Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joutuuko synnytyksen jälkeen käyttämään vaippoja/katetria?

Vierailija
02.03.2012 |

Olen nuori tuleva äiti, raskaus vasta aluillaam, eikä moni vielä tiedä. En viitsi tätä kysyä neuvolassa, mutta kun synnytyksen jälkeen varmaan kusettaa yms hulluna, niin jos ei pääse vessaan heti jos vaikka on vaikea synnytys ja kipeä niin laitetaanko katetri ja sattuuko se? Toivottavasti ei joudu käyttää vaippoja? Meinaan kaikki jälkivuodot yms jos joutuu vessassa ravaa kokoajan ja jos ei pääse sängystä ylös tms..kertokaa miten se heti synnytyksen jälkeinen vaihe menee?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos repeytyy pahasti, niin eikai voi tulla kakan pidätysongelmia loppuelämäksi?

Vierailija
2/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla tuli hoitsu vessaan mukaan ja suihkuttelemalla houkuteltiin pissa esiin =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekan synnytyksen jälkeen. Mutta oli tavallista vaikeempi synnytys. ym. muuta kivaa, mitä en jaksa tässä kertoa.

Paikalleen laittoa en tuntenut, koska olin puudutuksessa. Pois oton muistan. ei sattunut mutta ei ollut miellyttävääkään. Sen jälkeen oli vaikea opetella uudelleen pissaamaan.

Vaippojahan joutuu käyttämään aina synnytyksen jälkeen.

Vierailija
4/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
5/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tosiaan synnyttäny alakautta eikä ole ollut mitään ongelmia synnytyksessä.

Vierailija
6/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tulla kakan pidätysongelmia, tosin niin käy ERITTÄIN harvoin. vessassa voi yleensä käydä suht normaalisti, pari päivää tai viikon voi paikat aristaa tai kirvellä.

Vierailija
7/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa pissaa tulemaan lainkaan? Eikait ne kivullisesti katetroi ilman puudutusta?

No kiva jos nuorena naisena tulee kakat housuu julkisilla paikoilla jos jää pidätysongelma. Eikai se ole enää naisen elämää vaan mummon.

Jos tehdään sektio, miten siinä erittäminen tapahtuu. En haluais olla sairaalassa autettava tai et joku hoivais ku mummoa vanhainkodissa.

On mulla hassut murheet, mut ku tosiaan ei tiedä yhtään mitään..

Ap

Vierailija
8/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksen jälkeen olo on ns. normaali ja jälkivuotokin vuorokaudessa parissa samaa luokkaa kuin menkat. Omalla kohdalla kakkosen synnytys oli helppo, olo synnytyksen (+suihkun ja aamupalan jälkeen) ihan tavallinen eikä vuotokaan ollut runsasta. Ekan jälkeen oli vähän heikompi olo. Mitä vessassa käyntiin tulee niin suihkuttelu helpottaa, voi kirvellä jos on pientä nirhaumaa tullut synnytyksessä.

Vierailija
9/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen syntyi nukutuksessa sektiolla. Katetri oli ja poistettiin vasta kun itse pääsin vessaan. Ensimmäinen kerta isolla hädällä oli kamalaa kun haavaan sattui kakan pukkaaminen.

Toinen syntyi alakautta. Repesin sisemmästä häpyhuulesta (en tosin tieynnyt asiasta) ja repeämää ei paikattu. Pissaaminen oli yhtä helvettiä. Sattui ja kirveli ihan tajuttomasti. Jouduin suihkussa käydä pissalla. Mutta ei katetria eikä mitään vaippoja. Vain terveyssiteet jälkivuotoon. Kakkaaminen oli ihan kamalaa. Kamalampaa kuin sektion jälkeen. Piti odottaa, että kakka oli jo tulossa ja seistä pöntön yllä. Ei kyennyt pukkaamaan yhtään kun sattui ja se kipu tuntui siis siellä repeämässä. Ei peffan puolella.

Olin masentunut ja luulin, että elämäni tulee olemaan pilalla. Hitaasti, mutta kuitenkin siitä toipui.

Kolmas syntyi alakautta vauhdilla. Ja ei mitään ongelmia. Pystyin istumaan ja elämään heti normaalisti.

Neljäs syntyi alakautta. Pienen pieni naarmu limakalvoille joka hivenen kirveli pissatessa, mutta ei muuten vaikuttanut istumiseen tms.

Jälkivuoto on yleensä kestänyt noin viikon verran.

On tietääkseni melko harvinaista revetä niin, että kakkaa ei pystyisi pidättelemään tai, että joutuisi vaippoja käyttämään. Paitsi tietysti niitä terveyssiteitä jälkivuotoon.

Vierailija
10/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekassa sektioon joutumisen vuoksi, ei tuntunut missään. Poisotto silloin tuntui, mutta ei sattunut, silloin katetri oli paikallaan 2vrk (olin niin heikkona pitkän synnytyksen ja leikkauksen jäljiltä, että pyörryin ekalla yrityksellä veskiin). Tällöin mulla oli siis pissapussi siinä sängyn vieressä ja sitä sitten kätilöt vaihteli. ehkä joo ällön kuulosta, mutta ihan tuttua hommaa heille. :)

toisessa raskaudessa mut katetroitiin kahdesti, ekan kerran siksi, kun repesin ihan virtsaputken suunkohdalta, joten varmistivat, etteivät sitä vahingossa umpeen tikkaa. ;) ja toisen kerran, kun olin silloinkin aika heikkona pitkän synnytyksen ja suuren verenhukan vuoksi, jottei siis tarvinnut heti nousta pissalle. Silloinkaan en tuntenut laittamista, mutta en myöskään poisottoa. Luulen sen johtuneen siitä, että se oli niin vähän aikaa paikallaan.

Kolmannella kerralla sitten ei tarvinnut kertaakaan ja pissaaminen sujui hyvin. :) Synnytys nopeampi ja ilman repeämiä.

mua kanssa jotenkin ajatus katetroinnista ahdisti, mutta loppuviimein sitä ei siis edes huomannut. suurimmassa osassa ei minun tietääkseen edes jouduta katetria laittamaan, mä oon vaan ottanut vähän vaikeemman kautta nää synnytykset. ;)

Vierailija
11/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tulee pahat pidätysongelmat. Ovat niin harvinaisia, ettei kannata murehtia tuollaista.

Sektiossa laitetaan katetri (kuten muissakin leikkauksissa) ja katetri on paikoillaan niiin kauan kuin sektion jälkeen voi nousta sängystä. Ja se laitetaan osastolla ennen leikkaussaliin menoa.

Synnytyksen jälkeinen jälkivuoto on ensimmäisinä päivinä niin voimakasta, että joudut käyttämään sairaalan verkkohousuja ja vaippaa. Kätilö käy painelemassa kohtua, välillä verta oikein hulahtaa. Ei ole kaikkein miellyttävintä hommaa...

Vierailija
12/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja repeämisiä. Eka synnytys oli mulla tavallinen, ja olin tosi sairaalloisen kipeä vessatoimituksissa varmaan kaksi kuukautta. Seuraava tuli sektiolla, ei mitään probleemaa. Nyt menen jälleen sektioon.

Ei saa pissaa tulemaan lainkaan? Eikait ne kivullisesti katetroi ilman puudutusta?

No kiva jos nuorena naisena tulee kakat housuu julkisilla paikoilla jos jää pidätysongelma. Eikai se ole enää naisen elämää vaan mummon.

Jos tehdään sektio, miten siinä erittäminen tapahtuu. En haluais olla sairaalassa autettava tai et joku hoivais ku mummoa vanhainkodissa.

Ap

Vierailija
13/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rupes pelottaa synnytys. Jos ne jättää repeämät esim. Sisemmät

Häpyhuulet( mulla normaalikokoiset leveydeltään 1cm) vai onko edes normaalit? Ei juurikaan tule tai näy uloimpien häppäreiden välistä, mutta jos ne repee ni jätetäänkö ne tosiaan roikkumaan ilman korjausta? Eikö ne ala hankaamaan yms?

Vierailija
14/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion jälkeen oli katetri. Katetri laitettiin molemmilla kerroilla toivomuksestani (lue vaatimuksestani) vasta salissa, joten puudutuksen takia ei tuntunut mitään. Poisotto tuntuu saman verran kuin kuivan tamponin poisotto ja vie 5 sek.

Suunnitellun sektion jälkeen ei ole näitä vessassa asioimisongelmia. Vatsan toimivuuteen saa lääkettä, mutta vessassa käynti ei ole mikään ongelma. Toisin kuin ilmeisesti useillakin synnytyksen jälkeen.

Isot siteet/vaipat päivän pari synnytyksen jälkeen. Vuodon määrä saattaa olla aikas pientäkin juuri sektion jälkeen, kun kohtu tyhjennetään aikas hyvin.

Vierailija
15/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rupes pelottaa synnytys. Jos ne jättää repeämät esim. Sisemmät

Häpyhuulet( mulla normaalikokoiset leveydeltään 1cm) vai onko edes normaalit? Ei juurikaan tule tai näy uloimpien häppäreiden välistä, mutta jos ne repee ni jätetäänkö ne tosiaan roikkumaan ilman korjausta? Eikö ne ala hankaamaan yms?

eka synnytys voi olla kuitenkin vaikea. Joillakin sujuu hyvin ja suurella osalla ei tule pahempia repeämiä.

Esim. mulla tuli tuo kakan pidätysongelma. Mutta en silti ole kuin mummo. Kakat eivät kuitenkaan valahda holtittomasti housuun. Joudun vain olemaan tavallista ripeämpi vessaan menossa.

Ei se pimpsa alatie synnytyksen jälkene kuiten ihan entisenlaisensa oo

Vierailija
16/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se haava ei vaikuta sinun häpyhuulten kokoon, sehän on se aukko, joka siinä repeää... Tutki vähän.

Ja minulla ei ollut pissan kanssa mitään vaikeutta kummankaan synnytyksen jälkeen. Ekassa ei katetroitu ja tuli haava, suihkuttelu pissaamisen yhteydessä ehkäisee sitä kirvelyä. Toisessa oli spinaalipuudutus ja kahesti katetroitu (ei tuntunu miltään niinkuin ei synnytyskään) ei mitään vaikutusta pissaamiseen. Yks tikki.

Ulostaminen oli vaikeaa jo ihan sen vuoksi, että punnertamiseen käytettävät lihakset olivat hukassa ;)

Ne oli venyny jonnekin päin ja meni aikansa että ne löysivät oman paikan ja alkoivat toimimaan. Luumut on hyviä, ettei mene mahakovalle ja joudu kovasti pakertaan.

Normaalisti ei tule mitään pidätyskyvyttömyyttä! pissa voi lirahdella, mutta jumppa auttaa. Nuo pahat repeämät ovat harvinaisia ja niitä ei auta alkaa pelkäämään.

Vierailija
17/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvita katetreja, eikä joudu käyttämään vaippoja. Kauhean pelottavia vastauksia nuo edelliset. Olen itse synnyttänyt 7 lasta alakautta, eri vuosikymmenillä. En repeillyt, kävelin synnytyksen jälkeen osastolle jne.. Paikat saattaa olla löysentyneet kaiken rumban jälkeen, mutta eritteet eivät pääsääntöisesti karkaile niin, että vaippapöksynä kulkisin.

Vierailija
18/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kauhuissasi itse olit vaippojen mahdollisuudesta.

Että onko sitä kiva vauvankaan niissä vaipoissa hengata...

Pidätysongelmia voi tulla, vaikka harvinaisia ovat. Sen riskin kanssa mennään, mutta HARVINAISIA ovat.

Oma eka vessakäynti, oli pakko hoitsu pyytää paikalle, kun ei saanut yksin nousta (etten pyörry jonnekin kopin nurkkaan tms.) oli kamala, kirveli tosi paljon. Tiesin, että suihkun käyttö voi auttaa, mutta hoitaja vaan selitti jotain, että ei hän silloin tiedä, pissasinko oikeasti vai en, jos suihkua käyttää... Siihen jäi mun pissaamiset, niin hätä ei ollut. Odotoin pari tuntia, kun mies tuli sairaalaan, ja otin hänet vahtimaan tajuissapysymistä. Sitten suihkun kanssa menikin jo ihan ok.

Ehkä viikon verran jälkikäteen käytin suihkua joka kerran - mikä tietysti on hygieniankin kannalta hyvä.

Mutta näitä ei voi etukäteen tietää.

Vierailija
19/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasta oikeesti turha murehtia. Synnytyksessä voi sattua niin paljon kaikenlaista jonka jälkeen yksi katetriputki tai vaippa on ihan jonninjoutava sivuseikka. Itse sain katetrin sektiossa ja vuorokauden yrjöttyäni (siis en voinut edes katsoa vauvaa kun laattaa vaan lensi) heräsin seuraavana päivänä siihen että makasin sänkyyn letkuilla köytettynä, katetri haarovälissä ja jälkivuodon tahrimassa sängyssä. Joo se ei nyt ihan mee aina niinkuin noissa vauva tuli taloon tv elokuvissa.

Jälkivuodon takia käytät isoa vaippaa monta viikkoa synnytyksen jälkeen. Ja ne isot hengittävät vaipat hyviä eli nappaappa niitä sieltä sairaalasta kotiinkin mukaan muutama. Joskus alapäätä on tikattu välilihan leikkauksen takia tai esim.itselläni siksi että lapsi tuli käsi poskella ulosja repi alapään nahat mukanaan. Suihkuttelua paljonalkuun, aina vessakäynnillä ja kotiin varaat valmiiksi mikrolax ulostelääkkeitä sillä se kakka voi olla aika jumissa alkuun ja sen ulossaanti ei hoidukkaan välttämällä muutamalla ähinällä ja kirosanalla. Kotiinpäästyä otat tosi iisisti jos olet saanut tikkejä, yhden synnytyksen jälkeen mulla repesi tikit ja sitä syvempien kudosten kamaa pursusi haavasta uloa. Ja kirjaimellisesti itkin Puolarmetsän rairaalan päivystyksessä haarat levällään. Jälkeenpäin naurattanut kun muut siellä olivat hakemassa flunssa saikkua. Tsemppiä ja onnea odotukseen. Synnytysten kauhutarinoista ei kannata välittää vaikka kaikkea on itsellekkin sattunut niin nyt vasta sitä innoissani olen neljättä menossa punnertamaan. On se vaan niin hienoa!

Vierailija
20/54 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valise sektio, jos et halua murehtia kirvelyitä

ja repeämisiä. Eka synnytys oli mulla tavallinen, ja olin tosi sairaalloisen kipeä vessatoimituksissa varmaan kaksi kuukautta. Seuraava tuli sektiolla, ei mitään probleemaa. Nyt menen jälleen sektioon.

Ap