Lääketieteelliseen myöhäisellä iällä?
Hei,
Ajattelin kysäistä täältä onko teistä kukaan aloittanut uuden alan opiskelua vasta melkein 30-vuotiaana? Olen itse aina ajattelut, että olen opiskeluni opiskellut, mutta nyt samalla alalla jo vuosia olleena ja hieman kyllästyneenä, olen alkanut ajatella nuoruudenhaaveeni toteuttamista. Olen siis aina halunnut lääkikseen, mutta nuorempana en ajatellut olevani tarpeeksi fiksu. En tiedä olenko vieläkään, mutta kuitenkin erään luonnontiedepainotteisen linjan kuitenkin läpi käynyt. Opiskeluintoa riittäisi, mutta mitenköhän sinne 10 vuotta nuorempien joukkoon sopeutuisi jne. Jos jollain olisi kokemusta tälläisestä, niin kerro ihmeessä. Samoin pääsykokeista ja muusta. Nyt olisi sinänsä hyvä vaihe aloittaa opinnot kun lapsikin on jo siinä iässä, että aloittaisi oman koulutaipaleensa samaan aikaan kun äiti uuden alan opiskelun :)
Kommentit (4)
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta sanoisin, että opiskelemaan vaan, mikäli intoa riittää! Kolmikymppinen ei ole ikäloppu :D
Lapsesi on jo iso, jos on kouluun menossa. Ja tuskinpa se lääkäriksi opiskelu on sen stressaavampaa kuin lääkärin työkään. Ja siihen olet varmasti jo asennoitunut, mikäli tätä vaihtoehtoa edes harkitset.
Vierailija:
että opiskelu on pakollista läsnäoloa 8h/pvä. Ja sen päälle harjoittelut jotka on kolmivuorotyötä, eli tuosta on akateeminen vapaus aika kaukana. Ja se on vähintään 6v, yleensä 8v ennenkuin oot lisuri. Voiolla lapsiperheelle aika stressaavaa.
On totta, että lääketieteellisellä opiskelu on koulumaista ja vaatii paljon läsnäoloa. Harjoittelut eivät missään tapauksessa ole mitään kolmivuorotyötä, lääkärit eivät tee missään vaiheessa vuorotyötä. Harjoittelut ovat pitkälti ihan normaalia tk-työtä, toki päivystyksineen.
Koska opiskelu on koulumaista, yleensä lääketieteen lisensiaatiksi valmistuu vajaassa kuudessa vuodessa. Tuo 8v on siis liioittelua.
Itsekin olen tekemässä saman ratkaisun vaikka on pieni lapsi ja aikaisempikin ammatti. Jos motivaatiota riittää niin käytännön ongelmista varmasti selviää. Ja on niitä vanhempiakin jotka ovat lääkäriksi opiskelleet!
että opiskelu on pakollista läsnäoloa 8h/pvä. Ja sen päälle harjoittelut jotka on kolmivuorotyötä, eli tuosta on akateeminen vapaus aika kaukana. Ja se on vähintään 6v, yleensä 8v ennenkuin oot lisuri. Voiolla lapsiperheelle aika stressaavaa.