Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko raskausajan sokerirasitustestistä kieltäytyä?

Vierailija
05.03.2012 |

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jännitin testiä, kun siitä kaikki vouhkasivat, mutta sitten muistutin itseäni, että joku sokeriveden juominen on kyllä aika helppo nakki synnytykseen verrattuna. Jos en yhtä mukillista "uskalla" juoda, niin miten sellainen nynny uskaltaa synnyttääkään? Mulle ei testistä tullut huono olo, eikä muutkaan samaan aikaan testeissä olleet kovin huonovointisilta vaikuttaneet. Synnytyksessä kyllä sitten olikin huono olo!

Eli vähän suhteellisuutta! Minä ainakin suostuisin kaikkiin sellaisiin testeihin, jotka parantaisivat vauvan turvallisuutta. Sitä voi kuvitella olevansa terve kuin pukki ja puhkua energiaa, mutta siitä huolimatta taustalla voi olla piilevä ongelma. Minä olin elämäni voimissa kun äitiysloma alkoi, ei vaivan vaivaa. No, seuraavana päivänä syntyi pieni keskoseni. Lapsivedet menivät ilmeisesti piilevän infektion vuoksi. Tämä ei tietysti liity sokerirasitukseen, mutta olen tuntenut huonoa omaatuntoa siitä, etten oma-aloitteisesti vaatinut tiheämpiä labratestejä ja tsekkauksia. Tunsin koko raskauden ajan huonosti liikkeitä, mutta en ollut tarvittavan ponnekas neuvolassa asian suhteen. Vähättelivät asiaa ja lopulta synnytys käynnistettiin vähäisten liikkeiden vuoksi.Olin alkuraskaudesta sairastanut virtsatietulehduksen, eikä senkään kontrollointiin suhtauduttu kovin vakavasti. Todennäköisesti kuitenkin jotain infektiota oli taustalla.

Vierailija
2/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain pystynyt olemaan syömättä 12 h. Tuli niin pahaolo ja aloin oksentaa. Toisella kerralla oli aamulla vielä kauheampi olo. Laskettuunaikaan oli neljä viikkoa. Ilmoitin, etten mene testiin. Vauvakin olisi voinut syntyä ennen tulosten saapumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 25vuotiaille ei todellakaan tehdä sokerirasitusta!! itse olen 29v enkä sokerirasitukseen joudu koska BMI on normaali.

Vierailija
4/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se testi mielestäni niin kamala ole, etteikö siihen voisi yhden aamun "tuhlata". Itselläni on 3 lasta joista ensimäisessä ja kolmannessa oli raskausdiabetes. Ensimmäinen lapsi painoi 3600g ja kolmas 4500g. Keskimmäinen oli yli 4kg, mutta minulla ei siinä raskaudessa ollut raskausdiabetesta. Sokerirasitus tehtiin siis joka kerralla. Ensimmäisellä lapsella ei ollut mitään hätää, mutta kolmannella lapsella sokerit eivät meinanneet pysyä millään aluksi riittävällä tasolla. Hirvittää ajatuskin, jos ei olisi viimeisessä raskaudessani ollut heti tietoa raskausdiabeteksen olemassaolosta ja vauvan vointi olisi romahtanut :o(

Vierailija
5/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain pystynyt olemaan syömättä 12 h. Tuli niin pahaolo ja aloin oksentaa. Toisella kerralla oli aamulla vielä kauheampi olo. Laskettuunaikaan oli neljä viikkoa. Ilmoitin, etten mene testiin. Vauvakin olisi voinut syntyä ennen tulosten saapumista.

välittömästi sen kokeen jälkeen. Mulle ainakin kerrottiin heti sen vikan verikokeen jälkeen että tulos on normaali ja kaikki ok.

Vierailija
6/42 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu asettavan oman mukavuuden halun vauvan terveyden edelle.

Aika yksinkertaista testistä kieltäytyneiltä vielä selittää, että koko testi on ihan turha, koska juuri hänen lapsensa sattui riskeistä huolimatta syntymään terveenä.

Vierailija
7/42 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin Helsingissä kaikille yli 25-vuotiaille ensisynnyttäjille testi tehdään BMI:stä huolimatta. Tehtiin minulle, jonka BMI oli raskausaikanakin 23 ja tehtiin kaverilleni, joka on lievästi alipainoinen.

Vierailija
8/42 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu asettavan oman mukavuuden halun vauvan terveyden edelle. Aika yksinkertaista testistä kieltäytyneiltä vielä selittää, että koko testi on ihan turha, koska juuri hänen lapsensa sattui riskeistä huolimatta syntymään terveenä.

en vain pystynyt siihen. mittailla voidaan muillakin tavoilla kuin sillä litkunjuomistestillä.

Vierailija
9/42 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu mihinkään riskiryhmään ja silti sokerit rasituksessa - ja seuranneessa seurannassa - päin prinkkalaa.

Vierailija
10/42 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on 2 tyypin diabetes. Diagnosoitu ja lääkkeillä aikanaan hoidettu. Nykyään hyvässä tasapainossa. Myös minut olisi tahdottu sokerirasityustestiin, vaikka minulle on diagnoosi annettu. Kieltäydyin kohteliaasti mutta varmasti, koska seuraan arvojani ja annan kiltisti verinäytteeni aina kun neuvola sen antaa.

