Vauva syntyi ja esikoinen alkoi mahdottomaksi. Mitä tehdä?
Meille syntyi muutama viikko sitten vauva. 3-vuotias esikoisemme on suhtautunut vauvaan hyvin, mutta noin muuten hänen käytökseensä on tullut todella rajuja ja hänelle epätyypillisiä uhmakohtauksia. Ne liittyvät ennen muuta pukemiseen ja vähän myös nukkumaan menemiseen. Esikoinen osaa pukea vaatteet ylleen kyllä, mutta nykyään hän kieltäytyy pukeutumasta itse --> kauhea huutoraivaritaistelu.
Olemme panostaneet tosi paljon siihen, että esikoisemme tuntisi olonsa hyväksi vauvan synnyttyä, mutta tietyissä asioissa olemme päättäneet olla joustamatta eli pukea pitää itse ja nukkua pitää omassa sängyssä. Melkein kaikissa muissa asioissa esikoisella on paljonkin sananvaltaa.
Teemmekö mielestänne väärin, kun emme anna periksi noissa kahdessa asiassa? Tilanne on siis useana päivänä ollut sellainen, että esikoinen huutaa aivan raivoissaan eikä suostu pukemaan ylleen. Mies vie esikoisen hetkeksi jäähylle vaatteiden kanssa ja kysyy about puolen minuutin päästä, suostuuko esikoinen pukeutumaan. Mutta ei suostu. Ja taas jäähyä. jne. Raastaa vaan minun hermojani kuunnella tuota huutoa. Toisaalta koen, ettemme voi antaa esikoisen ihan juoksuttaa meitä mielihalujensa mukaan.
on kasvatuksellisesti oikein, mutta mä kyllä ottaisin viereen jos suinkin jaksaisin, ja pukisin. Rajat pitää toki pitää, mutta tuore isoveli/sisko saa mielestäni vähän taantua ja tarvitsee hoivaa. Lisäksi on minusta on vähän karua pienelle lapselle olla ainoa perheessä joka joutuu nukkumaan yksin.