Menisitkö kyläpaikkaan jossa viikko sitten sairastettu raju vatsatauti? ev
Kommentit (49)
Mutta se johtuu mun perussairaudesta. Viime vuonna sairastuin noro-virukseen ja jouduin sairaalaletkuihin sokeria ja suolaa saamaan. Sen verran on tuoreessa muistissa vielä että en haluaisi ihan heti sitä uudestaan kokea.
minulla ei ole mitään pelättävää tautien suhteen sillä syön joka päivä runsaasti D-vitamiinia.
ja pidän sellaisia ihmisiä aika nipoina, jos ei voi kylään mennä jos mahatauti on ollut VIIKKO sitten!!!
Samalla logiikalla ei voi käydä kaupassa, koulussa, töissä tai oikeastaan juuri missään. Kuitenkin JOSKUS JOLLAIN on ihan varmasti ollut JOKU tauti.
En mä ainakaan oksuroiskeiseen kämppään ketään kutsuis kylään, joten varmasti ovat siivonneet paremman kans.
Kokemusta on, että tarttuu ja helposti.
koko perheellä. Ensin yhdellä lapsella, viikon päästä toisella, kahden viikon päästä kolmannella ja meillä vanhemmilla. Miten ihmeessä tarttui, elleivät pöpöt elä kauan ja itämisajat pitkiä? EN ikinä menisi kylään, jossa ollut raju vatsatauti moneen viikkoon.
ja pidän sellaisia ihmisiä aika nipoina, jos ei voi kylään mennä jos mahatauti on ollut VIIKKO sitten!!!
Samalla logiikalla ei voi käydä kaupassa, koulussa, töissä tai oikeastaan juuri missään. Kuitenkin JOSKUS JOLLAIN on ihan varmasti ollut JOKU tauti.
Mutta vatsataudin suhteen kannattaakin olla nipo. Tottakai yleisiltä paikoiltakin vatsatautiviruksen voi saada, mutta VARMIMMIN sen saa kodista, jossa on ollut vaikka viikko sitten kyseinen tauti. Virusta on pinnoilla, eikä sitä kiin vain puhdisteta tekstiileistä yms.
Nuhaflunssaa en jaksa pelätä, mutta vatsataudin suhteen myönnän ilomielin olevani nipottaja. Sanon myös suoraan että en halua tavata ketään, joka on juuri sairastanut. Meillä on 2,5-v. ja vauva, joten en halua saattaa heitä huonoon kuntoon, jos sen voin välttää.
Eli itse ne todellakaan menisi vatsatautia hakemaan jos varoaikaa on vain viikko. Vähintään kaksi-kolme viikkoa pitäisi olla väliä.
kun vierailtiin 9 pv vatsataudin jälkeen.
Ei mennä enää. En todellakaan halua vatsatautia varta vasten.
tuli oksennustauti vaikka käytiin kylässä viikko sen jälkeen kun olivat sairastaneet. Tympäsi sillon aika pahasti kun eivät olleet edes kertoneet sairastaneensa. Olivat kuulemma siivonneetkin. Mutta eiköhän ne bakteeri vielä aika hyvin tartu esim. lelujen välityksellä, kuka niitä nyt jaksais alkaa kaikkia desinfioimaan? :)
Noro on ainoa vatsataudin virus joka säilyy pinnoilla noin kauan , Ja silloinkin pitäsi olla esin oksennuksen tai ripulin tahrima tekstiili josta tuo vielä tarttuisi. Ja perhe varmaakin on pessyt oksut7 ja ruikulit pois. Kovilla pinnoilla esim ovenkphvoilla Norokaan ei noin kauan elä.
Voi tarttua jopa 3 viikkoa pinnoilta, vaikka ei uskoisi... :/
pidän yleensä pidemmän tauon jos jollakin on ollut vatsatautia.
Itse olen saanut vatsataudin perheestä jossa viikko sitten sairastettu vatsatauti.
se nyt on pieni tauti ja menee lepäilemällä ohi. Mutta vatsatautia en todellakaan haluaisi. Meillä toinen lapsista on sellainen, että kun se oksentaa, niin se ei saa edes päätä käännettyä sivulle, vaan oksennus tulee just siihen missä lapsi sattuu makaamaan. Viimeksi oli sitten mennyt sohvalle makaamaan ja oksensi sinne - uudelle sohvalle. Sen jokaisessa vatsataudissa menee myös koko sänky pesuun, kun se ensimmäinen oksennus tulee minne sattuu. Eli oksennustaudeissa on paitsi kova siivoaminen, niin ne tulee myös kalliiksi, kun lapset pilaa sohvia ja sänkyjä. Kyllä pyrin tuota tautia välttämään. Viikon terveenä olon jälkeen voisin kyllä jo kutsua sairastaneen perheen meille kylään. Mutta en menisi itse heidän kotiinsa, joka on ollut se tautipesä.
tiesitkö että kangaskaupasta saa metritolkulla muovitettua froteeta jolla voi suojata sangyt ja sohvat, niin eivät mene pilalle. Turha siinä on lapsia syyttämän, kun eivät taudille mitään voi.
Meillä laitetaan aina pyyhe tyynyn/sohvan päälle joka roikkuu aina laidan yli ja vieressä tietysti on ämpäri. Kun ei meilläkään saa käännettyä päätä tarpeeksi nopeaa. Ja aina joka taudin jälkeen vaihedtaan lakanat, siivotaan ja peseydytää huolella. Eipä kyllä meillä koskaan oo levinnyt mitään eteenpäin. Ja samalailla oma mutsini teki kun minä ja veljeni olitiin oksutaudissa
Eli oksennustaudeissa on paitsi kova siivoaminen, niin ne tulee myös kalliiksi, kun lapset pilaa sohvia ja sänkyjä.
tiesitkö että kangaskaupasta saa metritolkulla muovitettua froteeta jolla voi suojata sangyt ja sohvat, niin eivät mene pilalle. Turha siinä on lapsia syyttämän, kun eivät taudille mitään voi.
se nyt on pieni tauti ja menee lepäilemällä ohi. Mutta vatsatautia en todellakaan haluaisi. Meillä toinen lapsista on sellainen, että kun se oksentaa, niin se ei saa edes päätä käännettyä sivulle, vaan oksennus tulee just siihen missä lapsi sattuu makaamaan. Viimeksi oli sitten mennyt sohvalle makaamaan ja oksensi sinne - uudelle sohvalle. Sen jokaisessa vatsataudissa menee myös koko sänky pesuun, kun se ensimmäinen oksennus tulee minne sattuu. Eli oksennustaudeissa on paitsi kova siivoaminen, niin ne tulee myös kalliiksi, kun lapset pilaa sohvia ja sänkyjä. Kyllä pyrin tuota tautia välttämään. Viikon terveenä olon jälkeen voisin kyllä jo kutsua sairastaneen perheen meille kylään. Mutta en menisi itse heidän kotiinsa, joka on ollut se tautipesä.
Todennäköisyys sairastua on niin mitätön.
jotka ette menisi: olettehan itsekin pois julkisilta paikoilta sen 2-3 viikkoa sairastamisen jälkeen ettette tartuta muita? :) Esim. parin päivän noron takia otatte 3 viikkoa saikkua? Vai toimiiko tämä sääntö vain siihen suuntaan ettette itse sairastu?
Miksen menisi ? Vatsataudin itämisaika on 12-72tuntia, joten ei se enää viikon päästä tartu.