Diabeteslääkärin perustelut minun kohdallani oli, että onhan se hyvä tietää, miten sokeri vaikuttaa minun elimistössäni. Mutta.... Eikös se kerro jo miten elimistöni sokeriin suhtautuu kun minulla kerran on diabetes? Ja kyllä, olen VHH.

Vierailija
11/42 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo riskiryhmäajattelu on täysin turhaa ja joidenkin kuntien säästämisen toivossa asettamat riskiryhmäkriteerit sokerirasitukselle eivät kyllä viime kädessä ole kenenkään onni ja säästö.

Raskausdiabeetikoista 50 prosenttia on vailla minkäänlaisia riskitekijöitä, eli eivät ole riskiryhmissä esim. iän, painon ja sukurasitteen perusteella. Ei ole ollenkaan harvinaista, että nuorehko, hoikka synnyttäjä saa järkälemäisen sokerivauvan, ja tilanne havaitaan vasta synnytyksessä. Nämä on juuri näitä naisia, joita ei ole ole riskitekijöiden puuttuessa lähetetty sokerirasituksiin.

Vierailija
12/42 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin, eikä tullut mieleen kieltäytyä, vaikkei rasitteita ollaan. Ei tullut paha olo, litku maistui mehulta ja sitä oli pari pikkuruista mukillista. Kaiken join kerralla, meni ehkä puoli minuuttia.

Vierailija
13/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se parin tunnin istuskelu niin ihmeellistä ole että pitäs kieltäytyy. Olipahan kerranki aikaa lukee lehtiä rauhassa =)

Vierailija
14/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen karpannut jo vuosia ja sillä päässyt hyvään kuntoon,kyllä oksu lentää jos sokrurasitukseen menen..

Vierailija
15/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä se, että en halua sitä turhaan tehdä. Mulla ei ole ikinä ollut sokereiden kanssa ongelmia, ei raskaana eikä ei-raskaana.

Vierailija
16/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä se, että en halua sitä turhaan tehdä. Mulla ei ole ikinä ollut sokereiden kanssa ongelmia, ei raskaana eikä ei-raskaana.

Olen hyvässä kunnossa, painon kanssa ei ole ongelmia, syön luomuruokaa. Ensimmäinen lapsi oli normaalin kokoinen, suvussa ei diabetesta.

Eikö neuvolan kaikki toiminta perustu kuluttajan kannalta vapaaehtoisuuteen? Miksi riskiryhmäläisiä ei kartoiteta muilla järkevimmillä keinoilla?

Voin kuvitella miten pahan olon tuollainen sokerilitkun juominen aiheuttaa, mitähän se mahtaa edes sisältää? Toiset sanovat pelkäksi sokerivedeksi, toiset keltaiseksi sitruunanmakuiseksi poreilevaksi juomaksi. Itse käytän sokerinakin vain luomutäysruokosokeria, jossa kaikki ravinteet tallella. En voi uskoa tälläisen rasituksen olevan sikiöllekään hyväksi ainakaan omassa tapauksessani.

Vierailija
17/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki neuvolan tutkimukset, kyselyt, verikokeet yms. ovat vapaaehtoisia. Missään ei ole pakko käydä tai osallistua.

Itse jätin neuvolan haluaman sokerirasitustesin käymättä, tosin keskustelin siitä oman lääkärini kanssa ja myös hän oli sitä mieltä ettei kokeelle ole tarvetta. Terve lapsi syntyi, nomaalipainoinen, ei ongelmia silloin eikä nytkään.

Vierailija
18/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvässä kunnossa, painon kanssa ei ole ongelmia, syön luomuruokaa. Ensimmäinen lapsi oli normaalin kokoinen, suvussa ei diabetesta.

Eikö neuvolan kaikki toiminta perustu kuluttajan kannalta vapaaehtoisuuteen? Miksi riskiryhmäläisiä ei kartoiteta muilla järkevimmillä keinoilla?

Voin kuvitella miten pahan olon tuollainen sokerilitkun juominen aiheuttaa, mitähän se mahtaa edes sisältää? Toiset sanovat pelkäksi sokerivedeksi, toiset keltaiseksi sitruunanmakuiseksi poreilevaksi juomaksi. Itse käytän sokerinakin vain luomutäysruokosokeria, jossa kaikki ravinteet tallella. En voi uskoa tälläisen rasituksen olevan sikiöllekään hyväksi ainakaan omassa tapauksessani.

Jos sulla ei ole sukurasitetta.

Paitsi jos olet yli 40v

Vierailija
19/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos sulla ei ole sukurasitetta.

Paitsi jos olet yli 40v

[/quote]

terveydenhoitaja sama, kuin ed. raskauksessa. Hän sanoi vain, että kaikki yli 25-vuotiaat testataan. Olin sen verran muissa mietteissä, etten ymmärtänyt silloin kyseenalaistaa. Ensi neuvolakäynnillä aion kylläkin.

Vierailija
20/42 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli siitä aika vääntö lääkärin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän