Mihin opekouluun kannattaa hakea?
Lapseni on menossa VAKAVA-kokeeseen, mutta arpoo, että mihin järjestykseen laittaisi koulujen hakutoiveet. Suositelkaa tai kertokaa "kikkojanne" päästä sisään.
Kommentit (25)
vaan opettajat opiskelevat ihan tavallisissa yliopistoissa.
ap (itsekin ope), mutta ei voi mitään, jos et tajunnut.
kakkosvaihe (johon pääsee vakava-kokeen tuloksella tietty määrä) on erilainen eri yliopistoissa, osassa on ennakkotehtävä ja haastattelu, osassa ryhmätehtävä ja esim. Turussa lisäksi matemaattis-luonnontieteellinen tentti (ihan perusopetuksen oppimäärään sisältyviä asioita).
Kannattaa selvittää, mihin OKL:ään on ns. helpoin päästä, mihin siis pääsee alhaisimmilla pisteillä. Ja tietenkin kannattaa miettiä, minkä tyyppisessä pääsykokeessa on vahvimmillaan.
Vakava-kokeeseen kannattaa lukea hyvin: kyseessä ei ole koe, jossa mitataan sitä, miten hyvin olet omaksunut ja sisäistänyt tiedon vaan kokeessa mitataan, kuinka hyvin muistat kirjan sisällön - koe on monivalintakoe ja kysymyksissä mitataan hyvinkin yksityiskohtaista muistamista + vääristä vastauksista saa miinuspisteitä.
vähän vähemmän ollut viime vuosina hakijoita ja lapseni vahvuus on musiikki (musiikkiopisto käytynä), niin kannattanee katsoa sekin, että missä voisi parhaiten hyötyä näistä opinnoista (jotenkin kuvittelen, että Savonlinna sellainen, mutta en ole vielä perehtynyt). Tuo vakava-koe ei tuottane ongelmia, on erittäin motivoitunut ja alkaa heti lukemaan, kun materiaali ilmoitetaan. ap
jossa pystyy opiskelemaan sivuaineena musiikkia ja näin saisi musiikin aineenopen pätevyyden perusopetukseen. En tiedä, pystyykö kaikissa OKL:ssä opiskelemaan musiikin aineopinnot, kannattaa kaivella tieto netistä.
Pyrittäessähän ei saa mistään harrastuksista ym. mitään pisteitä, ainoastaan pääsykoe ratkaisee.
se VAKAVA on muuttanut muotoaan. Helsinkiin on ollut vaikea päästä, mutta viime vuonna taisi olla alhaisimmat pisteet koko VAKAVAn aikana.. Helsingissä pystyy muuten JOO-opintoina suorittaa myös opintopisteitä muissa laitoksissa. Kannattaa ottaa selvää tästä. Tosin Helsingissä opettajakoulutuslaitoksen musiikinopetus on ihan hanurista!!! Joten jos lahjoja on, se on ihan turha.
Onnea ap:n lapselle kokeeseen. Eka osio tosiaan mittaa vaan nippelitietoja ja sen omaksumista (istumalihaksia), soveltuvuuskoe sitten enemmän luovuutta jne :) Itse opiskelen luokanopettajaksi Helsingissä ja olen ollut todella tyytyväinen! Ihana ala ja koulutus, toivottavasti lapsesti saa kokea saman!
http://www.helsinki.fi/behav/valinnat/tilastot.htm
tosin mun mielestä koulunkäyntiavustajan tutkinnosta ei suoraan saa lisäpisteitä enää, vaan se katsotaan tietysti haastattelussa hyväksi, esim. motivaatiopisteissä yms. Mutta suoraan siitä ei taida saada pisteitä. Korjatkaa, jos olen väärässä :)
helsingin yliopiston tilastot.
Tulipa mieleen ainakin sen verran, että jos Helsinkiin hakee, niin kannattaa laittaa ensimmäiseksi vaihtoehdoksi yleinen kasvatustiede. Sinne pääsee eniten uusia opiskelijoita. "Erityislinjat" kuten monikulttuurinen kasvatustiede ja kasvatuspsykologia seuloo tarkemmin opiskelijat ja näihin pääsee yhteensä n. 40 opiskeljaa... Eli suurin mahdollisuus on päästä yleisen kasvatustiede pääaineena :)
ap, menee soittamaan lapselleen....
puhe oli siis luokanopettajaksi hakevasta opiskelijasta. Erikseen on sitten lastentarhaopet ja yleinen kasvatustiede, aikuiskasvatus jne.
Ja sitten sinne mennään haastatteluun, mihin vakavan pisteet riittivät. Eli mikä paikkakunta tuntuu mielekkäimmältä.
siksihän tuo vakava-koe tuli eli mitään pisteitä opinnoista/harrastuksista/työkokemuksesta ei enää saa.
helsingistä. Ja siis yleinen kasvatustiede ei ole opekoulutuksessa pääaineena kellään. Se on vaan kasvatustiede :D Mutta tosiaan 13 oli oikeassa siinä, että sinne on suurin mahdollisuus päästä sisään, koska n. 80/120 otetaan kasvatustiede pääaineenaan luokanopettajiksi opiskeleviksi :)
motivaatiota ja luovuutta. Kiitos vielä kaikille. ap
Hyvä okl ja yliopisto kaupungin keskellä. Mikään ei ole liian kaukana Jykylästä.
Jyväskylä se on, JKL meitä lähimpänä (asumme Jämsän seudulla) ja itse olen opiskellut ja asunut JKL:ssä, joten olisi tuttu kaupunki. ap
niin, että kaikki lähtee samalta linjalta. VAkavan pisteet määrittää sen, minne pääset soveltuvuuskokeeseen. Jos ensimmäisenä vaihtoehtonasi on hämeenlinna ja pisteesi riittävät sinne, hämeenlinnassa on soveltuvuuskoe. Et saa enää mennä siis muualle. Kannattaa miettiä kuitenkin tarkkaan, minkä laittaa ensimmäiseksi, sillä ainakin itse sain todella hyvät pisteet vakavasta ja niillä olisin päässyt mihin vain. Ei siis kannata pelata varman päälle ja laittaa ensimmäiseksi vaihtoehdoksi sitä, missä oli viime vuonna alhaisimmat pisterajat. Nekin saattavat nimitääin vaihtua vuosittain opiskelijoitten kiinnostuksen ja hakumäärän mukaan. Ja kuulostaa siltä, että ap;n lapsi hakee tosissaan, joten ehdottoamsti itsestä paras vaihtoehto ensimmäiseksi!
Paikkakunnasta riippuen soveltuvuuskokeet sitten vaihtelevat ja niihin ei oikeastaan etukäteen ihan hirveästi voi valmistautua.. Tietysti pitää ottaa selvää, mitä siellä tapahtuu, mutta itse soveltuvuuskokeeseen ei voi päntätä etukäteen.
ole VAKAVA-koetta. Kannattaa ottaa kyseisten maiden laitoksiin yhteyttä. Ensin tietysti kannattaa miettiä, että millä kielellä lapsesi on kykenevä opiskelemaan.