Miksi huudetaan, että yhteiskunta muka maksaa
jos joku viisas hoitaa alle 3v lapsensa kotona? Mitä yhteiskunta maksaa? Sen 300e okei. Mutta mitä maksaa yhteiskunta, kun lapsi on pk:ssa? Huomattavasti enemmän. Kun hoidin kaikki lapseni kotona 3v asti en saanut yhtään mitään tukia sen enempää kuin muutkaan, eli lapsilisät ja kotihoidontuen. Asumme vuokralla ja ihan itse sen kokonaan maksoimme. Ei siis asumistukea, ei toimeentulotukea eikä muutakaan. Jos olisin tunkenut lapset päiväkotiin niin kalliimmaksi olisi yhteiskunnalle tullut.
Kommentit (35)
se alle 3-vuotiaan hoito päivähoidossa on yhteiskunnalle kalliimpaa kuin yli 3-vuotiaan. Alle 3-vuotiaiden ryhmässä saa olla enintään 4 lasta yhtä aikuista kohden, yli kolmevuotiaiden ryhmässä saa olla melkein tuplamäärä lapsia, eli 7 yhtä aikuista kohden.
Palkkakustannukset eivät todellakaan ole molemmissa samat.
lääkäri tekee lääkärin työtä, pappi papin työtä, lastenhoitaja lastenhoitajan työtä.
Ei se ole kalliimpaa yhteiskunnalle, kun olen kovapalkkaisessa työssäni ja maksan veroja ja paljon maksankin.
Ja en ole Porvoosta.
Hyvin hoidettu kotiäitiys on arvokkaampaa kuin mikä työ ikinä! Jätäthän siinä urasi taka-alalle ja jäät kotiin hoitamaan elämäsi tärkeimpiä eli lapsiasi.
Mikään ei sitä tosiasiaa muuta, että kotiäitiys on arvokkaampaa kuin mikään ulkopuolella tehty palkkatyö.
Jossaki oli sanottukin viisaasti, että tasa-arvon nimissä pitäisi kotiäitiydestä saada sama palkka mitä miehet saavat palkkatyössään. Tasa-arvon huutelijat voisivat lähteä tätä epäkohtaa korjaamaan mielenosotuksissaan!
Kotiäitiys on arvokasta. Nainen sisällään kasvattaa pienokaisen, joka tarvitsee hoivaa, turvaa ja rakastavan vanhemman lähellensä. Mikään ei ole tässä elämässä tärkeämpää. Ei mikään muu! Lapsi ja äiti kuuluvat yhteen. Mikä parasta, jos tähän saataisiin isäkin mukaan.
Työ on työtä. Perhe ja lapset ovat tärkeimpiä. Työ on vain palkkatytötä - välttämätön paha, jota jokaisen on joskus leipänsä eteen tehtävä, mutta onneksi monet ymmärtävät sen, että työikää on ainakin sinne 65 ikävuoteen saakka. Siitä jos muutaman vuoden antaa lapsillensa, niin onhan se jo jos jotain.
Mikään ei sitä tosiasiaa muuta, että kotiäitiys on arvokkaampaa kuin mikään ulkopuolella tehty palkkatyö.
Ei jeesus. Ei ole. Me toiset käymme töissä ja olemme arvokkaita vanhempia lapsillemme. Ette te kotona lusmuilevat askartelijat tätä vie meiltä :D
Jossaki oli sanottukin viisaasti, että tasa-arvon nimissä pitäisi kotiäitiydestä saada sama palkka mitä miehet saavat palkkatyössään. Tasa-arvon huutelijat voisivat lähteä tätä epäkohtaa korjaamaan mielenosotuksissaan!
Menkääpä vaatimaan, minä tulen katsomaan. Kuka tämän teidän palkan maksaisi, ja mistä hyvästä? Joku yritys? Yhteiskunta?
Kotiäitiys on arvokasta.
Kaikki äitiys on arvokasta. Se, että osa porukasta ei uskalla mennä töihin, ei saa töitä tai ei osaa tehdä töitä, ei tee heidän äitiydestään arvokkaampaa.
Työ on vain palkkatytötä - välttämätön paha, jota jokaisen on joskus leipänsä eteen tehtävä, mutta onneksi monet ymmärtävät sen, että työikää on ainakin sinne 65 ikävuoteen saakka. Siitä jos muutaman vuoden antaa lapsillensa, niin onhan se jo jos jotain.
Voi sina raasua. Palkkatyöllä kustannetaan se sinun ja kumppaneiden kotileikki! Tää veis nyt sen lapset seurakunnan kerhoon! Tää keittäis lapsilleen kaakaoo ja katsois niiden kaa piirrettyjä! Nyt tää kehuis itteensä, ku tää tekee niin arvokasta työtä!
Hei kotiäiti, jos työ on välttämätön paha, niin kuka helvetti ne teidän kotihoidontuet sitten kustantaa? Ai niin, ne ihmiset, jotka tekee sitä välttämätönät pahaa!
Ja valitettava tosiasia on, että mitä pitempään kotiäiti katselee kotona piirrettyjä lastensa kanssa, sitä huonommin hän työllistyy.
Mulla ei ole mitään sitä vastaan että ap hoitaa lapsiaan kotona, mutta jos ap olisi työelämässä, hän tuottaisi enemmän yhteiskuntaan kuin lasten päivähoito ottaisi.
Ei voi myöskään sanoa että sitten ap:n sijainen olisi työtön, koska ei se mene niin. Työtä ja taloudellista hyvinvointia ei ole vakiomäärää joka jaettaisiin samojen ihmisten kesken, vaan talouselämän pyrkimys on nimenomaan kasvaa ja tuottaa koko ajan enemmän. Jos suurin osa naisista olisi kotona, työpaikkoja olisi todella paljon vähemmän, kuten myös maallista mammonaa. Jos enemmän naisia olisi työelämässä kodin sijaan, vaikutus olisi päinvastainen.
Tämä ei ole kannanotto kodinhoidontukeen vaan vain yritykseni vastata ap:n kysymykseen.
Ei jeesus. Ei ole. Me toiset käymme töissä ja olemme arvokkaita vanhempia lapsillemme. Ette te kotona lusmuilevat askartelijat tätä vie meiltä :D
Menkääpä vaatimaan, minä tulen katsomaan. Kuka tämän teidän palkan maksaisi, ja mistä hyvästä? Joku yritys? Yhteiskunta?
Kotiäitiys on arvokasta.
Kaikki äitiys on arvokasta. Se, että osa porukasta ei uskalla mennä töihin, ei saa töitä tai ei osaa tehdä töitä, ei tee heidän äitiydestään arvokkaampaa.
Työ on vain palkkatytötä - välttämätön paha, jota jokaisen on joskus leipänsä eteen tehtävä, mutta onneksi monet ymmärtävät sen, että työikää on ainakin sinne 65 ikävuoteen saakka. Siitä jos muutaman vuoden antaa lapsillensa, niin onhan se jo jos jotain.
Voi sina raasua. Palkkatyöllä kustannetaan se sinun ja kumppaneiden kotileikki! Tää veis nyt sen lapset seurakunnan kerhoon! Tää keittäis lapsilleen kaakaoo ja katsois niiden kaa piirrettyjä! Nyt tää kehuis itteensä, ku tää tekee niin arvokasta työtä! Hei kotiäiti, jos työ on välttämätön paha, niin kuka helvetti ne teidän kotihoidontuet sitten kustantaa? Ai niin, ne ihmiset, jotka tekee sitä välttämätönät pahaa! Ja valitettava tosiasia on, että mitä pitempään kotiäiti katselee kotona piirrettyjä lastensa kanssa, sitä huonommin hän työllistyy.
vitsi kun olet tärkeä ja kunnioitettava ihminen! Ihan niska limassa teet työtä ja raahaat lapsesi sinne laitokseen, aika sosialistinen maailmankuva sulla? Vai että kotileikkiä? Sunkin lapset ja niiden hoito on leikkiä vaan, ei taida hyvin sujua siellä teillä. Etkö sä tosiaankaan tajua, että mäkin korkeakoulutettu ihminen olen 5v pois työelämästä, palaan vakituiseen työpaikkaani, olen tehnyt töitä osa-ja kokoaikaisesti 10v ennen lapsia, palaan työelämään ja teen töitä vielä 30v tai enemmän.
Yhteiskunta tukee vuorotellen niitä, jotka tukea tarvitsevat eri elämäntilanteissa. kotihoidontuki on hävettävän pieni, työttömyyskorvaus on kaksinkertainen siihen verrattuna. Mikä tässä on se ongelma ymmärtää? Kotihoito on arvokysymys, ja sinun perustelusi eivät vakuuta yhtään ketään siitä, että sinätyöaitinä olet jumalasta seuraava ja maksat verotuloillasi meidän kaikkien kotiäitien "palkan". Kyllä tämä kuule ihan työstä käy, itse saisin levätä omassa työhuoneessani 8h päivä, mutta omat lapseni ovat tärkeämpiä nämä muutamat vuodet, osaan ajatella elämää vähän eteenpäin.
Mulla ei ole mitään sitä vastaan että ap hoitaa lapsiaan kotona, mutta jos ap olisi työelämässä, hän tuottaisi enemmän yhteiskuntaan kuin lasten päivähoito ottaisi. Ei voi myöskään sanoa että sitten ap:n sijainen olisi työtön, koska ei se mene niin. Työtä ja taloudellista hyvinvointia ei ole vakiomäärää joka jaettaisiin samojen ihmisten kesken, vaan talouselämän pyrkimys on nimenomaan kasvaa ja tuottaa koko ajan enemmän. Jos suurin osa naisista olisi kotona, työpaikkoja olisi todella paljon vähemmän, kuten myös maallista mammonaa. Jos enemmän naisia olisi työelämässä kodin sijaan, vaikutus olisi päinvastainen. Tämä ei ole kannanotto kodinhoidontukeen vaan vain yritykseni vastata ap:n kysymykseen.
Olen lto ja tienaan 2300e/kk. Jos olisin laittnut kolme omaa lastani aikoinani yksi vuotiaana hoitoon niin olisinko todellani korvannut lasteni hoidon? Höpö höpö.
..mutta nuoriso voi todella pahoin? Loppuuko lapsen viehätys kun hän vanhenee (ts. äiti tekaisee uuden prinsessan/prinssin) vai voisiko olla, ettei se kotiäitiys sittenkään ole niin tavoittelemisen arvoinen juttu..? Harva varmaan osaa sitä hoitaa kunnolla.
..mutta nuoriso voi todella pahoin? Loppuuko lapsen viehätys kun hän vanhenee (ts. äiti tekaisee uuden prinsessan/prinssin) vai voisiko olla, ettei se kotiäitiys sittenkään ole niin tavoittelemisen arvoinen juttu..? Harva varmaan osaa sitä hoitaa kunnolla.
vitsi kun olet tärkeä ja kunnioitettava ihminen! Ihan niska limassa teet työtä ja raahaat lapsesi sinne laitokseen, aika sosialistinen maailmankuva sulla?
En ole sosialisti lainkaan. Päinvastoin. En tee töitä niska limassa, enkä raahaa lapsia laitokseen.
Vai että kotileikkiä? Sunkin lapset ja niiden hoito on leikkiä vaan, ei taida hyvin sujua siellä teillä.
Tais kalahtaa sun omaan nilkkaan, kun noin hermostuit :D
Etkö sä tosiaankaan tajua, että mäkin korkeakoulutettu ihminen olen 5v pois työelämästä, palaan vakituiseen työpaikkaani, olen tehnyt töitä osa-ja kokoaikaisesti 10v ennen lapsia, palaan työelämään ja teen töitä vielä 30v tai enemmän.
Mä en itse asiassa juuri sinusta tiedä yhtään mitään ja olen pahoillani, jos luulit, että kirjoitan juuri sinusta.
kotihoidontuki on hävettävän pieni, työttömyyskorvaus on kaksinkertainen siihen verrattuna. Mikä tässä on se ongelma ymmärtää?
Ai me puhuttiin myös työttömyyskorvauksista. En tiennyt. Voisin ajatella, että aika harva tahtoo tahallaan olla työtön, ja kuten toitotat: kotihoito on arvokysymys. Miksi maksaa ideologiasta? Työttöminä ollaan jonkun aikaa itsestä riippumattomista syistä. Se ei ole ideologiakysymys, kukaan ei ole työtön, "koska se on maailman tärkein työ" tai muuta soopaa :)
Kotihoito on arvokysymys, ja sinun perustelusi eivät vakuuta yhtään ketään siitä, että sinätyöaitinä olet jumalasta seuraava ja maksat verotuloillasi meidän kaikkien kotiäitien "palkan".
En ole väittänyt olevani jumalasta seuraava. Enkä maksa teidän kaikkien palkkaa. En tietenkään.
Kyllä tämä kuule ihan työstä käy, itse saisin levätä omassa työhuoneessani 8h päivä, mutta omat lapseni ovat tärkeämpiä nämä muutamat vuodet, osaan ajatella elämää vähän eteenpäin.
Mua on aina ihmetyttänyt tämä, minkä kotiäidit aina vetävät esiin jossain vaiheessa. Kotona on tosi kamalan rankkaa ja kotiäidit on töissä 24/7. Tällä perusteella kaikki vanhemmat ovat töissä 24/7 :)
Kiva, että olet tyytyväinen elämääsi. Argumentointitaitojasi voisit siellä kotona joskus petrata, vaikka silloin kun lapset ovat kerhossa tai hoidossa tai päiväunilla.
vitsi kun olet tärkeä ja kunnioitettava ihminen! Ihan niska limassa teet työtä ja raahaat lapsesi sinne laitokseen, aika sosialistinen maailmankuva sulla?
En ole sosialisti lainkaan. Päinvastoin. En tee töitä niska limassa, enkä raahaa lapsia laitokseen.
Vai että kotileikkiä? Sunkin lapset ja niiden hoito on leikkiä vaan, ei taida hyvin sujua siellä teillä.
Tais kalahtaa sun omaan nilkkaan, kun noin hermostuit :D
Etkö sä tosiaankaan tajua, että mäkin korkeakoulutettu ihminen olen 5v pois työelämästä, palaan vakituiseen työpaikkaani, olen tehnyt töitä osa-ja kokoaikaisesti 10v ennen lapsia, palaan työelämään ja teen töitä vielä 30v tai enemmän.
Mä en itse asiassa juuri sinusta tiedä yhtään mitään ja olen pahoillani, jos luulit, että kirjoitan juuri sinusta.
kotihoidontuki on hävettävän pieni, työttömyyskorvaus on kaksinkertainen siihen verrattuna. Mikä tässä on se ongelma ymmärtää?
Ai me puhuttiin myös työttömyyskorvauksista. En tiennyt. Voisin ajatella, että aika harva tahtoo tahallaan olla työtön, ja kuten toitotat: kotihoito on arvokysymys. Miksi maksaa ideologiasta? Työttöminä ollaan jonkun aikaa itsestä riippumattomista syistä. Se ei ole ideologiakysymys, kukaan ei ole työtön, "koska se on maailman tärkein työ" tai muuta soopaa :)
Kotihoito on arvokysymys, ja sinun perustelusi eivät vakuuta yhtään ketään siitä, että sinätyöaitinä olet jumalasta seuraava ja maksat verotuloillasi meidän kaikkien kotiäitien "palkan".
En ole väittänyt olevani jumalasta seuraava. Enkä maksa teidän kaikkien palkkaa. En tietenkään.
Kyllä tämä kuule ihan työstä käy, itse saisin levätä omassa työhuoneessani 8h päivä, mutta omat lapseni ovat tärkeämpiä nämä muutamat vuodet, osaan ajatella elämää vähän eteenpäin.
Mua on aina ihmetyttänyt tämä, minkä kotiäidit aina vetävät esiin jossain vaiheessa. Kotona on tosi kamalan rankkaa ja kotiäidit on töissä 24/7. Tällä perusteella kaikki vanhemmat ovat töissä 24/7 :) Kiva, että olet tyytyväinen elämääsi. Argumentointitaitojasi voisit siellä kotona joskus petrata, vaikka silloin kun lapset ovat kerhossa tai hoidossa tai päiväunilla.
huolimatta vastannut ap:n kysymykseen?
täällä määräät, kuka vastaa mihinkin kysymykseen?
Ei huvita. Halusin vastata tuolle vaahtosuiselle kotiäidille.
Että se siitä yhteiskunnan maksamisesta.
En tiedä miten on päädytty tällaiseen säästölaskelmaan kun kerran jokainen päiväkotilapsi maksaa maltaita.
Hyvin hoidettu kotiäitiys on arvokkaampaa kuin mikä työ ikinä! Jätäthän siinä urasi taka-alalle ja jäät kotiin hoitamaan elämäsi tärkeimpiä eli lapsiasi.
Kotiäitiys on arvokasta. Nainen sisällään kasvattaa pienokaisen, joka tarvitsee hoivaa, turvaa ja rakastavan vanhemman lähellensä. Mikään ei ole tässä elämässä tärkeämpää. Ei mikään muu! Lapsi ja äiti kuuluvat yhteen. Mikä parasta, jos tähän saataisiin isäkin mukaan.
Työ on työtä. Perhe ja lapset ovat tärkeimpiä. Työ on vain palkkatytötä - välttämätön paha, jota jokaisen on joskus leipänsä eteen tehtävä, mutta onneksi monet ymmärtävät sen, että työikää on ainakin sinne 65 ikävuoteen saakka. Siitä jos muutaman vuoden antaa lapsillensa, niin onhan se jo jos jotain.
Totta joka sana.
vuorotteluvapaaseen? Että jos sijaiseksi ei löydy työtöntä työnhakijaa, niin sitten tukea ei saa. (Tietysti omalla kustannuksellaan voi edelleen olla kotona niin paljon kuin haluaa.)
Tämä järjestelyhän hyödyttäisi sekä äitejä että työttömiä.