeesta. Itse olin sitä mieltä että täysin turhaa. Olen nyt 28v ja bmi alle 25. Sain sellaisen käsityksen, ettei minua nytkään laiteta testiin, ainakaan asiasta ei ole enää mitään puhuttu vaikka kohta alkaisi olla sen aika.

Vierailija
38/42 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi yli nelikiloista poikaa saanut, eikä kumpikaan ollut sokerivauva. Ei edes epäilty. Toinen syntyessään 55 ja toinen 53 cm pitkä.

Vierailija
39/42 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerirasitusta on nyt yritetty 3 kertaa, ei onnistu. Oksennan kaaressa sen liemen samantien, kun sen olen juonut. Työnantaja ilmoitti, että neljättä palkallista ylimääräistä vapaapäivää samasta syystä ei tule ja olen samaa mieltä.

Vierailija
40/42 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2012 klo 21:14"]että ajattelee omaa oloaan.

Ei niitä sokereita mittailla teidän hyvinvointinne takia vaan sen vauvan. Jättäisin menemättä vain, jos lääkäri olisi kanssani samaa mieltä, että se on kohdallani turha. Sokerivauvaa ei huomata pissanäytteistä tai edes kokoarvioista kuin satunnaisesti ja sen takia on nyt otettu käyttöön kaikilta 25 v täyttäneiltä sokerirasitustesti. Lihavien ja sukurasituksesta kärsivien diabetes-riskit on osattu kartoittaa jo vuosikymmeniä riittävän hyvin, mutta sokerivauvoja on syntynyt silti yhä enemmän. Sokerivauvoja ovat kaikki suurikokoiset, jotka tarvitsevat sokeritipan synnyttyään. Useimmat yli nelikiloiset tarvitsevat.

Jos äidillä on hoitamaton rd, vauvan keuhkot kypsyvät hitaammin, ja tämä on ehdottoman tärkeää muutaman viikon ennenaikaisesti syntyvien vauvojen kohdalla. Vauvan tilaa pystytään paremmin hoitamaan, jos tiedetään, että riski sokerivauvalle on olemassa.

En ikinä olisi niin itsekeskeinen, että ajattelisin omaa mukavuuttani vauvani turvallisuuden edelle. Mutta meitä taitaa olla moneksi.

[/quote]

Poika oli 4,2 kg ja 53cm eikä kukaan maininnut mistään sokeritipoista tai sokerivauvasta yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan