Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko löytänyt rinnastasi kyhmyn ja näyttänyt lääkärille? Millainen kyhmy oli?

Vierailija
01.03.2012 |

Miltä kyhmy tuntui, minkä kokoinen se oli?

Mitä lääkäri sanoi?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myös pieni, liikkumaton, ehkä rintarauhasessa kiinnioleva. Osoittautui harmittomaksi mutta gynegologini lähetti mammografiaan ja siellä varmistettiin, ettei hätää ole. Mutta tottakai täytyi mennä lääkäriin, en olisi itse voinut tietää!

Vierailija
22/47 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli peukunpään kokoinen liikkumaton patti rinnassa, ja jalat meinas lähteä alta kun sen löysin, koska olin kans lukenut, että kiinteys tietää pahaa. Lääkäri tunnusteli ja vaikutti huolestuneelta. "Sun pitää mennä heti tänään jo ultraan", se sanoi. Arvaa olinko kauhuissani! Ultrassa ei näkynyt mitään. Ultraaja kysyi, onko hevonen potkaissut tms. että näyttää, että olen saanut jonkinlaisen iskun tissiin. No enpä ollut saanut, mutta helpostus oli suuri, kun sain puhtaat paperit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni ei ole patteja nyt (imetysaikana on ollut) mutta rintani ultrattiin viime kuussa,kun huoletti,Ihmettelen onko ultra tosiaan yhtä tarkka kuin mammo?

Vierailija
24/47 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2012 klo 22:20"]Mietin että rajähteleeköhän ne pallurat siel mamografiassa kun ne litistetään? Ei kai nyt niin kovin likistetä? Joskus oon lukenut sellaisestakin että mammografia voisi olla syy siihen että rintakudos vaurioituu ja siihen alkaa kehittymään syöpäsoluja... Äh, luulen että mun tie vie mammografiaan täs kuitenkin...

ap
[/quote]

Mitenköhän apn lääkärireissu meni? Oliko vain säikähdys? Olisi kiva kuulla mikäli vielä luet palstaa

Vierailija
25/47 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kauhean mastopaattiset rinnat, eli täynnä patteja ja sellaiset "kiinteät" kauttaaltaan. N. 30-vuotiaana toinen rinta ja kainalo kipeytyivät, niin ei lääkärikään pystynyt käsin siitä sössöstä mitään sanomaan. Kävin mammografiassa ja ultrassa sen jälkeen, kaikki patit ihan normaaliksi luokiteltavaa rintarauhaskudosta, sain kyllä jonkun pattitissiluokituksen (:) )ja kehotuksen aloittaa mammografiat omakustanteisesti jo 40-vuotiaana. Mammografiassa tuntui kyllä ikävältä kun niitä pahkuroita liiskattiin levyjen väliin eri kuvauskulmissa, mutta mitenkään kestämätöntä se ei ollut.

Vierailija
26/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä se nyt tuntui... sellaiselta kovalta pallerolta. Sellainen peukalon pään kokoinen.

Lääkäri sanoi, että tuskin se vaarallinen on, mutta tutkitaan. Tutkittiin ja tutkittiin eikä saatu selvyyttä kun vasta leikkauksessa. Harmiton oli.

Vierailija
27/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri antoi lähetteen ultraääneen ja mammografiaan. Tutkimuksissa näkyi, että kyse ei ole kasvaimesta, vaan yleisistä rintarakkuloista, joiden nimeä en nyt muista, mutta joita on aivan yleisesti, melkein jokaisella jossain kohtaa.

kannattaa kumminkin tutkia!

Vierailija
28/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyhmyjä tarkistuttanut. Olen näissä asioissa tosi herkkä. En voi elää epätietoisuudessa, vaikkei lääkärinkään pakeille ole mukava mennä.

Toinen kyhmy oli ilmeisesti joku hormonaalinen juttu, sillä se ilmaantuu vain tiettyyn aikaan kuukaudesta. Lääkäri ei oikein tiennyt, mikä se on, mutta ei katsonut tarpeelliseksi ottaa koepalaa. Itse asiassa lääkäri ei löytänyt koko kyhmyä tutkimushetkellä ultratessa... Tuosta on jo vuosia ja kyhmy on samankokoinen yhä, joten en ole itsekään huolissani. Se on sellainen pieni, herneen kokoinen, irrallinen paukura, jota voi vähän rinnan sisällä liikutella.

Toinen kyhmy kasvoi nopeasti raskauden aikana ja synnytysviikonlopun aikana se oli kasvanut valtavaksi. Tämä oli selkeästi kiinteä kyhmy, ei liikkunut ihon alla yhtään. Luin jo etukäteen netistä, että kyseessä on varmaan pala rintakudosta, joka on alkujaan kulkeutunut vähän väärään paikkaan (kainaloon) ja samaa mieltä lääkärikin oli. Nyt imetyksen loputtua kyhmy on taas pieni, mutta kuitenkin tuntuu selvästi.

Kyllä nää kannattaa aina tarkistaa, niin saa mielenrauhan / pääsee ajoissa hoitoon, jos kyhmy onkin jotain vakavampaa.

Vierailija
29/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn kun eilen löysin pyöreän, kovan ja sileän tuntuisen pallon, ehkä sentin halkaisijaltaan. Huolestuin kun luin että jos se on liikkumattomana kiinni rintarauhasissa, ei siis mitenkään irtonainen, ja luin että se on huono merkki...

Ja lääkäriin menen ensi viikolla.

ap

Vierailija
30/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyi rinnasta viime vuonna. Se pieni piipero osottautui rintasyöväksi. En olisi uskonut. Nyt sytostaattihoiodt päällä.

Toivottavasti selviät säikähdyksellä.

Vierailija
31/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyhmy ei ole kipeä vaan täysin tunnoton. Tunnustelen kyllä rintoja noin joka toinen kuukausi, mutta usein vain seisaallaan. Nyt tunnustelin makuultaan ja patti löytyi aika keskeltä rinnan "takaseinää".

Pliis, rauhoitelkaas vähän ettei se automaattisesti tarkoita sitä pahinta vaihtoehtoa. En halua tästä kenellekään läheiselle puhua ja huolestuttaa joten olette nyt ainoa kanava jossa tätä voin nyt puida ennen ensi viikon lääkäriaikaa.

ap

Vierailija
32/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen kyhmy oli ja missä kohtaa?

ap

Vierailija
33/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmaksi osaksi nuo kyhmyt on harmittomia, joten ole rauhassa, mutta käy kuitemkin tutkituttamassa.

Vierailija
34/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyhmy oli kiinteä ja kova ja kiinni alustassa. Lääkäri lähetti mammoon ja ultraan, siitä sitten biopsiaan. Ja syöpähän se oli. Kaksi leikkausta, sytostaatit, sädehoito ja hormonihoito.

Vierailija
35/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näyttänyt lääkärille. Kyjmyt ovat olleet fibroadenomeja, vaarattomia, mutta ne on kuitenkin poistettu. Kyhmyt olivat kovia ja liikkumattomia. Joka kerta on pelottanut, kun uuden patin olen löyyänyt. Tsemppiä.

Vierailija
36/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kooltaan patit ovat olleet herneestä peukalonpäähän.

Vierailija
37/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei ole ollut pahanlaatuinen? Kuukautiskierossa menossa noin puoliväli. toivon kauheasti että kyhmy pienenisi, mutta se ei tunnu ollenkaan sellaiselta että sisällä olisi nestettä vaan se on kivikova ja niin kovaa kiinni rinnan takaosassa olevassa rintakudoksessa ettei liikahda milliäkään.

ap

Vierailija
38/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikaan en ole rintojani tutkinut. Vahingossa patin bongasin. Edestä katsottuna se oli ehkäpä kellotaulun 7 kohdalla. Sitä en kyllä muista oliko kiinni alustassa. Sellainen olematon patti mun mielestä. Kerrankin oli "hyötyä" suht pienistä rinnoista. Isommissa kuulemma olisi saanut helposti kasvaa vielä jonkin aikaa ennen huomaamista.

Mammoon mennessä olin miltein satavarma, ettei syytä huoleen... Patti ei edes näkynyt mammossa, vasta ultrassa näkyi.

Käsittääkseni useimmiten kyse vaarattomista kyhmyistä. Mullahan voisi olla jo se AV:n kiintiö-syöpä, joten jos sä vaikka selviäisit säikähdyksellä :)

Tuleppas sitten kertomaan, kun olet lääkärissä käynyt.

Vierailija
39/47 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt varaan kyllä minäkin ajan, enkä enää seuraile...

Vierailija
40/47 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä parin minuutin ohjelma jossa sanotaan että ultra olisi jopa parempi.

http://areena.yle.fi/video/1461378

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme