Voiko influenssa olla kuumeeton? Minulla on muut oireet, mutta ei kuumetta
Eli on päänsärkyä, kurkkukipua, lihassärkyä, huonovointisuutta mutta ei kuumetta.
Kommentit (45)
Meillä 6v lapsi sanoi alkuviikosta että kurkku on kipeä ja oli ihan kamala yskä, keskiviikkona nosti lämpöä 37,5. Torstaina olikin kuumetta sitten 39,9.
Mun anopilla oli kerran keuhkokuume ilman kuumetta. Yskä oli jotain ihan järkyttävää ja oli mennyt lääkäriin kun tuli voimaton olo. Tämä oli kuunnellut keuhkot ja paha vinkuna kuulunut. CRP myös korkealla. Keuhkokuvassa oli näkynyt kunnon keuhkokuume. Eikä tosiaan yhtään kuumetta, edes matalaa lämpöä, koko ajan oli ollut alle 37.
mutta influenssaan liittyy aina kuume. Ap:lla on tavallinen flunssa.
Eikä ole olemassa sellaisia ihmisiä, "joille ei kuume nouse".
liki 40 asteeseen. Kun ihmisellä on influenssa, ei todellakaan tarvitse kysyä, että onko influenssa.
Nimenomaan äkisti korkeaksi nouseva kuume on influenssan oire eikä välttämättä tarvitse olla juurikaan muita oireita; ne tulevat sitten myöhemmin.
Mulla oli muutama vuosi sitten kovasti pelätty sikainfluenssa, joka ihan testillä todettiin. Kuume oli korkeimmillaan 38,5, pientä nuhaa, yskää ja ranteet kipeät. Tuo rannesärky oli ainoa mistä osasi arvata ettei ole vain normaalia flunssaa.
Eli se siitä teidän "influenssassa on aina kova kuume ja kyllä tunnistat kun influenssa tulee"... Höpö höpö.
mutta tuo on täyttä potaskaa että kaikille ei nouse kuume. Kyllä nousee jos on oikeesti sairas. Mun lääkärikaverit just manaa näitä, jotka tulee päivystykseen tavallisten flunssaoireiden vuoksi ja crp alle 5 ja kuumetta ei ole ja kertovat, että mulle ei ikinä vaan nouse kuume. Mielessä tekee mieli sanoa, että et ole sitten vissiin ollut ikinä sairas.
Olo voi olla kurja toki muutenkin.
Kun sairastan, lämpöni on siinä 35.5 tuntumassa. Normaalilämpö inan alle.
Lääkäriin en mene kuin pää kainalossa.
Kävipä sitten niin että olin oikeasti hirmu kipeä enkä päässyt lääkäriin kun ei ollut kuumetta.
Seuraavan viikon vietinkin sitten iv-antibiooteissa sairaalassa. CRP oli sisään mennessä 162.
Olen myös sairastanut influenssa A:n ilman kuumetta.
Taidan sitten olla ainoa laatuani.
Jos se on vasta tulossa?
vaan se alkaa salamana muutamassa tunnissa. Ap:lla joku normi flunssa.
mutta tuo on täyttä potaskaa että kaikille ei nouse kuume. Kyllä nousee jos on oikeesti sairas. Mun lääkärikaverit just manaa näitä, jotka tulee päivystykseen tavallisten flunssaoireiden vuoksi ja crp alle 5 ja kuumetta ei ole ja kertovat, että mulle ei ikinä vaan nouse kuume. Mielessä tekee mieli sanoa, että et ole sitten vissiin ollut ikinä sairas.
Olo voi olla kurja toki muutenkin.
On kuitenkin joitakin sairauksia että voi olla todella sairas vaikka kuumetta ei olekaan. Esim. mun astmaatikkopoika. Hengitys voi olla tiukalla, yskä paha mutta kuumetta ei yhtään. Ei ole siinä kunnossa että voisi lähteä eskariin.
Meillä on työpaikalla niitä ihmisiä jotka on heti lähdössä kotiin sairastamaan jos on pikkuisen yskää tai nenä vuotaa. Monesti olen mielessäni naureskellut että noilla oireilla mun lapsi olisi kotona lokakuu-huhtikuu väliset ajat käymättä kertaakaan eskarissa.
Viimeisten 15 vuoden aikana ainoa poikkeus tähän on ollut (mitä ilmeisimmin) influenssa, joka vei tajun kankaalle pariksi päiväksi ja nosti korkean kuumeen.
Käsittääkseni tuo on ainoa sairastamani influenssa sitten lapsuuden. Tai ainakin ainoa, joka oireiltaan erottunut selvästi tavallisesta flunssasta.
Viimeisten 15 vuoden aikana ainoa poikkeus tähän on ollut (mitä ilmeisimmin) influenssa, joka vei tajun kankaalle pariksi päiväksi ja nosti korkean kuumeen. Käsittääkseni tuo on ainoa sairastamani influenssa sitten lapsuuden. Tai ainakin ainoa, joka oireiltaan erottunut selvästi tavallisesta flunssasta.
Siis nostihan influenssa!
Nimenomaan se oli pointti että "oikeasti sairaana" nousee kyllä kuume normaalisti kuumeettomallekin...
esim influenssassa kuume on vain yksi yleisoireista.
Useimmat sairastavat influenssan ilman mitään oireita
Julkaistu 19.03.2014
Brittitutkijoiden mukaan jopa 80 prosenttia influenssatartunnoista voi jäädä huomaamatta ja diagnosoimatta, koska tartunnan saaneet ovat oireettomia.
Havainto viittaa siihen, että influenssaan sairastuu paljon luultua useampi.
Tutkijat perustavat väitteensä tutkimukseen, jossa viittä eri tutkimuskohorttia tutkittiin kuuden peräkkäisen influenssakauden aikana vuosina 2006–2011. Osallistujilta kerättiin verinäytteet ennen influenssakausien alkua ja niiden jälkeen ja jokaiselta sairastuneelta otettiin lisänäytteet.
Tulokset osoittivat, että joka kauden aikana keskimäärin 20 prosenttia osallistujista sai influenssatartunnan, mutta heistä 80 prosenttia jäi oireettomiksi ja vain alle 20 prosenttia hakeutui lääkäriin.
Brittien tulokset viittaavat siihen, että viralliset arviot influenssan yleisyydestä ovat todennäköisesti pahasti alakanttiin, koska ne perustuvat vain potilaisiin, jotka hakeutuvat lääkäriin oireidensa takia. Samasta syystä tieto influenssan vaarallisuudesta voi vinoutua, tutkijat kirjoittavat.
Suuri oireettomien influenssatartuntojen määrä todennäköisesti tarkoittaa myös sitä, että merkittävä osa väestöstä levittää influenssaa, vaikka ovat oireettomia eivätkä tiedä saaneensa tartuntaa.
Tutkimus julkaistiin lääketieteellisessä Lancet Respiratory Medicine -lehdessä.
Uutispalvelu Duodecim
Lähde: Lancet Respiratory Medicine 2014;doi:10.1016/S2213-2600(14)70034-7
^ Tälläkin hetkellä tunnen että hengitystieni ovat tulehtuneet, hyvin lievästi. Parina viime yönä olen tarvinnut lisäpeittoa lievän palelun vuoksi. Työpaikallamme jyllää parhaillaan influenssavirus, ja itse tunnistan jo hyvin oman tilani, ettei virus koskaan oikeastaan puhkea, vaikka hyvin lieviä oireita on.
Höpö,höpö ! Minulla ollut kuumeeton keuhkokuume ja se on paljon vaarallisempi !! .. niin ja pelottava juuri sen takia crp 130 !! Nyt influenssa päällä yli 2v lämpöä joka pv 36.5 ! Huono olo jatkuu hikiaaltoja niin että melkein tajusin lähtee ! Kuume vie taudin ja toivoisin että tulisi 😐 sairastaminen on syvältä !!!
Kyllä minun mielestäni on ihmisiä jolla kuume ei nouse itselläni tulehdusarvot oli 189 sairaalaan mennessä ja lämpö oli 36.4 siellä odottelin lääkärille pääsyä 3 tuntia ja kun arvot katsottiin niin samantien jouduin tiputukseen ja sain panacodia.
ihan normaalia, etkö ole koskaan ollut sairaana ennen?
Jos sulla olis influenssa, niin ei paljoa tarvitsis kysellä ja ihmetellä, että onko tämä nyt ehkä sitä.
T: juuri ja juuri influenssasta toennut